of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Zwijndrecht - foto's en omschrijving op stationsweb

station Zwijndrecht

oude namen voor dit station:
voor 1 jan 1895: Zwijndrecht halte

Telegrafische verkorting: Zwd
lijnkmjaar
Rotterdam- Breda31.5481872
Geopend op1 jan 1887

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw II (1894-1965)baganegrond is woning, verdieping stationsdienst. Bereikbaar via trap brug en groot balkon. Omdat het station aan een dijk staat.
stationsgebouw III (1965)opvallende dragende staalconstructie bovendaks waaraan het dak lijkt opgehangen. Gebouw rust op palen wat het volume enigszins vergroot. Kloktoren architect: C. Douma
verbouwing 1996bijapssende perronkappen en liften toegevoegd architect: Paul .H. van de Ree

adres: 

Stationsplein 1
3331LL Zwijndrecht
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
24 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.1 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Zwijndrecht

37 afbeeldingen

40 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 28 mei 2014 zijn omrand.

1900 (1)
1920 (3)
1930 (2)
1960 (11)
1970 (5)
1990 (2)
2000 (4)
2010 (30)

Het huidige station Zwijndrecht ligt twee kilometer dichterbij het dorp dan het eerste station. Op deze plek was vanaf 1887 wel een halte ingericht. In 1895 werd het oude station gesloten en deze halte opgewaardeerd tot een volwaardig station.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Leendert Stolk13 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik mis de foto van het station de pieterman in zwijndrecht ZH nederland. die heb ik eventueel voor u
Michiel Kreuze30 jun 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
De genoemde dienstwoning moet al eind jaren '90 zijn gesloopt. Het kantoorcomplex dat er nu staat is volgens het kadaster in gebruik sinds 1999, tel de sloop en het bouwrijp maken van de grond en het bouwen er af dan denk ik dat de sloop omstreeks 1996 geweest zal zijn.
Fred Boogert4 jan 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
De kiosk is in december 2013 verplaatst naar de andere zijde, nu is het nog kleiner geworden. ProRail wil nu een wachtruimte maken, dit is geen Station hiervoor, het trek hangjeugd aan. Groetjes Fred
Gertjan Stamer20 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
December 2011 en Januari 2012 worden besteed aan bouwen van dominante OV poorten..in hal tussen Kiosk en trappartijen;aan de andere entreezijde is er ook een te zien en tevens weer een deur gemaakt pal tegenover de interne hellingbaan.Ook opvallend is verwijdering logobak Kiosk,alleen NS logobak hangt hier nog.
Hans Stal2 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik stel voor om hier in het vervolg te spreken van 3 stationsgebouwen (+ 1 in voorbereiding). Gebouw 1 is het oudste station. Gebouw 2 is het gebouw, dat eerst dienst deed als halte en na sluiting van gebouw 1 als (hoofd)station dienst ging doen. Gebouw 1 lag weliswaar een eind van de bebouwde kom van Zwijndrecht verwijderd, maar die bebouwde kom bestond toen eigenlijk uit niet meer dan het Veerplein en de Ringdijk plus omgeving. Daarbuiten was Zwijndrecht niet meer dan een gebied met boerderijen en tuinderijen, dat door een station ontsloten werd. Toen Zwijndrecht eenmaal de groei tot een echt dorp had ingezet, en het grootste deel van haar bevolking meer in de buurt van de Oude Maas woonde, zag met de noodzaak in om het station te verplaatsen. Met andere woorden halte werd station. Dit station lag inderdaad op een dijk(je), tegenover de belangrijke groente- en fruitveiling van Zwijndrecht (in de jaren 70 verhuisd naar Barendrecht). De belangrijkste aanvoerweg was de Burgemeester De Brunelaan. Deze laan mondde voor het station uit in het Stationsplein om vervolgens onder het spoor en rijksweg (A16) verder te gaan (onder een andere