Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Arnhem - foto's en omschrijving op stationsweb

station Arnhem

Telegrafische verkorting: Ah
lijnkmjaar
Amsterdam- Utrecht- Arnhem91,9311845
Arnhem- Zevenaar grens91,9311856
Arnhem- Leeuwarden01865
Arnhem- Nijmegen01879
Geopend op 16 mei 1845

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1844-1870)Met de bouw werd in 1843 begonnen en werd in 1845 geopend. Op 14 mei van dat jaar werd officieel de eerste trein van de Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij in Arnhem welkom geheten. Het witgepleisterde gebouw had een hoge middenrisaliet (voorui...lees verder
stationsgebouw II (1867-1954)Het stationsgebouw uit 1845 werd al snel te klein voor de activiteiten rondom de Arnhemse spoorlijnen. In februari 1856 was de verlenging van de spoorlijn naar Emmerik klaar. En in februari 1865 werd de tweede spoorlijn, Arnhem - Zutphen, geopend. E...lees verder
architect: A.W. van Erkel
stationsgebouw III (1954-2007)De oorlogsverwoestingen in 1944 en 1945 boden na de oorlog de gelegenheid om de stad een modern aanzicht te geven. Het Stationsplein werd afgegraven en zo werd het nieuw te bouwen stationsgebouw op vrijwel gelijke hoogte gebracht met het Nieuwe Plei...lees verder
architect: H.G.J. Schelling
Sonbeekzijde (1954-2010)Achteringang via voetbrug. Zeskantig paviljoen. Zuiver tansparant en sacraal architect: H.G.J. Schelling
tijdelijk stationsgebouw (2006)Tijdens de verbouwing naar OV terminal is een kleurrijk tijdelijk stationsgebouw verrezen even ten noorden van het oude station, ongeveer op de plek van het eerste station. Er is veel discussie geweest over de lange looplijnen, waarbij reizigers alti...lees verder
stationsgebouw IV (2012)Licht, ruimte en comfort kenmerken de nieuwe OV-terminal van architect Ben van Berkel, eveneens ontwerper van de Erasmusbrug in Rotterdam. Het ontwerp voor Arnhem maakt gebruik van de natuurlijke hoogteverschillen in het stationsgebied. De ver...lees verder
architect: Ben van Berkel

adres: 

Stationsplein 38
6811KK Arnhem
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
67 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Arnhem

307 afbeeldingen

158 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 9 jan 2021 zijn omrand.

