of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Amsterdam Bijlmer ArenA - foto's en omschrijving op stationsweb

station Amsterdam Bijlmer ArenA

oude namen voor dit station:
voor 10 dec 2006: Amsterdam Bijlmer

Telegrafische verkorting: Asb
lijnkmjaar
Amsterdam- Utrecht- Arnhem5.871843
Geopend op23 mei 1971

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

oude perron (1970-1976)
stationsgebouw I (1976-2004)geen ns-vormgeving maar inwoning bij een metrostation. architect: B. Spängberg
stationsgebouw II (2006)Grote gebogen kap over meerdere sporen. Station Amsterdam Bijlmer ArenA is een gezamenlijk ontwerp van het Britse architectenbureau Grimshaw Architects (architect Neven Sidor) en Arcadis Architecten (architect Jan van Belkum). De constructies, techni...lees verder
architect: J.A. van Belkum

adres: 

Hoogoorddreef
1102BH Amsterdam
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
27 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6.7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Amsterdam Bijlmer ArenA

51 afbeeldingen

35 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 10 feb 2013 zijn omrand.

1970 (14)
1990 (1)
2000 (12)
2010 (30)

Het station Bijlmermeer werd 24 mei 1971 door wethouder Brautigam geopend. Het zat toen nog in een houten noodgebouwtje. Op 28 maart 1976 werd een dubbelstation in gebruik genomen, een combinatie van een halte voor de metro en een spoorwegstation voor treinen langs de lijn Utrecht-Amsterdam. Het is een honderdtal meters noordelijker dan het oude station en hoog gelegen.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (40)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer17 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Amsterdam Bijlmer ArenA is een nieuw station, wat ik zo weet is boven enkele stempelpalen(die gele dus)en in hal beneden enkele gele palen; dus kaartje stempelen kan ook daar nog wel. Ben er al een jaar niet geweest,dus slag om de arm !
Milco14 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb een vraagje, misschien dat iemand dit weet. Zijn de NS-stempelautomaten, om bijvoorbeeld een NS-dagkaart (zoals een Kruidvat- of Blokkeractie) te stempelen) makkelijk te vinden op dit station? Staan deze automaten onderaan in de stationshal of op de perrons zelf? Bij voorbaat dank!
Antwoord webmaster:
ik heb werkelijk geen idee.
les17 mei 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
he webmaster, heb je eigenlijk wel op 1 vraag een antwoord? ik lees alleen maar: geen idee, hoe moet ik dat nou weten, ik weet van niets etc.
Antwoord webmaster:
op dit soort onzinnige vragen niet natuurlijk. ik weet veel van stations, maar ik weet niet alles van de omgeving. als mensen denken dat ze dat soort domme vragen hier moeten stellen... tja.
willem20 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vraagje...misschien ben ik een enorme zeurpiet, maar ben ook gewoon geinteresseerd. Ik kom elke ochtend vanuit utrecht aan op station bijlmer. Er stappen in de spits wel een paar honderd mensen uit die allemaal via de roltrap naar beneden moeten. Mijn vraag is hoe het kan dat dan meestal maar 1 roltrap naar beneden beschikbaar is??...waarom staan niet gewoon 2 roltrappen naar beneden aan?...wie gaat over dit soort dingen en doet zijn werk niet? bedankt!
Antwoord webmaster:
ik heb geen idee, ben ook maar een hobbyist. probeer het eens bij de ns. moijn ervaring is dat ze op twitter het snelste reageren (twitter.com/ns_online, hebje wel een twitter account nodig).
Dony12 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik ga woensdag 3 augustus naar de afscheidswedstrijd van vd sar in de arena. alleen, ik kom uit groningen en heb nogal wat bagage bij me dat niet mee kan in het stadion. ik kom wel aan op duivendrecht, maar moet na de wedstrijd uiteindelijk naar station bijlmer voor de vervolgronde van mijn reis. mijn vraag is dus, zijn er bagagekluizen op station bijlmer en waar ongeveer? verder is mijn ervaring dat station bijlmer na een wedstrijd meestal afgesloten wordt. is dit nog steeds zo en zo ja, kan ik dan nog wel bij de bagagekluisjes? bedankt alvast voor het antwoord
Antwoord webmaster:
pfff ik heb geen idee. kijk op de site van de ns voor info over bagagekluizen, voorzieningen per station. voor dit soort informatie moet je niet bij eenspoorhobbyist zijn.
