of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Soestduinen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Soestduinen

oude namen voor dit station:
voor 1 jun 1891: Soest
voor 1 jan 1900: Soest- Soesterberg
voor 1 jul 1922: Soesterberg

Telegrafische verkorting: Sdn
lijnkmjaar
Utrecht- Zwolle15.6911863
Geopend op20 aug 1863
Gesloten op24 mei 1998

treinstation buiten gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw I (1863-1910)Type NCS 2e klasse rechthoekig station. Middendeel staat aan de sraatzijde iets naar voren architect: Nicolaas J. Kamperdijk
stationsgebouw II (1910)zo ingrijpende wjziging dat men van een nieuw station kan spreken. Tweede verdieping aanwezig. Voor een deel onder een tentdak, deels onder een puntdak. Ingang in het midden. Torentje aanwezig

adres: 

De Beaufortlaan 1
Soestduinen
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
12 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8.7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Soestduinen

38 afbeeldingen

29 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 17 dec 2011 zijn omrand.

1860 (1)
1900 (1)
1910 (1)
1920 (1)
1930 (1)
1940 (1)
1950 (1)
1970 (2)
1980 (5)
1990 (13)
2000 (10)
2010 (7)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Alex Blom11 mrt 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Rond 1984 heb ik meerdere malen in de woning boven het staion mogen verblijven, Het werd toen bewoond door volgens mij de Fam Pastein(?) De vader van dit gezin was volgens mij werkzaam bij de NS. Als ik er 'snachts sliep, stond het raam aan spoorzijde altijd open, Hierdoor werd ik half doof door de voorbij denderende treinen...anders kon de famile niet slapen.... Leuke dagen daar gehad
Jan25 sep 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zag deze kaart niet bij de kaarten staan. https://www.marktplaats.nl/wijzigAdvertentie/m1207652011.html?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller
Gerrit van Oven24 mrt 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wij woonden in het huis dat pal naast de overweg stond en dat op een van de foto's te zien is maar omstreeks 1960 gesloopt moest worden om de overweg beter te maken/ Mijn vader had de snoepkiosk naast de overweg. Ik bewaar nog steeds goede herinneringen aan de tijd dat we daar gewoond hebben.
Hans van Rossum30 mrt 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds enige tijd zit er een zeer goed italiaans restaurant in het stationsgebouw. Een aanrader!
Riet Aretz-Mulders15 feb 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station geeft bij mij een mooie herinerin.wij stonden met een zomerhuisje op soestduinen.en als kinderen van een jaar of 10 was dit statin ons speelplaatsje.er lag grint rondom het station en als vrijdags de militairen naar huis mochten dan hoorde je de tientonners aankomen over het grint.en sprongen de jongens uit de laadbak en moesten in de houding staan achter het station.het heeft op mij altijd een grote indruk gemaakt.ik weet nog goed het loket in het halletje aan de straatkant.de wachtkamer aan het station kant het waterfonteintje waar je met je mond boven moest hangen om wat water te vangen. Mijn oudste broer mocht de station chef helpen met het draaien aan het rad om de spoorbomen open en dicht te draaien.naast het huis van ome jan van het snoephuisje.ik riep altijd dat ik in het station wilde wonen. 1keer per jaar ga ik met mijn man even naar soestduinen Om bij het station te kijken en over het kampeer terrein te lopen ik heb er een prachtige jeugd gehad.het stationnetje heeft daar ook een rol in gespeeld.Wij zijn er ook vaak weg gestuurd natuurlijk maar het was een geweldig clubhuisje voor ons.het geluid van de treinen was muziek voor ons. Op een keer kwamen wij uit Utrecht en kreeg mijn moeder de deuren van de trein niet open op het latst lukte het wel mijn Moeder en ik sprongen uit de trein en mijn jongste broertje kon het niet meer de trein ging rijden de station cef riep dat hij in de coupe moest gaan zitten en belde Amersfoort om ze te waarschuwen de volgende trein uit Amersfoort kwam mijn broertje dus mee naar soestduinen.en werd door ons comit verwelkomt de stationchef kon ons ook zo goed. Dus hier mijn verhaal een beetje ik zou er een boek over kunnen schrijven.groetjes van toen Rietje Mulders
