of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hilversum - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hilversum

Telegrafische verkorting: Hvs
lijnkmjaar
Amsterdam- Zutphen28.3691874
Hilversum- Lunetten01874
Geopend op 10 jun 1874

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw I (1873-1990)zeer hoog station, eenvoudig van uitvoering als weesp en naarden-bussum. Middendeel versierd, twee hoge vleugels en twee iets naar vorenstaande eindgebouwen
oostzijde (1954-2007)Station Hilversum (oostzijde) is gebouwd als een extra toegang voor de vele forensen. Zij moesten vanuit de oostelijke wijken steeds weer het spoor oversteken, omdat het eigenlijke station zich aan de andere kant van de spoorlijn bevond. Deze oosteli...lees verder
architect: K. van der Gaast
stationsgebouw II (1992)combinatie van NS- op beganegrond met vier kantoorlagen erboven. Herkenbaarheid in lange lichtgekromde gevelwand. Verdiepingen boven de ingangen een soort vide. architect: J.A. van Belkum

adres: 

stationsplein 3
1211EX Hilversum
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
21 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6.7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hilversum

176 afbeeldingen

103 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 11 dec 2014 zijn omrand.

1870 (1)
1900 (11)
1910 (4)
1920 (4)
1930 (4)
1940 (1)
1950 (10)
1960 (7)
1970 (25)
1980 (14)
1990 (25)
2000 (63)
2010 (27)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (20)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
John Palmer31 okt 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste Jacqueline Overeijnder, Je hebt helemaal gelijk. Eigenlijk is het nog veel erger, al het nieuwerwetse wordt gebouwd volgens de abstrakte meter. De twee Franse ingenieurs maakten in hun berekeningen een kapitale fout, maar toen die was herkend was het al te laat en was de meter reeds ingevoerd. De meter is doordoor abstrakt en heeft geen verband met universele of kosmische ritmes, en ook niet met menselijke verhoudingen. Moderne gebouwen weerspiegelen de ongemakkelijke verhoudingen, en het is veelal niet mooi.
Axel13 mei 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb foto's van de sloop van het oude station. Kunnen deze foto's geplaatst worden?
Jen18 mei 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet u wat voor bomen dat zijn op het stationsplein (niet aan de kant van de bussen, maar aan de andere kant) met die paarse bloemen?
Jeffrey30 apr 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag een oude keet gesloopt. Volgens mijn opa is dit een keet van de dienst weg en werken en stond het in Hilversum. Op de keet stond de datum 31-10-61 en dat het voor 8 personen was. Het huisje stond op de volkstuin van mijn opa, eerst direct aan het spoor vlakbij station Nijkerk, tot vandaag aan de rand van Nijkerk.
Jacqueline .Overeijnder20 feb 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vind het jammer dat deze mooie gebouwen zijn afgebroken en ervoor in de plaats deze moderne lelijke gebouwen in hun plaats zijn verrezen.Jammer dat nederland niet wat zuiniger op hun oude verleden van de geschiedenis.
Trein3 jan 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hoe laat gaat de trein?
Petra Koester28 okt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
