of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Amsterdam de Vlugtlaan - foto's en omschrijving op stationsweb

station Amsterdam de Vlugtlaan

Telegrafische verkorting: Asdv
lijnkmjaar
Amsterdam CS- Schiphol31986
Geopend op1 jun 1986
Gesloten op28 mei 2000

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw (1986-2001)gekoppeld aan de onderdoorgang bos en lommerweg-burg. de vlugtlaan. Tegen zware keerwand sierlijk gebogen trappenhuizen naar peroons. Perronbeschutting met gebogen luifels. Op straatniveau een bescheiden statinshal. architect: R.M.J.A. Steenhuis

adres: 

Burg. De Vlugtlaan 391
1063BP Amsterdam
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
13 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Amsterdam de Vlugtlaan

5 afbeeldingen

5 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
1980 (2)
1990 (2)
2000 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (17)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
J Boers26 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte mevrouw/mijnheer. Is er ook een station van de NS in de buurt van de Posjesweg. En wat is ongeveer de loopafstand naar de posjesweg.
Erno-BE31 jan 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het sluiten van dit station is 1 van de grootste fouten die NS ooit heeft gemaakt. Daarom pleit ik voor heropening en zie ik dit graag op korte termijn gebeuren.
Erno-BE12 mei 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Schandalig dat ze dit station hebben gesloten. Ik pleit er al jaren voor om dit station weer te heropenen. Het is hard nodig!
Gertjan Stamer6 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 1 Juni 1986 geopend,zoals de hele spoorlijn(Westtak)(en ook Lelylaan-station dus),in 1997 is dus een deel gesloopt tbv metrolijn.Na sluitingsdatum 28 Mei 2000 is men al direct aan het slopen gegaan en in November 2003 is dan de Hemboog klaar om te gebruiken...er liggen nog 2 stukken zijperron aan zuidzijde,als stil aandenken van ooit fraai klein station,slechts 14 jaar jong geworden....bijzonder jammer!
Arjan Krabbenbos22 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station is gesloopt vanwege de aanleg van de Hemboog, de directe verbinding tussen Zaandam en Schiphhol. Ook dit station is geopend in 1986 gelijktijdig met de nieuwe Westtak, maar gesloopt in 2000. De Hemboog is geopend eind 2003 gelijktijdig met de Gooiboog tussen Almere en Naarden-Bussum. Eigenlijk is de Hemboog en Sloterdijk pas echt afgewerkt na voltooiing van Sloterdijk spoor 10/11 op 20 april 2009. Ook is er een klein stukje te zien van het voormalige perron op het punt van begin/eind kant Schiphol. Dus eigenlijk een soort van aandenken.
Jurre Bruijna21 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de vraag waarom dit station gesloopt is, van Milco een tijd geleden : Dit is gebeurt om ruimte te creëren bij de aansluiting van de Hemboog op de Westtak, die rond het ouderlijk station plaatsvindt. De komst van de metrolijn in 1997 is niet het belangrijkste argument geweest, maar was wel een goed alternatief voor de reizigers in de buurt. Daar is van tevoren natuurlijk over na gedacht. Er gaat GEEN nieuw station gebouwd worden in de toekomst, omdat de capaciteit van het baanvlak Westtak een extra stop niet toelaat. Bovendien zal het station niet dermate veel gebruikt worden dat het door een trein en metro bediend moet worden. Reizigers in de buurt moeten naar station Lelylaan of Sloterdijk blijven reizen.
Michiel11 aug 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
NS heeft die plannen ab-so-luut niet. Misschien dat een stadsdeelraad of gemeentebestuur ervan droomt, maar dan heeft die droom niet tot beleid geleid ;-), want het komt in geen enkele toekomstvisie (voor de spoorse infra tussen Amsterdam en Schiphol tot 2020) voor.
Joan11 aug 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Toch zijn die plannen er wel geweest. Ik herinner mij een artikel uit de Volkskrant uit 1996 over 'sternet'. Onder andere over nieuwe/gewenste stations zoals 'watergraafsmeer/sciencepark'. Ook werd voorgesteld om 'de vlugtlaan' te verplaatsen naar het zuiden en '(burg) roëllstraat' te noemen. De 'Roëllstraat' loopt over in de 'Jan van Galenstraat'.
