of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Heerhugowaard - foto's en omschrijving op stationsweb

station Heerhugowaard

oude namen voor dit station:
voor 1 mei 1912: Hugo-Waard
voor 9 mei 1948: Heerhugowaard
voor 30 mei 1976: Heerhugowaard- Broek op Langendijk

Telegrafische verkorting: Hwd
lijnkmjaar
Amsterdam- Den Helder (Nieuwediep)35.1771865
Alkmaar- Hoorn71898
Geopend op 20 dec 1865

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw I (1862-1967)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1872aanbouw van lage vleugel met zadeldak die nieuwe reizigers ingang bevat
stationsgebouw II (1967)Type standaard Douma standaardstationsgebouw. Baksteenschijf aan straatzijde door lokale kunstenaar. architect: C. Douma
stationsgebouw III (1989)stedenbouwkundige uitbreidingen aan andere kant van spoorbaan. Hoofdgebouw parallel aan het water. Ruime hal met ronde wand een plaatskaartenkantoor met drie loketten. Boven het water stekende wachtruimte met goed uitzicht op treinen architect: R.M.J.A. Steenhuis
Gebouwen of objecten in de buurt van dit station:
brug

adres: 

Stationsplein 5
1703WD Heerhugowaard
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4.7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Heerhugowaard

64 afbeeldingen

40 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 11 dec 2014 zijn omrand.

1900 (1)
1920 (1)
1950 (2)
1960 (10)
1970 (1)
1990 (1)
2000 (20)
2010 (43)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jeroen Muntjewerf25 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben het eens met het feit dat de infrastructuur sinds 1968 op achter loopt met de huidige situatie. Inmiddels ligt er al een verzoek bij Prorail tot het verplaatsen van de teveel op elkaar staande voorzieningen. Het is daarmee de bedoeling zoveel mogelijk de zuidkant van perron 2/3 te benutten,want die is nu zo goed als ongebruikt.
caroline6 mei 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het zou niet overbodig zijn trouwens station Hhw zuid. Wel huizen neerzetten maar weinig echt goede voorzieningen. Hhw wordt steeds groter...de infrastructuur is om te huilen.
Roel16 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op deze bron wordt een mogelijk nieuw station gemeldt ''Heerhugowaard zuid''.
Antwoord webmaster:
ik ben het verder nog nergens tegengekomen, dus de relevantie ervan vind ik niet heel groot.
Han Lefering29 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De laatste cst was de heer Bakker. Eind zestiger jaren.
Antwoord webmaster:
wel lastig zo'n algemene naam, maar omdat hij pas in de jaren 60 werkzaam was komt geen van de andere bakkers in mijn database met hem overeen. ik zal een nieuwe toevoegen.
Jeroen Muntjewerf24 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Hierbij had ik even van aanvullingen op de huidige status van de C.Douma stations Heerhugowaard en Anna Paulowna. Heerhugowaard: 2004-tot heden snackbar Met vriendelijke groet, Jeroen Muntjewerf
Han Lefering2 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De laatste stationschef (cst 4 met een gouden band op mouw en pet) was de heer Bakker.
Gertjan Stamer4 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het 3e stationsgebouw van Heerhugowaard staat aan de zuidzijde van het spoor en had in het begin een NS loket en wachtruimte en aan brugzijde een entree en ook aan de westzijde( nabij de bloemenhandel) en een losstaande Rijwielshop even ten westen van het stationsgebouw. In 1989 overkapping van de 2 perrons (eilandperron sporen 2/3 en zijperron spoor 1). Eind negintiger jaren sluit NS loket en wordt Wizzl en wachtruimte blijft in ronde deel van het gebouw. In 2001 plaatst men pasfotohok in die wachtruimte en van lieverlee verdwijnt dit leuke uitzichtpunt achter wanden. December 2004 kleine verlenging van de perrons oostwaarts en overpad gaat ook wat mee naar het oosten. Voorjaar 2005 nieuwe fietsklemmen aan zuidzijde stationsgebouw en tevens bij snackbar t'Ouwe Station en volledige herinrichting nabijgelegen parkeerplaats. Tijdens open dag te Alkmaar stoomtreinen van de VSM op die druilerige zaterdag 9 April 2005, kopmaken op het 3e spoor (normaliter stopt hier de trein naar Hoorn). Wizzl wordt in voorjaar 2009 omgedoopt tot Kiosk (wel met NS faciliteiten)
monique groenland12 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
hallo mijn naam is monique groenland mijn opa heeft in de jaren 20 in heerhugowaard op het station gewerk. nu moet er een foto zijn waar hij opstaat op het peron met zijn werkkleding. er is toen een boek uitgegeven heerhugowaard in oude ansichten waar de foto op de kaft moet staan. nou is mijn vraag of iemand de foto omschrijving herkend, zo ja zou ik graag die foto willen hebben. met vriendelijke groeten monique
Antwoord webmaster:
ik heb dit stukje tekst bij het station geplaatst, dan kan iedereen het lezen en niet alleen de webmaster. Je kunt je abonneren op dit station om een mail te krijgen als er een foto of opmerking wordt geplaatst.
anoniem26 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nu staat er gewoon Heerhugowaard.
Antwoord webmaster:
inderdaad, dat staat ook op mijn site, en in het bericht hier onder. De voorgaande reageerder heeft zich vergist. Het is echt al sinds 1976 Heerhugowaard.
bjorri5 jun 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tot minimaal een paar jaar terug stond op de borden op het ttion en de gele tijdtabelborden nog steeds de naam Heerhugowaard-BOL. Wat er nu staat weet ik niet.
mr T.M.Halbertsma16 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station heette tot 1 mei 1912 Hugo-Waard, daarna Heerhugowaard. Op 9 Mei 1948 werd het station begiftigd met de wel erg lange naam Heehugowaard-Broek op Langendijk. Op 30 mei 1976 werd het weer Heerhugowaard.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1868 (9)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (31)
Vertrekstaat 1929 (43)
Vertrekstaat 1940 (28)
Vertrekstaat 1957 (80)
Vertrekstaat 1971 (120) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 69)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 140 en 183)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 144)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 121, 252)

Stations in de omgeving

Middelweg (1.9 km)
Broek op Langendijk (3 km)
St. Pancras (3.1 km)
Alkmaar Noord (5 km)
Noord Scharwoude (5.7 km)
Obdam (5.8 km)
Alkmaar (6.7 km)
Spierdijk (8 km)
Zijdewind (8.2 km)
Alkmaar Zuid (8.2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/heerhugowaard