of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Beesd - foto's en omschrijving op stationsweb

station Beesd

Telegrafische verkorting: Bsd
lijnkmjaar
Dordrecht- Elst51.5421883
Geopend op 1 dec 1883

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1881-1985)station bestaat uit een hoog middendeel met een lage lange en een hoge korte vleugel
stationsgebouw II (1985)Eenvoudig haltegebouwtje

adres: 

Stationsweg 1
4153RD Beesd
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
15 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4.7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Beesd

29 afbeeldingen

26 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 8 sep 2014 zijn omrand.

1960 (3)
1980 (6)
1990 (3)
2000 (6)
2010 (11)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (17)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jes30 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Niet veilig mijn fiets is vandaag zomaar meegenomen stond op slot en al kan nergens beelden aanvragen
Antwoord webmaster:
ja dat kan gebeuren. kan ik als hobbyist ook niets aan doen.
Keith7 okt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jammer dat er volop gerookt wordt op dit station. Mensen kunnen of willen niet lezen dat het een 'Niet-rokend' station is. Ben benieuwd na de nieuwe lay-out (verbouwingen) of het nog steeds zo'n vieze 'opstapplek' zal zijn, want een station is het allang niet meer.
Jesse9 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij de verbouwing van het station die momenteel gaande is, is de rode 'overkapping' verdwenen. Deze is vervangen door een standaard abri.
Dave van Hattem20 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De website www.stationbeesd.nl is weer terug, daarnaast heb ik enkele foto's toegezonden. Gr. Dave
Antwoord webmaster:
ok ik wist niet dat hij weg was geweest. ik heb die foto's inderdaad klaar staan om een keer te uploaden maar er staan nog meer dingen in de wachtrij. hopelijk heb ik binnenkort een keer meer tijd om die rij weg te werken.
Gerard heymen7 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo Wichor Bramer Ik zou graag het e-mail adres van Frans v/d Hurk willen hebben als dat mogenlijk is. Hed hem graag zelf antwoord willen geven over het station in Beesd, maar heb het toen maar op de web site gedaan Gerard
Antwoord webmaster:
dat zit als link op zijn naam, veel mensen weten dat inderdaad niet, maar op die manier is het wel gebruikelijk.
Gerard Heymen6 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan Frans van den Hurk Heel leuk van jou om op mijn brief te antwoorden. Wij waren in het voorjaar weer eens in Holland en natuurlijk even naar het station in Beesd. Wat is daar een hoop verandert zeker de brug over de spoorlein waar de A2 overgaat is niet veel meer van over. In 1946 en 47 ging ik naar te ambachtschool in Goringhem en dat was toen nog met de stoom trein met houten wagens erachter, later vervangen met de diesel electrishe trein. Die andere spoorweg ambtenaren die er toen waren was van Lith en een zekere Kokkeday( heb ik niet goed getypt)op de onbewaakte overweg woonde een ambtenaardie uit Groningen kan niet meer op zijn naam komen. Zijn naam was Brinkman. Die andere wachpost weet ik niet meer Wij moesten van het station af in September 1944 nadat de spoorwegen gingen staken en hebben toen in Beesd gewoond tot na de orlog. Het was wel een rotzooi toen wij weer terug kwamen in Mei 1945. Ik zie mijn moeder ook nog schrobben aan die granieten aanrecht en dan die koperen kraan van de pomp met die mooie koperen grote knob eraan. Groetjes Gerard
Antwoord webmaster:
Heb je dit bericht ook aan Frans zelf gestuurd, want wellicht leest hij het hier op de site niet.
Frans van den Hurk31 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben geboren in de stationswoning van Beesd, in 1969. Mijn vader was werkzaam op station Geldermalsen, de diensten op station Beesd werden toentertijd gedraaid door de heren Otten en Dokman. Vooral bij laatstgenoemde was ik vaak te vinden in de seinpost, alwaar ik soms de overweg in de Oude Waag mocht bedienen. Die werd toen op afstand electrisch bediend, met behulp van een camera bij de overweg en een monitor in de seinpost. De overweg in de Parkweg is zover ik weet nog heel lang ter plaatse handbediend geweest. Overigens bevind zich naast deze overweg een tankstation wat heel lang door de zoon van de heer Dokman gerund is geweest.

