of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Breda - foto's en omschrijving op stationsweb

station Breda

Telegrafische verkorting: Bd
lijnkmjaar
Roosendaal- Breda231855
Breda- Eindhoven01863
Rotterdam- Breda01866
Geopend op 1 mei 1855

treinstation in gebruik
Provincie: noord-brabant

stationsgebouw I (1854-1968)Eenvoudig gebouw voor de AR. Was op voorschrift van de geldende vestingwetten in hout opgetrokken.
stationsgebouw II (1863-1974)Vakwerkgebouw
stationsgebouw III (1974)Parapluconcept. Twee brede nieuwe eilandperrons overdekt door een royale overkapping. Losse glazen dozen van stationshal restaurant en dienstkantoren minder belangrijk. architect: J. Bak
Stationsgebouw IV (2012)Het stationsontwerp kent een bijzondere uitstraling. Reizen, wonen, werken en winkelen zijn geintegreerd in een gebouw. En alle vervoersvormen - trein, bus, taxi, auto en fiets - zijn samengebracht onder een dak. Op dat dak kunnen automobiliste...lees verder
architect: Koen J. van Velsen en Atelier Quadrat

adres: 

Stationsplein 16
4811BB Breda
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
37 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Breda

116 afbeeldingen

67 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 5 mrt 2015 zijn omrand.