Jan Sijbesma8 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik moet morgenochtend in 4 minuten van spoor 2 naar spoor 3 overstappen om naar Schiphol te reizen. Ik heb nogal wat bagage bij me. Is dat ver lopen of kan ik oversteken, als ik van spoor 2 naar spoor 3 ga? Alvast bedankt!
Antwoord webmaster:
volgens mij is het gewoon oversteken, spoor 1 is een zijspoor. dit is een gegarandeerde aansluiting als ik me niet vergis.
Dickey11 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Inderdaad lopend. De tunnel onderdoor en dan 250 meter.
Snoek9 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoe kom ik van ns-station Bijlmer naar de Arena? Gaat er een pendelbus of zo?
Antwoord webmaster:
volgens mij kun je dat lopen, maar ik ben er niet bekend.
wim de feijter6 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
wat is het station vlak bij de arena amsterdam? ik kom vanuit utrecht
Antwoord webmaster:
je stelt je vraag op de juiste plek, de naam zegt het toch al?
iemand2 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station is echt heilig prachtig! (sorry, meningen verschillen)
Antwoord webmaster:
wie beweert het tegenovergestelde dan?
baran17 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
hoe kom ik bij de ingang A van amsterdam arena
Antwoord webmaster:
hoe moet ik dat nu weten. ik fotografeer stations. dit is staTion amsterdam bijlmer arena. hoe je moet lopen voor het staDion moet je zoeken op hun site.
arjan krabbenbos29 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station is net als Enschede Drienerlo behalve voetbal/evenementenstation een regeliere stopplaats voor gewone passagiers. Begon het ooit als tijdelijk station met 2 houten (zij)noodperrons in 1976, opgevolgd door een saai,grauw,graffitibeton metro annex treinstation, nu pas is het sinds enkele jaren een station waar je U tegen zegt. Het huidige bouwwerk heeft ook daarom terecht een prijs voor gewonnen voor moderne architectuur. Behalve stoptreinen/Sprinters en de metro stoppen hier ook de IC treinen Nijmegen-Arnhem/ Eindhoven-Utrecht C.-Schiphol vv. hier. Station Bijlmer Arena heeft behalve de Arenagangers ook nog klandizie voor de Heineken Music Hall en de Woonboulevard.
Antwoord webmaster:
ah ja ik had het goed gegokt na je opmerking bij drienerlo
Bart de Goeij2 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het blijft stil aan de overkant :) Lampjes nog steeds uit en dat scheelt een lieve duit.
Antwoord webmaster:
en nog beter, een flinke dot CO2.
Bart de Goeij19 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
uiteindelijk gaan de lampjes 3 jaar na dato gewoon uit. Ik gelukkig maar wat duurde het weer lang voordat iemand de verantwoordelijkheid nam. al the best :)
Björn Lammers28 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het heeft geen zin om af te spreken, ik heb het station regelmatig gezien zonder de verlichting omdat ik er tijdens de bouw bijna dagelijks kwam, en daar baseer ik mijn mening op, Dat je het daar niet mee eens bent is prima. Verder draag ik een stevige riem en heb daardoor, in tegenstelling tot veel regelmatige bezoekers van dit station, helemaal geen last van afzakkende broeken.
Antwoord webmaster:
LOL!
Bart de Goeij26 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hai, Totaal niet mee eens!! Kunnen we een keer afspreken op een zonnige dag. Je broek zakt af!
Antwoord webmaster:
ik dacht even dat je een onzedelijk voorstel deed, en dat ik je bericht moest modereren. ik heb geen zin in afspraakjes met onbekenden op zonnige dagen om daarbij mijn broek te laten zakken, maar ik snap dat het hier in figuurlijke zin bedoel is en over de lichtinval gaat (als het zo donker is lijkt het me helemaal verstandig je broek goed op te trekken ;-) ).
Björn Lammers14 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
De verlichting brandt de hele dag door omdat de kap erg veel lict wegvangt; dit valt overdag niet zo op, maar als de verlichting uitvalt wordt het een sombere bedoening. Vergelijk het met het interieur van een trein; ook daar vraag je je af waarom de verlichting overdag niet uit wordt gezet totdat de laagspanning een keer uitvalt, dan snap je het direct. Op de ongetwijfeld retorisch bedoelde vraag wie de energierekening betaalt ga ik maar niet in.
