Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Amsterdam Amstel - foto's en omschrijving op stationsweb

station Amsterdam Amstel

Telegrafische verkorting: Asa
lijnkmjaar
Amsterdam- Utrecht- Arnhem1,4621843
Geopend op15 okt 1939

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

tot 5 okt 1952Amsterdam Amstelstation
stationsgebouw (1939)hoogtepunt nederlandse stationsbouw. Knooppunt aansluitend vervoer. Entreehal loodrecht op de sporen. Opvallende transparante glas- staal- betonstructuur architect: H.G.J. Schelling

adres: 

Julianaplein 1
1097DN Amsterdam
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
39 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Amsterdam Amstel

73 afbeeldingen

41 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 9 jan 2021 zijn omrand.

1930 (10)
1940 (9)
1950 (6)
1960 (1)
1970 (10)
1980 (4)
1990 (1)
2000 (20)
2010 (10)

Geopend na omhoogbrengen van de lijn richting Centraal Station.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (23)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Janine3 jan 2024
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Weet je toevallig of hier nog tekeningen van zijn? Of info over de doorsnede van het dak? We werken nu met drie studenten aan een project over station Amsterdam Amstel
Jisk van der Veen1 mei 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Aangezien dit station Weesperpoort verving (lijkt me) kan ik geen foto's vinden van de jaren 30, 40 en 50 waar stoomlocomotieven te zien zijn. Werden deze niet ingezet op de lijn?
Rob Ketelaar26 okt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
De sporen, waar nu de metro rijdt, waren voor 1975 voor de treinen. Het station had dus een ruim aantal sporen. Zo kan ik mij herinneren, dat het vroegere spoor 3 ook wel eens voor exposities werd gebruikt. Er was ooit eens een tentoonstellingstrein over de maanlanding en later ook een tentoonstellingstrein over lego. Die trein bleef daar enkele dagen/weken staan en waarschijnlijk ging die trein dan naar een ander station. Bovendien was er nog de autoslaaptreinen.
Aafke Werkman30 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kunt u mij vertellen of er een bed and breakfast of goedkoop pension VLAKBIJ het Amstel Station is? Ik kom vanaf Groningen en moet zaterdagochtend vroeg op het station zijn. Amsterdam Amstel.
Antwoord webmaster:
Hoe moet ik dat weten? Ik verzamel fotos van stations...
Victor van Wees4 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een geweldig station waar ik vroeger als (hang) jongere wel kwam rond 1955-1966 Ik mis een heleboel fotomateriaal van vooral het station toen wat de glorietijd was. Ik bewonderde vaak de vele infoborden die tegenover de loketten aan de andere zijde van de hal waren. Geen foto gevonden hoewel het prachtig uitgevoerde bouwsels waren die nu in een antiek verzameling niet zouden misstaan! Kortom; een heel mooi bouwwerk en jammer dat daar niet veel van is terug te vinden.
Herman Couperus24 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vind het Amstelstation een erg mooi station maar ik vind het erg jammer dat de NS en het GVB de hal ontsieren met OV-chipknip poortjes en andere flutbouwsels (zoals de loketten NS). Ook al die lelijke OV-chipknip palen op de perrons zijn wanstaltig en passen er totaal niet bij. Dat moet toch anders op te lossen zijn!
Antwoord webmaster:
denk het niet, ze gaan daar gewoon mee door (helaas)
Albert van den Hout20 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Betreft het dak Ik schrijf een artikel over het nieuwe koperen dak van het Amstelstation. Is er iemand die nog wat weet te vertellen over het oorspronkelijke koperen dak, dat van 1938 tot 2000 heeft gefunctioneerd?
Antwoord webmaster:
misschien dat Het Utrechts Archief iets weet, zij hebben de ns archieven in huis. ze lezen hier trouwens ook regelmatig mee, dus wellicht krijg je hier al antwoord, of iemand anders van de bezoekers wellicht.
Jos grote Punt18 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Misschien is het handig om de openingsdatum zoals vermeld onderaan de foto's (15-10-1939) ook bovenaan te vermelden.
Antwoord webmaster:
inderdaad groot gelijk. als er geen openingsdatum in de database staat wordt hier automaisch de openingsdatum van de spoorlijn waaraan het station ligt als openingsdatum van het station genomen, maar ik heb nu de juiste datum toegevoegd.
