of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Hembrug - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Hembrug

Telegrafische verkorting: Hmb
lijnkmjaar
Amsterdam- Den Helder (Nieuwediep)731878
Geopend op1 jan 1907
Gesloten op23 mei 1982

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland

perrongebouwtjes
Gebouwen of objecten in de buurt van dit station:
Hembrug over het noordzeekanaal

adres: 

Hembrug
Zaandam
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hembrug

18 afbeeldingen

17 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 20 apr 2012 zijn omrand.

1960 (8)
1970 (2)
1980 (5)
2000 (4)

Gesloten toen de spoorlijn werd omgeleid via de Hemtunnel. Een gedeelte van de halte Hembrug werd in 1983 verplaatst naar een tuin in Krommenie en dient nu als garage.

Een echt station kon je het niet noemen, hoewel er een tijd lang nog een echte stationschef heeft dienst gedaan. Maar ook daar kwam een eind aan en zo ontstond er een soort niemandsland tussen Amsterdam Centraal en station Zaandam.

In tegenstelling tot de grote drukte s’ochtends vroeg en aan het eind van de middag heerste er voornamelijk rust. De trein die er stopte leek niet meer te willen vertrekken totdat eindelijk het verlossende fluitje van de conducteur klonk, je vervolgens een portier hoorde dichtslaan en het geheel zich weer in beweging zette. Er stapte namelijk midden op de dag bijna geen mens in of uit en je moest daar ook wel een goede reden voor hebben, want aan die trappen naar het perron hoog gelegen kwam geen eind. Iets dat de mensen die ooit bij Bruynzeel of de Artillerie Inrichtingen werkten wel kunnen bevestigen.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (10)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
piet gruisinga8 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het bericht dat hier boven staat klopt niet er waren 24/7door twee brugwachters bediend.1 eerst wachter die draaide de brug en een tweede wachter bediende de beveiliging en moest smorgen, s onderhoud plegen.Er was ook personeel van rijkswaterstaat die stond in contact met de scheesvaart en sluisen van ijmuiden en amsterdam.Iknkan het weten 2ant ik was zelf brugwachter op de Hembrug.
pi3t gruisinga8 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben brugwachter geweest op de hembrug.wij hebben bij de Hembrug gewoont en zijn in septemberm1985 verhuist.toen was de laatste pijlen opgeruimt. Het gebouw aan ai kant is pas weg gehaalt nadat de laatste trein er over was gegaan.
Peter30 mei 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik lees hier in het bericht van kees kooij (juni 2009) dat de halte hembrug in 1902 geopend werd bij de nieuwe hembrug. Dat lijkt mij een beetje vreemd want de Hembrug zelf werd gebouwd van 1904 tot 1907. Dus 2 jaar eerder al de halte? Het waren overigens 3 gebouwen (abri, en aan de oostkant de halte en een bijgebouw) Van een halte bij de eerste hembrug heb ik wel gehoord maar nog nooit een afbeelding gezien. De naam zuiddijk in die halte suggereerd een plaats veel noordelijker dan de hembrug waar die dijk loopt. wie heeft meer info over het bovenstaande? bvd.
Peter30 mei 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik lees hier in het bericht van kees kooij (juni 2009) dat de halte hembrug in 1902 geopend werd bij de nieuwe hembrug. Dat lijkt mij een beetje vreemd want de Hembrug zelf werd gebouwd van 1904 tot 1907. Dus 2 jaar eerder al de halte? Het waren overigens 3 gebouwen (abri, en aan de oostkant de halte en een bijgebouw) Van een halte bij de eerste hembrug heb ik wel gehoord maar nog nooit een afbeelding gezien. De naam zuiddijk in die halte suggereerd een plaats veel noordelijker dan de hembrug waar die dijk loopt. wie heeft meer info over het bovenstaande? bvd.
Heimen Stoffels20 mei 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Inderdaad, Wichor. Sterker nog: het NS-station dat het het langst volhield was Onze Lieve Vrouwe ter Nood dat tot een paar jaar geleden (sluiting) nog een lage perronhoogte had (!). Ook al was dat dat geen regulier station maar het ging om een "NS-station", niet "regulier NS-station" dus het telt wel ;-)
Picone10 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ter informatie: De Hembrug werd 24/7 door twee brugwachters bediend, de eerste was er een in dienst van Rijkwaterstaat speciaal voor het scheepvaartverkeer en de tweede was in dienst van de Nederlandse Spoorwegen. De dag NA dat deze spoorlijn uit dienst werd genomen, heb ik hun hooggelegen op de midden-pilaar kunnen bezoeken. Daar er geen spoorverkeer meer werd verwacht was alleen de man van Rijkswaterstaat aanwezig, die ons veel kon vertellen. Een hele bijzondere ontmoeting/ervaring.
