of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Almelo de Riet - foto's en omschrijving op stationsweb

station Almelo de Riet

oude namen voor dit station:
voor 31 mei 1965: De Riet

Telegrafische verkorting: Amri
lijnkmjaar
Almelo- Oldenzaal- Salzbergen2.6841865
Geopend op3 okt 1926bron: Victor Lansink

treinstation in gebruik
Provincie: overijssel

stationsgebouw (1957)Type Vierlingsbeek standaardhaltegebouwtje betonskelet met vullling van stalen ramen en gele strengpersstenen architect: W. Kloos

adres: 

Annemoonstr 5
7601CV Almelo
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
8 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Almelo de Riet

28 afbeeldingen

24 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 20 okt 2013 zijn omrand.

1950 (3)
1960 (3)
1970 (2)
1990 (2)
2000 (11)
2010 (16)

In 1865 werd Almelo s eerste spoorlijn naar het in Duitsland gelegen Salzbergen geopend. Het bijbehorende stationsgebouw lag aan de toenmalige Stationsstraat thans Stationsplein/Egbert Gorterstraat. Onze stad breide zich vanaf die tijd in sneltreinvaart uit. In 1903 werden plannen ontwikkeld voor de bouw van een nieuwe moderne woonwijk op De Riet.

Omdat er veel aandacht werd besteed aan ruimte rondom de huizen en aan groenvoorziening werd de wijk in de volksmond ook wel lovend Tuindorp De Riet genoemd.

De meeste woningen werden gebouwd vanaf 1919, en rond 1928 was de wijk voor een belangrijk deel voltooid.

In die jaren waren de mensen voor het vervoer over langere afstanden aangewezen op het vervoer per bus of via het spoor. Het personenvervoer met personenauto s nam pas vanaf het einde van de jaren vijftig een hoge vlucht. De spoorverbinding richting Salzbergen, via Hengelo en Oldenzaal, liep als het ware vlak door de nieuwe wijk De Riet.

Om de wijk van alle gemak te voorzien werd er een perron aangelegd, waar de met stoomlocs aangetrokken passagierstreinen konden stoppen. Hoogst waarschijnlijk werd het perron al in 1925 aangelegd. Aanvankelijk was het letterlijk alleen een perron. In maart 1928 vroegen de Nederlandsche Spoorwegen aan de Gemeente Almelo toestemming voor het plaatsen van twee houten abri s op een stenen voet. Uit de bijgevoegde tekening blijkt dat het sierlijke bouwwerkjes waren.

In 1956 dienden de Nederlandsche Spoorwegen (NS) een aanvraag in voor het bouwen van een nieuw haltegebouw bij halte De Riet. Dit keer ging het om een betonnen bouwwerk met een hal annex loketten voor de verkoop van kaartjes, een wachtkamer, een ruimte voor bagage en openbare toiletten.

Ten behoeve van de toegankelijkheid van halte De Riet werd door de NS tevens toestemming gevraagd voor een grondruil in de onmiddellijke nabijheid van dit station. De NS had deze grond nodig voor de aanleg van parkeerplaatsen. De gemeente Almelo reageerde positief op dit verzoek.

In het antwoord aan de NS werd echter wel voorgesteld de plannen voor nieuwbouw, de grondruil en de aanleg van een parkeerterrein enige maanden uit te stellen. De gemeente Almelo had het plan van de NS getoetst aan de plannen van het door de gemeente ingestelde stedenbouwkundig adviesbureau. Dit bureau had tot taak een plan te ontwerpen voor de toekomstige stedenbouwkundige ontwikkeling. Een onderdeel van dit plan was de ontwikkeling van de hoofdverkeerswegen in Almelo. In het kader hiervan voerde de gemeente Almelo besprekingen met de directie van de NS over de verhoging van de spoorbaan. Na verhoging van de spoorbaan konden de spoorwegovergangen vervangen worden door tunnels. In haar reactie stelde de NS dat het niet gewenst was de plannen voor nieuwbouw van halte De Riet te koppelen aan het verhogen van de spoorbaan. De besprekingen in het kader van het verhogen van de spoorbaan werden volgens de NS zeer vrijblijvend gevoerd, zonder dat er een concreet plan aan ten grondslag lag. Bovendien was het volgens de NS buitengewoon onwaarschijnlijk dat de spoorbaan tot aan de halte De Riet verhoogd zou worden. (Momenteel wordt gewerkt aan het verlagen van het spoor tot De Riet!) Daarom kwam het de NS ongewenst voor de nieuwbouw van de halte uit te stellen. Aldus werd in mei 1957 met de bouw begonnen. Voorafgaand aan de bouw werden de twee, uit 1928 daterende, houten wachthuisjes afgebroken. De vernieuwde halte werd op 8 juli 1957 door burgemeester mr. J.M. Ravesloot geopend.

Tijdens de opening sprak de burgemeester de wens uit, dat de naam van de halte gewijzigd zou worden in Almelo de Riet. Als reden werd aangegeven dat het publiek wellicht niet zou weten dat De Riet een halte in Almelo was. De NS voelde echter niets voor een naamsverandering. Het zou nog tot 30 mei 1965 duren eer de naam gewijzigd werd in Almelo de Riet.