1840 (1)
1850 (3)
1860 (2)
1870 (2)
1880 (3)
1890 (2)
1900 (19)
1910 (7)
1920 (11)
1930 (17)
1940 (44)
1950 (42)
1960 (13)
1970 (6)
1980 (2)
1990 (5)
2000 (61)
2010 (62)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (53)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Arjan krabbenbos16 sep 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
De naamsverandering van Arnhem naar Arnhem Centraal staat na 5 jaar eindelijk op de gevel van het nieuwe stationsgebouw. Het organische vorm gegeven stationsgebouw werd na een lange bouwtijd van circa 20 jaar eindelijk in gebruik genomen. Het station kreeg een extra vierde perron en een regelmatig rijdende trein elk uur van en naar Duesseldorf in Duitsland. Het meest beruchte bouwwerk tijdens de langdurige verbouwing warende hoge trappen, lange omwegen en het felgekleurde container-gebouw. Nu ziet het er prachtig uit, al lijkt de busbunker wat saai en donker, maar dat valt met de groen0 gele verftinten nog wel mee. Aan de andere zijde van dit futuristische complex ligt een busstation voor alleen de trolleylijnen. Hier staan geen abri';s op de perrons en loopt dit plein enig zins wat schuin.
Remmelt2 feb 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Echt een interessante onderwerp.
Ruurd Faber15 aug 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Jammer, van het vele geld dat eraan besteed is, maar ik vind het nieuwe |Arnhem Centraal helemaal niets. Het hoofdgebouw is de natte droom van een architect. Ik zoek me er wild naar de fietsenstalling, loop continue verkeerd. Het gebouw doet in niets denken aan een station, dat is wel het ergste. De perronkappen bieden nauwelijks beschutting tegen de regen, zeker niet als het waait. Waarom niet een perronkap gebouwd als verwijzing naar de oude situatie. Ik kan me de oude perronkap, die er in 1946 nog stond, goed herinneren. Dat ziet er tenminste uit als een station. Jammer een gemiste kans.
Arjan Krabbenbos12 dec 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Station Arnhem heet vanaf gisteren 11 december 2016 officieel Arnhem Centraal.Het hypermoderne station van de Gelderse hoofdstad werd vorig jaar op 19 november 2015 feestelijk geopend. Omdat gisteren de nieuwe dienstregeling 2017 inging is nu de naam Arnhem Centraal definitief.
Arjan Krabbenbos1 nov 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het moderne station met die organische gevormde transferhal gaat nu door het leven als; Arnhem Centraal. Zo werd het nieuwe station al in de bouwfase genoemd, maar is nu ook definitief te vinden op dienstregelingen,treinen, informatieborden en stationsnaamborden. Centraal of Centrum wordt altijd afgekort met C.
Arjan Krabbenbos17 sep 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Station Arnhem Centraal krijgt in plaats van zomer 2017 al per 6 april 2017 haar internationale treindienst van Abellio. Dan gaat er ieder uur een Flirt treinstel rijden van en naar Duesseldorf Hbf met stops in Zevenaar,(vanaf 2018 of 2019 in Elten!),Emmerich,Wesel, Oberhausen Hbf en Duisburg Hbf en Dusselsorf Flughafen. De procedure is sneller binnen dan verwacht, vandaar de eerdere datum van exploitatie.
Arjan Krabbenbos27 jun 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Station Arnhem heet nu ook Arnhem Centraal of afgekort AhC of Arnhem C.op de elektronische schermen boven de perrons, in IC treinen bij de info schermen in de coupe's en op de gele vertrekborden op de perrons.Dit is ingegaan per 12 juni 2016 wat rechts onderaan staat vermeld op die gele borden. Op het station Arnhem Centraal zelf nog geen wijzigingen geconstateerd op de perrons en zijn de blauwe borden nog getooid zonder achtervoegsel Centraal. Dat zal waarschijnlijk gebeuren met de overzichtskaarten (Netwerkoverzicht) op alle NS- stations in december dit jaar. Ik was hiervoor afgelopen zaterdag 25 juni 2016 op doorreis van en naar de Achterhoek.( Doetinchem-Terborg) Op de stationsgevel en steunmuur bij het vierde perron staat er ook alleen Arnhem. Dit laatste zal wel zo blijven i.v.m. teveel en ingewikkeld werk om dit ook aan te passen.
Arjan Krabbenbos20 jun 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Gisterenavond ( zondag 19 juni 2016) keek ik na terugkomst van vriendenbezoek in Zwolle even zomaar op de kaartautomaat van station Maassluis. Daar heb ik onder de A van Arnhem gekeken of het station nu wel Arnhem Centraal heette i.p.v. alleen Arnhem. En wat dacht je: er stond nu echt Arnhem Centraal op de kaartautomaat! De spoorkaart van Nederland- borden veranderen pas bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling.
Arjan Krabbenbos20 jun 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Gisterenavond ( zondag 19 juni 2016) keek ik na terugkomst van vriendenbezoek in Zwolle even zomaar op de kaartautomaat van station Maassluis. Daar heb ik onder de A van Arnhem gekeken of het station nu wel Arnhem Centraal heette i.p.v. alleen Arnhem. En wat dacht je: er stond nu echt Arnhem Centraal op de kaartautomaat! De spoorkaart van Nederland- borden veranderen pas bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling.
Anoniem2 feb 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het station is dan eindelijk af! Na 20 jaar is Arnhem-Centraal mooi geworden!!!
