Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Wapenveld - foto's en omschrijving op stationsweb

station Wapenveld

Telegrafische verkorting: Wpv
lijnkmjaar
Apeldoorn- Zwolle7,5111887 - 1950
Geopend op 21 nov 1887
Gesloten op 8 okt 1950

treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw (1886-1971)Type KNLS 3e klasse Laag gebouw. Verkorte uitvoering van het type KNLS 2e klasse. architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1915gebouw krijgt een verdieping

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
22 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9,4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Wapenveld

18 afbeeldingen

18 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 3 jan 2021 zijn omrand.

1900 (1)
1930 (1)
1950 (5)
1960 (11)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (5)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
David Nijenhuis18 jun 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
De buitendienststelling zo op het middelste stuk van de Baronnenlijn werd onmiddelijk na het stopzetten van het personen- en goederenvervoer doorgevoerd als een soort sterfhuisconstructie. NS was in deze periode van verval en sanering elke verlieslatende spoorlijn liever kwijt dan rijk en wist donders goed dat twee aftakkinkjes een veel kleinere kans van overleven had. Dat het deeltraject in slechte staat was, kwam NS in dit geval eigenlijk heel goed uit.
F.M. Rutgers16 nov 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zoek info over de stationschef van Wapenveld. Ik vermoed dat dit de eerste stationchef van het station is geweest. De familienaam was Rikkert.
Antwoord webmaster:
Als je kijkt bij personeel zie je zijn naam staan. Hij is in 1892 hier in als stationschef begonnen, ik weet niet tot wanneer.
Ben Verheijden10 okt 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo webmaster. Ben al geruime tijd bezig om station Wapenveld nauwkeurig op schaal na te bouwen en dit station rijdt binnenkort mee in de Fremo87 Nederland groep. Omdat de accurate weergave een uitgangspunt is, ben ik op zoek naar meer foto's of details van het station, teneinde nog nauwkeuriger de oorspronkelijke uitvoering (rond 1940-1955) na te bouwen. Heeft u meer foto's dan hier op stationsweb of kent u iemand die foto's heeft, dan kom ik daar heel graag mee in contact. Met name bijv van de overweg heb ik helemaal geen foto's of tekeningen. Met vriendelijke groet, Ben Verheijden, Oud-Zuilen (email: benverheijden@hotmail.com) Heel erg dank alvast!
Antwoord webmaster:
ik heb niet meer, anders stonden ze hier wel. misschien dat er via deze oproep nog meer binnenkomt, dan ben ik ook wel geinteresseerd voor mijn siteg.
Gert van Es6 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De reden dat de lijn met een balk bij Heerde en bij Wapenveld was geblokkeerd is dat het tussenliggende baanvak in zeer slechte staat was en buiten gebruik is gesteld. Met uitzondering van de sproeitrein die 1 maal per jaar dit gedeelte van de lijn passeerde.
Antwoord webmaster:
aha, dat verklaart inderdaad eea.
Dick Jansen Venneboer13 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ten tijde van het goederenverkeer (dus na eind 1950) was de lijn richting Heerde afgesloten met een balk op km 28.9. Ook aan de Heerdense zijde bevond zich zo'n balk, zie aldaar. Wapenveld werd bediend vanuit Zwolle, Heerde vanuit Apeldoorn.
Antwoord webmaster:
wat een vreemde constructie. het spoor lag er nog gewoon, maar werd niet gebruikt dus. waarschijnlijk weinig vervoer tussen wapopenveld en heerde nodig ;-)

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (16)
Vertrekstaat 1929 (30)
Vertrekstaat 1940 (16)
Personeel op dit station

Nieuws

Baronnenlijn zou best rendabel zijn (21 mrt 2005)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 214, 239)

Stations in de omgeving

Berghuizen (2,1 km)
Hattem (4,3 km)
Windesheim (4,3 km)
Herxen (4,3 km)
Herculo (4,8 km)
Heerde (5,2 km)
Wezep (5,2 km)
Wijnvoorden (6 km)
Hattemerbroek (6,1 km)
Ittersum (6,2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/wapenveld