Ook toen het station onbemand raakte (als gevolg van de nieuwe beveiliging, die op afstand vanuit Rotterdam en Utrecht bediend werd) kwam ik er nog heel vaak binnen, ik had een sleutel van de fietsenstalling, waar ik toen mijn fiets nog veilig weg kon zetten. Ik weet niet meer precies wanneer het station is gesloopt, ik meen ergens halverwege de jaren '80. Ik ben ooit eens met mijn moeder naar de sloopwerkzaamheden gaan kijken. Zij zag toen de granieten aanrecht uit de keuken tussen het puin liggen, en verzuchtte dat ze daar in het verleden zo vaak op had staan schrobben. Eén van de slopers vertelde me dat ze zelden zoveel moeite hadden met de sloop van een gebouw, zo degelijk was het. Dat was voor mij overigens niets nieuws: ik heb nogal eens mijn hoofd gestoten aan de zware eikenhouten balken op de zolder. Ik sliep in het zolderkamertje in het middendeel aan de straatkant, achter het ronde raam.

Wij zijn in 1973 verhuisd naar de dorpskern, maar ik ging nog heel vaak naar het station, enerzijds om een praatje te maken met het personeel, anderzijds haalde ik mijn vader wel eens af als hij vanuit zijn werk kwam. Vanaf 1983 kwam ik er weer bijna dagelijks om de trein te nemen naar Utrecht (via Geldermalsen) waar naar school ging. Toen het station gesloopt werd moest ik gebruik maken van de openbare fietsenstalling, die naast het stationsgebouw lag. Dat was toen nog een serie eenvoudige fietsenrekken overdekt met golfplaten. Deze was onbewaakt, en er werden nogal eens fietsen gestolen. Ook mij is dit meer dan eens overkomen, waarbij ik wel in een aantal gevallen mijn fiets heb teruggevonden bij het Betuwestrand. Blijkbaar was het aflopen van de Stationsweg voor een aantal badgasten teveel moeite ....

De Stationsweg is heden ten dage bijna niet meer te herkennen, als gevolg van de nieuwe viaducten van de snelweg A2 die in de plaats zijn gekomen van de oude boogbruggen. Ook in het verleden is hier veel veranderd: de Volvo heeft er begin jaren '70 een groot complex gebouwd, en de plaats waar vroeger het kolenspoortje lag is gebruikt als doorvoerhaven (Transito) van nieuwe Volvo's. Het laatste stukje romantiek van vroeger is in 1992 verdwenen, toen de spoorlijn Geldermalsen-Dordrecht werd geëlectrificeerd, en de oude vertrouwde Plan-U diesels hier verdwenen. Ik heb als heel klein jochie ook nog de befaamde Diesel-5 uit de jaren '40 meegemaakt, maar daar kan ik me niet veel van herinneren.