1870 (2)
1900 (8)
1910 (1)
1920 (4)
1930 (2)
1940 (1)
1950 (5)
1960 (4)
1970 (38)
1980 (2)
1990 (3)
2000 (17)
2010 (43)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (25)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Kimmel29 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom staan er na al die jaren nog steeds die lelijke bouwhekken op het busstation bij de trappen?
Arjan Krabbenbos8 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf vandaag zijn er weer proef/testritten voor de nieuwe route van de Benelux/IC Brussel van start gegaan. Daarom wordt de huidige IC-dienst Brussel- Amsterdam Centraal (via de oude route) ingekort van en naar Den Haag HS. Dit duurt tot verwachting tot 9 april 2018 waarna deze treinen vanaf dat moment de nieuwe route via de HSL Zuid en Lijn 4 in Belgie gaan nemen. Vanaf dat moment moeten Roosendaal Dordrecht en gedeeltelijk Den Haag HS zonder deze internationale verbinding doen. Den Haag HS krijgt straks wel vier keer per dag een directe verbinding met Brussel. De nieuwe stopplaatsen Breda en Noorderkempen krijgen eindelijk na jarenlange vertraging een snelle verbinding tusen Noord en Zuid. Oorspronkelijk zal het al tijdens het Fyra V250 tijdperk van start gaan. Maar deze fraaie Italiaanse treinen hebben het helaas niet lang volgehouden tussen Belgie en Nederland. Hopelijk gaan de sandwichtreinen TRAXX-locomotieven voor en achter met in het midden de ICRm rijtuigen wel goede prestaties leveren op de Hogesnelheidslijn. Vanaf 2021 worden deze weer vervangen door moderne IC NG treinstellen van Alstom die momenteel in aanbouw zijn!
Arjan Krabbenbos19 jun 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Breda is een fraai bakstenen gebouw rijker! Maar een snelle treinverbinding met Antwerpen en Brussel laat nu weer langer op zich wachten. Waren er eerst problemen met de Italiaanse Fyra treinen V250, nu zijn er weer problemen bij de vervangende ICRm- rijtuigen en hun TRAXX locomotieven die voor de tractie zorgen.Om in Belgie over de HSL te mogen rijden moet de elektronica zijn aangepast. Helaas is er weer vertraging opgetreden en dat betekent dat de reis via Breda van en naar onze Zuiderburen over het snelle spoor is uitgesteld. Oorspronkelijk zal dit per december 2017 ingaan,maar nu wordt het maanden later! Misschien zelfs pas met dienstregeling 2019 ,welke per december 2018 ingaat. De zoveelste tegenslag voor realisatie van een snellere IC Brussel die dus de al jaren werkloze nieuw aangelegde HSL aansluiting in deze Brabantse stad nog niet gebruiken kan.Volgens mij heeft er nooit een trein hierover gereden,behalve de werktreinen ten tijde van aanleg. Zonde van al dat belasting geld en voor dure aangelegde infra die jammerlijk nooit officieel in dienst is gegaan. Word vervolgd!!!!!!!!!!!!!1
Arjan Krabbenbos18 okt 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Breda moet nu nog langer geduld hebben om aangesloten te worden met Brussel via de HSL. Was het eerst door de problematiek met de AnsaldoBreda V250 treinstellen, nu speelt de software van de TRAXX-locomotieven weer parten. Nu wordt er voorlopig van uit gegaan dat het per december 2017 wel zal gaan gebeuren.Maar niets is zeker op de nog steeds geplaagde IC Brussel verbinding (thans nog via Roosendaal!)
Arjan Krabbenbos17 sep 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
De feestelijkheden rond de opening van dit gigantische bakstenen multi-stationsgebouw vond plaats in het weekend van 9,10,11 september 2016. Het gebouw dat rust op maar liefs 2000 heipalen is in vier jaar gebouwd door onder meer 50 metselaars en andere bouwlui. Ik was er ook bij ,afgelopen zondag 11 september 2016, waarbij een Hondekop (mat 54 treinstelnummer 766) en een dieselmotorwagen Kameel de NS 20 als museumtreinen het feestje kamen opluisteren. Maar er was meer: De oude stoomtram Ooievaar die ook in Breda gebouwd is! reed heen en weer over het goederenspoor aan de Speelhuislaan, de kleine stoomtreintjes waar je in kon zitten (een aan elke zijde van het gebouw!), museumbussen van BBA die drie verschillende rondritten maakten (Belcrum,Centrum en Heuvelwijk) Ook werd er volop gezongen en gespeeld bij de stationspiano die je op bijna ieder belangrijk station in de hal ziet staan. Zaterdag de 10de september 2016 waren er stoomtreinriten van Breda naar Roosendaal (en terug) gereden door SSN uit Rotterdam.