To the nice Lady, who works at the station Hilversum and helped me on friday afternoon (26.10.2012), after I fell and hurt my knees: thank you so much! You were so kind and helpful. I was a little bit like in shock and cannot remember, if I thanked you! Thanks again and greetings from Germany, Petra
Antwoord webmaster:
i don't have professional connections with the dutch railways, so i don't know who works there, and i don't know if she's a NS personnel. Maybe she'll read this, but i doubt it.
C. Visser11 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik mis vooral duidelijke plattegrondjes van stations, dus ook in Hilversum. Het is wel eens handig, vooral als je haast hebt en weinig tijd, om vooraf al te weten, hoe je snel het juiste perron kunt bereiken.
Antwoord webmaster:
ik had die van de ns gelinkt op mijn site, maar die waren verdwenen. sinds een tijdje zijn ze weer terug, maar nu helaas zonder spoornummers. Ik vind ook dat dat een service van de ns moet zijn en niet van een hobbyist. maar goed, op de site van de ns onder stationsvoorzieningen vind je deze kaart
Coen van Reenen9 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zie op de foto's dat Station Hilversum-Centraal volgens mij is verbouwd tussen 1980 en 1990 zie het stations gebouw er heel anders uit niet vanwegen de zwart wit klaar naar kleur maar het gebouw zelf ziet er heel anders uit kunt u mijn uitleggen of het echt is verbouwd tussen 1980-1990?
Antwoord webmaster:
eh, dat lijkt mij toch vrij evident? inderdaad het oude station is afgebroken in in 1992 is er een geheel nieuw gebouw geplaatst. dat kun je toch bovenaan de pagina zien...
Han Lefering16 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Per 1 mei 1940 is de heer CGJE van Riet benoemd tot cst Hvs. Van Riet was onderchef en plv cst te Asd. Hij volgt de heer A Meuldijk op die met pensioen gaat.
Antwoord webmaster:
ik heb deze gegevens opgenomen in mijn databases,
Gert-Jan Hondelink3 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben geboren en getogen in Hilversum en heb als spoorweghobbyist heel wat tijd op en bij station Hilversum doorgebracht. Ik meen mij te herinneren dat in de gevel aan de stationspleinzijde van het stationsgebouw het jaartal 1884 was vermeld. Dat zou er op duiden dat hoewel de spoorlijn door Hilversum in 1874 is geopend, het stationsgebouw pas 10 jaar later is opgeleverd.
Antwoord webmaster:
nee hoor, dat zou wel vreemd zijn. ik heb een foto uit 1989 waar het jaartal op staat, er stond gewoon 1874.
albert31 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
vond het oude station meer sfeer hebben, vooral op het grasveldje met bomen voor het station was het in de zomermaanden goed toeven.
Antwoord webmaster:
inderdaad, jammer dat het weg is.
Gertjan Stamer3 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
September 2009 is Kiosk gesloopt op het 1e eilandperron sporen 2 en 3...in Juni start men bouw van totaal nieuwe kiosk een flink stuk oostwaarts op dat perron,opent op 8 Juli 2011.Tevens enige maaden geleden is het aanzicht van de voorzijde stationsgebouw veranderd-zag men eerst 2 logo's der NS-nu is dat een links logo met daarnaast Hilversum. Rechtse logo NS is dus verwijderd. Het is maar een detail....
A.M.Wonink17 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kunnen wij fietsen huren op station Hilversum
Antwoord webmaster:
daarvoor moet je kijken bij de link aan de rechterkant van deze pagina
tol3 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
telfoonnummer station fietsenstaling
Antwoord webmaster:
heb niet zoek ns voorzieningen station

