of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Gorssel - foto's en omschrijving op stationsweb

station Gorssel

Telegrafische verkorting: Gsl
lijnkmjaar
Arnhem- Leeuwarden35.2581865
Geopend op5 aug 1865
Gesloten op15 mei 1938

treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw (1863-1963)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1914middendeel omhoog gebracht. Korte vleugel links
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 10 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Gorssel

4 afbeeldingen

4 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 11 okt 2010 zijn omrand.

1910 (1)
1920 (2)
1950 (1)

Schrijfwijze in spoorboekje van 1868: Gorsel; later steeds Gorssel met 2 s'en.

De reden dat de spoorlijn een andere route met lange bocht beschrijft en niet de logische eerste en dus ook kortere route die was bedacht. De landeigenaar van "Huize ´t joppe" wilde toendertijd alleen meewerken en toegang tot zijn land geven als er zo dicht mogenlijk bij zijn huis een halte kwam, en die is er ook geweest.

De halte was ter hoogte van de overweg bij wat nu een restaurant is , met vlak daar bij een baanwachters woning. Deze woning is er niet meer, evenals een tweede exacte kopie van de eerste baanwachters woning vlak voor Deventer.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Riekje Jager28 mrt 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn betovergrootvader Hendrikus Wilhelmus Graeuwert was seinwachter op station Gorssel van oktober 1868 tot augustus 1869. Zijn huis was volgens het bevolkingsregister een wachterswoning (huizing 49a D.N.K.). Ik ben benieuwd of het dan om wachterswoning 23 of 24 gaat.
Toos steenbakker13 nov 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben Toos steenbakker dochter van Sanderijntje Waalboer. Ik ben in 1950 geboren op het station in Gorssel. Daar woonde mijn ouders bij mijn opa en oma Waalboer. Een paar maanden na mijn geboorte ben ik met mijn ouders naar Deventer verhuisd. Vanaf dat moment weet ik niet zo heel veel meer. Het enige wat ik me nog herinner is, dat ik wel eens geslapen heb bij mijn opa en oma en dat de trein vlak voor de slaapkamer langs kwam. Ik vind dit een leuke site. Misschien komen er nog meer leuke verhalen los.
wilma bokkinga9 jan 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wij waren inderdaad laatste bewoners station is daarna afgebroken het lag zeker weten einde joppelaan voor overgang rechtsaf aan de linkerkant en straat hete spoorlaan afgebroken rond 1963
Antwoord webmaster:
Leuk zeg, heb je misschien nog fotos uit die tijd die je kunt inscannen? Oude fotos van bewoners zijn altijd uniek en bijzonder.
Han Lefering27 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In december 1949 vierde de heer C.J.M. Bosman zijn 25-jarig jubileum als blokwachter met standplaats Gorssel.
Willie Teixeira-Waalboer26 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb de website en de foto's aan mijn vader - Jan Waalboer - laten zien en hij kan zich de woning maar ook Tonnie nog goed herinneren. Ontzettend leuk voor hem om dit nog eens terug te zien.
Antwoord webmaster:
leuk om te zien dat mijn site zo bezocht en gewaardeerd wordt door oud bewoners. van harte welkom om nog meer herinnereingen te delen hier.
Els Waalboer19 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat een leuk stukje over station Gorssel,heb ik in mn jeugd veel over gehoord want mijn vader is de Jan Waalboer die op dit station gewoond heeft.
Antwoord webmaster:
ik heb je reactie uit het gastenboek hiernaartoe verplaatst. hier lezen meer mensen het, omdat het echt over station gorssel gaat. wellicht hebben jullie in jullie familie album nog foto´s van het oude station zitten die jullie zouden kunnen inscannen? het is altijd leuk om een reactie te krijgen van oud bewoners families, omdat die soms nog unieke afbeeldingen hebben.