Arjan Krabbenbos22 nov 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
De nieuwe transferhal van Ben van Berkel is na jaren van wikken en wegen en jaren bouwen toch eindelijk gerealiseerd. Het fraaaie futuristische stationsgebouw is uniek in zijn soort door al die organinische vormen en is verre een gebouw van recht-toe, recht-aan gebouw. Het nieuwe gebouw opende officieel op donderdagavond 19 november 2015. Bij deze gebeurtenis werd ook bekend dat je vanaf heden het station Arnhem , Arnhem Centraal mag noemen. Eerdaags zullen de nieuwe stationsnaamborden wel komen, alhoewel dit nog niet vermeld staat in de komende dienstregeling 2016, welke op 13 december 2015 van start gaat.
West12 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Enige voortgang van het station in Arnhem kan je vinden op www.facebook.com/citypics.arnhem.
Frank van Bekkum3 mrt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zou het mogelijk zijn dat u toont hoe je van het ene perron naar het andere kunt gaan? Bijvoorbeeld: hoe veel tijd heb ik nodig om van 7 naar 10 te lopen? Moet ik dan dalen en klimmen?
Antwoord webmaster:
nee ik weet da tniet, ik vind dat een taak van de ns, maar de statiosnplattegronden op hun website zijn erg slecht. daar staan geen spoornummers bij.
Manuel19 sep 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zie mijn bericht van 18 en 19 september 2012 dan zie je dat je niet alleen staat in je klacht over je kritiek over dit peperdure "design"-station. Deze architekt bouwt voor zichzelf voor het prestige van Arnhem en niet voor hinderlijke reizigers. Waarschijnlijk een business vliegpassagier + Mercedes-, Porsche- of BMW-rijder.
Antwoord webmaster:
architecten bouwen wel vaker niet voor de functionaliteit, maar alleen voor het mooie plaatje, en iedereen mag roepen hoe mooi alles eruit ziet, en als puntje bij paaltje komt werkt het van geen kant (bij mij op het werk ook zo)
Manuel18 sep 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voor de stad Arnhem is dit station in aanbouw pure bluf en protserigheid. OV-Reizigersbelang heeft ze niks kunnen schelen. Ze hebben koste wat kost werk van deze architekt in de stad willen hebben zonder hem binnen haalbare financile kaders te houden. Nagenoeg alle onderdelen van deze bouwerij zijn schots of scheef of afgerond; geen onderdeel is normaal in de handel. Zoiets kan Mercedes betalen voor zijn museum maar niet de NS, het ministerie, de provincie, en de stad samen. Precies als bij het schandelijke noodstation ("een belediging voor de reiziger") is er dus aan alle kanten uitgezuinigd voor de reizigers die nu wegtochten op de perrons door die hoge torengebouwen; de regen slaat tot 1/3 van de breedte onder de overkappingen. Je kunt nergens behoorlijk zitten tenzij op het stalen onderstel van de dakkonstruktie of in een armzalig wachthokje, overdekt met wat golfplaten. Waar je trein stopt is het perron - naast het gigantisch brede gat omlaag - maar 2 meter breed, daar is het dus dringen voor de reizigers. Vanwege de loei-brede tunnel moet je extra treden diep omlaag door de nodige konstruktiehoogte voor die grote overspanningen; daarna moet je weer uit die kuil klimmen om op stadsniveau te komen. En ook al heb je een zware rolkoffer: je moet er meestal mee van de trap af lopen, want waar je trein stopt ontbreekt de roltrap omlaag op nagenoeg elk perron; naar lift of roltrap bij het volgende gat kost je 55 meter extra lopen, maar aan die kant is er weer gn roltrap omhoog. Bij de traverse naar de Sonsbeekuitgang is het net zo: loei-brede hoge trappen, n schamel liftje per perron en geen roltrap te bekennen. Het is dus een zeer naar station om over te stappen en je aansluitende trein missen zit er dik in. Veel reizigersinformatie hangt hoog tegen een verblindend lichte lucht en is te klein van tekst. Het geld bij dit station is opgemaakt aan on-begeleide grillen van de architekt waaraan treinreizigers niets hebben. Het is gemaakt voor de prots van de stad en het gewin van de uitbaters van NS Vastgoed. In dat soort concepten passen geen roltrappen en faciliteiten op de plekken waar die voor hedendaagse OV-reizigers onontbeerlijk zijn. De reusachtige parkeergarage onder dit station is van de ANWB zelfs met een 10 gewaardeerd. Alles bij elkaar denk ik dat dit station door autorijders is ontworpen en begeleid. (Foto's zal ik nader opsturen naar Wichor Bramer; van het noodstation zijn er ook nog heel wat desgewenst maar gelukkig achteraf, evenals van de sloop van Schelling's sympathieke stationnetje)
Arjan Krabbenbos3 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Arnhem krijgt na veel getouwtrek en geploeter over een eventuele bouwer/financien eindelijk zijn stationsgebouw. Het ontwerp van het futuristische gebouw van architect Ben van Berkel kan dan bijna gebouwd worden. Als alles meezit kan de eerte paal voor de nieuwe transferhal in september 2012 de grond in en wordt de eindsteep van dit grote project bereikt in maart 2014.
