Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Delft - foto's en omschrijving op stationsweb

station Delft

Telegrafische verkorting: Dt
lijnkmjaar
Amsterdam- Rotterdam69,4691847
Geopend op1 jan 1886

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw II (1883)hoofdgebouw met torentje., twee vleugels van verschillende lengte. En twee eindgebouwen van verschillende grootte architect: C.B. Posthumus Meyjes
modernisering hal (1952)Na de modernisering van de hal in 1952 is er een keramische wand van 2.75 x 3.95 meter aangebracht door Nicolaas Wijnberg. De loketbalie in de achterwand van de hal, die door Van der Gaast was ontworpen, is verdwenen. In plaats daarvan zijn in de ach...lees verder
architect: C.B. Posthumus Meyjes jr
stationsgebouw III (2012)Als onderdeel van een compleet vernieuwde spoorzone bouwt ProRail in Delft een ondergronds station en een tunnel. Vanuit dit station rijden de treinen straks direct een 2.300 meter lange spoortunnel in onder de stad door.

Het huidige twees...lees verder
architect: Benthem en Crouwel

adres: 

Van Leeuwenhoeksingel 41
2611AC Delft
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
31 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,1 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Delft

117 afbeeldingen

52 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (4)
1910 (1)
1920 (1)
1930 (1)
1940 (4)
1960 (9)
1970 (8)
1980 (1)
1990 (5)
2000 (24)
2010 (56)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (38)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Arjan Krabbenbos19 dec 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
In het oude en voormalige stationsgebouw is afgelopen zondag 15 december 2018 het nieuwe restaurant "Pavarotti" opengegaan. In het nieuwe op de spoortunnel gebouwde stationshal, annex gemeentekantoor komen eerdaags de draaideuren terug uit het openingsjaar 2915. Deze deuren zijn tijdelijk verwijderd, vanwege luchtdrukproblemen, wanneer er non stop treinen met 120 km per uur door de tunnel reden. De deuren draaiden letterlijk op hol door en vormden zo een hinderlijke barriere voor treinreizigers. Vandaar dat doorrijdende treinen voorlopig maar beperkt met 80 km per uur mogen rijden. Maar binnenkort (in 2019) worden er maatregelingen genomen om dit luchtdrukprobleem op te lossen, zodat de originele draaideuren zonder problemen kunnen functioneren, wanneer een trein doorrijdt met 120 km per uur. Zolang dit probleem nog niet is opgelost zijn er gewone duw/trekdeuren aanwezig die tocht en kou buiten moeten sluiten. Vanaf november 2019 gaat Strukton aan de slag voor verdubbeling van 2 naar 4 sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid. De Willem van Oranje tunnel, waarin het ondergrondse station Delft is gebouwd, wordt dan uitgebreid met nog een extra eilandperron. Dit spoorproject moet als alles meezit rond de zomer van 2024 zijn voltooid. Als er tenminste geen vertragingen optreden!
Arjan Krabbenbos19 dec 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het openingsjaar was 2015 van de thans huidige tweesporige spoortunnel. (dus niet 2915 uiteraard dat was een tikfout!0. Exacte datum van deze eerste fase spoortunnel was op 28 februari 2015, waarbij definitief afscheid werd genomen van het in 1965 geopende spoorviaduct, Op de plaats van de oude perrons en sporen komt achter het nieuwe "Pavarotti"- restaurant een fraai tuinterras en een park genaamd Spoorloos.
Harry Muilman13 sep 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Waarom ligt het station zo hoog ten opzichte van het maaiveld?
Arjan Krabbenbos19 mrt 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Afgelopen zaterdag 17 maart 2018 constateerde ik dat het oude historische stationsgebouw in de steigers stond. Dit monumentale gebouw wordt straks een prachtige horecagelegenheid met tuinterras. Dat terras komt op de plek waar voorheen de perrons bevonden en het oude bovengrondse spoor Als het goed is moet het vernieuwde oude station open gaan in 2019.
