of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Den Dolder - foto's en omschrijving op stationsweb

station Den Dolder

oude namen voor dit station:
voor 1 mei 1912: Dolderscheweg

Telegrafische verkorting: Dld
lijnkmjaar
Utrecht- Zwolle11.7121863
Den Dolder- Baarn01898
Geopend op1 jan 1895

treinstation in gebruik
Provincie: utrecht

woning (1900)Vergelijkbaar met de woning bij Bilthoven
stationsgebouw (1914)eilandstation. Nieuwe stijl: de wanden bestaan grotendeels uit glas

adres: 

Dolderseweg 148
3734BL Den Dolder
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
14 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Dolder

56 afbeeldingen

31 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 5 apr 2013 zijn omrand.

1910 (4)
1920 (3)
1950 (2)
1960 (6)
1970 (9)
1980 (1)
1990 (2)
2000 (27)
2010 (14)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (5)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Peter7 sep 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
De gebouwen zijn in 2014 gerestaureerd. Aan het eind van 2016 komt er een kleine horecavoorziening in de kop van het gebouw en neemt de vereniging dendoldercs het grootste deel van het gebouw in gebruik als netwerk, flexwerk en vergaderlocatie voor leden-ondernemers uit Den Dolder e.o.
Harry29 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mij helemaal waar. Dus dbnl gemaild, we horen het wel.
Harry28 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Den Dolder omstreels 1880 http://www.dbnl.org/tekst/bank003190001_01/bank003190001ill47.gif
Antwoord webmaster:
volgens mij is dat niet den dolder, maar bilthoven en kan het niet van voor 1900 zijn want je ziet het huidige station. den dolder stelde niet veel voor voordat het huidige gebouw er kwam.
Harry28 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
correctie, de foto is ongedateerd. Maar wel van voor 1910. Wat een juweeltje he? Staat op deze pagina
Antwoord webmaster:
wel mooie foto inderdaad maar wel een slechte scan, dat zou toch beter moeten kunnen?
Harry28 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Den Dolder De spoorlijn Utrecht Amersfoort Zwolle werd officieel geopend op 4 juli 1863. Voor het drukker wordende treinverkeer komt er in 1892 dubbel spoor en in 1895 wordt de stopplaats “Dolderscheweg” voorzien van een perron, zijnde een aarden wal. Het betreft een “stopplaats op verzoek”. Passagiers die bij Doldersche weg wilden uitstappen moesten dit van te voren aan de conducteur melden. Bij de stopplaats komt een laad- en losplaats in verband met de aanleg van de lijn naar Baarn die in juni 1898 in gebruik wordt genomen. Vanaf 1905 heet de stopplaats “halte” en vanaf 1912 “station”. In 1914 kwam er een echt stationsgebouw op het middenperron. bron
Antwoord webmaster:
kijk dat zegt het al, pas in 1914 een middenperron met stationsgebouw.
Gertjan Stamer8 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de nazomer van 2000 wordt de brede wachtruimte omgetoverd tot Eigenwijze Interieurs Lisette Zeegers en het deel achter het NS loket wordt dan van Inge Bos Schilderkunsten.In Oktober 2001 verlaten de dames het gebouw weer en laten het NS loket voor wat het is...het sluit per 6 Januari 2003.Najaar 2004 weer nieuwe huurder:Mozart's Styling voorin en achter de loketwand Quadrant kunst...de kleine hal met bank blijft gewoon open.Opvallend in November 2004 is dat de oude klokken aan de dakrand worden vervangen door nieuwere...jammer!De gare stalling van fietsen tussen de sporen moet er in zomer van 2007 aan geloven nadat er in voorjaar van 2007 nieuwe overdekte stallingen met klemmen en kluizen is gemaakt op parkeerplaats ten noorden van het spoor.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Veel steun treinstation in Soesterberg (De Gooi- en Eemlander - 6 feb 2008)

Het andere station : oude stations hergebruikt (de Volkskrant - 23 aug 2005)

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1929 (57)
Vertrekstaat 1940 (64)
Vertrekstaat 1957 (126)
Vertrekstaat 1971 (168)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 35)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 120)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 71)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 282)

Stations in de omgeving

Bosch en Duin (2.1 km)
De Paltz (2.4 km)
Bilthoven (2.8 km)
Huis ter Heide (3.6 km)
Soestduinen (3.9 km)
Soest Zuid (5.1 km)
Zeist (5.6 km)
Groenekan Oost (5.7 km)
Maartensdijk (5.7 km)
Utrecht Zuilen (5.9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/dendolder