Felix Segers26 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Arnhem...tja....als ik mijn vader mag geloven die in Arnhem is opgegroeid is het al tientallen jaren een grote bouwput en geen steen mag op de andere blijven staan.....alles moet ook zo megalomaan en (uiteraard!!) is alles weer veel later gereed dan eerder gepland en rijzen de kosten de pan uit......nou ja, het autoverkeer is ook al zo hopeloos en onoverzichtelijk in het centrum van Arnhem, dus daar kan het station mooi aan meedoen!
gerda de bode28 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Arnhem: hoe nu verder? Na de opening van de perrontunnel lijkt er helemaal niets constructiefs meer te gebeuren daar. De enig waarneembare activiteiten zijn reparaties: aan een lekkende overkapping, aan de roltrappen en aan de bestrating op de perrons. Dat kacheltje op perron drie doet het trouwens ook negen van de tien keer niet en we gaan een koude week tegemoet.... Maar neem bijvoorbeeld die stationshal nou eens, blijft die zo? Het ontwerp ziet er volgens mij heel anders uit. En dat levensgevaarlijke en armetierige bustransferium? Gaat deze generatie reizigers nog meemaken dat ze daar iets aan veranderen?
MSchiethart11 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Spoor 1? Waarschijnlijk nog te zien op deze foto Rechts de Brugstraat, links de gebouwen die rond 1870 zullen zijn verdwenen. Nu de Betuwestraat. Helemaal links de grote Eusebiuskerk. De kleinere RK Eusebius is niet te zien, dus de foto is van voor 1864. Die kerk is ook al weer afgebroken. De foto zal gemaakt zijn van 'Beaulieu' het enige van 5 neo-klassieke panden dat nog staat aan de Sonsbeekszijde. Er is dus in de loop der jaren een enorm gat gegraven. Nu heeft Beaulieu een balkon boven het nieuwe spoor 11.
MSchiethart7 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De koepel van de Sonsbeekuitgng wordt herbouwd bij de kinderboerderij in park Presikhaaf, nabij de NS-halte Presikhaaf. Iets ten zuiden van de kinderboerderij. Het wordt een theehuis! Al eerder bleek de herbouw van het stationspostkantoor in Klarendal een gouden greep. Deze webcam laat de vorderingen zien op 'CS': http://www.zomerwerkzaamhedenarnhem.nl Redelijk wat schoonheidsfoutjes op de perrons.
Tom23 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dient er geen eindjaar te staan bij de Sonsbeekzijde? Hoewel er nog wel een ingang is, staat er geen stationsgebouw meer.
Antwoord webmaster:
ok, was mij even ontgaan. ik heb er 2010 bij gezet.
Arjan Krabbenbos12 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het klopt inderdaad, de nieuwe perrontunnel was inderdaad ondergelopen met het vele regenwater. Dit hoorde ik bij omroep Gelderland bij het nieuws. Het station wordt hier steeds fraaier; na een Survivaltocht over de noodtrappen, die nu gesloopt zijn en vervangen is door een gloednieuwe tunnel die onder gelopen is. Ja het is me wat hoor die bouwwereld... Hopelijk komt er voor de eeuwwisseling een echt definnitief stationsgebouw, want dat laat nog steeds op zich wachten. Een eerdere Blunderput was de parkeergarage onder het Museumpark van Rotterdam en een eerdere 'zwemtunnel'die van de tramtunnel in Den Haag. Je ziet het de geschiedenis herhaalt zich steeds weer!!!!! Nu maar afwachten tot eind augustus 2011 wanneer het vierde perron en de dive under open gaan. En hopelijk is de voltooiing van de perrontunnel eind september 2011 echt af. Maar de nieuwe perronkappen worden echt fraai, dit geldt ook voor de nieuwe verbeterende Sonsbeektraverse die momenteel verbouwd wordt.
R. Troost3 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik hoorde via de radio dat de nieuwe stationstunnel vanmiddag een waar zwembad was geworden door de vele regen. Ze proberen het z.s.m weer weg te pompen. En anders je zwemkleding meenemen. Hoop dat het niet weer een nieuwe blunderput wordt.
J. Bloemberg30 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is de nieuwe lift naar Sonsbeekzijde al in gebruik?
Antwoord webmaster:
geen idee, misschien weet iemand ander hier het, gebruik dan de link 'reageer op deze opmerking/ vraag'.
Karol Sosnowski5 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hier kun je foto's bekijken van de voortgang van de bouw van het nieuwe station. Momenteel foto's van de opening van de perrontunnel!
Arjan Krabbenbos1 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag is het de laatste dag van vele trappen lopen en een enorme omweg maken tussen station,bussen en stadscentrum en vv. Na jaren van ongemak, komt er vanaf morgen definitief een einde aan het containerstation en hoge trappen in een grijze tijdelijke accomodatie. Morgen kan men vliegensvlug ( of als een sneltrein) door de nieuwe ondergrondse personenvoettunnel van trein naar bus en stad of omgekeerd.Er bevinden zich hier ook winkels, maar echt af is de tunnel nog niet: Dit wordt pas september 2011, dus even nog oppassen voor de bouwvakkers. Wanneer het futuristische stationsgebouw af is dan pas is het project Arnhem Centraal officieel voltooid. Maar dit zal wel duren tot het jaar 2014, dus nog even geduld aub.Ook de oude voetbrug aan Sonsbeekzijde wordt vernieuwd, de werken zijn reeds aangevat. Dit deel hoopt men in het jaar 2012 te voltooien. Alles is relatief, dus wilt men de huidige situatie vastleggen, haast u!!!!!