Arjan Krabbenbos21 aug 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
De feestelijke opening van 'bakstenen'paleis Breda zal op 8 september 2016 met veel feestgedruis geopend worden.Er zal onder andere een stoomtrein komen en de nodige media aandacht door middel van toespraken en reportages.Helaas nog voorlopig zonder snelle internationale verbinding met Belgie dat al in het Fyra - tijdperk gerealiseerd moest worden.Nu wordt dit pas half of eind 2017, dus even geduld a.u.b.!
Arjan Krabbenbos5 jun 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
De internationale treindienst Amsterdam Centraal-Brussel Zuid/Midi (IC Brussel of Beneluxtrein) zal in tegenstelling tot eerdere berichtgeving pas eind 2017 via Breda gaan lopen. Wel gaat de Intercity Eindhoven-Rotterdam Centraal-Den Haag Centraal via de HSL lijn en stopt ook dan nog in Breda. Thans loopt laatstgenoemde verbinding nog door naar Venlo met ICMm treinstellen , maar die worden dus aanstaande december 2016 vervangen door getrokken treinen.( vanwege de 25 KV bovenleiding op HSL-traject).
Arjan Krabbenbos22 nov 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Breda krijgt eind 2016 een internationale verbinding via de HSL met Belgie en richting Rotterdam. Oorspronkelijk was het de bedoeling om deze snelle verbinding via deze stad al in 2012 in dienst te hebben, maar door het Fyra-debacle is daar helaas nog niets van terecht gekomen. Als in december 2016 het nieuwe stationsgebouw af is en dan na jaren vertraging een snellere trein via Breda naar en van Belgie gaat rijden gaat station Breda station Breda Centraal heten! Net als station Arnhem na voltooiing van jaren bouwen ( sinds 19 november 2015!) het predikaaat Arnhem Centraal krijgt toegewezen. Arnhem (Centraal) ligt op de internationale route Duitsland/Zwitserland en heeft zodoende ook dus internationaal treinverkeer. daarom krijgen deze twee steden de naam Centraal naast hun stadsnaam en omdat er rond 40.000 uitstappers per dag van deze stations gebruik maken (in spits verkeer)!
Arthur21 jan 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het oude stationsgebouw van Breda aan de centrumzijde is een paar maanden terug volledig gesloopt. De werkzaamheden voor de nieuwbouw aan de stadszijde zijn nu in gang gezet. Ik heb tijdens de sloop nog wat foto's gemaakt.
Jasper26 jul 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vraag mij toch al enige tijd af waarom station Breda geen spoor 1 heeft. Heeft dat spoor nooit bestaan?
Willem Kruit7 jan 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aardig om te weten (voor mij tenminste) dat ik zowel stations 1, 2 en 3 heb meegemaakt. Toen ik in 1972 in dienst was, was het tweede, lage gebouw nog in dienst. Enige maanden later, toen ik overgeplaatst werd naar Middelburg, was het tweede perron van het nieuwe station klaar. Na 22 jaar bij het spoor heb ik uiteraard dit gebouw in vol bedrijf gezien. En over een jaar ofzo kan ik stationsgebouw drie bewonderen! De tijd gaat snel, maar in Breda doen ze wel erg kort met hun stations... ;-))
Oscar27 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag is het laatste deel van de oude overkapping na ruim 40 jaar te hebben gestaan, verwijderd. De oude overkapping moet wijken voor een nieuwere, met een parkeerdek erbovenop. De bekende entree, die veel weg had van de latere overkappingen in Zaandam en Almere Centrum, is verleden tijd.
Gertjan Stamer17 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Spoor 8 is al enige tijd buiten dienst en is het noordelijke spoor van het nieuwe 3e eilandperron,heeft te maken met bouwen nieuwe station met appartementen en bushal enz aan die zijde.Ook sinds enige weken achteringang gesloten en zal worden gesloopt-de perrontunnel onder het vml emplacement is afgesloten en men heeft een omleidingsroute gemaakt die niet invalidevriendelijk is:Perrontunnel gebruiken tot blokkade(grote letter UITGANG met pijl)en dus trap op (op spoor 7 is de FYRA gestationeerd)en dan via eilandperron oostwaarts lopen en nabij Albert Heijn supermarkt is een trap over spoor 8 gemaakt naar beneden en zo naar dichtsbijzijnde straat gemaakt incl vlag NS !Dat is dus de nieuwe achteringang, niet overdekt en geen lift of hellingbaan om eilandperron op/af te gaan. Behelpen dus.Wel leuk om te zien is dat schuttingen rondom nieuwe perrontunnel(westwaarts dus) vele oude foto's bevat van zowel het oude station op die plek alsmede huidige station in haar beginjaren...zie wat er allemaal is vernanderd ! Situatie Juli 2012.
