of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Grijpskerk - foto's en omschrijving op stationsweb

station Grijpskerk

Telegrafische verkorting: Gk
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans61.941866
Geopend op 1 jun 1866

treinstation in gebruik
Provincie: groningen

stationsgebouw I (1863-1881)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1870aan linkerzijde een korte vleugel
stationsgebouw II (1881-1976)hoog middendeel en twee vleugels. Woning heeft geen ingang van de straat, maar via de vestibule bereikbaar.
stationsgebouw III (1976-2006)Type Standaard Douma (eenvoudiger) uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows architect: C. Douma

adres: 

Stationsstraat 31
9843AE Grijpskerk
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 3.5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Grijpskerk

56 afbeeldingen

27 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 23 aug 2012 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (1)
1970 (11)
1980 (2)
1990 (4)
2000 (20)
2010 (15)

SS type 5 station aan de lijn Groningen- Leeuwarden. (zie ill. 10) nog oud stationskoffiehuis aan de weg te zien. stationsfacfiliteiten tegenwoordig een nieuw als kunstopslag gebruikt gebouwtje, aan twee langsperrons. De trein stopt hier slechts om en om.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (4)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Erwin2 apr 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
De trein stop inmiddels 2 keer per uur op dit station en niet meer 1 keer per uur zoals wordt vermeld.
Gertjan Stamer2 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Miv Mei 1998 is het hier dubbelsporig en zijn de zijperrons aangepast. De exploitatie gaat naar NoordNed. Najaar 2002 sloop oude fietsenstalling en op dezelfde plaats bouw van nieuwe overkapte. Net op tijd voor 500-jarig bestaan Grijpskerk. Het op de straathoek gelegen Stationskoffiehuis gaat voor deze gelegenheid open en maakt tijdelijk overdekt terras in voorjaar 2003. Op zaterdag 14 Juni 2003 de daadwerkelijke viering. In de nacht van 9 op 10 Mei 2005 is dit kunstenaarsatelier afgebrand. Halfuurbediening per 10 September 2007 dankzij de snellere SPURT treinstellen.
Peter Collet10 apr 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station is inmiddels geheel gesloopt.
Stef9 apr 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Wat is er nu met het station gebeurd? Ik kom zelf niet uit Grijpskerk, Maar uit Wijchen. Die heeft hetzelfde type station maar dan groter.
w.kamminga2 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat hebben we vaak in spanning gezeten toen we tijdens de oorlog met de trein naar Groningen op en neer reisden. Als er luchtgevaar dreigde stak de stationchef een gele vlag uit. Soms kwam de trein een uur of langer te laat, doordat er vortdurend luchalarm werd gegeven. Ook kwam er wel eens een trein aan die onderweg was beschoten door Engelse of Amerikaanse jachtvliegtuigen. Kortom het was vooral in de zomer van1944, voordat de spoorwegstaking op 17 September begon in verband met de luchtlandingen bij o.a Arnhem een gevaarlijke zaak om met de trein te rijden. Sommige machinisten hadden een betonnen schuilpkaats op hun locomotief waar ze bij gevaar in konden staan.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Zuidhorn stelt bijdrage beschikbaar voor verbetering stationsomgeving Zuidhorn en Grijpskerk (Groninger internet Courant - 31 jan 2008)

Vuurzee verwoest stationsgebouw in Grijpskerk (Dagblad van het Noorden - 11 mei 2005)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1868 (6)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (20)
Vertrekstaat 1929 (18)
Vertrekstaat 1940 (12)
Vertrekstaat 1957 (40)
Vertrekstaat 1971 (36) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 63)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 151)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 168, 171)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 136)

Stations in de omgeving

Visvliet (4.1 km)
Zuidhorn (6.5 km)
Zoutkamp (9.4 km)
Den Horn (10 km)
Buitenpost (11 km)
Ulrum (11.9 km)
Breweelsterweg (12.4 km)
Leens (12.7 km)
Hoogkerk- Vierverlaten (12.9 km)
Wehe- Den Hoorn (13.4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/grijpskerk