Riet Aretz-Mulders15 feb 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station geeft bij mij een mooie herinerin.wij stonden met een zomerhuisje op soestduinen.en als kinderen van een jaar of 10 was dit statin ons speelplaatsje.er lag grint rondom het station en als vrijdags de militairen naar huis mochten dan hoorde je de tientonners aankomen over het grint.en sprongen de jongens uit de laadbak en moesten in de houding staan achter het station.het heeft op mij altijd een grote indruk gemaakt.ik weet nog goed het loket in het halletje aan de straatkant.de wachtkamer aan het station kant het waterfonteintje waar je met je mond boven moest hangen om wat water te vangen. Mijn oudste broer mocht de station chef helpen met het draaien aan het rad om de spoorbomen open en dicht te draaien.naast het huis van ome jan van het snoephuisje.ik riep altijd dat ik in het station wilde wonen. 1keer per jaar ga ik met mijn man even naar soestduinen Om bij het station te kijken en over het kampeer terrein te lopen ik heb er een prachtige jeugd gehad.het stationnetje heeft daar ook een rol in gespeeld.Wij zijn er ook vaak weg gestuurd natuurlijk maar het was een geweldig clubhuisje voor ons.het geluid van de treinen was muziek voor ons. Op een keer kwamen wij uit Utrecht en kreeg mijn moeder de deuren van de trein niet open op het latst lukte het wel mijn Moeder en ik sprongen uit de trein en mijn jongste broertje kon het niet meer de trein ging rijden de station cef riep dat hij in de coupe moest gaan zitten en belde Amersfoort om ze te waarschuwen de volgende trein uit Amersfoort kwam mijn broertje dus mee naar soestduinen.en werd door ons comit verwelkomt de stationchef kon ons ook zo goed. Dus hier mijn verhaal een beetje ik zou er een boek over kunnen schrijven.groetjes van toen Rietje Mulders
Sjoerd Eeftens27 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
En dan is het fijn als er ambtelijke gegevens zijn. Daar baseer ik me op, en deze site betrekt er ook de dienstregelingen bij. Welnu: Van 1863 tot 1891 heet het station Soest. Daarna wordt het Soest-Soesterberg. In 1898 wordt de spoorweg Den Dolder - Baarn geopend. Kort daarna, in 1900, verandert de naam Soest-Soesterberg om verwarring te voorkomen, in Soesterberg en in 1922 in Soestduinen. De data zijn alle tot op de dag exact bekend in dit geval, maar die heb ik nu maar weggelaten.
Antwoord webmaster:
mooi dan kloppen de data die ik op mijn site had staan toch aardig.
Gertjan Stamer26 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eerste naam was Soest-Baarn en dit is te zien op foto uit 1860 en duurde tot in 1874 en ging toen Soesterberg heten. In 1922 Soestduinen genoemd. Wijsheid van een oude bewoner in omgeving station.Kan wel wat met deze info maar staat haaks op wat Stationsweb plaatst..wie heeft er nu gelijk ? Soest-Baarn is bewezen,zie foto 1860.
Antwoord webmaster:
dat is onzin, die foto laat juist duidelijk zien dat daar Soesterberg staat. Soest-Baarn is volkomen nonsens, want Baarn ligt veel te ver weg. De foto is, moet ik toegeven, wat onscherp, maar er staat toch echt Soesterberg. Dus stationsweb heeft gelijk.

In zoverre, dat het niet Soest-Baarn was, maar wanneer het dan van Soesterberg naar Soest ging, wat het in 1891 toch is geweest weet ik dan weer niet.