Arjan Krabbenbos3 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
AFGELOPEN WOENSDAG ( 30 mei 2012) GING HET DAN EINDELIJK OFFICIEEL GEBEUREN:DEMISSIONAIR VERKEERSMINISTER MELANIE SCHULTZ VAN HAGEN SLOEG DE EERSTE PAAL VOOR DE NIEUWBOUW VAN HET NS-STATION. HET COMPLEX WORDT OPGELEVERD IN 2015 EN HOPELIJK ZOEVEN IN DIE TIJD SNELLE HSL SHUTTLES NAAR BEHALVE AMSTERDAM OOK NAAR BRUSSEL VIA ANTWERPEN.
Antwoord webmaster:
je hoeft niet zo te schreeuwen. ik ben niet blind (naar herman finkers)
Frank de Jong19 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De bouw van het nieuwe HSL-station Breda gaat van start. NS, ProRail en gemeente Breda hebben hiervoor definitief het contract gegund aan de combinatie Ballast Nedam/Hurks. Nog deze maand start de aannemer met de voorbereidende werkzaamheden van de bouw die duurt tot medio 2015. De aannemer Ballast Nedam start half maart met de voorbereidingen voor de verbouw van station Breda. Geplande oplevering juni 2015.
JJ Klein29 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vroeg mij af wanneer de eerste plannen werden aangekondigd om het nieuwe station te bouwen, is dit al in de jaren negentig geweest, of nog eerder? Bvd, JJ Klein
Antwoord webmaster:
ik weet het niet. misschien iemand van de bezoekers
peter juda30 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zoals uit de berichtgevingen van de laatste dagen blijkt is uw stelling wishfulthinking. Inderdaad de Fyra internationaal Amsterdam - Brussel gaat rijden, maar die stopt NIET in Breda. Wel wordt in de zomer van 2012 de IC Amsterdam brussel via Roosendaal opgeheven. Deze isolatie van Brabant per trein richting Belgi heeft zelfs al geleid tot een brandbrief van de Provincie Noord-Brabant aan minister Schulz-verhaegen.
Antwoord webmaster:
brabant houdt (in tegenstelling tot de berichtgeving) nog wel een stoptrein in de richting belgie. deze gaat mogelijk vaker rijden (maar het duurt dan inderdaad wel twee keer zolang om in antwerpen te komen, 50 ipv 25 minuten).
Harry30 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mooi he, die Fyra! Maar nu even met de voeten op de vloer. Het aantal reizigers tussen Amsterdam en Brussel is nog niet de helft van dat tussen Parijs en Brussel. 50 jaar terug moest men o.a. omwille van dit gegeven het oorspronkelijke concept van de TEE wijzigen. Nu is het de bedoeling dat mensen op dat soort afstanden een snelle trein nemen ipv het vliegtuig. Die reizigers zitten heus niet te wachten op station Roosendaal, Breda of Dordrecht. Zelfs halt houden in Rotterdam is niet echt lonend. Dus wie geen Fyra voor de deur ziet stoppen hoeft zich niet te schamen :)
Antwoord webmaster:
nee maar dan moet er wel een goed alternatief zijn natuurlijk.
Arjan Krabbenbos23 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Na jarenlange vertraging gaat per 11 december 2011 eindelijk de volledige HSL-lijn in dienst. Breda kan dan eindelijk met hoge snelheid reizen, naar Antwerpen en Brussel! Per juni 2012 zal de luchthaven van Zaventem een stuk sneller bereikbaar zijn via het dan geheel gereed gekomen Diabolo project. Er zullen rechtstreekse treinen rijden tussen Mechelen en de luchthaven Zaventem, zonder de nu nog omslachtige route via Brussel Noord. Maar al enkele keren dit jaar had Breda al zijn rechtstreekse Benelux ( IC Brussel) die door werkzaamheden bij Lage Zwaluwe werd ingekort tot Breda. Deze reed dan wel via de klassieke lijnen Roosendaal naar Antwerpen en Brussel.
Gertjan Stamer30 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het 2e eilandperron(sporen 5 en 6)heeft aan ostzijde buiten overkapping een extra gebouw erbij gekregen. Per 4 April 2011 rijdt hier de Fyra en dus dacht NS HiSpeed er goed aan te doen om er een gebouwtje neer te zetten-er vind namelijk locwissel e.d. plaats. De sneltrein tuusen Breda-Amsterdam vv had dit spoor meestal,die is nu ,,verbannen" naar het nieuwere eilandperron spoor 8.
