of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Moerdijk SS - foto's en omschrijving op stationsweb

station Moerdijk SS

Telegrafische verkorting: Mdk
lijnkmjaar
Moerdijk SS- Lage Zwaluwe31866 - 1928
Geopend op 1 jul 1866
Gesloten op 27 feb 1928

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-brabant

stationsgebouw I (1866-1895)Stilistisch verwant aan het oude station Breda (stijl- en regelwerk dus), maar qua opzet geheel anders. Een driesporig kopstation dat geheel overdekt werd door een 50 meter lange en 23 meter brede driebeukige kap met in de brede middenkap een licht- ...lees verder
stationsgebouw II (1895-1943)hoog station met twee niet even lange vleugels. Toegang in de rechtervleugel
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Moerdijk SS

2 afbeeldingen

2 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
1910 (1)
1930 (1)

Dit station stond aan de haven tegenover het station Moerdijk AR. Het westelijk havenhoofd werd bezet door de AR gebouwen, het oostelijk door de SS gebouwen. De reizigers behoefden dus maar enkele meters te lopen om de boot te kunnen nemen.

Overigens zijn er te Moerdijk SS twee verschillende stenen gebouwen geweest en was er tot 1872 een houten noodstation op de plek waar later het station Lage Zwaluwe kwam.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Ad Durinck27 dec 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat was de vaste doorvaarthoogte van de Moerdijk spoorbrug in 1873 Mijn hartelijke dank
Dennis9 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
idd is het zo dat het spoor ernog ligt maar mischien niet naar de stationnetjes van vroeger er rijden nog bijna wekelijks kleine goederentreintjes vanuit moerdijk naar oosterhout
Victor Lansink22 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er is wel een tekening bekend van het eerste station Moerdijk. Kennelijk heeft Romers die destijds over het hoofd gezien. Het betreft een gebouw dat stilistisch verwant is aan het oude station Breda (stijl- en regelwerk dus), maar qua opzet geheel anders. Het was een driesporig kopstation dat geheel overdekt werd door een 50 meter lange en 23 meter brede driebeukige kap met in de brede middenkap een licht- of rookkap. Onder een van de smalle zijbeuken van de kap was een reeks ruimtes voor personeel en rezigers, met in het midden daarvan een brede doorgang tussen het perron en de kade. Aan de ene zijde van de doorgang bevond zich een ruimte voor de douane, een wachtkamer 3e klasse en het kantoor van de chef; aan de andere kant van de doorgang het 'kantoor' (plaatskaartenbureau denk ik), wachtkamer 2e/3e klasse en een verblijf voor machinisten en conducteurs. (Bestek 134, Staat der Nederlanden).
Victor22 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nog aansluitend op mijn vorige opmerking is wellicht nog aardig te vermelden dat de sterk gewijzigde opzet van het station Moerdijk SS in 1895 alles te maken heeft met de veranderde functie van het station: van overstap-station voor bootreizigers naar een simpel eindstation voor lokaal gebruik.
Sjaak Aarden20 mei 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jan Krijne heeft gelijk: de oude spoorlijn naar Moerdijk, gesloten in 1928, is lang in het land zichtbaar gebleven. Ook een voormalige overwegwachterswoning is lang bewaard gebleven. Zelf hebben we enkele jaren (1977-1981) gewoond tegenover station Lage Zwaluwe, aan de toenmalige Westelijke Parallelweg, nr. 5, het blokje van drie huizen naast Hotel-café (en taxibedrijf) Victor Buys, met garagebedrijf Johan Aartman aan de linkerkant. Voor een artikel in het Brabants Nieuwsblad (waarbij ik als journalist werkte) heb ik toen geprobeerd de oude lijn Lage Zwaluwe-Moerdijk SS in het landschap te traceren - en dat lukte!
Jan Krijne19 jun 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het oorspronkelijke spoor naar Moerdijk ligt er niet meer. Ik heb zelf bij het station Lage Zwaluwe gewoond, waarbij het oude moerdijkse lijntje voor een gedeelte door onze tuin liep. Later bij het verleggen van de Westelijke Parallelweg zag men het spoor duidelijk liggen door de zandbedding en daarin afgedrukt de oude bielzen. Het spoorlijntje dat nu onder het spoor richting moerdijk loopt is aangelegd voor de aansluiting met het industrie terrein Moerdijk en heeft niets met het oude lijntje te maken.
Victor Lansink11 jan 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ja hoor, dit station stond wel degelijk in Moerdijk, aan het eindpunt van de lijn Lage Zwaluwe-Moerdijk. Zie ook rechts op de kaart op http://www.railtrash.fotopic.net/p24537472.html
Jord Nijman5 jan 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mij ligt het spoor er nog wel. Als je nu met de trein vanuit Dordrecht de Moerdijkbrug overkomt, komt er van rechts nog één spoor het huidige spoor onderdoor om links aan te sluiten bij enkele fabriekssporen...

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

De aanleg van de spoorweg van Rotterdam CS naar Dordrecht (De combinatie - 13 jun 2006)

Links


Vertrekstaat 1868 (4)
Vertrekstaat 1891 (5)
Vertrekstaat 1911 (6) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 70)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 197)

Stations in de omgeving

Moerdijk AR (0 m)
Lage Zwaluwe (2.9 km)
Willemsdorp (4 km)
Zevenbergschenhoek (6.5 km)
Langeweg (6.7 km)
Zevenbergen (6.9 km)
Hooge Zwaluwe (8.4 km)
Dordrecht Zuid (10.2 km)
Beek (11.4 km)
Dordrecht (12 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/moerdijk