of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Susteren - foto's en omschrijving op stationsweb

station Susteren

Telegrafische verkorting: Srn
lijnkmjaar
Maastricht- Venlo28.4641865
Geopend op21 nov 1865
Gesloten op15 mei 1938
Heropend op1 mei 1940
Gesloten op4 mei 1947
Heropend op1 mei 1949

treinstation in gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw I (1862-1981)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1911rechtervleugel vier keer zo groot
verbouwing 1945De aangebouwde vleugel is in de oorlog zwaar getroffen. Deze is na de oorlog dan ook weer verwijderd.
stationsgebouw II (1975)Type sextant zeskantig gebouwtje voor voorstadshalten. Plaatskaartenkantoor enkele dienstruimten en zeer beperkte wachtgelegenheid.

De bijnaam sekstant is ontstaan onder invloed van het rond 1970 geruchtmake...lees verder
architect: C. Douma

adres: 

Spoorstraat 21
6114EL Susteren
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
10 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 3.5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Susteren

9 afbeeldingen

15 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 2 dec 2014 zijn omrand.

1920 (1)
1970 (5)
1990 (1)
2000 (4)
2010 (18)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
tina hoeboer16 aug 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Geachte Heer, Vond het geweldig nog eens die dingen te zien uit vroeger jaren,mijn grootvader is nog seinhuiswachter geweest even voorbij het station,wat toen "ten Essen"werd genoemd.En mijn vader was in die tijd 1ste klas machinist. Dit is een lange tijd geleden,ik was toen 5-6 jaar,ben nu 83 jaar. Wij woonde toen in het huis direct naast de steenfabriek lngs het spoor. Herinneringen van lang geleden. Dank voor uw mooi artikel. Groeten uit Australie. Tina Hoeboer.
Marcel Boreas7 mei 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ondanks het beperkt aantal reizigers, en de aanwezigheid van maar liefst drie bloemisten en een supermarkt met bloemenverkoop in Susteren zelf, loopt de bloemenshop als een tierelier. Bijna altijd klanten aanwezig, en met name op zaterdag loopt het vaak storm. Het geeft de omgeving in elk geval een veel prettigere uitstraling.
Verlinde12 mrt 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het stationsgebouwtje is sinds begin 2015 weer in gebruik als bloemenwinkel "Bloemenshops 't Station" zoals in Echt ook het geval is. Zo komt er na jaren van leegstand eindelijk weer eens wat bedrijvigheid in dit stationsgebouw.
Gertjan Stamer15 jun 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Parkeerterrein in opbouw aan zuidkant van voormalig emplacement en via wandelpaadje aansluitend op perron treinen richting Roermond/via overpad rails ook dus toegang tot fietsenstallingen en loketgebouwtje(leeg)...zo kan een stukje emplacement van enorme omvang..ooit..ook worden gebruikt. Wel heel apart ! 15 Juni 2013.
Mark24 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eind 2012 zullen de laatste restanten spoor van het voormalige imposante emplacement verwijderd worden. Wat na dit jaar nog rest is een halte aan de hoofdlijn met enkel 2 overloopwissels.
Gertjan Stamer27 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Fietsenstallingen worden uitgebreid naar het noorden toe in voorzomer van 2010...sextant nog steeds gesloten.
Gertjan Stamer14 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1990 sluit rangeerterrein voorgoed en meeste rails worden verwijderd begin 2004 en ook seinhuisgebouw.Najaar 2000 Tickets en ServiceUnit neergezet en precies 2 jaar later weer verwijderd!Najaar 2002 sloop oude fietsenstallingen en bouwen nieuwe overkapte kluizen en klemmen op zelfde plaats.Croissanterie gesloten in December 2004?
Gertjan Stamer19 dec 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Met Intercityvaart toch even langs deze NS-zeshoek gesjeesd en zag weer ,,leven,,in het kleine gebouw...weer verhuurd ?(December 2008)
P.P. van Birgelen28 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De link die in mijn vorig bericht genoemd werd, is in verband met een nieuwe site gewijzigd en luidt nu: http://www.verlatenspoor.nl/reportage1-1.htm.
Antwoord webmaster:
Dank je bij deze de nieuwe link opgenomen.
P.P. van Birgelen6 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Susteren had tot enkele jaren geleden een enorm rangeerterrein, compleet met rangeerheuvel, railremmen, werkplaats en draaischijf. Begin 1900 is dit terrein aangelegd en het vormde een belangrijke schakel in het vervoer van steenkolen uit de Limburgse steenkoolmijnen naar plaatsen in het hele land. Toen de mijnen sloten, werd met name de werkplaats nog gebruikt voor reparatie van goederwagons. Eind jaren '80 verdwenen alle seinen en (sein)posten van het terrein. Eind jaren '90 werd ook de werkplaats gesloopt en de grond rondom de tankplaat gesaneerd. Het terrein werd nu enkel nog gebruikt voor het 'stallen' van oude goederenwagons. Rond 2000 stond op enkele sporen na het hele terrein vol met deze wagons. In het voorjaar van 2003 is het terrein ten slotte ontruimd. Aanvankelijk zouden de wagons in Susteren ter plekke gesloopt worden. Later werd hiervan afgezien en werden deze via het spoor naar Maastricht gebracht om aldaar gesloopt te worden. Meteen hierna is men overgegaan tot opbraak van het gehele terrein. Enkele restanten die nog herinneren aan het rangeerterrein heb ik in februari 2007 vastgelegd en zijn te vinden op mijn site Verlaten Spoor

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Theater en Dans op locatie : een bewogen voorstelling, wachtend op de trein... (Theatergroep MAAR - 20 mrt 2008)

Station Susteren veiliger door fietspad (Limburgs Dagblad - 3 aug 2005)

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1868 (6)
Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (10)
Vertrekstaat 1929 (15)
Vertrekstaat 1940 (8)
Vertrekstaat 1957 (37)
Vertrekstaat 1971 (77) Personeel op dit station

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 145)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 254)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 129)

Stations in de omgeving

Nieuwstadt (L) (2.8 km)
Echt (4.6 km)
Sittard (6.5 km)
Geleen- Lutterade (9.8 km)
Maasbracht (10.4 km)
Geleen Oost (10.5 km)
Linne (11.6 km)
Spaubeek (13.1 km)
Schinnen (13.6 km)
Beek- Elsloo (13.7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/susteren