arjan krabbenbos23 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station had al in 2012 verbouwd moeten zijn, volgens het bouwbord op het stationsgebouw afgelopen zaterdag 15 januari 2011. Nu gaat het pas beginnen in 2012 en dan wel met de Noordzijde ( aan de kant van het nu overkaploze nieuwste peron). In 2014 beginnen de werken aan de zuidkant, de plek van stationsgebouw en busstation. Vanaf volgend jaar opent dan de nieuwe verbrede voetgangerstunnel die dan de huidige vervangt als toegangsweg naar/van de perrons. Op de perrons zelf staan fraaie platen van het toekomstig stationsgebouw en baken de nieuwe voettunnel af. Op de bekende Palettenaanwijzers ( klappertjes CTA Bakken) toont wel Tilburg Universiteit voor de stoptrein/sprinter naar Utrecht Centraal, maar nog steeds niet op de NS kaartautomaten. Wat WEL ontbrak op dezelfde CTA bakken was het nieuwe station Houten Castellum.
arjan krabbenbos10 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als alles meezit stopt er per april 2011 eindelijk de Fyra hier. Het is slechts nog de verlenging van/naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam Centraal, maar dan wel dgelijks en om het half uur! Hopelijk volgt eindelijk de internationale verlenging richting/van Antwerpen en Brussel eindelijk per december 2011. Maar dan moeten wel de echte AnsaldoBredastellen in dienst zijn, Belgie tolereert geen Priotreinen met Traxxlocomotieven op het HSL net.
Arjan Krabbenbos18 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag werd bekendgemaakt dat Breda vanaf december 2010 aansluiting krijgt op de Fyra-sneldienst van/naar Rotterdam ,Schiphol en Amsterdam via de HSL-lijn. De verlenging naar/van Antwerpen en Brussel is een jaar uitgesteld. Dit omdat de NMBS pertinent op de gehele Snellijn met de nieuwe Ansaldo/Breda- stellen wil gaan rijden. Leuk met een Breda-treinstel van en naar Breda (what's in a name).
anke8 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
woon net langs de nieuwe h.s.l. lijn , er is weinig geluid overlast er is wel veel voor moeten wijken hier in breda .woon in prinsenhage .wel centraal dicht bij het centrem en ook bij prinsenbeek .het nieuwe breda station staat er aan te komen bij de gemeente breda ,kunt u informatie opvragen hierover .wens u veel geluk ,heb wel boeken van oud breda ,zal eens nakijken voor u . groeten anke van der walle
steffan3 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik woon opp steenworp afstand van het station en probeer de ontwikkelingen van het nieuwe station nauwlettend te volgen. Mij is opgevallen dat in het ontwerp van het nieuwe station een aantal ontwerp wijzigingen hebben plaatsgevonden. Wat direkt in het oog springt is de 'verbindings element' aan de voorkant van het station is verdwenen. Het gebouw heeft naar mijn mening steeds minder samenhang. Volgens mijn weten was het ontwerp bepaald. Ik zie nu behoorlijk wat wijzigingen. Kan iemand mij vertellen wat de status van het ontwerp is en welke veranderingen kunnen hierop nog plaatsvinden?
Gertjan Stamer17 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Let eens op de bovenleidingsportalen,nazomer 2009 zijn er nieuwe lagere gezet boven de sporen 4 en 5 en is alweer een teken dat er hier veranderingen aan de hand zijn-nieuw dak/nieuw station enz.
Sjoerd Eeftens30 aug 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Boudewijn verwijst naar het eerste station van Breda dat op 1 mei 1855 werd geopend, net buiten de vesting, ten westen van de Mark op Princenhaags grondgebied bij km 23.2 Rsd - Bd. Het gebouw is te zien op deze site onder de fotonummers 12, 27 en 63. De toenmalige AR bouwde het station zeker niet als noodgebouw, al was het opgetrokken als houtskelet. Dat moest toch omdat het snel moest kunnen worden afgebroken, staande binnen het schootsveld van de stad. Het lag zeer dicht bij de noordelijke waterpoort van Breda en dicht bij het centrum. De SS-ingenieurs bouwden het latere SS-station (ook houtskelet!) echter op een voor de reizigers lastig bereikbare plaats op de geslechte wallen achter het Kasteel van Breda en achter het stadspark Valkenberg (huidige locatie). Het AR-station dat inmiddels werd uitgebaat door de GCB, deed dienst tot 11 maart 1866 toen de GCB doorreed naar het SS-station. Het gebouw heeft als viervoudige woning gediend tot de sloop in 1968.