Bart de Goeij11 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dag beste mensen, Kan iemand mij vertellen waarom de complete verlichting van dit schitterende station 7 maal 24 brandt??`en wie uiteindelijk de energie rekening betaald? In tijden van bezinning op enrgie gebruik vind ik dit niet kunnen. groetjes Bart
Antwoord webmaster:
ik heb geen idee. dat is policy overal in nederland zo'n beetje denk ik. zelfs op stations die nog niet in gebruik zijn brandt het licht (vleuten is nog maar half in gebruik, maar op het hele station brandt de verlichting). misschien is de kap wat te donker en houdt het teveel daglicht tegen?
evert27 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station heet Bijlmer ArenA omdat hier schuin tegenover de ArenA (thuisbasis vanb Ajax) ligt. Toegang tot het stadionvindt het beste plaats via een "sluis" vanaf station Duivendrecht. Na afloop van een evement worden verschillende metrostations(!) afgesloten voor max. 3 kwartier ten behoeve van ''de afvoer''. Metrostation Strandvliet is daar altijd één van. Info daarover is per wedstrijd/evenement bij het GVB te krijgen.
Antwoord webmaster:
wel vreemd dat je naar de ArenA het beste via station Duivendrecht kunt reizen, in plaats van het station dat die naam draagt.
Björn Lammers11 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sporen 1 en 8 worden regulier gebruikt voor een aantal vroege en late stoptreinen en nachtnettreinen (kijk maar eens op de vertrekstaten van Asb). Als de intercity's naar Schiphol niet kunnen rijden (door een verstoring of door werkzaamheden) stoppen de intercity's naar Amsterdam Centraal op deze sporen of stoppen omgeleide intercity's naar Schipho hier. Ook omgeleide Thalys- en Beneluxtreinen maken gebruik van deze sporen. Dat er niet elk half uur een trein stopt op een perron maakt zo'n perron nog niet nutteloos!
Eelmo10 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Iemand er al achter wat perron 1 en 8 voor een functie hebben? Behalve een nutteloos perron zijn met 2x per half uur voorbijrazende Ic's richting centraal. Soms stopt er een HSL trein wanneer die omgeleidt worden, maar verder gebeurt er niets mee. Wat is het doel van de bouw van deze perrons geweest?
Maarten13 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben het totaal met je eens heb het van afstandje gezien en ook door heen gereden (HELAAS een intercity naar alkmaar) maar ik vind het echt sjiek modern en mooi JAMMER dat alleen de intercity naar schiphol en naar eindhoven er stopt in toekomst ook een intercity naar a.dam cs te laten stoppen? grt.m
anoniem17 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het nieuwe station is zo GAAAAAAAF! Ik houd er van!
Erik Swierstra18 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op zaterdag 17 november 2007 om 17.00 uur is het nieuwe station Amsterdam Bijlmer ArenA officieel geopend door Prinses Maxima.
TahR2 okt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mai: je bedoelt het metrostation. Afgelopen zondag (30 september 2007) was volgensmij de laatste dag met afgesloten metroperron.
Mai25 sep 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tot wanneer is dit statio nog gesloten na een evenement in de ArenA?
Antwoord webmaster:
geen idee, voor dit soort vragen moet je bij de ns zijn. ik neem trouwens aan dat je bedoelt tot hoelaat het station nog geopend is?
Boekakis18 sep 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tahr: ik lees het nu pas en we zijn weer een maand verder. Is het inmiddels zeker dat de Intercity naar en van Den Helder gaat stoppen op Bijlmer?
Antwoord webmaster:
ik weet van niets, met dit soort dingen moet je bij de ns zijn.
Paul4 sep 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stationshal is in gebruik begin september, tijdelijke winkels zijn gesloten. Het station heeft overigens geen loketten, wie geen munten of betaalkaart heeft moet naar buiten lopen, naar een Kiosk bij het busstation.
TahR16 aug 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 2008 gaat misschien de Intercity naar Alkmaar op Amsterdam Bijlmer stoppen.
