Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Breukelen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Breukelen

Telegrafische verkorting: Bkl
lijnkmjaar
Amsterdam- Utrecht- Arnhem22,831843
Harmelen- Breukelen31869
Geopend op 18 dec 1843

treinstation in gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw I (1872-1980)laag middendeel en twee eindgebouwen van anderhalve verdieping haaks op het middendeel
stationsgebouw II (1980-2001)Type Standaard Douma (eenvoudiger) uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows architect: C. Douma
tijdelijk stationsgebouw (2002-2006)I.v.m. de verlegging van het spoor is op de nieuw plaats een tijdelijke voorziening opgericht.
stationsgebouw III (2006) architect: Paul .H. van de Ree

adres: 

Stationsweg 89
3621LK Breukelen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
10 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Breukelen

65 afbeeldingen

42 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 16 jan 2021 zijn omrand.

1900 (2)
1950 (1)
1960 (4)
1970 (4)
1980 (8)
1990 (8)
2000 (16)
2010 (20)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (8)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Mirelle16 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Mijn vraag: het oude station uit 1843 lijkt op dat van Leeuwarden, zelfde architect? Of wie is de architect geweest?
bart 23 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
is parkeren gratis en hoeveel parkeerplaatsen zijn er?
Antwoord webmaster:
daarvoor moet je op de site van de ns zijn. daar staat echter niet hoeveel plaatsen er zijn, maar dat is natuurlijk ook niet zo relevant, een is genoeg, als hij maar vrij is op het moment dat jij er komt.
Gertjan Stamer28 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf 20 December 2000 zet de Ns een gele portocabin neer nabij te sluiten loketgebouw en gaat per 21-12-2000 open...tevens sluitingsdatum van originele NS loket.Bouw van hoge spoor aan overzijde oude lage spoor en bouw van onderdoorgang;spoor richting Abcoude krijgt houten zijperron aan hoge spoor en spoor richting Maarssen heeft al deels definitieve eilandperron,September 2002.Houten abri's en veel te weinig banken!Intussen aan oostzijde bouw van grote informatiegebouw van hout met NS loket aan de zuidzijde,dat loket sluit per 1 November 2003.In April bouw van perronlift en uitbouw eilandperron tot een definitief geheel en in September 2004 ingebruikname sporen 3 en 4,het 2e oude spoor is nu dus de plek voor het eilandperron.Sloop oude houten perron volgt en alras bouwt men de boel af-voorjaar 2005 nieuwe parkeerplaatsen aan oostzijde,nieuwe fietsenstallingen van het overdekte soort op voormalige locatie stationsgebouw en fietspad en bushalte bij vd Valk en natuurlijk ook grote plein en nieuwe locate snackkar Ed Kroket,nu bij het water(daar stonden ooit woningen en stationsrestaurant).Sloop Pro Rail houten informatiegebouw 4-sporigheid Amsterdam-Utrecht en wordt voorlopig dichtgestraat.Najaar 2008 nieuwe tijdelijke parkeerplaats aan westzijde watergang ivm herinrichting busplein,alles gaat op de kop en zelfs bij vd Valk gaat de bushalte eruit,zelfs de fonkelnieuwe fietsenstallingen moeten het bekopen en komen wel weer terug....
Gertjan Stamer4 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Juni 2009 nieuw gebouw in gebruik genomen die op dezelfde plaak staat als 1e stationsgebouw en heeft nu een driehoekige vorm met overdekking om droog het perron te bereiken.Zuidzijde heeft deurloze ruimte om op de bus te wachten,noordzijde heeft wachtruimte buspersoneel,hier had ik wel een kiosk verwacht ? Binnenkort nog meer bouwellende-men gaat westzijde over het water een parkeergarage bouwen,Breukelen wordt nog eens druk!!!
Antwoord webmaster:
heb je geen foto van het nieuwe station? heb het zelf nog niet gezien.
Chris van den Berg11 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben vandaag aan het fietsen geweest en kwam tot mijn verbazing dat er bij Station Breukelen, aan de kant van de parkeerplaats tegen de kant van het water (onder het station door) een snackbar is gekomen, heb er vandaag iets gegeten. Maar het heeft een betere uitstraling gekregen.
TahR19 aug 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vraag aan Webmaster: Mag ik deze afbeelding uploaden op Wikipedia NL?
Antwoord webmaster:
welke afbeelding bedoel je? er staan er hier nogal wat?
Paul24 jun 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station is volledig in gebruik genomen met de viersporigheid (april 2007), en de tijdelijke perrons zijn weg.
Kelvin Toonen18 feb 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ken het station zoals het nu is. Ik kom soms treinen bekijken met mijn vriend

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (10)
Vertrekstaat 1891 (22)
Vertrekstaat 1911 (24)
Vertrekstaat 1929 (20)
Vertrekstaat 1940 (33)
Vertrekstaat 1957 (35)
Vertrekstaat 1971 (88)
Personeel op dit station

Nieuws

Station Utrecht Zuilen vier maanden later open (16 aug 2006)
Meer stoptreinen naar Gouda, minder treinen in Woerden (22 jun 2006)
Spoorlijn tussen Utrecht en Amsterdam in weekend verbouwd voor toekomstig treinverkeer : ’Spoorverdubbeling is net piramidebouw’ (7 mei 2001)
Vrouw verongelukt op station Breukelen (21 jan 2002)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 124)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 43)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 202)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 38)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 136)

Stations in de omgeving

Nieuwersluis- Loenen (4,3 km)
Maarssen (4,8 km)
Oukooperdijk (5,6 km)
Vinkeveen (6,1 km)
Vreeland (7 km)
Vleuten (7,6 km)
Harmelen (8,2 km)
Utrecht Terwijde (8,3 km)
Wilnis (8,4 km)
Mijdrecht (9,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/breukelen