Rob Weststrate6 jun 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het architectenbureau van het nieuwe station in DElft in Mecanoo en niet Benthem Crouwel
b vd drift13 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik begrijp dat een ondergelopen spoorfietstunnel spoorhistorisch wellicht weinig waarde heeft maar iedere Delftsche stationbezoeker heeft er herinneringen aan. Bij hevige regenval was het weer vaste prik...met hilarische taferelen van mensen die droog een van beide sporen probeerden te bereiken...
Willem Kruit9 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Over de naam Crommelijn is nog een aardig verhaal te vertellen. Voor diegenen die dat verhaal nog niet kennen, hier een beknopte versie: Deze naam verwijst naar de vroegste geschiedenis van de Oude Lijn. In Zandvoort woonde een zekere Wickevoort Crommelin die zich inzette voor een station aan de -door hem bestrate- weg naar die badplaats. De HYSM weigerde dat omrede dat er tussen Hlm en Ledn geen stations zouden komen. Crommelin legde zich bij die beslissing neer, totdat bleek dat er op dat traject toch diverse stations zouden komen. Helaas bleef HYSM bij haar besluit. Toen de lijn zover was, dat de aanleg van Gv - Rtd tot Delft was gevorderd, kocht dhr Crommelin de oprijlaan van de stalhouder v.d. Gaag, waarover de lijn moest worden aangelegd, en bood dat de HYSM aan voor een absurd hoog bedrag. Eventueel te vervangen door de toezegging op een door Crommelin gewenste plaats een station aan te leggen. De spoorwegonderneming ging niet in op die "chantage" en legde een lijn aan rond v.d. Gaag's grond. Deze "Cromme Lijn" heeft daadwerkelijk enige dagen als zodanig dienst gedaan, tot beide heren het opgaven en het gewenste stukje grond voor een redelijk bedrag verkochten. Een verwijzing naar dit stukje spoorhistorie wordt niet alleen gevormd door de naam van de aannemerscombinatie, ook het beeldmerk verwijst daar naar: de naam Crommelijn met daar doorheen een lijn in de vorm van eerder genoemde "omleiding".
Antwoord webmaster:
wie van de spoor liefhebbers kent dit verhaal dan nog niet? het laantje van van der gaag is een van de bekendste voorvallen uit de vroege spoorgeschiedenis...
Joost8 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit is NIET waar, station Delft heeft voorlopig geen lift en daarom is perron 2 niet toegankelijk voor rolstoelen.
Antwoord webmaster:
ok excuus, dat wist ik niet.
P de Lusenet22 sep 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet U of station Delft een lift heeft ik zit in een rolstoel en moet in Delft wezen?
Antwoord webmaster:
ja hoor delft heeft wel een lift
Arjan Krabbenbos10 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De fietsverbinding door het station is per 4 februari 2012 opgeheven.Wel kan hetb tunneltje bij de kopse kanten van de sporen 1, 2 en 3 gebruikt blijven worden voor treinreizigers. Omdat de bouw van de nieuwe spoortunnel onverdroten doorgaat, wordt het tamtrace binnenkort weer een stukje verlegd. Dit zal gebeuren bij molen De Roos halverwege maart 2012, waarbij de tram tussen de huizen en molen gaat lopen.Nu is dat nog tussen viaduct en molen...
R. Troost8 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ;las net een stukje op de website van het AD dat in het torentje van het station een waar spook zat. Hier als bewijs de link anders denken jullie dat ik gek geworden zou zijn. Ik vermoedt dat het een ludieke studentenstunt is.
Antwoord webmaster:
ik had het ook gelezen. het schijnt er al een week te hebben gestaan. leuk gedaan.
Widjai van Dam19 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat ik eigenlijk nog mis van station Delft is foto's van het fiets viaduct aan de noordkant. Kan me nog goed herinneren dat die meermalen bij aanhoudende regen blank is komen te staan en men er alleen met de fiets en opgetrokken benen doorheen kon.
