Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats De IJzeren Man - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats De IJzeren Man

Telegrafische verkorting: IJzm
lijnkmjaar
Tilburg- Nijmegen161881
Geopend op1 jan 1920
Gesloten op15 mei 1938

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-brabant

wachterswoning 16 (1880-1950)

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
3 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station IJzeren Man

1 afbeeldingen

1 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
1920 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (15)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Peter van Kaathoven9 jan 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Sjoert Eeftens schreef op 29- juni 2008 "Kort na de oorlog is het zijspoor met het wissel opgebroken (1945)". Het spoor is in rond Juni 1948 pas afgebroken. Groet Peter
Peter van Kaathoven1 sep 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Hallo Sjoerd Ji benoemd dat het industriespoor is afgebroken medio 1945. Echter in kranten artikelen wordt er gesproken dat op 25-06-1948 het laatste deel van dit spoor is ontmanteld. groeten Peter
Charles Hajenius30 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is er een archief aanwezig van het voormalige Zerlegebetrieb Vught? B.v.b. voor antwoord. Gr. Charles
Sjoerd Eeftens7 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat Peter schrijft, stond al in mijn bijdrage van 29 juni 2008 op deze site. Niemand heeft beweerd dat Kamp Vught een eigen halte had. Toen heb ik ook verwezen naar het boek De Spoorwegen in Oorlogstijd. Inmiddels is men bezig met de heraanleg van een stukje spoor. Dat zal een andere betekenis hebben dan het stukje spoor in Kamp Westerbork, omdat er op de kamplijn in Vught geen personenvervoer is geweest.
Antwoord webmaster:
peter had waarschijnlijk alleen de reactie van 28 jun 2008 gelezen en niet jouw antwoord daarop van een dag later.
Peter van Kaathoven4 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo Het Kz Herzogenbusch heeft nooit een eigen station gehad.In het begin werden de gevangenen uit op Station Vught waarna ze naar het Kamp moesten lopen. Het aftakkend spoor is aangelegd voor aanvoer kolen voor het crematorium en later gebruikt voor de vliegtuigsloperij op het Kamp. Op dit moment ben ik met een werkgroep onderzoek aan het doen m.b.t. dit spoor en de vliegtuigsloperij. vriendelijke groet Peter
Harry8 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
En dit is m dan...
Antwoord webmaster:
dank,
Sjoerd Eeftens8 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In mijn eerdere bijdrage verwijs ik al naar het boek over de Spoorwegen in oorlogstijd. Dat boek gaat dus niet over de kampactiviteiten en daar hebben Kees en ik ook geen uitvoerig onderzoek naar gedaan.
Antwoord webmaster:
ok dank je. bij deze komt het ook door aan de vraagsteller (als het allemaal goed werkt)
Peter van Kaathoven7 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben met een onderzoek bezig over het Zerlegebetrieb in WWII. Met name het Zerlegebetrieb welke was gesitueerd op voormalig Kamp Vught. Beschikt U over informatie welke voor mijn onderzoek van belang zou kunnen zijn? Vriendelijke groet Peter
Antwoord webmaster:
sorry, ik begrijp nu dat je de vraag eigenlijk aan sljoerd eeftens stelt. Dat is een nieuwe manier waar ik nog even aan moet wennen. automatisch wordt de vraag doorgstuurd aan hem (en zijn mailadres is nu verbeterd).
Jan25 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Staat dit station er nog of is het intussen gesloopt??? Jan
Antwoord webmaster:
volgens mij is de woning inmiddels gesloopt.
Marc Vierveijzer17 jul 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Misschien wel leuk om te weten: De naam IJzeren man was de bijnaam van de stoommachine die gebruikt is om zand wat benodigd was om de wijk Het Zand in 's-Hertogenbosch te verhogen. Het zand werd overigens vervolgens per tijdelijk spoor van Vught naar 's-Hertogenbosch vervoerd.