naam). Via een houten bruggetje liep je naar het station, waar je, zo kan ik mij nog herinneren, een perronkaartje moest kopen om iemand te kunnen/mogen uitzwaaien op het perron. Wanneer je zelf terug kwam van een treinreisje diende je je treinkaartje te laten zien of knippen door een stationschef of -opzichter die je aan het begin van de brug naar beneden stond op te wachten. Kom daar nu maar eens om: de man/vrouw met de rode NS-pet is in geen velden meer te bekennen terwijl je straks alleen nog maar kunt uitchecken/uitsjokken. Het huidige stationsgebouw (nummer 3) is niet verrezen op de plaats van gebouw 2. Gebouw 2 werd weliswaar met de grond (lees: dijk) gelijkgemaakt, maar op die plek (lees: onder aan de dijk) werd fietenwinkel en-makerij Groeneveld gevestigd in een nieuw gebouw. Zo'n 300 meter meer "landinwaarts" werd gebouw 3 neergezet. Met ditmaal de Koninginneweg als belangrijkste aanvoerweg en met een geheel nieuw en eigen Stationsplein. De dienstwoning waar Gertjan Stamer het hierboven over had, stond beslist niet aan "de andere uitgangspartij uit 1996 meteen rechts" van gebouw 3. Voordat die achteruitgang werd aangebracht stonden daar arbeiderswoningen aan de Westelijke Parallelweg (in n daarvan woonde mijn schoolvriendje Wim Tuyl). Het zogenoemde Witte Huis was dienstwoning bij gebouw 2 en stond voorbij het viaduct onder spoor en rijksweg, ongeveer daar waar je met je fiets via de trap naar boven kon klauteren teneinde via de brug over de Oude Maas naar Dordt te fietsen. Overigens heeft gebouw 1 zijn opvolger gebouw 2 een aantal jaren overleefd alvorens eveneens tegen de vlakte te gaan. Maar als het plan om op de locatie Bakenstein een tweede station Zwijndrecht te bouwen wordt uitgevoerd, zijn we zo'n beetje weer terug bij AF. Ongeveer op dezelfde locatie stond eens gebouw 1. Tuinderijen hebben echter plaatsgemaakt voor voetbalvelden.
Antwoord webmaster:
het oude station staat ook op mijn site, als zwijndrecht (oud) omdat het inderdaad op een andere plaats langs de lijn lag, en het huidige station een tijd als halte naast het oude heeft dienst gedaan. daarom kan ik ze niet samenvoegen.
Dennis9 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
het station heeft geen kaartverkoop via loketten meer dit gaat allemaal via automaten het is overigens ook geen RE of in het nederland sneltreinstation meer hier stoppen alleen de stoptreinen naar den haag centraal of leiden de sneltrein die hier vroeger stopte stopt inplaats van zwijndrecht nu in rdam blaak
lotte12 jun 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
is het loket op zondag open om een kaartje te kopen? (op station zwijndrecht)
Antwoord webmaster:
volgens mij heeft zwijndrecht geen loket meer, maar ja, als je geen mailadres achterlaat kom je het nooit te weten natuurlijk.
Gertjan Stamer11 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1996 gaat het hier gebeuren,de 4sporigheid doet de perrons totaal anders eruit zien.Vroeg in de zomer van 2003 sluit de Koffieshop en staat jarenlang leeg te wezen...pas in Oktober 2006 wordt het intern verbouwd-in December 2006 heropend als lunchroom Tussenstop.Nieuwe fietsklemmen onoverdekt aan zuidzijde najaar 2003.Treintaxi per 1 Januari 2007 opgeheven.December 2008 start van geknikte hellingbaan voorzijde stationsgebouw en dus kleine aanpassing trappartij entree.Er was ooit nog een witte dienstwoning aan andere uitgangspartij(uit 1996)en stond dan meteen rechts...gesloopt in 2000?. Wizzl werd in Mei 2009 Kiosk.
Gertjan Stamer11 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stationsgebouw geopend op 26 November 1965,was dat even vergeten te vermelden.
Gertjan Stamer15 aug 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Lunchroom Tussenstop per 8 Juli 2009 gesloten,gehele interieur eruit...grote foto van Zwijndrecht 2 aan de wand hangt er nog. Jammer dat deze ruimte weer leeg is...