Gertjan Stamer19 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mochten mensen nog eens iets eten bij horecagelegenheid bij overweg...kijk eens goed om U heen en ziedaar aan de straatzijde perronnaambord van Soestduinen...leuke relikwie!
Gertjan Stamer4 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Na de sluiting(of even ervoor)worden er hier filmopnames gemaakt voor de kinderfilm Morgen word ik wakker in Berlijn(over een meisje dat naar haar tante gaat logeren en per abuis in de trein naar Berlijn terechtkomt(of zoiets!)en de filmmakers dopen stationsnaam om tot station Wifferen en opnames oa bij de groene telefooncel en de oude fietsenstalling.Film is uitgebracht in Maart 1999,spelers oa Peter Bolhuis,Hans van Hechten,Dominique Westhoff ea.Duurt slechts 17 minuten en nog wat seconden en de VPRO zond het ooit eens uit via Villa Achterwerk. Ook te zien in deze jeugdfilm oude situatie station Utrecht CS in 1998,oude treinen uit 1998. Ook heeft het Simplisties Verbond dit station herhaalde malen gebruikt voor haar programma en heette toen station Juinen en toegestuurd artikel over hogesnelheidslijn nabij het fictieve dorp/station Ter Weksel en het mislukken ervan.Buiten het feit dat dit station sinds voorzomer 1998 is gesloten en de perrons zijn verwijderd is deze filmgeschiedenis toch wel opvallend te noemen.
Gertjan Stamer20 dec 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zijperron geheel verwijderd aan zuidzijde(spoor 2)en zijperron spoor 1 is nu een soort lage grondwal en lage perron bij stationsgebouw is er nog...December 2008.
kees kooij16 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1863 werd dit station geopend onder de naam Soest. Per 1 juni 1891 werd het Soest-Soesterberg en in 1898 Soesterberg. Uiteindelijk op 1 juli 1922 Soestduinen
Antwoord webmaster:
bedankt, ik heb de gegevens toegevoegd.
P.P. van Birgelen28 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De link uit mijn vorige bericht is gewijzigd in verband met een nieuwe site. Deze luidt nu: http://www.verlatenspoor.nl/reportage3-1.htm
Willem10 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mij worden de perrons op dit moment gestript. De tegels en het meubilair waren verdwenen toen ik er langskwam.
Antwoord webmaster:
inderdaad, het stationsgebouw zal worden verkocht. zo staat te lezen in een van de nieuwsberichten op de site (hier rechtsboven).
P.P. van Birgelen7 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Soestduinen in augustus 2007
Roel20 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom is hier nog een deel van het perronmeubilair en de perrons zelf nog aanwezig? meestal maken ze alles met de grond gelijk als iets word gesloten. Ik vind het nog wel mooi staan , stukje geschiedenis =)
Antwoord webmaster:
geen idee, willen ze het nog een keer opnieuw openen? lijkt me sterk, zo'n succes was het niet.
Ronald Schalekamp11 dec 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
De knokploeg Soest gebruikte dit station in de oorlog vele malen als start- en eindpunt van verschillende overvallen op distributiekantoren en gemeentehuizen. De knokploeg kwam vaak bijeen in een gebouwtje van de waterleiding, vlakbij het station.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Theater en Dans op locatie : een bewogen voorstelling, wachtend op de trein... (Theatergroep MAAR - 20 mrt 2008)

Altijd al eigenaar van een station willen zijn? Dat kan nu weer, in Soestduinen (RTL Nieuws - 12 mrt 2008)

ouder nieuws

Links


Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (25)
Vertrekstaat 1929 (28)
Vertrekstaat 1940 (32)
Vertrekstaat 1957 (58)
Vertrekstaat 1971 (67) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 20)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 100)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 137)

Stations in de omgeving

De Paltz (2 km)
Soest Zuid (2.3 km)
Soest (3.3 km)
Den Dolder (3.9 km)
Groote Melmweg (4.2 km)
Soestdijk (4.2 km)
Bosch en Duin (4.3 km)
De Vlasakkers (4.5 km)
Huis ter Heide (5 km)
Amersfoort (5.3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/soestduinen