of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Rhenen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Rhenen

Telegrafische verkorting: Rhn
lijnkmjaar
Amersfoort- Kesteren24.061886 - 1944
Geopend op18 feb 1886
Gesloten op17 sep 1944
Heropend op31 mei 1981

treinstation in gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw I (1883-1957)Type Hemmen Aantrekkelijk asymmetrisch gebouw. Hoog gedeelte als woning ingericht. Boven de toegangsdeuren gelegen in het midden van de gevel, net naast het woongedeelte is een versiering aangebacht van glas in loo...lees verder
architect: M.A. van Wadenoyen
stationsgebouw II (1981)Kopstationnetje. Slechts een wachtruimte met plaatskaarten kantoortje. Werd beschadingd door een doorschietende trein maar weer opgebouwd. architect: C. Douma

adres: 

Stationsplein 1
3911BK Rhenen
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
15 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Rhenen

65 afbeeldingen

59 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 5 jun 2013 zijn omrand.

1880 (2)
1890 (1)
1900 (12)
1910 (11)
1920 (3)
1930 (5)
1940 (5)
1950 (2)
1980 (7)
1990 (1)
2000 (5)
2010 (11)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer16 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Veel veranderd...in Mei verlenging van de overkapte fietsklemmen/fietskluizen en bow van nieuwe...alle naar het zuiden toe en dus iets minder parkeerplaatsen. Fietsklemmen onder viaduct oostboog verwijderd en opvallend zijn de verwijderde kaartautomaten pal voor loketgebouwtje(er staat er nu nog 1),andere staan in trottoir rechts entree.Meer infoborden bij die kaartautomaten.Loketwand is nu educatieve plaat,soms is wachtruimte open...loketdeel is heringericht,functie onbekend.Men zou er een soort van educatief steunpunt van kunnen maken...lijkt me erg zinnig.
Gertjan Stamer14 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Perronverlenging naar dorp Achterberg najaar 2000 met identieke gewassen grinttegels!,ook rond die tijd nieuwe overkapte fietsenstallingen op plek oude stallingen + extra klemmen onder stenen brug autoverkeer.In Maart 2004 sluit het NS loket.Ook in voorjaar 2004 plaatsing oude ne nieuwe fietsenstalling zijde Kastanjelaan(vanaf het perron trap aan oostzijde dus).
Antwoord webmaster:
naar Achterberg vind ik wel heel vreemd omschreven. Het station ligt toch niet bij Achterberg in de buurt? Bovendien konden ze het moeilijk de andere kant op verlengen, de lijn loopt dood.
Roel17 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Reactie op milco, Enkhuizen was vroeger ook een soort doorgaansstation, de trein werd op de boot gereden en de boot ging naar friesland, waar de trein daar verder ging vanaf Stavoren naar Leeuwarden, het enige wat daar nu nog wat over is, is een touristische boot die in het hoogseizoen 3x per dag heen en weer vaart.
Antwoord webmaster:
inderdaad was ik even vergeten. dank je wel.
Roel11 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom trekken ze deze spoorlijn niet door naar Kesteren.. zoals eerst.. dat scheeld toch een hele hoop omreizen?
Antwoord webmaster:
ja maar dat zijn maar zo weinig reizigers die dat moeten afleggen. dat kun je best met een bus af, en dan moeten ze daar nog een grote spoorbrug voor aanleggen? wie zal dat betalen?
milco21 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
zijn alle eindpuntstations vroeger ook eindpuntstations of waren sommige vroeger tussenstations. als het tussenstations waren (sommige dan) welke dan
Antwoord webmaster:
nee, bijvoorbeeld Emmen. Vroeger reden de treinen door naar Stadskanaal en vanaf daar naar Delfzijl. Of Kerkrade Centrum, daar reden de treinen vroeger naar Simpelveld door. En Rhenen niet te vergeten, daar gingen de treinen met een brug over de Rijn naar Kesteren. Dat waren ze volgens mij.
gert arkema21 apr 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
heeft iemand duidelijker foto's of andere documentatie van de perrongevel? ik kan al de reclameborden niet lezen en dat is wel van belang bij nabouwen op 1.87.
P. Meijer12 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op deze pagina wordt gesproken over een spoorverbinding met Kesteren d.m.v. een spoorbrug. Deze lag er al toen de HSM nog de lijn Amersfoort - Kesteren exploiteerde. Ook toen al kruiste deze lijn de lijn Ut - Ah ongelijkvloers! Zie de oude ansichtkaart van de spoorbrug bij Rhenen.
Antwoord webmaster:
inderdaad, die brug is in de oorlog platgegooid en nooit herbouwd. nu rijden daar auto's. ze willen dus een nieuwe brug bouwen om de oude te vervangen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Opinie: Spoorbrug bij Kesteren nodig (De Gelderlander - 28 mrt 2006)

Nooit trein Rhenen-Kesteren (De Gelderlander - 13 jan 2006)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (12)
Vertrekstaat 1929 (16)
Vertrekstaat 1940 (8) Personeel op dit station

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 164)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 114)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 185)

Stations in de omgeving

Kesteren (3.8 km)
Opheusden (5.5 km)
Veenendaal (6.5 km)
Veenendaal Centrum (6.5 km)
Hemmen- Dodewaard (7.8 km)
Veenendaal West (7.9 km)
Echteld (8.3 km)
Veenendaal- De Klomp (8.9 km)
Ede- Wageningen (9.1 km)
Ede Centrum (10.4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/rhenen