Boudewijn23 aug 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mooie site. Veel info makkelijk toegankelijk. Is mis wel informatie over station Breda ten westen van de Mark (tijdelijk station, voordat de brug over de Mark gereed was).
Antwoord webmaster:
ik ken dat station niet. iemand die daar meer over kan vertellen? Sjoerd?
Arjan Krabbenbos8 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Straks kun je niet alleen stoptreinen en de gewone intercity nemen, maar ook de Fyra. Deze trein van Ansaldo Breda rijdt straks over de HSL-Lijn tussen Nederland en Belgie. De Thalys zal hier wel nooit stoppen, omdat deze aan 300 km/uur langs deze stad raast om naar Parijs en Amsterdam te sporen.Mooie naam dan bv. Vogelbekdier of Albatros toch?
Gertjan Stamer30 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Met Pinksteren en het weekend erna feestritten tussen Antwerpen en Noorderkempen,vanaf maandag 15 Juni op werkdagen pendelen dus(uurdienst).Nou zou het wel erg prettig zijn als het deel Ndk-Bd ook zou gaan draaien,Breda heeft al een HST perron en ben benieuwd wanneer ze naar Ndk gaan rijden.De Vlamingen zijn dus al begonnen...nu wij nog !
Arjan Krabbenbos6 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het wordt echt tijd dat stations of een deel ervan nu worden geopend als ze echt af zijn. Nu is Breda een grote bouwwerf voor o.a. de HSL, maar een nieuuw perron openstellen zonder overkapping is verre van comfort. Als straks de HSL open is en het station ook verbouwd is, wordt het eenstuk makkelijker en relaxter om de trein te nemen.
stephan2 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat een verschrikkelijk station staat Breda te wachten en ook veel kritiek zie ik van mensen die er verstand van hebben. Een kille en koude uitstraling zonder allure, een simpele blokkendoos cq bunker.. bah ! en dat grenzend aan die mooie oude stad met stijlvolle panden waar je met oog naar detail naar kunt kijken ! Wat mij betreft had het dus liever iets in mooie oude retrostijl mogen zijn in plaats van zo n goedkope blokkendoos met maximalisatie van vierkante meters gebruikte inhoud .. welke projectontwikkelaar heeft hier wie hoeveel toegeschoven om dit goedgekeurd te krijgen ? Bah wat een gedrocht .. je ziet de junks er al zo ongeveer rondhangen in de troosteloze sfeer ...
TKF (Theo)20 sep 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
A.s. zondag (24 september) wordt er hard gewerkt aan een derde perron in Breda!
Sylvia27 apr 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
weet iemand het telefoonnummer daarvan?? ik ben mijn paspoort verloren daar.. groetjes
Antwoord webmaster:
verloren voorwerpen kun je bij de ns opvragen.
Nobelen10 jan 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoi ! Misschien een aardige link om toe te voegen: http://home.tiscali.nl/nobelen/Sub/StationBreda.html Hij verwijst naar de pagina op mijn website waar in ieder geval alle laatste afbeeldingen/impressies te zien van het nieuw te bouwen station in Breda. Gek genoeg kom je daar verder op het Net moeilijk achter..
anoniem24 jul 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het oude postperron is weer in gebruik genomen als spoor 2

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Breda geeft sloopvergunning NS-station af (Breda vandaag .nl - 30 dec 2010)

Beelden van een station in Breda dat er ook echt komt (BN/DeStem - 13 feb 2010)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Breda CS
Informatiesite van de gemeente Breda over het nieuwe station.
Via Breda
Informatiesite van de gemeente breda over de ontwikkeling van de spoorzone in Breda.
Prorail over vernieuwing station Breda

Vertrekstaat 1868 (12)
Vertrekstaat 1891 (33)
Vertrekstaat 1911 (41)
Vertrekstaat 1929 (54)
Vertrekstaat 1940 (11)
Vertrekstaat 1957 (75)
Vertrekstaat 1971 (176) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 125)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 160)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 46, 61)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 108, 116, 150-153, 234-23)

Stations in de omgeving

Breda- Prinsenbeek (4.2 km)
Princenhage (5 km)
Beek (5 km)
Dorst (5.4 km)
Liesbosch (6.9 km)
Leur (8.3 km)
Langeweg (9.3 km)
Gilze- Rijen (10.1 km)
Etten- Leur (10.1 km)
Zevenbergschenhoek (10.4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/breda