Paul24 jun 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eigenlijk moet het station van Grimshaw/Arcadis hier staan, want van de gebouwen uit 1976 is niets meer over. (De sloop was al in 2006 grotendeels afgerond). Alle sporen zijn in dienst, maar de perrons van de twee buitenste sporen worden zelden gebruikt. De afbouw van het station (binnen) is bijna klaar, het stationsplein wordt inmiddels opnieuw ingericht, oplevering na de zomer. Als de tijdelijke winkel- en loketgebouwen aan de oostzijde worden opgeruimd, dan is het werk voor 99% af.
TahR20 apr 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bekijk voor meer informatie over Station Bijlmer http://groups.msn.com/AmsterdamBijlmerArenA
Björn Lammers18 apr 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nee, de IC naar Den Helder/Nijmegen (3000) stopt ook dan niet. Integenstelling tot de verwachting die gewekt is gaan er nauwelijks extra treinen rijden. Er komt slechts één stoptrein per richting per uur bij (naar Rotterdam Centraal/Amsterdam Centraal). Alle stoppers uit (Rhenen-)Utrecht rijden dan naar Amsterdam Zuid. Wel is het de bedoeling dat er in de toekomst extra ICs Utrecht-Schiphol gaan rijden (kwartiersdienst). Overigens, er stoppen twee treinen uit de 3000 in Bijlmer: de 3018 en 3020. Dit zijn de treinen richting Den Helder die om 7:40 en 8:10 uit Utrecht Centraal vertrekken. Bij evenementen in de RAI stoppen vaak ook een aantal 3000en in de avondspits extra op Bijlmer ArenA omdat de 3500 (Schiphol-Utrecht) dan vol zit met RAI-gangers na de extra stop op Amsterdam RAI.
boekakis5 apr 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als de binnenste sporen eind april in gebruik worden genomen, gaat dan ook de intercity Den Helder-Nijmegen op Bijlmer Arena stoppen? Dit zou veel overstaptijd en moeite schelen voor veel mensen.
Antwoord webmaster:
ik dacht het niet, maar ik weet het niet zeker.
Michiel ten Broek10 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Over de naamgeving sinds december 2006: Het is waar dat NS soms rare dingen doet, maar het was de uitdrukkelijke wens van de gemeente om ArenA in de naam te krijgen. Er is door ProRail (de eigenaar van het station) de NS (de exploitant) en de gemeente nog heel wat over gedeald om "Bijlmer" in de naam te houden. In datzelfde overlegverband is toen goed gevonden dat op hetzelfde moment "WTC" uit Amsterdam Zuid werd verwijderd op wens van NS.
Björn16 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bijlmer ArenA krijgt zes treinsporen; de sporen naar Amsterdam Zuid (spoor 2 en 7) liggen ter plekke tussen de sporen Duivendrecht-Utrecht. De binnenste treinsporen (spoor 3 en 6) zijn nog niet in dienst. De middelste twee sporen zijn metrosporen. Qua infrastructuur is de verbouwing klaar, alleen is de viersporigheid Amsterdam-Utrecht dus nog niet in dienst (dat komt eind april) en daarom worden twee sporen nog niet gebruikt.
Antwoord webmaster:
dank voor je toelichting.
milco31 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
volgens mij wordt dit station verbouwd of is al verbouwd. het ging om het aantal sporen. hoeveel sporen heeft bijlmer arena na de verbouwing? (of nu als de verbouwing al voorbij is)
Antwoord webmaster:
ik denk 4. Omdat de hele lijn verdubbeld wordt naar 4 sporen. bovendien ook nog sporen voor de metro. dat zijn er dacht ik 2.
milco10 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
waarom heet dit station vanaf 10 december BIJLMER ARENA ipv BIJLMER
Antwoord webmaster:
geen idee, NS doet soms rare dingen.
Matthijs3 dec 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf de nieuwe dienstregeling zal dit station 'Amsterdam Bijlmer Arena' gaan heten.
Nander van 't Klooster27 apr 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds enige maanden ligt Station Amsterdam Bijlmer ook op de lijn Eindhoven - Schiphol met de opening van de zogenoemde Utrechtboog.
Antwoord webmaster:
Ja maar ik beschrijf geen dienstregelingen. Ander blijf ik aan de gang, en moet ik het ieder jaar veranderen.
Dennis van Leuverden11 sep 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station Bijlmermeer werd 24 mei 1971 door wethouder Brautigam geopend. Het zat toen nog in een houten noodgebouwtje. Op 28 maart 1976 werd een dubbelstation in gebruik genomen, een combinatie van een halte voor de metro en een spoorwegstation voor treinen langs de lijn Utrecht-Amsterdam. Het is een honderdtal meters noordelijker dan het oude station en hoog gelegen.