Antwoord webmaster:
als je een foto hebt dan wil ik het wel opnemen, je bedoelt de tunnel onder de sporen door waardoor je naar het middenperron kan komen? op zich vind ik het niet heel interessant, dus veel foto's zal ik er nietvan plaatsen, maar een mooie wil ik wel opnemen.
Arjan Krabbenbos15 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De middeleeuwse Bagijntoren is onlangs weer verplaaatst, maar nu naar zijn oorspronkelijke plek. Dit geschiedde op woensdag de 13de juli 2011 en deze operatie duurde wederom weer een groot aantal uren van deze dag. Ook zijn de tramsporen in juni 2011 verlegd ( tussen NS-station en de Binnenwatersloot), waarbij weer een tramloos weekend voor nodig was en tijdelijk busvervoer tussen Rijswijk Broekpolder en Delft Tanthof vv. Volgens de huidige planning moet de spoortunnel open gaan eind 2015 en dan wordt het 'luchtspoor'definitief opgedoekt.
Arjan Krabbenbos10 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds 19 februari 2011 is de middeleeuwse Bagijnetoren , tijdelijk verplaatst voor de bouw van de spoortunnel. Dit historische bouwwerk is 150 meter opgeschoven en had tijdens dit proces niet over aandacht te klagen. Wanneer de werken weer wat gevorderd zijn keert de toren weer terug naar zijn oude stekkie. In het weekend van 16/17 april 2011 worden de tramlijnen 1 en 19 ingekort tot halte Broekpolder in de gemeente Rijswijk en komen dus een HEEL weekend niet in Delft. Wel komen er vervangbussen op het tramloze gedeelte. Vanaf 18 april 2011 rijden de tramlijnen 1 en 19 komend uit Leidschendam/Den Haag niet verder dan station Delft vv. Voor het station is er op de bouwwerf voor ongeveer 8 maanden een tijdelijk keerpunt aangelegd ivm met werken in de Irenetunnel (kant Schiedam) die voor het wegverkeer versmald wordt van 2x2 rijstroken naar 1x2 rijstroken. Op het tramloze baanvak station Delft-Tanthof vv worden vervangbussen in gezet die keren op het tijdelijke busstation aan de overkant van de spoorlijn. Speciale pendelbusjes gaan rijden tussen de tramhalte en bussttation vv ,voor mensen met bagage of voor invaliden. Er worden damwanden geslagen voor de toekomstige spoortunnel. De Irenetunnel voor weg,-fiets en tramverkeer blijft gehandhaaft tot 2015 en zal daarna gesloopt worden. In de eindsituatie rijdt het tram,-fiets en autoverkeer over de toekomstige spoortunnel.
Arjan Krabbenbos27 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De oude fietsenstalling naast het monumentale stationsgebouw is thans volledig gesloopt. De oude luifel en trappartij voor het stationsgebouw zijn ook geheel verdwenen, maar zijn slechts tijdelijk opgeborgen en gedemonteerd en keren na de bouwwerkzaamheden weer terug op hun oude vertrouwde plekjes. Wel staat het oude Post T gebouw nog overeind maar dit zal wel binenkort gesloopt worden of naar een andere plek worden afgevoerd, omdat hier juist de tunnel onder wordt gegraven. Het oude goederengebouw aan de overzijde van het stationsebouw herbergt nu tijdelijk de fietenstalling en is blauw geschilderd met leuke schilderingen van de Delftse stationsgebouwen toen, nu en toekomst en een mooi plaatje van de nieuwste SLT-Sprinter. De voetbrug over de sporen van/naar de perrons is slechts van tijdelijke duur totdat de eerste ondergrondse sporen in dienst komen. Dit wordt waarschijnlijk in 2013/2014.
Gertjan Stamer5 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Naast het GWK is in Juni een trappartij gemaakt en dus is er een stuk van de overkapping/muur weggebroken.Ook rond die tijd is Rijwielshop deels gesloopt-de entree,de straatzijde en de zuidzijde-in begin Juli stond de spoorzijde nog in het geheel overeind. Station Delft voorplein is in Juli een grote bouwput....
Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In het dit weekend van 4-5--6 juni worden ten zuiden van station Delft damwnden geslagen. In dit weekend kan men als alternatief met Fyra zonder toeslag reizen over de HSL naar/van Rotterdam vis Schiphol van/naar Amsterdam. Van Rotterdam naar Den Haag vv wordt geadiseerd om via Gouda te reizen. Omdat Het project nu echt van start gaat zullen die alternatieven vaker geadviseerd worden. Op het voormalige voorterrein ziet men al betonnen railsen wat waarschijnlijk duidt op de helft van de nieuwe spoortunnel. De oude tramsporen in de Phoenixstrat zijn geheel verdwenen,maar het oude Post T gebouwtje staat nog overeind.
Henk14 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
"omdat het huidige station boven de grond ligt en het nieuwe ondergronds komt. hoe had je dat voor je gezien? Hele gebouw een paar meter laten zakken misschien?" Bijdehand gedoe, altijd vervelend, vooral van een webmaster.
Antwoord webmaster:
nou ja, het was toch een domme vraag, dan mag ik daar toch op reageren. en zo bijdehand was het nou ook weer niet.
Gertjan Stamer27 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Fraaie voetbrug daar op station Delft,blauw met rode leuningen en gelukkig dichte traptreden en passage over de sporen overdekt..prima oplossing maar wel enorm gemis van...LIFTEN!!! Dezelfde miskleun heeft men ook gemaakt op station Venlo(weliswaar is die voetbrug maar voor enkele maanden operationeel),station Delft moet ongeveer 3 jaar deze fraaie voetbrug gebruiken;dan zouden liften toch wel erg prettig zijn.
Arjan Krabbenbos23 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag op TV West (Regiotv Haaglanden) gehoord dat HTM proefritten maakt op de nieuwe tramlijn 19 die tussen Leidschendam Antoniusziekenhuis via Leidschenveen Randstadrail,NS-Stations Den Haag Ypenburg en Delft NS naar/van Delft Tanthof Eindpunt tram 1 pas op 4 juli aanstaande opengaat voor de dagelijkse tramreiziger.Delft Tanthof is dan vanaf dat moment waarschijnlijk tot einde 2012 het tijdelijk eindpunt van deze nieuwe verbinding.Vanaf 2012 is het de bedoeling dat deze lijn langs station Delft via winkelcentrum Zuidpoort v/h In de Veste van naar TU Wijk--Technopolis gaat rijden. De nieuwe voetgangersbrug is aangelegd in het eerste weekend van maart 2010,maar is thans nog niet operationeel om van het tijdelijk busstation en naar de perons over te steken. Tegenover het oude NS stationsgebouw bevindt zich de informatievoorziening Delft Bouwt die elke dag behalve op zon-en feestdagen tot 17 uur open is. Hier ziet men een fraaie maquette van de toekomstige eindsituatie van de spoorzone,maak ook plaatselijke woningbouwplannen zijn hier te vinden. Voor informatie wat betreft de toekomstige infra en bouwplannen,staan twee mensen van dit centrum paraat om vragen te beantwoorden. Zeker de moeite waard en het kost geen entree,kotom:een aanrader.
Mark Rotteveel14 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij de beschrijving van station Delft vermeld je dat een slechts een klein deel van de keramiek wand van Nicools Wijnberg bewaard is gebleven. Dat is echter incorrect, bij een verbouwing rond 2003 is de wand weer blootgelegd. Zie ook deze pagina .
Antwoord webmaster:
ik heb de betreffende tekst aangepast.
Arjan Krabbenbos1 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In maart aanstaande zal er een tijdelijke voetbrug gerealiseerd worden tussen het stationsgebouw en het tijdelijke busstation en taxistandplaats die per 24 januari 2010 voor ongeveer 3 jaar in gebruik blijft. Op de oude plek wordt de spoortunnel gegraven die deels dus verlegt wordt ten opzichte van de huidige situatie. Ook komt er in maart/april 2010 de nieuwe HTM-tramlijn 19 langs het station. Deze vormt de verbinding van Leidschendam Antoniusziekenhuis ( thans begint/eindigt hier lijn 2 richting/vanuit Kraayenstein-Loosduinen) via vinexwijken Ypenburg en Leidschenveen naar het eindpunt Abtwoudsepark in de wijk Tanthof waar lijn 1 eindigt of begint. Deze situatie is voor lijn 19 tijdelijk, omdat deze uiterlijk 2012 gaat eindigen/beginnen in de TU wijk Technopolis.