Frido van Orden2 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als de halte inderdaad pas in 1982 gesloten is moet het getuige de foto's uit de jaren 80 een van de laatste NS stations met de oude, lage, perronhoogte zijn geweest.
Antwoord webmaster:
er waren er een aantal die het langer volhielden hoor. ik treinhobby sinds 1998 en ik weet klarenbeek en hemmen dodewaard nog met laag perron (en een trappetje op strategische plaatsen om toch de trein in de kunnen komen. ik denk dat in 1982 het lage perron nog wel op veel plaatsen aanwezig was.
kees kooij2 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze halte werd in 1902 geopend bij de nieuwe Hembrug. Van 1882 tot 1902 was er al een halte aan de lijn over de eerste Hembrug.
Antwoord webmaster:
ik wist niet dat er twee hembruggen waren geweest.
E.E.F.A.Magdelijns30 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Toen ik werkte aan het loket in Zaandam werd ik regelmatig naar de halte Hembrug gestuurd.Vooral in de spits was het erg druk met de verkoop van abonnementen aan personeel van o.a. Bruynzeel,A.I. Het was voor ons toch een "uitje" want tussen de treinen door liepen dan even naar de brug om een praatje te maken met de brugwachter. Mooi uitzicht! Mooie tijd !!
Antwoord webmaster:
wat leuk, ik wist niet dat hembrug ook bemenst was, maar ja dat was iedere halte natuurlijk. Buiten de spits zal er vrij weinig verkeer zijn geweest denk ik.
Pieter Boes12 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat ik me van de Hembrug nog kan herinneren dat het er verlaten uit zag. Ik heb een tijdlang in Zaandam op school gezeten en in die tijd stopten de intercity's naar Den Helder nog op het oude station. Om de brug te ontlasten, zat de stoptrein naar Alkmaar er aan vast en werden beide treinen in Zaandam van elkaar gescheiden. Van Zaandam naar Amsterdam was dat overigens niet zo: intercity's Den Helder - Amsterdam stopten niet eens in Zaandam.
Rene Graaman24 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De Hembrug heeft mij altijd geintresseerd, er is alleen erg weinig van te vinden. dus als jullie nog meer foto's hebben of weten( behalve die je al via het net weet te vinden dan!!!) of over het oude traject van en naar de brug in beide richtingen. groetjes Rene PS het is jammer dat zaandam het terrein wil gaan veranderen cq huizen bouwen maar ja
Antwoord webmaster:
ik heb ze zelf niet (al mijn foto's staan online) maar wellicht een andere bezoeker.
Victor Lansink20 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De verwarring zit 'm hier in dat de halte Hembrug en de Hemspoorbrug niet op hetzelfde moment gesloten zijn. De halte Hembrug werd op 23 mei 1982 (dus ook niet 27 mei) gesloten, terwijl de Hemspoorbrug op 28 mei 1983 gesloten werd.
Antwoord webmaster:
aha kijk, dat is nu precies waarom ik de datum nog niet had veranderd. dank je wel victor! ik heb de datum nu wel in 23 mei gewijzigd.
Emiel Maigoda18 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De halte Hembrug is niet op 27 mei 1982 gesloten, maar op 28 mei 1983, de laatste dag van de Hembrug. Ik heb namelijk zelf in de laatste trein gezeten op die dag. De terugweg volgde enige dagen later door de nieuwe Hemtunnel. Groetjes, Emiel Maigoda
Antwoord webmaster:
kan iemand dit bevestigen?
Roel.28 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn opa stapte hier vroeger altijd uit. Die werkte bij de munutiefabriek.
milco11 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
zijn er nog fotos van dit gebouw in krommenie als garage op deze site? zo ja, waar op deze site.
Antwoord webmaster:
hierboven staan ze wel. foto 7 t/m 10.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Toestand aan de spoorweghalte aan de Hembrug. (Het nieuws van den dag - 12 okt 1899)

Links


Vertrekstaat 1929 (23)
Vertrekstaat 1940 (32)
Vertrekstaat 1957 (18)
Vertrekstaat 1971 (37)

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 102)

Stations in de omgeving

Zaandam (1.9 km)
Amsterdam Sloterdijk (3.8 km)
Zaandam Kogerveld (3.9 km)
Amsterdam Willemspoort (3.9 km)
Zaanbrug (4 km)
Koog Bloemwijk (4.2 km)
Amsterdam de Vlugtlaan (5 km)
Koog- Zaandijk (5.3 km)
Oostzaan (5.7 km)
Amsterdam Sloterdijk Zuid (6.2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/hembrug