of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Zeist - foto's en omschrijving op stationsweb

station Zeist

Telegrafische verkorting: Zt
lijnkmjaar
Bilthoven (De Bilt) - Zeist71901 - 1941
Geopend op 29 aug 1901
Gesloten op 5 jan 1941

treinstation buiten gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw (1901-1976)eilandstation bestaande uit drie gebouwen
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
17 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8.1 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Zeist

26 afbeeldingen

22 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 7 aug 2011 zijn omrand.

1900 (6)
1910 (3)
1920 (4)
1930 (6)
1960 (2)
1970 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Steven Lek23 sep 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, voor mijn blog over (schijnbaar) nutteloze bouwwerken ben ik op zoek naar informatie over deze spoorbrug. Kunt u mij inzage geven in de documentatie rondom dit viaduct waaraan u refereert? Met vriendelijke groeten, Steven Lek Student Journalistiek
Marcel van Tongeren4 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit is pure onzin! De viaduct met kerosine-pijpleiding ligt verder naar het oosten. Zie mijn in ontwikkeling zijnde website: http://stationhuisterheide.nl/viaduct.html daarop staat o.a. officile kaart met de pijpleiding nauwkeurig aangegeven en ook de borden waar de leiding ligt geven de nauwkeurige ligging.
Peter Schutte7 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit verhaal klopt helemaal, in tegenstelling wat erover op Wikipedia staat! Ik had in 1975 verkering met iemand die daar vlakbij woonde. Tijdens diverse wandelingen ;-) heb ik toen die viaducten in het bos zien liggen. Vanaf Utrecht gerekend was men al gevorderd tot Huis ter Heide met het bouwen van de kunstwerken, dus ook het spoorviaduct. Het werk aan de snelweg was stilgelegd tot begin jaren '80. Eerst zijn een aantal locale wegomleggingen uitgevoerd en daarna kon de A28 zelf pas worden uitgegraven.
M van den Akker13 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De "spoorbrug" over de A28 is gebouwd als viaduct voor de NAVO pijpleiding naar Soesterberg. Het is dus nooit een spoorbrug geweest, en heet alleen zo terafleiding.
Antwoord webmaster:
het gekke is dat er twee bruggen zijn met spoor erin. 'Het oude spoor' wat volgens mij het betreffende nooit als zodanig gebruikte viaduct in het verlengde van de spoorbaan, maar je hebt even verderop ook zeisterspoor. (maar ik zag al op de kaart dat er ook gewoon een straatnaam is die zo luidt, hoewel die niet over de A28 gaat).
Sjoerd Eeftens13 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat de heer Van den Akker schrijft is niet geheel juist. Ik heb het bouwbestek inclusief de aanbesteding, de inschrijvingen en de gunning aan het Spoorwegbouwbedrijf ter waarde van fl 293.827,20 gered uit een opgedoekt archief, met tekeningen en al. Er is blijkens de correspondentie zelfs discussie geweest of het geschikt zou moeten zijn voor dubbelspoor (zoals de gehele lijn Bilthoven - Zeist) en voor elektrificatie. Uiteindelijk werd het een enkelsporig viaduct, km 4.910. Het viaduct is inclusief spoor opgeleverd in 1968 en is in het oorspronkelijke tracé gebouwd. De wekelijks nog gebruikte oude lijn werd over een tijdelijk noodspoor aan de oostzijde geleid en dat bleef tot de oplevering liggen. Op een zaterdag (geen treinverkeer) werd het oude spoor omgelegd over het nieuwe viaduct! In 1969 kwam de gemeente Zeist erachter dat de NS geen bouwvergunning had aangevraagd! Er is waarschijnlijk niet vaak meer overheen gereden, dat klopt, maar Zeist werd pas in 1972 gesloten voor goederenvervoer. Intussen lag ook het A28 tracé er jaren lang ongebruikt bij en toen er uiteindelijk een snelweg lag, werd het viaduct niet meer gebruikt door treinen en werd het gehele baanvak opgebroken en nog weer later (want je weet nooit) grotendeels verkocht. Er is correspondentie geweest over het omleggen van nutsleidingen over het viaduct. Over een NAVO-leiding staat er niets in, maar dat was ook geheim. De laatste correspondentie gaat over de beschadiging van het viaduct door de jeugd (1973 en 1974) waarbij Rijkswaterstaat de NS aanspreekt op de nog steeds bestaande onderhoudsplicht. Het tracé voor de A28 is dan nog niet ontgraven! Er ligt een soort kuil onder waarin de jeugd kennelijk vrij spel heeft.
Antwoord webmaster:
ik ben blij dat ik die reageer op elkaar optie heb opgezet, erg handig, bijna alle reacties zijn wel reacties op een ander bericht. nu wordt het meteen doorgestuurd naar de vraagsteller. bedankt voor je informatie. erg verhelderend (zoals altijd ;-) ).
Vincent Hartogsveld3 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waar was nou de exacte locatie van dit station?
Antwoord webmaster:
ik heb de vraag verplaatst naar de pagina over het station, dit gaat niet alleen over de afbeelding waar je het had geplaatst. Het lag bij de rotonde slotlaan boulevard. ongeveer op de plek van het huidige busstation dus.
Gertjan Stamer3 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sloop stationsgebouw daadwerkelijk gebeurt einde 1976 en in voorjaar 1977 volledig weg.In 1986 sloopt men in die zomer de oude tramremise.
Antwoord webmaster:
ja 1976 heb ik ook als sloopdatum staan.
Bart13 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het trace is met enige moeite nog wel terug te vinden in een hedendaagse luchtfoto, en natuurlijk het nooit gebruikte viaduct over de A28
Antwoord webmaster:
ja daar rijd ik nog wel eens onderdoor als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders ga, moet ik er altijd even aan denken. mijn vrouw weet het intussen ook wel.
H,van.Eikeren5 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn grootvader was de laatste stationschef van het station Zeist.Daarna werd het(deels)gebruikt door de NBM.Eerst voor de tram daarna voor autobussen.De halte Hessenweg in de Bilt werd later omgeroepen als Hes is weg,na Mei 1941
Antwoord webmaster:
ik heb je bericht ook bij station zeist opgenomen, daar lezen meer mensen het dan op de pagina gastenboek.
Simon de Heus18 mrt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
de spoorlijn De Bilt-Zeist is in 1972 opgebroken.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Vertrekstaat 1911 (21)
Vertrekstaat 1929 (16)
Vertrekstaat 1940 (10) Personeel op dit station

Literatuur

Vervlogen Stoom : De Nederlandse Spoorwegen in de Periode 1921- 1940 Hans van Poll; Bert Steinkamp (pag. 98)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 277)

Stations in de omgeving

Huis ter Heide (2.3 km)
Driebergen- Zeist (2.9 km)
Bosch en Duin (3.6 km)
Wulperhorst (3.6 km)
Bunnik (oud) (4.3 km)
Bunnik (4.5 km)
Bilthoven (5.3 km)
Den Dolder (5.6 km)
Vechten (5.7 km)
Groenekan Oost (6.5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/zeist