Gertjan Stamer24 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Na de sloop van de fraaie huizen rondom het station was de eerste stap gezet voor bouw nieuw ondergronds station-Januari 2010 de tweede stap met verhuizen busstation en fietsenstalling enz...alles is te lezen(inclusief de toekomst!)in een folder(Nieuwe situatie Stationsgebied)of op website www.spoorzonedelft.nl en er gaat wat gebeuren rondom het stationsgebouw...folder stuur ik je wel toe Wichor(tzt).
ArjanKrabbenbos15 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De sloopwerkzaamheden voor het station, vanwege de bouw van de toekomstige spoortunnel werd voltooid eind 2009. Het oude Post T gebouw staat er heden ten dagen nog. Het busstation op het voorplein verhuist per 24 januari 2010 naar de achterzijde van dit station.He nieuwe tijdelijke busstation en taxistandplaats worden verbonden met een voetbrug.Let op; Momenteel hebergt de de oude Gend en Loosloods een tijdelijke overdekte stalling. Op de plaats waar de blauwe panden gestaan hebben is een tijdelijke onoverdekte fietsenstalling geplaatst.Voor het stationsgebouw is het vanaf 24-01-10 verboden om nog langer fietsen te parkeren.
Gertjan Stamer8 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Anno 2009 is men wel gewend aan de indeling van het gebouw en de omgeving-dus voor de sloop van de omringende bebouwing:vanaf 2000 is er het volgende gebeurt:Er was ooit een stationsrestaurant,trapje op en lekker bij het raam zitten en kijken naar de bussen en de mensen,datzelfde restaurant sloot haar deuren per 2 Augustus 2001(was eigenlijk al veelal dicht(zomers)).Het werd een NS loket met trap(straatzijde)en daarachter met trap de AKO(+kleine lift)In November 2001 sloop oude NS loket en werd Servicewinkel en zou op 24-2-2002 openen(verjaardag GS)maar werd maand later.Rechts naast tegeltableau Hoogspoor bouwt men 2 chemische WC's in(open Januari 2002).De AKO ging dus weg op oude plek(links)en zo ook bloemenwinkel die pal bij de deur was naar het perron,ruimte omgebouwd tot AH to go en opent Juli 2002. Op 6 Oktober 2002 overleed prins Claus en tbv rouwdienst werd er een extra houten perron bijgebouwd aan het 3e spoor voor de dinsdag 15 Oktober 2002-allereli attributen zorden op eilandperron(spoor 2/3)verwijderd en alle treinen behalve de Thalys stoppen dan,vandaar dat spoor 3 weer in gebruik werd genomen.(op deze plek bouwt men later fietsklemmen).In zomer/najaar werden perrons verlengd zuidwaarts tbv langere treinen/meer stops van intercitytreinen.Op zaterdag 20 Maart 2004 overleed prinses Juliana en men bouwt het station Delft nu niet om(dinsdag 30 Maart 2004),wel weer houten perron/uitgang spoor 3 tbv rouwdienst dood prins Bernhard en de dienst op zaterdag 11 December 2004-idem maatregelen als overlijden van prins Claus in 2002.
Gertjan Stamer27 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
...en ook aan de linkerzijde van het aloude stationsgebouw wordt een lange rij woningen volledig gesloopt,eronder komt de spoortunnel en dus ook ondergronds voor het aloude stationsgebouw en dus onder het busplein,de Oude Lijn wordt alhier ook weer eens verlegd.Ben beniwud hoe de spoorse zijde oude station er uit gaat zien,terrassen en oude stukken spoor ?Hopelijk blijft oude goederenloods ook staan.Het is anno Oktober 2009 wel duidelijk dat Wesseling dansstudio/oude stationsrestaurant de sloop niet heeft overleefd.
Antwoord webmaster:
het (al)oude stationsgebouw bestaat niet meer hoor, er staat nog wel een (al)oud stationskoffiehuis, maar dat is nu ook gesloopt begrijp ik?