Antwoord webmaster:
Wat leuk, weer een bericht van een oud bewoner van een stationsgebouw. Heb je wellicht nog foto's uit de periode dat je er woonde. Het station is volgens mij in 1985 gesloopt. Ik heb een foto uit 1985 waarop de ramen zijn dichtgetimmerd.
dave28 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De foto's die ik recent zond kwamen uit 2010. Er wordt 2000 bij vermeld.
Antwoord webmaster:
ok ik heb het aangepast.
G Heijmen 8 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wij als familie hebben van 1933 tot 1948 op het station Beesd gewoond. Vader was stationchef en zijn toen later naar Leerdam verhuisd waar vader stationchef was tot 1958. Ik ben,Gerard is mijn naam,naar Canada vertrokken,maar was altijd geintereseerd wat er met het station gebeurd was. Ben verschillende malen terug geweest maar het station was afgebroken, jammer. Gerard Heymen
Antwoord webmaster:
Ik heb je bericht hier ook bij station Beesd geplaatst, daar is het relevanter dan in het algemene gastenboek. Wat leuk, weer een oud bewoner. Inderdaad is het station helaas een aantal jaar geleden afgebroken. Heb je wellicht in jullie familiealbum nog foto's van het stationsgebouw die nog niet op mijn site staan. Er zijn al veel oud bewoners die hun albums hebben ingescand en aan mijn site hebben toegevoegd. Station Leerdam staat er nog wel steeds, maar dat wist je waarschijnlijk wel.
Dave15 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb foto's gestuurd, maar deze zijn nog niet terug te vinden. Zijn ze wel ontvangen? Misschien nog nieuws ter informatie: www.nieuwsbladgeldermalsen.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Stil-station-Beesd-krijgt-in-2011.524358.news
Antwoord webmaster:
ik heb ze wel gekregen, duurt even om ze te verwerken. sorry. ik zal ze een dezer dagen plaatsne.
Dave29 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik denk het wel dat er iets mis ging. Vandaag (29-03-2010) heb ik U een mail gestuurd over de website www.debetuwelijn.nl. Excuus dat het mis ging. Ik heb nog een aantal foto's van station Beesd in huidige situatie. Deze zal ik u toezenden.
Antwoord webmaster:
geeft niet hoor, ik kon ze gewoon verwijderen. ik heb je mail gekregen en zal daar later op reageren. als je foto's voor me hebt van het huidige station, graag.
dave20 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste, Ik ben op dit moment nog druk bezig met de website (www.stationbeesd.nl). Echter door discussie met de Gemeente Geldermalsen en het Projectbureau MerwedeLingeLijn levert het iets vertraging op. Ze waarderen echter mijn actie en oproep wel. Ze willen in 2010-2011 dit station een complete make-over geven; naast het bedrag dat de Gemeente inlegt voor deze make-over, krijgt Station Beesd nu ook van de Provincie Gelderland een benodigde geldinjectie. Hier een link van mijn actie voor het station Beesd
Antwoord webmaster:
eh, ik krijg je bericht 6 keer binnen, ging er iets mis?
Frido van Orden15 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er is inmiddels een speciale website over het station van Beesd: http://www.stationbeesd.nl/
Antwoord webmaster:
ik heb het toegevoegd aan de links aan de rechterkant van de pagina.
Gertjan Stamer10 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nog wat bijzonderheden...rood schilderen van het gebouw..nazomer 2001.In zomer 2002 bouw nieuwe overdekte fietsenstalling.In 2004 sloop stenen wanden gebouw. Plannen voor nieuwe halte nabij nieuwe viaduct A2(dichter bij het dorp)en slopen oude eilandperron en alles er omheen,wanneer ?
Gertjan Stamer18 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Recente bouwsel was ooit iets steniger dan nu het geval is. stenen wanden eruit gehaald(vandalisme, openbare plasplek enz) voorjaar 2004. de fietsenstalling nieuwe stijl is overigens uit de zomer van 2002. Al vanaf Aug 1999 volg ik stations en haltes, vandaar.
Antwoord webmaster:
1999 is natuurlijk nog niet zo'n heel lange geschiedenis, er zijn vaste bezoekers van deze site die er al veel langer mee bezig zijn hoor.
Chris van den berg28 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wanneer is de lijn Geldermalsen-Dordrecht eigenlijk geëlectriviceerd? Mijn vader is in het bezit van foto's, van o.a. vanaf de camping de Betuwestrand Beesd, rond 1984-1985 en van het huidige "station", een eilandperron met Onbeveiligde spoorweg overgang, Beesd Zonder bovenleiding. Ik ben benieuwd wanneer dat gebeurt is, ik weet nog dat daar vanaf ongeveer 1994-1995 de sprinters (SGM) kwamen rijden Gesamenlijk met de Plan V en in de spits 2x een DDAR waar ik toen die tijd nogal gek op was.
Björn Lammers28 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens Wikipedia is Dordrecht - Geldermalsen sinds 31 mei 1992 met bovenleiding.
Antwoord webmaster:
ok dank.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Stil station Beesd krijgt in 2011 facelift (nieuwsblad geldermalsen - 14 apr 2010)

Geld van Geldermalsen voor verbeteren van de twee stations (De Gelderlander - 25 nov 2008)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1891 (8)
Vertrekstaat 1911 (11)
Vertrekstaat 1929 (11)
Vertrekstaat 1940 (18)
Vertrekstaat 1957 (40)
Vertrekstaat 1971 (44) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 49)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 203)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 95)

Stations in de omgeving

Tricht (5.2 km)
Geldermalsen (5.6 km)
Culemborg (6.3 km)
Utrechtsche Straatweg (6.8 km)
Leerdam (7 km)
Waardenburg (8.2 km)
Schalkwijk (11 km)
Zaltbommel (11.2 km)
Houten Castellum (13.4 km)
Wadenoijen (13.8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/beesd