Mieke Poelman-Marquart Scholtz17 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van 1965-1979 was ik lid van het Westerkerkkoor in Amsterdam, en een van mijn vrienden daar was een jonge tenor die in Bilthoven woonde. Na de donderdagse repetitie, onder de bezielende leiding van Simon C.Jansen, bracht ik mijn mede-koorlid wel eens naar de trein, en ik hoor ons nog tijdens het wachten samen een aria zingen uit Bachs cantate 150 - en zoals dat klonk onder die hoge overkapping! Eerdere herinneringen zijn van het wegbrengen van onze fietsen naar het Amstelstation, voordat wwe met het hele gezin op vakantie gingen; dat moest via een steil fietsengootje!
Antwoord webmaster:
grappig, ik heb jaren in Bilthoven in een Vocal Group, en heb afgelopen weekend geluisterd naar mijn vrouw die concertmeester was bij Bach Cantata 131. Wat toevallig.
Monika18 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik will vraag dat amsterdam amstel is moi stational ik kom van polen een ik heb dar my frind is moi place..... i like AMSTEL
adri vermeer1 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn vader, L. Vermeer (geb 1910), was bij de bouw van het Amstelstaion opzichter namens de NS. Is er iets van hem bekend? Zijn baas was Ir Lohman, later president-directeur van de NS Dank alvast, Adri Vermeer,
Antwoord webmaster:
waarschijnlijk staan zijn gegevens wel in het historisch personeelsarchief van de ns. dat bevindt zich tegenwoordig in het utrechts archief. Je kunt het daar (niet op de website, maar bij een fysiek bezoek) op achternaam nazoeken.
adri vermeer1 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wie is de architect van het Amstelstation? Adri Vermeer
Antwoord webmaster:
als je doorklikt op 'stationsgebouw' kom je het te weten. Het was Schelling.
Paul Dirks5 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is het juist dat station Amsterdam Amstel vroeger een opstapstation was voor de autotrein? Zo ja, is dit juist en zijn hier nog foto's van?
Antwoord webmaster:
ja op de site van het utrechts archief zijn wel foto's te vinden. er staat te weinig van het station op voor mij om ze op mijn site te plaatsen, maar je kunt ze hier vinden.
Gertjan Stamer27 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
En die foto's aan de hoge zijwanden boven de winkels hanger er eind December nog steeds en gelardeerd met sierlijke strikken...
Rutger Brouwer3 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Afgelopen zaterdag (31 okt.) het 70-jarig jubileum op het station gevierd. Ondernemers met antieke spullen probeerden hun waar aan de man te verpatsen. Voor de kids waren er oudhollandse spelletjes georganiseerd en er waren vele historische foto's te bewonderen in de stationshal, waar deze hele happening plaatsvond.
Gertjan Stamer27 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als muziekliefhebber en als platenverzamelaar heb ik vele uren dorrgebracht in het aloude stationsrestaurant,al etend en drinkend de,,vangst,,bekijken met vrienden en vriendinnen,ik heb het over de 8o'er jaren alsmede 90'er jaren;bij mijn herinnering is in 1996 de Westtunnel verbreed en krijgt fraaie luifel alsmede betere fietsenstalling en in hal nieuwe kiosk.In najaar 2000 start verplaatsing en verwijdering van de vele winkels naar de zijgevels en hal wordt dus weer vrij van obstakels alhowel men nu(2009)de hal weer is volgezet met infoborden en zitplaatsen,beter als vroeger-deze hele klus van winkelschifting gereed najaar 2002,de aloude stationsrestauratie is dan helaas niet meer en is nu Smullers,Burger King en dat soort zaken...de grandaur qua winkels is er meteen uitgeslagen,jammer!!!Zomer 2003 wordt NS loket alweer verbouwd...noodloket aan westzijde.November 2003 plaatsing tegeltableau van P.Alma uit het in 1955 gebouwde Mirandabad,goede zaak dat zo'n fraai iets wordt bewaard en een meer publieke plaats heeft.November 2005 opening AH to go en in December opening Burger King(vml Food Court)en in Maart 2006 eindelijk bewaakte WC's tussen trappartijen en hal,zo'n druk station moet zoiets gewoon hebben,het heeft diverse malen de TV gehaald.Zomer 2007 wordt op de glazen overkapping een copie aangebracht van de 2 fraaie muurschilderingen die in de hal zijn te bewonderen.De grote verbouwing van dit zeer fraaie station vond plaats vanaf vroeg 2001 en was gereed najaar 2002,er is veel veranderd:fraaiere trappartijen,perronliften,verwijdering van hellingbanen aan oostzijde,opgaande en neergaande roltrappen. De herinnering blijft mbt bezoeken platenbeurzen in de Jaap Eden Hal.