Momenteel wordt een nieuw station Bijlmer gebouwd op de plaats van het huidige station. Om het trein- en metroverkeer niet te hinderen tijdens de werkzaamheden wordt dit in vele fases uitgevoerd. Het nieuwe station krijgt maar liefst zes treinsporen (twee nu) en twee metrosporen. De Arena Boulevard loopt straks onder het station door, richting de Amsterdamse Poort.

De planning is dat alle sporen eind 2006 in gebruik worden genomen, het hele station Bijlmer moet dan in 2007 klaar zijn.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Opnieuw architectuurprijs voor Station Amsterdam Bijlmer ArenA (Engeneering 360 - 30 sep 2008)

SP : Bouw station Bijlmer nu snel af (nieuwsbank - 11 jul 2008)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Panorama foto station Amsterdam Bijlmer
Bijlmer station, Amsterdam Zuid-oost. JAVA VR panorama movie, ga met je muis op de foto staan, muisklik en beweeg naar links, rechts, omhoog en naar beneden.
Station Bijlmer van Grimshaw en Arcadis
Als de plannen van de NS doorgaan zal in 2005 de uitbreiding van het station Bijlmer in Amsterdam-Zuidoost worden opgeleverd. Het station wordt daarmee een belangrijk vervoersknooppunt dat bovendien aansluit op de boulevard die de ArenA verbindt met het winkelcentrum Amsterdamse Poort.
Station Bijlmer, de voortgang 2000 t/m 2004
Heel veel foto's over de ombouw van station Bijlmer.
Vertrekstaat 1971 (77)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 157)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 155, 167)

Stations in de omgeving

Amsterdam Holendrecht (500 m)
Amsterdam Arena (1.4 km)
Duivendrecht (1.6 km)
Duivendrecht I (2.1 km)
Diemen Zuid (2.2 km)
Amsterdam Science Park (3.5 km)
Diemen (4 km)
Amsterdam Amstel (4.3 km)
Abcoude (4.9 km)
Amsterdam RAI (4.9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/amsterdambijlmer