roel noorman5 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij de beschrijving van station Delft staat een discussie over het 'oude station' Misschien leuk om te vermelden dat er tot recent nog actie is gevoerd om het bijbehorende stationskoffiehuis van de sloop te redden. Hier staat nog een fotootje van het huis. Ik weet niet of de aktie resultaat heeft gehad, vandaag stond het pandje er nog terwijl alles eromheen gesloopt wordt...
Gertjan Stamer14 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Werkzaamheden gestart tbv nieuwbouw ondergronds station-slopen huizen e.d. noordzijde Stationsplein en misschien ook dansschool Wesseling,ook spoor naar Calve is deels weg,zo ook sporen 4 en verder bij oude goederenloods. Had nooit verwacht dat nieuwe dominante kantorenbak annex ondergronds station pal rechts van oude stationsgebouw zou komen.
Arjan Krabbenbos3 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
het huidige stationsgebouw blijft na ondertunneling van het spoor gewoon bestaan. Dit vanwege het feit dat dit gebouw op de monumentenlijst staat van beschermde gebouwen.De start van de viersporige tunnel vindt plaats in september 2009 door bouwcombinatie:Crommelijn. Het project wordt gefaseerd opengesteld: in 2013 zijn de eerste sporen klaar en de laatste twee volgen in 2016. Tenslotte moet de stationsomgeving klaar zijn rond 2020 met een nieuw busstation, twee tramlijnen t.w. HTM 1 en 8 (werknummer 19) en geen geluidsbarriere meer door het oude Delft. O ja, het spoor gaat de grond in bij de voormalige Calve fabrieken en komt weer boven de grond na passage van de dan voormalige Irenetunnel. Met deze werkzaamheden wordt het laatste 9 km lange stuk naar Schiedam Centrum eindelijk viersporig en dan is er tussen Leiden Centraal en Dordrecht het hele viersporen-plan uitgevoerd.
Ruurd Benthem9 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
De opmerking van Marcel van 15 maar 2009 is wél juist. Het oude gebouw bestaat nog steeds en is in gebruik als dansschool. Het ligt in de zuidelijke hoek tussen d het huisige spoorwiaduct en de Buitenwatersloot. Ik zal op korte termijn nog een foto van dit gebouw maken. Alle gebouwen tussen deze kruising en het huidige stationsgebouw worden gesloopt.
Antwoord webmaster:
ja dat heb ik ook niet betwist dat de opmerking van marcel juist was. ik hebmijn pagina ook al aangepast. Jouw opmerking daarentegen is pertinent onjuist. Dit gebouw staat er echt niet meer. Dat is al rond 1886 afgebroken. Dansschool Wesseling bedoel je? daar is inderdaad wel het oude stationsplein te vinden, maar geen gebouwen uit die periode. Maar ik ben benieuwd naar je foto's die mijn ongelijk bewijzen.
Ruurd Benthem9 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik moet mijn opmerking herzien: Marcel geeft aan, dat het station zuidelijker lag. Het lag noordelijker; het pand ligt er nog steeds en inderdaad bij het begin van de boog, en dus ten noorden van het huidige station.
Antwoord webmaster:
het pand ligt er niet nog steeds. Ik ben heel benieuwd naar een foto van het pans dat jij bedoelt!
Sanne5 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet iemand misschien waarom er precies is besloten een totaal nieuw station te bouwen? Ipv bijvoorbeeld het huidige station aanpassen.
Antwoord webmaster:
omdat het huidige station boven de grond ligt en het nieuwe ondergronds komt. hoe had je dat voor je gezien? Hele gebouw een paar meter laten zakken misschien?
Marcel15 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Volgens dit document pagina 21, heeft het oude station Delft (I) net iets verder gelegen dan het huigie (II). Delft I op km 67,7 en Delft II op km 67,5. mvg, Marcel
Antwoord webmaster:
volgens mij klopt dat niet. is er iemand anders die dat kan bevestigen. vlgs mij heeft het oude station gelegen op de plaats waar het spoor een bocht maakt, of niet?