Anton Viset24 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wanneer wordt het nieuwe station Arnhem open gesteld.
Antwoord webmaster:
dat kan nog wel even duren. daar zijn ze nog lang niet over uit.
arjan krabbenbos10 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de periode van 23 juli tot en met 28 augustus 2011 gaan de internationale treinen niet via dit station. Dan wordt er weer uitgeweken naar het traject via Eindhoven en Venlo zoals dit ook enkele keren is gebeurd dit afgelopen jaar.
arjan krabbenbos29 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De komende zomer in 2011 gaat er een lange buitendienststelling komen voor een wel zeer lange periode. Geen 10 daagse, zoals ik eerder meldde, maar een liefs 9 weken durende buitendienstelling. Dit wordt uitgesmeerd in verschillende deelfases voor het treinverkeer en de stationsomgeving. Het werk omvat dan o.a. de afbraak van het tijdelijke noodstation, berucht vanwege de steile hoge trappen en de afbouw van de dive under-tunnel aan de kant Elst/Ede -Wageningen. Ook zal het laatste oude perron voorzien worden van een nieuwe spoorkap. Uiteindelijk ( en hopelijk dan eindelijk) moet de totale verbouwing ( na veel tegenslag en vertraging) gereed zijn in het jaar 2014. Als het meezit met het gekozen bouwontwerp voor het nieuwe hoofdgebouw van Ben Van Berkel. Tevens wordt dan ook het nieuwe 4de perron plechtig ingewijd en ingezegend.
arjan krabbenbos13 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van 16 t/m 24 oktober 2010 is het station weer tijdelijk treinloos vanwege werkzaamheden. Er worden dan weer vervangbussen ingezet die dan wat minder druk zullen zijn, vanwege herfstvakantie. Er wordt gewerkt aan perronkap, bovenleiding,seininrichting en spoor tussen het Centraal en Velperpoortstation. Komende zomer 2011 gaat er weer een 10-daagse buitendienstelling rondom dit knutselparadijs van start. Als het goed is moet dan het noodstation ( Survival of the fittestbuilding) verleden tijd zijn ( bekend van de hoge steile trappen en langere looplijnen) en kunnen reizigers dan via lift en trap via de verbrede voettunnel de perrons af of op.
Antwoord webmaster:
'survival of the fittest building'? blijft het gebouw dat het beste past staan en de andere vervallen langzaam tot de sloop? ;-)
Gerda de Bode17 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Inmiddels een paar keer tijdens rotweer onder de nieuwe overkapping staan wachten op mijn aansluiting naar Zutphen. De regen zwiepte aan beide kanten over het perron en het tochtte als de ziekte. Blijft dit zo?
Antwoord webmaster:
geen idee. ik weet niet wat het ontwerp voor dat perron in de nieuwe situatie is.
Sjoerd Eeftens15 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Spoor 1 was oorspronkelijk wel in het ontwerp opgenomen van het naoorlogse station van Arnhem, maar het is niet aangelegd. Ik schrijf erover in mijn artikel over de hedendaagse verbouwing van Arnhem in het tijdschrift Op de Rails van de NVBS, in het septembernummer 2010, dat deze week verschijnt.
Antwoord webmaster:
aha interessant. dat is weer een heel andere oorsprong dan dat het er wel had gelegen, maar nooit is aangelegd. ben benieuwd naar je artikel.
Klaas van Manen12 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het zuidelijkst gelegen spoor op Arnhem is spoor 2. Ik kan nergens vinden wat er met spoor 1 is gebeurd. Dat moet er ooit geweest zijn. Weet iemand waarom het verdwenen is en wanneer?
Antwoord webmaster:
ik weet het ook niet, maar wellicht weet iemand anders hier het?
Johan Jonkers23 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jan Publiek zal het grootste station van Ah toch Arnhem Centraal noemen; is volgens mij ook de projectnaam; of het nu officieel is of niet.
Antwoord webmaster:
ja op bussen en zo staat het vaak ook, maar in de ns termen is het niet zo.
patricia11 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
wat vliegt de tijd toch weer ik vond eigenlijk hoe station vroeger eruit zag toen ik er nog woonde en klein was:)in 1980 en 1990 mooier dan hoe ze nu gaan maken:)het is wel jammer ze gaan verbouwen vond niks mis mee was maar ja mensen worden hebberiger en willen grotere.
West2 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op www.citypics.nl zie je de voortgang van het stationsgebied.
Arjan Krabbenbos18 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf 25 juli t/m 22 Augustus volgt de eerste grote buitendienststelling voor/uit de richtingen Elst-Tiel/Nijmegen vv en Ede- Wageningen-Utrecht C. vv. In oktober 2010 en september 2011 zijn er weer buitendienststellingen maar dan van hooguit 10 dagen per keer. Dit heeft te maken met de ontdubbeling en bouw van een vrije kruising richting Nijmegen; Tiel en Utrecht vv. De ICE en Nachtlinetreinen rijden tijdens die perioden via Eindhoven en Venlo naar Moengengladbach -Keulen en verder. Het hele karwei rond Arnhem Centraal moet voltooid zijn tussen 2013 en 2015.
Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Arnhem wacht van de zomer een grote buitendienststelling waarbij de stations Arnhem Zuid,Oosterbeek( Sprinter/Stoptreinen) en Ede Wageningen ( IC's) tijdelijke keerpunten worden.Dit zal ook dit jaar gebeuren in de herfst en in de zomer 2011. Er wordt gewkt aan een vrije kruising van/naar Utrecht/Nijmegen waar ooit sprake zal zijn van een tijdelijke nood--"Zomerstation". Aangezien er geprotesteerd is door bewoners daar en ook het mileu ook zal worden aangetast is hier van nafgezien. Van de tijdelijke keerpunten gaan bussen op en neer pendelen naar station Arnhem. Het treinverkeer van/naar Zutphen en Doetinchem-Winterswijk komen wel aan en vertekken vanaf Arnhem. De internationale ICE en Nachttreinen worden tijdens de stemmingen omgeleid via Eindhoven, Venlo naar/van Keulen. De perrons krijgen allen nieuwe kappen en het ronde huisje van Sonsbeekzijde krijgt een bestemming als theehuis in het Sonsbeekpark.Volgend jaar in 2011 verdwijnt eindelijk het Containerstation met die enorme trappen en kan men via de vernieuwde perrontunnel het station in of uit gaan. Als alles meezit is het nieuw stationsgebouw tussen 2013 en 2015 klaar. Of het Arnhem Centraal gaat heten weet ik niet zeker, mogelijk blijft het Arnhem genoemd worden.
Antwoord webmaster:
voor de benaming centraal zijn duidelijke afspraken. zo moet het ondermeer een van de 5 stations zijn die de meeste reizigers trekt in nederland. daar voldoet arnhem niet aan.
Gertjan Stamer27 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In Maart 2010 is het loketgebouw aan Sonsbeekzijde verwijderd en elders geplaatst...wat overblijft is de overdekte voetbrug met aan Sonsbeekzijde een nieuwe westelijke tijdelijke entree...ben benieuwd of deze fraai voetbrug OOK wordt verwijderd?
Björn Lammers8 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik weet inderdaad niet meer dan in het bericht staat; dat kan ik wel herhalen, maar ik zal Marco een mailtje sturen aangezien dienstregelingen niet echt op deze site horen.
Antwoord webmaster:
dacht ik al. dank voor je hulp. ik heb er wel een staan, maar die oude uit 1911 is van een andere orde dan de huidige dienstregeling (hoewel ik tegenwoordig ook de actuele vertrektijden op mijn site toon)
Marco6 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bjorn, kun je meer vertellen over de werkzaamheden in de zomer van 2010 en de gevolgen daarvan voor de reizigers? Ondergetekende werkt namelijk in Arnhem.
Antwoord webmaster:
ik weet niet of björn meer kan vertellen dan hetgeen op de site van edestad en opeenshadikhet te lezen is.
Björn Lammers3 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de zomer van 2010 zal Arnhem geen treinen uit westelijke richting kunnen afhandelen. Er zal dus ook geen doorgaand treinverkeer mogelijk zijn. Ter hoogte van de Kema wordt waarschijnlijk een tijdelijk dubbel kopstation ingericht (voor treinen uit Utrecht en Nijmegen). Zie bijvoorbeeld Ede stad
Antwoord webmaster:
ik had inderdaad zoiets gelezen. dank voor het melden.
Gertjan Stamer21 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Juni 2009 is al goed te zien hoe het 4e eilandperron te zien;de trappartij/roltrapruimte is dan al goed te zien.Deel muur gesloopt waar ooit naam Arnhem op stond.Uitbreiding hopelijk ook doortrekkend naar Sonsbeekzijde.Koepel is nog steeds aanwezig inclusief fraaie loopbrug.
Joris28 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
eind 2010 moet het station geheel klaar zijn en station Arnhem Centraal gaan heten. Verder wordt vanaf eind 2010 Arnhem aangesloten op het nachtnet van NS, zodat het samen met Nijmegen ook snachts bereikbaar blijft van en naar utrecht/amsterdam
Arjan Krabbenbos25 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station Arnhem of wordt het straks toch nog Arnhem Centraal, zoals al op de Syntus-Linten te zien is? Eerst maar zien of het nieuwe stationsgebouw nog voor 2013 afkomt. Dat het nog steeds moeilijk is om een aannemer te vinden die binnen het bouwbudget blijft is nog steeds een vraagstuk. Wanneer het grotere tot 4 perrons uitgebreide station eindelijk klaar is, dan kunnen we eindelijk afscheid nemen van Survival of the fittest oftewel die enorme hoge trappen van het tijdelijke bouwwerk.
Antwoord webmaster:
volgens mij is het plan inderdaad om station Arnhem officieel in Centraal om te dopen.
Marco28 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag werd bekend dat de laatste aannemer afgehaakt is voor de bouw van het nieuwe station Arnhem. Deze heeft aangegeven dat er een verschil van "enkele tientallen miljoenen" zit tussen het beschikbare budget en de daadwerkelijke kosten van de bouw. Provincie, gemeente en het rijk weigeren dat gat te overbruggen. Enkele partijen in de gemeenteraad van Arnhem eisen nu het aftreden van de verantwoordelijke wethouder. Dit gaat nog lang duren...
Antwoord webmaster:
ja ik zal binnenkort wat artikelen uit de kranten over dit onderwerp aan mijn site toevoegen.
Marco19 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bijna dagelijks zie ik station Arnhem veranderen. Inmiddels is men bezig met het aanleggen van een veel bredere tunnel onder de sporen door. Tussen de schermen door is de bouwput goed zichtbaar. Opvallend vond ik dat er aan de zuidzijde van spoor 2 een soort mini-perron is aangelegd. Voor reizigers lijkt het me niet bepaald geschikt. Zal waarschijnlijk wel aangelegd zijn als "wandelpaadje" voor werklieden. De oude noordelijke muur is inmiddels gedeeltelijk gesloopt. Hoewel ik in eerste instantie aannam dat daar het nieuwe perron zou komen, heb ik daar nu mijn twijfels over. Het lijkt meer een functionele sloop t.b.v. de tunnelaanleg richting Sonsbeekzijde. Het gedeelte met het oude opschrift "Arnhem" staat nog fier overeind! Verder nieuws volgt!