Sjoerd Eeftens23 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Zwijndrecht I lag rechts bij km 33.164, thans Kijfhoek Aansluiting Zuid, ver buiten het toenmalige dorp Zwijndrecht, nabij de buurtschap Devel. Hier is nog altijd de Oude Stationslaan. Geopend in 1872, gesloten in 1895. Daarna woning tot de sloop in de jaren 70. Zie foto's 16 en 19 op deze site; vergelijkbaar met Barendrecht I. Station (!) Zwijndrecht II lag rechts bij km 31.250, ongeveer bij de zuidzijde van de huidige perrons. Geopend 1895, gesloten bij de opening van het huidige Zwijndrecht III in 196? en daarna gesloopt. Zwijndrecht III ligt rechts bij km 31.560, de noordzijde van de huidige perrons. Pas op: er was ook nog een stopplaats, genaamd Zwijndrecht Halte bij 31.1, perrons links en rechts voor de onderdoorgang bij km 31.130, woning 41, geopend 1887, uiteraard gesloten in 1895. De perrons lagen aansluitend aan de brug over de Oude Maas, die toen veel langer was dan nu en reikte tot bijna bij de Ringdijk, die onder de juist genoemde onderdoorgang liep. De oude onderdoorgang bestaat niet meer; deze is eerst verlegd en later nog verbreed.
Antwoord webmaster:
dank je wel, ik zal dit ook een keer aanpassen en goed op mijn site opnemen.
Lennert v.d. Werf20 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met stations gebouw 1 en 2? De jaartallen van deze twee overlappen. Het lijkt me sterk dat ze op exact dezelfde KM lagen. Als ik op oude kadaster kaarten kijk (via www.historiekaart.nl) dan zie ik bij zwijndrecht zowel een station als een halte. De halte ligt bij de rivier (ong. ter hoogte van het huidige station) en het station ligt meer richting Barendrecht. Ik heb het idee dat gebouw 2 bij de halte hoort en gebouw 1 bij het station. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Antwoord webmaster:
ze lagen inderdaad niet op dezelfde locatie. Ik zal het binnenkort eens uitzoeken en de ligging op mijn site aanpassen. het perron bij gebouw ligt inderdaad op de eerste verdieping, dus ik vermoed inderdaad dat dat station dichterbij de rivier lag, waar het baanlichaam hoger was vanwege de brug. Hou de site even in de gaten, er zullen wel meer mensen reageren.
Gertjan Stamer11 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan het einde van 2008 is entreetrap opgeknapt;nieuwe treden en nieuwe leuningen en eindelijk een (geknikte)hellingbaan...beetje smal uitgevoerd maar beter iets dan niets.In tunnel onder de sporen is aan de muur tussen de liften naar spoor 2/3 en spooor 4 een fraai kunstwerk aangebracht.Prettig station om te zijn,zelfs boven kan het uitzicht op mijn geboortestad en de Grote Kerk een prettig nostalgisch gevoel geven.
Georg17 nov 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station de pieterman is pas in 1976 gesloopt en niet in 1894. Kijk op http://www.swaen.net/geschiedenis%20zwijndrecht/verkeer%20&%20vervoer/spoor.htm Groetjes Georg

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Reizigers Zwijndrecht CS kunnen weer happen (Algemeen Dagblad - 7 dec 2006)

Oproep tot meer treinen (Rotterdams Dagblad - 21 aug 2003)

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1891 (19)
Vertrekstaat 1911 (31)
Vertrekstaat 1929 (29)
Vertrekstaat 1940 (33)
Vertrekstaat 1957 (79)
Vertrekstaat 1971 (113) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 1)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 138)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 73, 195)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 95, 110-111)

Stations in de omgeving

Zwijndrecht (oud) (1.3 km)
Dordrecht (2.1 km)
Dordrecht Zuid (3.5 km)
Dordrecht Stadspolders (5.5 km)
't Visschertje (6.5 km)
Sliedrecht Baanhoek (7 km)
Barendrecht (7.5 km)
Dubbeldam (8.2 km)
Willemsdorp (8.6 km)
Sliedrecht (9.6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/zwijndrecht