Sjoerd Eeftens15 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Te Delft waren ooit nogal wat stopplaatsen. 't Haantje, km 67.6; wp 77, overweg 67.652, overweg nog aanwezig, open 1887 - 1903. Singelweg, km 68.2; wp 78, open 1886 - 1905. Schoolpoort, km 68.8; wp 80, open 1886 - 1905. Delft I, km 69.1; voorbij wp 81, open 1847 - 1885. Oude Station (halte, voorheen Delft I), km 69.1; open 1886 - 1905. Delft II, km 69,4; open 1886. Delft Zuid, km 71.3; open 1970. Dit maakt ook duidelijk hoe het zit met het Oude Station. Data afkomstig uit Dienstorders HSM/NS. Kalenderdata kunnen hiervan afwijken.
Antwoord webmaster:
Ik heb de gegevens die je hier noemt aangepast. Tevens heb ik Delft I en stopplaats het oude station samengevoegd en de ene foto die ik van het eerste stationsgebouw had verplaatst.
Marcel21 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik snap iets niet. Delft heeft een "oud station" gehad, geopend in 1887. Hierbij staat ook een beschrijving dat na het opleveren van het "nieuwe" station een paar honderd meter zuidelijker, het "oude" nog dienst heeft gedaan. Hoe kan het dat het "nieuwe" 40 jaar eerder in 1847 al open was? Volgens mijn logica zou het "oude station" geopend zijn in 1847 (bij de opening van Den Haag HS-Rotterdam DP). Pas later zou dan het "nieuwe" station geopend moeten zijn. Kan iemand mij dat uitleggen?
Antwoord webmaster:
Station Delft heette in 1847 ook station Delft, niet stopplaats 'het oude station'. Hoewel het eerste station dus op de plek lag waar later 'het oude station' lag. de beschrijving op mijn site gaat niet over de locatie, maar over de naam en functie van het station. vergelijk het met station krommenie- assendelft dat ook verplaatst is. ik laat het gewoon op de huidige plek staan. maar misschien heb je wel gelijk, ik doe het bij Maarn wel, daar heb ik Maarn I en II, Houten I en II, Hardinxveld- Giessendam, ook al zo'n rare geschiedenis. Ik moet hier eens goed over nadenken hoe ik dit op zal lossen. Zijn er anderen die er advies over willen geven. wat is de meste oplossing?
Lotte4 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De foto's zijn mooi! Weet je misschien ook of je ook kaartjes kan kopen aan een balie (in Delft dus)? I.p.v. te pinnen? Ik ga niet zo vaak met de trein dus misschien is het een stomme vraag. b.v.d.
Antwoord webmaster:
handig om dan geen e-mail adres achter te laten, hoe krijg je dan bericht terug... openingstijden van station delft vind je via de link voorzieningen op dit station (bij die link staat ook dat daar openingstijden te vinden zijn)
leon kroes31 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
goed
Antwoord webmaster:
Ik heb uw adres maar weggehaald. dat is niet verstandig dat overal op internet rond te strooien. maar wat wilde u nu zeggen?
Tom Komor20 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ter aanvulling op uw verhaal betreffende station Delft zie website Nederlands Tegelmuseum: Restauratie tegeltableaus uit Delfts spoorwegstation

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (18)
Vertrekstaat 1891 (31)
Vertrekstaat 1911 (55)
Vertrekstaat 1929 (112)
Vertrekstaat 1940 (68)
Vertrekstaat 1957 (137)
Vertrekstaat 1971 (193)
Personeel op dit station

Nieuws

Nieuw station en spoortunnel Delft (21 jul 2008)
Delft gaat voorgoed veranderen (8 aug 2008)
Uytenhaak of Soeters bouwt stadhuis/NS-station Delft (27 okt 2006)
Utrecht krijgt station van staal en glas (30 jun 2006)
Architectenselectie stadskantoor/NS station Delft (3 apr 2006)

Ouder nieuws over Delft

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 62)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 67)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 22, 155)

Stations in de omgeving

Schoolpoort (500 m)
Delft Zuid (1,8 km)
Oude Station (2,4 km)
Rijswijk- Wateringen (4 km)
Rijswijk (4,4 km)
Kleiweg (4,6 km)
Pijnacker (5,8 km)
Nootdorp Oost (6 km)
Nootdorp Noord (6,2 km)
Den Haag Moerwijk (6,2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/delft