Sjoerd Eeftens29 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het zijspoor naar Kamp Vught werd aangelegd in februari en maart 1944. Het aansluitwissel kwam na enig overleg te liggen bij km 18.2 in het spoor naar Tilburg. Dat overleg was nodig omdat de aftakking eigenlijk lag bij km 17.968. Het hoofdspoor ligt hier echter in een boog en Weg en Werken wilde daar geen wissel. Daardoor liep het kampspoor over 300 meter evenwijdig aan de hoofdsporen. De wisseloverloop tussen de hoofdsporen die sinds enige jaren ligt bij km 18.2 ligt ook net in dit rechte baangedeelte. Het talud naar Kamp Vught is nog steeds te zien als een verbreding in het baanlichaam tussen de overwegen 18.019 en 18.377. Het geluidswalspook heeft, zoals op veel plaatsen, bezit genomen van een deel van het talud. Na de aftakking is een woonwijkje gebouwd op de spoordijk. Toen wijlen Kees Huurman en ik het tracé verkenden in de jaren 80 voor het boek van Kees over de spoorwegen in oorlogstijd, was het al nauwelijks meer te vinden. Gelukkig beschikten wij over een goede luchtfoto. Daarmee heb ik het kaartje getekend voor dit boek, zoals ook de andere spoorwegaansluitingen uit de oorlog zijn gedocumenteerd. Ik verwijs dan ook naar dit boek voor details. Overigens was de aansluiting bedoeld voor het vervoer van neergeschoten vliegtuigen die op het kamp door gevangenen moesten worden gesloopt. De gevangenen liepen naar station Vught. Waarschijnlijk is ook het spoor door gevangenen aangelegd, behalve het aansluitwissel (door W&W). Kort na de oorlog is het zijspoor met het wissel opgebroken (1945).
Antwoord webmaster:
zoals we hier al eerder zeiden... als we Sjoerd toch niet hadden. Hulde wederom hulde. OOk voor het snelle antwoord. Ik geloof dat stationsweb er een nieuwe medewerkers bij heeft ;-) Dat boek van Kees Huurman is inderdaad het boek waarover ik het in mijn antwoord opde vorige post had. Ik heb hem ook in de literatuurlijst geplaatst, zie Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd .
A.J.H.Cornelis28 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tijdens de Duitse bezetting was nabij De IJzeren Man het beruchte Konzentrationslager Herzogenbusch officieus Kamp Vught. Was er toen een apart station voor het Kamp, of stapten de gevangenen bij De IJzeren Man uit om verder te lopen? Er was wel een aftakkend spoor naar het Kamp zo vernam ik, maar daar is niets van terug te vinden (tenminste niet door mij).
Antwoord webmaster:
ik weet het zelf niet, misschien iemand anders op de site. Ik meen me te herinneren dat er een boek is verschenen over sporen die door (of in opdracht van) de duitsers zijn aangelegd in de oorlog.
berrie14 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station vught de ijzerenman aan de boslaan in vught.De naam had de naam vanwege de nabijheid van recreatieplas De ijzerenman wat nu nog bestaat zie ook google map luchtfoto t station op de foto is verdwenen ook t gebouw is gesloopt.Maar dit station was niet de enige aan deze lijn op een km lag nog een station wachtpost 18 t lag aan de zuidoosterlaan loyolalaan de wachtpost staat er nog steeds ook 18 staat nog op de muur maar deze halte was alleen een in en uitstapplaats.Er waren plannen mede door de omwonenden en de eigenaar van de ijzerenman om t station weer op te bouwen maar in maart 2008 waren deze plannen afgekeurd maar de bewoners blijven vasthouden om een station misschien later weer.
Antwoord webmaster:
dit soort opmerkingen die over een station gaan t liefst bij het station plaatsen, en niet bij een afbeelding. Daar neem ik eigenlijk alleen opmerkingen op die over die afbeelding gaan, zoals 'hier zie je de woning van de achterkant' ofzo.
Roel10 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nooit geweten dan Tilburg-Nijmegen 16000 km was =) , zoals hier staat aangegeven. =P maar ik neem het u niet kwalijk ;)
Antwoord webmaster:
nou je kwam even op een ongelegen moment kijken. Het heeft er heel even gestaan, 10 minuten ofzo misschien... Ik heb de database van kilometrering veranderd zodat er ook nauwkeuriger waarden kunnen worden ingevuld. Ik had daarom alle oude getallen vermenigvuldigd met 1000. zo krijg je de waarde nu in meters, dat wordt hier weer door 1000 gedeeld, zodat je de kilometers ziet. nu staat het overal weer gewoon in kilometers vermeld. Of ziet iemand nog ergens een plekje dat ik over het hoofd heb gezien.
Roel10 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is deze naam van het station , de naam van het dorp of eerbetoon aan iemand???
Antwoord webmaster:
Nee het is de naam van een recreatieplas

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1929 (15)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 5)

Stations in de omgeving

Helvoirt (1,6 km)
Vught halte (2 km)
Vught (3,3 km)
Heidijk (5,1 km)
Esch (5,6 km)
Vlijmen (5,7 km)
's Hertogenbosch (6 km)
Nieuwkuyk (6,7 km)
Udenhout (7,6 km)
's Hertogenbosch Oost (7,8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/deijzerenman