Marco5 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Arnhem kent op dit moment drie "kopsporen". Tijdens de bouw van de nieuwe passagierstunnel cq. de verbouwing van de oude passagierstunnel zijn de sporen 4, 5 en 6 begrensd door een tijdelijk stukje perron, waardoor er kan worden overgestoken van het perron van spoor 6 en 7 naar het perron van spoor 3 en 4. Eerder waren al de sporen 2 en 3 tijdelijk kopsporen, toen de tunnelbouw daar bezig was. Deze sporen zijn inmiddels heraangelegd en lopen weer door in de richting van Arnhem Velperpoort. Aan de noordkant van het station (bij spoor 9) is men druk aan het graven. Voor zover mijn informatie strekt, komt daar het nieuwe perron voor de HSL. Helaas moet de aloude muur met het fraai geschilderde opschrift "Arnhem" hiervoor wijken. Nog een korte opmerking t.a.v. mijn vorige post over de liften. Medewerkers van NS/ProRail hebben aangegeven dat de beperking tot maximaal 5 personen in de liften slechts een maatregel was om overlast van jongeren tegen te gaan. Wie gebruik heeft gemaakt van deze liften beseft wellicht dat het desondanks verstandig is om het maximum van 5 personen aan te houden. Diegenen die zich geen zorgen maken over de heftige geluiden die de liften maken, staat het natuurlijk vrij om met 13 personen de lift te betreden!
Marco16 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Inmiddels heb ik tot vier keer toe bij het personeel geklaagd over het ontbreken van bordjes bij de liften dat deze slechts geschikt zijn voor maxinaal 5 personen. Ook heb ik deze klacht doorgegeven aan de heer Van Driel van de Gemeente Arnhem. Die gaf aan de werkwijze van ProRail te kennen en weinig fiducie te hebben in een snele oplossing. ProRail neemt hiermee een loopje met de veiligheid van de reizigers. Mocht u vast komen te zitten of iets dergelijks in een lift op Arnhem, stel dan ProRail aansprakelijk. ProRail is door deze laakbare handelwijze namelijk volledig aansprakelijk hiervoor.
Marco14 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Even een reactie op het artikel over de liften op het tijdelijke station Arnhem. Het kan natuurlijk best zijn dat er vandalisme plaatsvindt en dat er daardoor meer dan gemiddeld storingen zijn in de liften. Laat ik dat voorop stellen. Ik reis iedere dag van Nijmegen naar Arnhem. De liften piepen en kraken al vanaf dag één enorm. Je bent blij dat je er eindelijk uit bent. Volgens mij is de constructie (die eigenlijk maar tot 2009 dienst zou moeten doen) zo cheap-ass mogelijk gebouwd. ProRail heeft echt op elke cent bezuinigd. In het artikel staat dat ProRail maximaal 5 mensen toelaat in de lift. Maar dat staat lang niet bij elke lift boven in de traverse en onder op het perron aangegeven! En als je dat aankaart, zeggen de NS-medewerkers dat dat bekend is. Niet dat er dan alsnog een bordje wordt opgehangen hoor... Er wordt een loopje genomen met de veiligheid van reizigers. Dat vind ik onbestaanbaar (maar ik ben een nogal kritisch baasje). Het zijn de centjes die tellen. Na opening van het tijdelijke station kwamen er in korte tijd (ongeveer drie maanden) ruim zesduizend (!) klachten over het feit dat men eerst de hele stationshal doormoest om vervolgens buitenom het hele stuk terug te lopen. Je zou toch eens niet langs de aanwezige winkels lopen! Kortom: het gejammer van ProRail vind ik krokodillentranen. Had de boel dan gewoon beter geregeld en neem je verantwoordelijkheid. Voorbeeld: het tijdelijke station moet langer in functie blijven omdat men simpelweg verzuimd heeft de sloop van het oude station tijdig aan te vragen. Dit heeft het totale proces een jaar vertraagd. Graag een adres waarbij ik mijn jaar extra reistijd financieel kan laten compenseren. Maar verder ben ik best vrolijk hoor ;-)
Marco19 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Recent nieuws over een enkelsporige lijn: de lijn Arnhem-Winterswijk krijgt een financiele injectie. Daarbij worden seinen en wissels vervangen en wordt er een uithaalspoor bij Doetinchem aangelegd.
Frank A. Jochemsen19 sep 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik kom nog niet zo lang in Arnhem, maar het was meteen liefde op het eerste gezicht. Schandalig dat het in deze tijd van behoudendheid mogelijk zo'n mooi karakteristiek station te slopen. Ik kan daar echt om huilen! Wederopbouwarchitectuur wordt niet gewaardeerd en dat is onterecht! Het is een deel van ons verleden, en als we het nog niet mooi vinden (waarom zouden we) dan gaan we dat vinden. Ik vrees dat er berouw komt. Zou er echt niets meer aan te doen zijn???
Antwoord webmaster:
En dan nog wel nagenoeg tegelijk met Rotterdam CS. Maar toch, je kunt niet alles behouden...
lalalalalalala26 dec 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Arnhem is één van de groostste stations van Gelderland en er stoppen zelfs treinen die naar Duitsland gaan!