Han Lefering5 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb een beeld van vroeger als kind van dit station dat het er altijd uitgestorven was. Ik heb de foto's bekeken en ik heb tot de komst van de metro, practisch geen reiziger kunnen ontwaren. De verwachting is destijds anders geweest, zie bijvoorbeeld het grote aantal loketten.
Antwoord webmaster:
het was de vervanging van het weesperpoortstation, dat waarschijnlijk wel druk was. men verwachtte wellicht dat de reiziger die voorheen van dat station gebruik maakte nu in Amstel uit zou stappen. maar het Amstel ligt toch wat ongunstiger voor veel locaties in de binnenstad dan het oude Weesperpoort, wellicht dat daar de leegheid mee verklaard is. Met de komst van de metro is inderdaad de goede verbinding met de binnenstad terug.
Han Lefering5 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik kan me vaag herinneren dat er op Asa ook iets gedaan werd met Autoslaaptreinen. In ieder geval speelde dit station in de zestiger jaren een rol bij het seizoen rijwielvervoer. Weet iemand van waaruit de beveiliging bediend werd?
Sjoerd Eeftens5 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Amsterdam Amstel kreeg in 1939 bij de aanleg een elektrische beveiliging bediend door post T, midden op het perron tussen de sporen 3 en 4. Dat was en is het westelijke perron, maar eigenlijk is dat het middenperron. De sporen 5 en 6 en het echte westelijke perron zijn namelijk nooit aangelegd. Je kan het nu nog zien aan het feit dat het huidige westelijke perron veel breder is dan het oostelijke. Nog altijd is er ruimte aan de westzijde gereserveerd maar het huidige gebruik maakt de aanleg onnodig. In 1975 ging de elektrische beveiliging met het eenrijïg stelknoptoestel buiten dienst en kwam er NX-CVL, waarbij Amstel een halte aan de vrije baan werd.
Antwoord webmaster:
he wat grappig, nooit geweten dat het groter bedoeld was. het zou dus 6 treinsporen krijgen! nu zijn het er maar twee en dat lijkt mij eigenlijk ook wel genoeg toch?
anoniem17 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Groot en vooral grijs, een beetje onopvallend, maar als je de tijd neemt om alles te bekijken, toch indrukwekkend. Ik kom er niet zo vaak, maar als ik er ben en de bus wil pakken, dan loop ik toch altijd verkeerd
rick6 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ook ik vond het vroeger niet echt mooi alskind,maar ben het zeker later gaan waarderen, op een gegeven moment werd het,. met de muurschildering echt een symbool voor de verre oude reizen
Steve Maksimovic13 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als klein jochie heb ik dit altijd 1 van de lelijkste stations van Nederland gevonden, een beetje een vervallen boel vond ik het vaak. Wat nu grappig is, mijn vriendin woont hier in de buurt, dus ik kom regelmatig op dit station. Nu ik een aantal keren op dit station geweest ben kon ik pas zien dat het best wel een belangrijk overstappunt is voor trein naar metro of van metro naar trein, alleen jammer dat het station niet wat moderner is gemaakt.
Erik Swierstra19 nov 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het Amstelstation is in 2003 opgenomen in de lijst van Gemeentelijke Monumenten.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1940 (65)
Vertrekstaat 1957 (144)
Vertrekstaat 1971 (253)

Nieuws

STADSNIEUWS. De Spoorwegverbindingen van Amsterdam. (24 nov 1905)
Opinie: Spoorbrug bij Kesteren nodig (28 mrt 2006)

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 133)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 120)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 9, 12, 19-23, 50, 95, 108)

Stations in de omgeving

Amsterdam Weesperpoort (1,8 km)
Amsterdam Muiderpoort (1,9 km)
Amsterdam RAI (2,2 km)
Duivendrecht I (2,2 km)
Sint Anthoniedijk (2,3 km)
Amsterdam Westerdok (2,4 km)
Duivendrecht (2,8 km)
Amsterdam Arena (2,9 km)
Diemen Zuid (3,1 km)
Amsterdam Zuid (3,1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/amsterdamamstel