of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats De Haandrik - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats De Haandrik

Telegrafische verkorting: Hdk
lijnkmjaar
Zwolle- Stadskanaal501905
Geopend op1 jul 1905
Gesloten op15 mei 1930

treinstation buiten gebruik
Provincie: overijssel

brugwachterswoning (1905-1970)
Gebouwen of objecten in de buurt van dit station:
Overijsselsche Vecht
Afwateringskanaal
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 bezoeker heeft dit station het cijfer 10 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Haandrik

2 afbeeldingen

2 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
1920 (1)
1960 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (4)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Frank van den Hoven30 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Reactie op de reacties: - Taalkundig is De Haandrik gewoon met hoofdletter D. Het duurde dus 13 jaar voor de spoorwegmaatschappij die omissie ontdekte en rectificeerde. Maar het kan altijd nog 'erger': de straatnaambordjes (helaas ontbeert de buurtschap De Haandrik plaatsnaambordjes) zijn nog altijd fout gespeld met kleine letter d... - V.w.b. de levensvatbaarheid van de stopplaats geeft de NOLS van tevoren zelf al aan dat zij daar vraagtekens bij heeft. Zie [http]www.nols-maatschappij.info/Stations/De-Haandrik.htm Kennelijk heeft de toenmalige minister het toch doorgedrukt en verwachtte hij meer reizigers n.a.v. de ontginningen die toen nog volop gaande waren. De Haandrik is echter nog altijd een 'gat' met slechts letterlijk een handvol huizen.
Bjorn18 apr 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom ging deze stopplaats dicht
Antwoord webmaster:
denk niet dat er erg veel mensen in en uitstapten daar wel? in de jaren 30 werden heel veel stopplatsen gesloten.
johan gaasbeek3 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
sinds het weekend van 22-10 t/m 24-10 jl. is de oude spoorbrug (105 jr oud) vervangen door een nieuwe stoere brug ik heb fotos van de aanvoer vd brug, en het plaatsen/inschuiven ervan binnen enkle dagen is er een filmpje te zien via internet op rtv Hardenberg ik verzamel de geschiedenis van gramsbergen en ogeving, heb fotos en ansichtkaarten, woon zelf 1 km van de haandrik af en de naam de hoendale zegt mij helemaal niets bij gelegenheid zal ik eens nader informeren om precies te zijn de halte is in 1932 afgebroken en toen verplaatst naar Exloo
Antwoord webmaster:
dat de halte naar exloo verplaatst is wist ik niet. maar ik weet ook niet alles uit mijn hoofd. kan zijn dat het wel op nols-maatschappij.info staat. aha, ja daar staat het inderdaad, dat bevestigt je informatie. Ik zie je foto's er ook al bij staan. op dit moment doe ik nog niets met bruggen, maar wellicht in de toekomst wel. ik zal dat dan daarbij meenemen.
Sjoerd Eeftens9 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In dienstorder 3796 van de SS van 1 juli 1905 staat als naam van deze halte vermeld "de Haandrik". De naam De Hoendale is in spoorse documenten niet gevonden. Op 3 juni 1918 werd de naam "De Haandrik", met een hoofdletter D, volgens dienstorder 5508 van de SS. Hoewel deze site werkt met dienstregelinggegevens, zou ik niet zomaar andere namen toevoegen als deze niet aantoonbaar zijn gebruikt. Wachterswoning 5 van de NOLS stond links ten zuidwesten van de Vechtbrug bij km 49.868, juist na de overweg bij km 49.860 (opgeheven). Dan kwam de toen nog beweegbare Vechtbrug. Daarna de nog bestaande overweg bij km 49.958, waarna het perron (rechts) aan de noordoostzijde van die overweg bij km 50.009, kilometrering van de daar staande abri. Grappig was dat het bedieningsvoorschrift van de brug nog in dienst was in 1981, terwijl de brug al jaren vast lag en de armseinbeveiliging al jaren was opgebroken. Toen ik het toenmalige BVS-bureau er bij een bezoek op attent maakte, schrok men van deze onzorgvuldigheid en kreeg ik terstond het BVS mee naar huis.
Antwoord webmaster:
Het leek mij ook al sterk. Wel grappig dat per dienstorder is bepaald dat het lidwoord nu met een hoofdletter is geschreven. toch niet zo'n schokkende ontwikkeling dacht ik, helemaal omdat stationsnamen in die jaren nogal eens ongezien veranderden.
Gertjan Stamer6 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Per 1 Juli 1905 heet deze stop De Hoendale,een perron met abri bij wachterswoning nr-5,in 1918 is de naam veranderd in De Haandrik.Na 1930 is de abri verhuisd naar station Exloo en in 1966 is wachterswoning nr-5 gesloopt
Antwoord webmaster:
ik wist niet dat de halte vroeger anders heette, ben het verder ook nergens anders zo tegengekomen. waar heb je deze informatie vandaan?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Besluit over tunnel bij De Haandrik pas in het nieuwe jaar (De Stentor - 4 dec 2003)

Onzekerheid over tunnel bij De Haandrik (De Stentor - 28 nov 2003)

ouder nieuws

Links


Vertrekstaat 1911 (13)
Vertrekstaat 1929 (5)

Stations in de omgeving

Gramsbergen (2 km)
Baalder- Radewijk (4.3 km)
Coevorden (5.2 km)
Hardenberg (7.4 km)
Dalen (9 km)
Brucht (9.4 km)
Bergentheim (11.9 km)
Dalerveen (11.9 km)
Nieuw Amsterdam (14.7 km)
Mariƫnberg (15.2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/dehaandrik