of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Nieuw Amsterdam - foto's en omschrijving op stationsweb

station Nieuw Amsterdam

Telegrafische verkorting: Na
lijnkmjaar
Zwolle- Stadskanaal66.1721905
Geopend op 1 nov 1905

treinstation in gebruik
Provincie: drenthe

stationsgebouw (1904-1993)Type Hardenberg Aan de straatzijde twee puntgevels, aan de perronzijde één. Eindgebouwen springen aan de straatzijde iets naar voren. In verschillende uitvoeringen gebouwd. in spiegelbeeld. architect: E. Cuypers
abri (1993)Ter vervanging van het oude NOLS station kwam er een eenvoudige abri.
Gebouwen of objecten in de buurt van dit station:
Verlengde Hoogeveense Vaart

adres: 

Veilingstraat 41
7833HN Nieuw Amsterdam
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6.2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Nieuw Amsterdam

28 afbeeldingen

24 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 20 okt 2013 zijn omrand.

1900 (1)
1930 (1)
1960 (5)
1970 (3)
1980 (2)
1990 (2)
2010 (14)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (4)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
peter16 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij dit station wordt de abri vernieuwd en misschien komt er een tweede bij. (bericht dagblad v/h noorden van 14 maart. groetjes Peter
Gertjan Stamer23 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1911 een 2e spoor naar de haven en tevens bouw van een 3e perron en in 1915 haven spoorwegen gereed.In 1943 weer sloop van 3e perron en in 1960 is spoorhaven weer gedempt.In 1963 stationsgebouw verbouwd/uitbreiding met erker(net als in Marienberg in 1960)In 1974 wordt het 1e spoor het hoofdspoor en het 2e spoor verlengd...in Dec.1992 sloop stationsgebouw en op zelfde plek houten loketgebouw(zeer tijdelijk!)begin 1993 bouwt men glazen abri op plek stationsgebouw-die abri is in 2002 weer gesloopt en kleinere voor terug geplaatst. Fietsenstallingen gesloopt najaar 2002 en richting toegangsweg nieuwe overkapte gebouwd...oude locatie blijft jarenlang leeg,pas in voorjaar 2004 tegels verwijderd en plantsoen ingeplant.Nieuwe locatie beter afgeschermd met hekken .
Gertjan Stamer29 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nieuwe parkeerplaatsen(meer als voorheen)en dus oogt het wat fraaier sinds voorjaar 2008,nog steeds glazen wand met kaartautomaat-was het stationsgebouw er nog maar,nu een visuele miskleun in het kwadraat.
Antwoord webmaster:
het oogt inderdaad nog steeds niet echt fraai. 't station is tegelijk met dat van Bergentheim afgebroken, daarmee is mijn hobby begonnen. Overigens dit weekend nog in Bergentheim uit de trein gestapt. Had geen vervoer vanaf mariënberg en de meester was zo vriendelijk op mijn verzoek een extra stop in btm te maken waar ik via de cabine op de overweg mocht uitstappen. Toch nog een halte op verzoek!
Anne Koop15 dec 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
NVHN 26-8-1992

“Doek valt voor station Veenoord”

De gemeente Sleen trekt haar handen af van het uit 1905 daterende, karakteristieke stationsgebouw in het tweelingdorp Nieuw- Amsterdam -Veenoord. Daarmee lijkt het doek gevallen voor dit semi-monumentale pand dat destijds is ontworpen door de bekende architect Eduard Cuypers. Omdat het hier gaat om het laatste grote stationsgebouw van Cuypers in Drenthe – eerder zijn de stations van zijn hand in Coevorden, Dalen en Emmen al met de grond gelijk gemaakt – heeft het Slener gemeentebestuur zich jarenlang ingespannen om het pand overeind te houden.

Eerder al gaven de Nederlandse Spoorwegen te kennen wel af te willen van het station in Nieuw-Amsterdam-Veenoord. De laatste jaren is er nog nauwelijks onderhoud aan gepleegd. “Het is nog net geen bouwval, maar daar mankeert niet veel meer aan,” zegt burgemeester Appeldoorn. Sinds vorig jaar wordt de kaartverkoop al niet meer vanuit het station verricht. Die taak is overgenomen door een sigarenmagazijn in de directe nabijheid van het station. “Het pand dient nu nog slechts als wachtruimte voor passagiers, maar dat is nauwelijks nog vertrouwd,” aldus Appeldoorn. NS besloten jaren geleden al om het station te slopen en hiervoor in de plaats een moderne wachtruimte – veel goedkoper in onderhoud – neer te zetten. Daartegen kwam de gemeente Sleen in verzet. Wijlen burgemeester J. Siderius getroostte zich allerlei inspanningen om het gebouw voor het nageslacht te bewaren. Opvolger Appeldoorn volgde later in diens voetspoor. Diverse bestemmingen voor het gebouw hebben in de loop der jaren de revue al gepasseerd. Zo is er ondermeer gesproken over huisvesting van het politiebureau en een kunstenaarsatelier in het pand. B en W durfden de risico’s echter niet aan.

Voor de NS is het overeind houden van het gebouw slechts bespreekbaar als de gemeente Sleen een huurovereenkomst voor 15 jaar met hen aangaat. Vanwege grote financiële risico’s zien B en W af van huur van het stationgebouw. Burgemeester Appeldoorn acht hiermee de kans groot dat NS tot sloop over zullen gaan. Appeldoorn zegt dat het besluit met grote spijt is genomen. Volgens de zegsman van de NS valt de NS niets te verwijten. “Wij hebben de gemeente genoeg tijd gegeven om te onderzoeken of het pand voor het nageslacht kan worden bewaard”. De spoorwegen zien het niet als hun taak om beeldbepalende panden overeind te houden.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Arriva neemt spoorlijn Emmen-Zwolle over (Blik op nieuws - 11 mei 2010)

Trein Emmen-Zwolle stampvol in ochtendspits (De Stentor - 23 dec 2005)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1911 (12)
Vertrekstaat 1929 (17)
Vertrekstaat 1940 (8)
Vertrekstaat 1957 (37)
Vertrekstaat 1971 (37) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 90)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 288)

Stations in de omgeving

Emmen Zuid (2.7 km)
Dalerveen (3.1 km)
Zuidbarge (4.3 km)
Emmen Bargeres (5.2 km)
Dalen (6.7 km)
Emmen (8.7 km)
Coevorden (9.8 km)
Weerdinge (11.8 km)
Valthe (14.6 km)
De Haandrik (14.7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/nieuwamsterdam