(waarom je zo in telegramstijl moet praten snap ik niet)

Arjan Krabbenbos16 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit weer indienstgestelde Intercitystation in de hoofdstad van onze media heeft net een enorme opwaardering van de stationsomgeving achter de rug. Zoals; een extra eilandperron voor de treinen richting Amsterdam/Schiphol een gecombineerde fiets/voetgangerstunnel onder het spoor door (ter vervanging van de drukke overweg met slagbomen), perronverlenging van het oudste eilandperron ( thans voor de richting Amersfoort/Utrecht), waarbij de oude Post T (seinhuis) voor gesloopt moest worden. Maar nu schijnen de perrons te hoog te zijn voor een makkelijker in/uitstap van de treinen voor mindervalide passagiers in bijvoorbeeld rolstoelen. Het knutselen gaat daarom daar als eerst weer van start per augustus 2011 en dan ontvangt Hilversum een stuk minder treinen tijdens deze ombouwoperatie. Als het karwei eenmaal geklaard is en de perrons voldoen dan aan de Europese norm voor perronhoogten, dan volgen er op andere stations zo'n zelfde facelift. Kost weer wat centen extra, maar dan krijg je er wel iets moois voor terug.....
W Westerveld6 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Foto's treinbotsing 19 september 1944 langs het tweede perron
Antwoord webmaster:
eh ja wat is daarmee? als je dan een mailadres achterlaat zonder @ en domeinnaam gaat natuurlijk niet werken.
eeckhout17 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Omdat ik in een stad woon zonder treinstation wil ik vanaf mijn huisadres naar Hilversum cs met de auto rijden en vervolgens naar berlijn met de trein. Kan ik de auto op een plein in de buurt kwijt en zijn er kosten verbonden aan het parkeren. Is de parkeertijd onbeperkt?
Antwoord webmaster:
gegevens over parkeer terreinen kunt u vinden op www.ns.nl. of google op parkeren hilversum. ik weet het zelf ook niet.
K.J.Bakker10 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vraag:Liggen perron 2 en 3 tegenover elkaar?
Antwoord webmaster:
daarvoor heb ik nu die handige plattegronden aan de rechterkant van de pagina staan. ja dus.
Gertjan Stamer25 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Achteraf gezien had het Oosterspoorgebouw best wel in aangepaste vorm behouden kunnen blijven-wat nu een wel erg stenig halfrond en aflopend nutteloos plein is met rondzwervende fietsen...het oogt groots maar ook supersaai.Dit is samen met hopeloze fietshellingen in ondergrondse stalling het enige negatieve van het station. Positief is natuurlijk tunnel,perrons met IC's,overweg gesloopt enz.
Gertjan Stamer3 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zaterdag 3 Oktober openingsfeest;Oosterspoorplein vol met partytents incl.openingstent,tunnel vol met kramen met oude en nieuwe foto's incl van dhr vd Meene(!),hal met orkest en buiten op plein ook weer allerlei partytenten en allerlei versieringen,nog steeds geen bloemenwinkel te bekennen...al in September 2009 Kiosk gesloopt op eilandperron sporen 2/3-dat is nu dus een leeg perron!
Arjan Krabbenbos14 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het weer ingebruik nemen als IC halte is een goede zaak. Nog meer sinds de treinen van/naar Berlijn ook als gewone IC rijden tussen Schiphol en Hengelo. Sinds december 2009 zelfs om de 2 uur een hele verbetering ten opzichte van vroeger 4 treinen per dag! Het nieuwste perron is nog een erfenis van de Lovers Rail tijd , die van plan was om een eigen pendel te creeren tussen de Omroepstad en Utrecht v.v. Nou van Lovers is allen nog maar het rondvaartbedrijf in Amsterdam over, op de rails bleek het een fiasco. Maar goed, het station is groot en modern en ook het busstation is vernieuwd.De grote overweg en oude Post T hebben plaats gemaakt voor 3 verlengde perrons en een moderne fiets en voetgangerstunnel.Ook hebben alle perrons liften, een verplicht nummer voor verboude en nieuwere grotere stations.
Gertjan Stamer1 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eind Maart/begin April 2009 nieuwe bouwwerkzaamheden in de vorm van inloopkiosk op't 2e eilandperron,voor'n koffieleut erg belangrijk. Hopelijk ook weer bloemenwinkel in hal,hoort wel bij een Intercitystationstatus !
milco22 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
foto 45 is mijn bureaubladachtergrond op de computer! ik vind die foto heel erg mooi
milco31 okt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
de laatste 3 fotos zijn heel erg mooi!
Jan Willem van Soomeren14 mei 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tussen 2006-2008 een grote facelift voor de infrastructuur op het station Hilversum. De volgende zaken staan op het het programma
  • Station Hilversum krijgt haar Intercity status terug zoals voor mei 1995
  • aanleg nieuwe reizigerstunnel
  • derde perron wordt aangelegd o.a. voor het intercity verkeer. Op station Hilversum wordt ook gesplist van begin 2008 voor de richtingen Amsterdam CS / Schiphol en andersom voor de richtingen Leeuwarden / Groningen / Enschede dan betreft het bijplaatsen van de IC 's uit Schiphol/Amsterdam voor de reis naar de Noord-Oost.
  • grote overweg verdwijnt door tunnel.
Station Hilversum is dan weer een belangrijk station met bestemmingen naar Groningen- Leeuwarden, Amersfoort , Utrecht , Enschede , Rhenen en Almere waar ook vanaf 2007 een Intercity naar toegaat rijden.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Intercityperron Hilversum krijgt in tweede kwartaal overkapping (De Gooi- en Eemlander - 18 jan 2008)

Nieuwe perrons Hilversum bieden nog geen beschutting (De Gooi- en Eemlander - 17 jan 2008)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1891 (60)
Vertrekstaat 1911 (91)
Vertrekstaat 1929 (109)
Vertrekstaat 1940 (70)
Vertrekstaat 1957 (146)
Vertrekstaat 1971 (262) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 75)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 127, 183)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 41)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 145)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 174, 273-275)

Stations in de omgeving

Hilversum Sportpark (1.1 km)
Hilversum Mediapark (1.5 km)
Kraailooschenweg (2.4 km)
Zwarte Weg (Hilversum- Baarn) (2.8 km)
Grintweg Bussum-Hilversum (3.9 km)
Bussum Zuid (4.6 km)
Hollandsche Rading (5.3 km)
Heerenstraat (5.8 km)
Naarden- Bussum (6.4 km)
Baarn Buurtstation (7.1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/hilversum