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Arnhem Centraal
Informatiesite over de verbouwing van station Arnhem.
Vertrekstaat 1868 (20)
Vertrekstaat 1891 (69)
Vertrekstaat 1911 (95)
Vertrekstaat 1929 (92)
Vertrekstaat 1940 (44)
Vertrekstaat 1957 (196)
Vertrekstaat 1971 (301)
Personeel op dit station

Nieuws

Sluiting tijdelijk station Arnhem : Aftellen voor een majeure ergernis (5 apr 2011)
Perrontunnel Arnhem op 2 juli open (1 feb 2011)
Vier aannemers willen station Arnhem afbouwen (19 jan 2011)
Expositie over 125- jarig spoor Zevenaar- Winterswijk (11 jun 2010)
Syntus wil snellere verbinding Winterswijk-Arnhem (3 apr 2010)

Ouder nieuws over Arnhem

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 12)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 139)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 124)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 26-27, 50-51)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 28, 30)

Stations in de omgeving

Arnhem Velperpoort (1,3 km)
Arnhem Presikhaaf (2,8 km)
Oosterbeek Laag (2,9 km)
Plattenburg (3,4 km)
Rijnbrug (3,8 km)
Oosterbeek (4,3 km)
Oostzijde Brug (4,4 km)
Velper Gasfabriek (4,4 km)
Laarstraat (4,7 km)
Fort Westervoort (4,8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/arnhem