Na langdurige leegstand in de jaren negentig werd de halte Almelo de Riet in 1999 omgebouwd tot cafetaria.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (10)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Roy13 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Met de verbouwing van de wachtruimte op het perron richting Hengelo is in oktober al begonnen. De voorkant van het gebouwtje in eruit gesloopt zodat er geen zwervers meer in gaan liggen voor de warmte. Men maakte hiervoor nooit gebruik van de wachtruimte vanwege de stank.
Gertjan Stamer18 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 2010 al de voorbereidingen gedaan en in voorjaar 2011 staat het er...aan zijde perron naar Borne toe een ruim 2 meter hoge geluidswal ongeveer gelijkend op die van station Nijkerk.
Gertjan Stamer27 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Najaar 2001 komt er weer leven in dichgespijkerde stationsgebouw;men bouwt tevens nieuwe overdekte fietsenklemmen aan westzijde gebouw en aan de overzijde gebouw,dus recht van de overweg aldaar.Verbouwing stationsgebouw gereed in December 2001 en opent op zaterdag 15 December 2001 de deuren,Bestaria Frans van't Spoor is een heuglijk feit;koffie,broodjes,lunch,diverse dranken en nog veel meer.Bij mijn weten is deze ruimte weer anders ingedeeld/verbouwt in een cafe aan ovewegzijde en snackbar aan de straatzijde,wanneer mag Frans/de uitbater zelf doorgeven,gelukkig is dit zeer fraaie gebouw NIET gesloopt maar een sociaal speerpunt geworden van de wijk,een goede zaak.
Gertjan Stamer13 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Na Pinksteren 2009 is de open tunnelbak Aml-De Riet volop in dienst en de hulpbaan is dan ook verleden tijd en tijdelijk betonperron station Almelo de Riet is ook meteen verwijderd en oude zijperron riching hoofdstation weer in gebruik inclusief de cta-bak.Op enige kleine details na is het hier weer net zoals vroeger...wel meer treinen per uur.
Arjan Krabbenbos13 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Almelo de Riet en vroeger De Riet genoemd is geboortegrond van mijn familie aan vaders kant. De orginele arbeiderswoningen waarin ze woonden staan er nog altijd en ook voetbalclub De Rietvogels ligt er nog steeds bij. Almelo is ook gegroeid qua stad, maar aan stations is het nog steeds bij twee gebleven.Er denderde of dendert nog vele soorten materieel door de stad van ICM, Buffels, IC Berlijn en PlanV. Vanaf 20 april 2009 wordt de Plan V tussen Apeldoorn-Almelo-Hengelo-Enschede opgevolgd door SGMm oftewel de gereviseerde Sprinters. Vroeger reden er Blauwe Engelen, Duitse Sneltreinen, Hondekoppen en Stoomlocomotieven door deze ex textielstad. In juni 2009 gaat Almelo verdiept open en komt er weer een gewijzigd fotopunt in gebruik.
Bart1 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het "oude" perron is tijdelijk gesloten vanwege de aanleg van de verdiepte bak richting Almelo. Daarom is er een tijdelijk perron gemaakt tegenover perron 2.
anoniem15 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
het toenmalige perron is gesloten, er ligt nu een nieuw perron VOOR de overweg
Bart25 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zie dat er nog geen foto's zijn van het nieuwe tijdelijke peron aan de zuidzijde tegen over peron 2. Dit is voor het aanleggen van het project "Almelo Verdiept". Ik zalkomende week een paar foto's maken van het tijdelijke peron.
Henk Nieuwerth7 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het was in 1945 bij station De Riet dat de bevrijders van Almelo hier binnenkwamen via de betonnen brug over de Weezebeek. De Duitsers hebben nog getracht de brug op te blazen, maar vanwege de hoge waterstand lukte dat niet. Zodoende konden de tanks via deze brug en de spoorrails naar de Rietstraat en verder Almelo intrekken. Het was in onze achtertuin aan de Hoornbladstraat allemaal prachtig te zien.
Victor Lansink24 mrt 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
De halte De Riet werd op 3 oktober 1926 geopend.
E.J.A. Heusinkveld20 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
De riet werd niet geopend in 1865, maar in 1918 of 1926. Welke datum juist is zal verder archief onderzoek moeten uitwijzen. De bebouwing in de omgeving dateert uit de jaren 1920.
Antwoord webmaster:
ok dat heb ik gewijzigd

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

De stoomtrein die maar niet kwam, 1 april grap geslaagd! (Almelo&39;s Weekblad - 2 apr 2009)

Betonnen rijkdom langs Twents spoor : Stations Almelo De Riet, Enschede en Hengelo op monumentenlijst NS (TCTubantia - 15 jan 2009)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Spoorwegstations : Categoriaal onderzoek wederopbouw 1940-1965
door Victor Lansink geschreven in opdracht van het projectteam wederopbouw van monumentenzorg.
Frans van 't Spoor
De cafetaria in het voormalig stationsgebouw van Almelo De Riet.
Vertrekstaat 1929 (22)
Vertrekstaat 1940 (11)
Vertrekstaat 1957 (55)
Vertrekstaat 1971 (85)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 131)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 73)

Stations in de omgeving

Almelo (1.8 km)
Aadorp (4.4 km)
Zenderen (4.5 km)
Wierden (5.5 km)
Borne (7.5 km)
Vriezenveen (7.9 km)
Enter (8.7 km)
Notter (8.7 km)
Delden (9.7 km)
Tuindorp- Nijverheid (10.4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/almeloderiet