Danny30 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb tot dusver geen bronnen kunnen vinden die het voornemen van een station ergens tussen Lelylaan de Sloterdijk kan bevestigen. Nogmaals: het is een belachelijk idee: Er is helemaal geen capaciteit op het spoor voor zo'n station, daarnaast bieden de huidige stations op de westtak en metro 50 voldoende ontsluiting. Een eventuele spoorverdubbeling zou de bouw van meer stations rechtvaardigen, en daar is tijdens de bouw van de westtak ook rekening mee gehouden, maar op een spoorverdubbeling hoeven we voorlopig niet te rekenen.
TahR1 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er komt wel een station Van Galenstraat. Zeker komen hier alleen de Sprinters.
Kebbet7 jun 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Milco schreef: amsterdam slotervaart moeten noemen (als het in slotervaart ligt) Het ligt in Slotermeer, het zou dan dus Amsterdam Slotermeer worden, of ander Amsterdam West of Amsterdam van Galenstraat...
Danny19 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Lijkt me eerlijk gezegd een beetje belachelijk als er daadwerkelijk een treinstation bij de Jan v Galenstraat komt, terwijl Lelylaan en Sloterdijk op slechts een steenworp afstand liggen en de metro en tram een prima ontsluiting bieden. Daarnaast is de spoorlijn Sloterdijk-Riekerpolder (voorlopig nog) 2-sporig en moeten zowel stoptreinen als Intercity's er gebruik van maken. Een extra station aanleggen tussen Sloterdijk en Lelylaan en er stoptreinen laten stoppen doet de punctualiteit van de Intercitydiensten en (straks) de treinen voor de HSL absoluut geen goed. Alleen als de westtak viersporig word (waar in de aanleg wel rekening mee is gehouden) is zoiets mogelijk. Zolang dat traject 2-sporig blijft hoop ik ten zeerste dat er GEEN extra station komt. Is eigenlijk best belachelijk. Ps. heb je officiele bronnen die dit voornemen kunnen bevestigen? Ik heb er zelf niks over terug kunnen vinden.
Antwoord webmaster:
ik weet niet meer waar ik het vandaan heb, dat heb ik in het verleden niet altijd goed genoteerd, helaas.
milco10 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik vind dat als er aan de jan van galenstraat een station komt dat ze het amsterdam slotervaart moeten noemen (als het in slotervaart ligt) amsterdam jan van galenstraat is te lang... dames en heren. we naderen station amsterdam jan van galenstraat. als je jan van hebt gezegd, liggen alle mensen te slapen...
Milco.7 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan Kebbet. Hartelijk bedankt voor de info. Ik hoop dat het ook echt waar is. (Niet dat jij het fout hebt.) Groeten Milco.
kebbet5 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mij komt er een nieuw station bij de Jan van Galenstraat (Amsterdam Jan v. Galenstraat dus), ter vervanging van het voormalige "Amsterdam de Vlugtlaan".
milco15 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik heb gehoord dat dit station vroeger is gesloopt voor de treinen. niet voor de metro. ik hoorde even later dat dit toch ook weer een treinstation gaat worden. klopt dit?
Antwoord webmaster:
geen idee. de metro stopt er volgens mij nu niet meer, maar straks wel weer. treinen zullen er niet meer komen.
milco7 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
dit station is gesloopt en wordt geloof ik toch weer gebouwd.
Erik Swierstra21 feb 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
De halte Amsterdam de Vlugtlaan werd gesloten per 28 mei 2000, veertien jaar na de opening. Aan de overkant van de straat is per 30 mei 1997 de metrohalte van Ringlijn 50 geopend.
anoniem17 okt 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
anno 2004 is er niet veel meer te herkennen uit vroegere tijden. De (ex-)stationsomgeving van de Vlugtlaan heeft een metamorfose ondergaan door de komst van de Hemboog.
Martijn Koster5 jul 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station had in de beginjaren (1986-1987) een nogal groot uitgevallen stationsrestauratie. Dit dit weinig bezoekers trok is niet te verwonderen, aangezien de Vlugtlaan slechts een voorstadshalte was.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 202)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 222)

Stations in de omgeving

Amsterdam Willemspoort (1.2 km)
Amsterdam Sloterdijk (1.2 km)
Amsterdam Lelylaan (2.3 km)
Amsterdam Sloterdijk Zuid (2.8 km)
Amsterdam Haarlemmermeer (3.7 km)
Amsterdam Centraal (4.3 km)
Amsterdamscheweg (4.5 km)
Amsterdam Koenenkade (4.7 km)
Kalfjeslaan (5 km)
Hembrug (5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/amsterdamdevughtlaan