Tonnie Voortman6 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan het station Gorssel bewaar ik nog herinneringen uit mijn lagere school tijd (1937-1945) Daar woonde toen de familie Waalboer. Met de zoon Jan ging ik naar de school in het 3 kilometer verderop gelegen Gorssel. Het was nogal een vrijgevochten gezin en dat maakte het aantrekkelijk om na schooltijd even met Jan naar huis te gaan. Een leuke bezigheid was altijd om in de huiskamer met pijl en boog op ratten te schieten. Ja, je leest het goed. Op de muren was namelijk jute aangebracht, wat op panlatten was vastgespijkerd. Dat was toen gebruikelijk in veel oude panden. En achter die jute liepen de ratten, die in de spoorsloot in grote getale aanwezig waren. Toen ik in 1953 als leerling-machinist bij NS in dienst kwam was de losplaats nog aanwezig. De familie Waalboer woonde er toen niet meer, maar de ratten kwamen wel steeds in mijn herinnering terug als we daar wagens plaatsten. Tonnie Voortman.
Marco24 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb per abuis twee posts geleden een post van Henk Kars gequote. Daardoor komt die post wat rommelig over. Mijn excuses daarvoor. Als aanvulling: Als het station Gorssel inderdaad bij de overweg van de huidige Joppelaan had gelegen, zie ik de logica niet van het eisen van een eigen halte voor het Huis Joppe. Om die halte dan te laten realiseren op een plaats die verder van het Huis Joppe ligt dan station Gorssel, lijkt me dan wat raar. Tenzij er wel een erg groot ego achter die eis zat natuurlijk.
Antwoord webmaster:
ok ik heb de tekst van henk kars in je post weggehaald, had het zelf nog niet gezien.
Marco24 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wichor, dank je voor het modereren van mijn eerdere post!
Antwoord webmaster:
graag gedaan
Sjoerd Eeftens24 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Stopplaats Hungerink=Mettray: perrons links en rechts voor de overweg bij km 30.218 (Meyerinkstraat). Hier stond geen woning, maar er was links voor de overweg een wachtlokaaltje met loket, open van 1888 tot 1921. Stopplaats Eefde: perrons links en rechts voorbij de overweg bij km 31.317 (weg Zutphen - Deventer) en voor de overweg bij 31.410, woning 19 links voorbij de overweg bij km 31.317, open tussen 1888 en 1933, beide perrons met abri. Station Gorssel: links bij 35.258, perron links en een smal middenperron. Woning 23 stond links bij 35.050 bij een toenmalige overweg, zichtbaar op foto 4 van www.stationsweb.nl . Woning 24 stond links voorbij de overweg bij km 35.403, Joppelaan. De plaats van het stationsgebouw is nog goed terug te vinden en ook te zien aan de bovenleidingsportalen. Geopend 1865, gesloten mij niet exact bekend. Stopplaats Joppe wordt nergens genoemd in de spoorwegarchieven en komt in mijn verzameling dan ook niet voor. Stopplaats Epse: perrons links en rechts voorbij de overweg bij km 36.163, tramkruising, woning 25 links voorbij de overweg, open van 1888 tot 1923, beide perrons met abri. Stopplaats Colmschate: perrons links en rechts voorbij de overweg bij km 39.952, woning 28 links voorbij de overweg, open van 1888 tot 1923, beide perrons met abri. Een stopplaats Eefde aan de spoorweg van Zutphen naar Hengelo heeft bij mijn weten nooit bestaan. Dat had ook niet veel nut want Eefde had ook al een paardentram naar Zutphen. Deze lijn kende slechts de stopplaatsen Wiene en Tuindorp Nijverheid. De kalenderdata zijn afkomstig uit het archief van de heer J.G.C. van de Meene te Zwolle. Hij gebruikt zoals bekend de dienstorders. De kilometrische gegevens zijn afkomstig uit (voormalige) spoorwegarchieven en komen uit mijn archief.
Antwoord webmaster:
Jammer dat vdM de dienstorders aanhoudt, dat is mijns inziens toch een veel minder interessante bureaucratische gebeurtenis dan het stoppen van de laatste trein op een halte. Bedankt voor het informatieve onderhoud Sjoerd. de stopplaats bij 't Joppe zal dan toch wel station Gorssel zijn geweest. Ik zie het nu inderdaad ook op de kaart, beetje dom van me. Wel jammer van deze leuke discussie, ik zal hem verplaatsen naar gorssel, omdat het eigenlijk daar ook over gaat. anders is de thread met het verwijderen van 't Joppe ook meten van stationswebverdwenen.
Henk Kars23 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nog een raadsel en betreft de lijn Zutfen - Deventer. Volgens de site ligt stopplaats Joppe bij km 36 en station Gorsel bij km 35. Volgens de militaire stafkaart 1933 ligt bij km 35,1 halte Joppe en bij km 36 geen station. Huize Joppe lag toen ongeveer 400 m van de halte Joppe (km 35,1), klopt met het verhaal over de aanleg. Km 36 ligt ongeveer 1600 m van Huize Joppe, klopt dus niet met het verhaal over de aanleg. Op de kaart van het departement van Waterstaat, bijgewerkt tot 01-08-1931 komt de naam Joppe helemaal niet voor. Kan het ook zo zijn dat het eerst halte Joppe heette en later werd veranderd in station Gorssel. Ik ben behalve een spoorweg- ook een kaartfreak.
Antwoord webmaster:
De kilometrering kun je niet zo precies nemen (dat is een van de weinig fouten die ik heb gemaakt, zonder mijzelf op de borst te kloppen, maar het verbaast me hoe goed alles nu blijft werken, meer dan 5 jaar na het databaseontwerp). Ik heb bij het ontwerp namelijk verzuimd om de kilometrering nauwkeuriger aan te geven dan in kilometers. Ik dacht dat er niet zove el zo dicht op elkaar zou liggen, maar dat bleek een misrekening. Om de volgorde langs een lijn toch goed te houden moet ik soms wat schuiven in de kilometers. als joppe bij 35 ligt, waar lag gorssel dan volgens jou, dan pas ik het aan. misschien dat ik in de toekomst alles gewoon een keer maal 1000 ga doen, en dan in meters gaan rekenen, maar dat is nogal een werk om dat allemaal te corrigeren, en zo heel veel verschil maakt het ook niet.
Henk Kars23 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Betreft het "Joppe-raadsel". Ik heb gezocht op kaarten en in boeken over station Gorssel en Joppe. Zeker is het volgende. Vroeger heette de weg tussen Gorssel en Joppe de Spoorlaan. Nu heet het de Joppelaan. Komende vanaf Gorssel moest je voor de overweg rechtsaf om bij station Gorssel te komen. Het stationsgebouw lag aan de westkant van de spoorlijn bij km 35,1. De wegenstructuur rond Huize Joppe in de richting van de spoorlijn in aanmerking nemende, vermoed ik dat "station Joppe" ongeveer lag tussen km 33 en 34. Ik vermoed dat het niet meer geweest is dan een aarden wal of plankier. Het ging immers alleen maar om de bewoners van Huize Joppe. Ik mag toch aannemen dat de Staatsspoorwegen niet zo gek was om voor de bewoners een compleet station neer te zetten. Maar de grote vraag blijft: Waar lag stopplaats joppe.
Marco23 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens de historische atlas Gelderland, verkenning 1865, herzien 1908, uitgegeven 1911 lag station Gorssel even ten zuiden van de huidige kruissing met de N339 (Lochemseweg, waar wachterswoning 24 stond), dus ongeveer bij km 35,35. In deze atlas ligt het station hoe dan ook noordelijk van de kruissing met de Joppelaan, en aan de oostkant van de spoorlijn. Dan zou je dus niet voor de overweg rechtsaf moeten, maar na de overweg linksaf. Naar het Huis Joppe loopt zoals genoemd de Joppelaan, kaarsrecht vanuit Gorssel. Mij lijkt het alleen maar logisch dat de halte aan die kruissing, bij wachterswoning 23 (km 35,1) heeft gelegen. Elke andere plek zou gewoon dom zijn. Ik heb het idee dat u één straat te zuidelijk redeneert wat betreftde locatie van station Gorssel. Volgens mij beschrijft u juist als locatie van station Gorssel de locatie van halte Joppe! Even detailzeuren: als huis Joppe op 400 m van km 35,0 ligt, kan het nooit verder dan 1400m. van km 36,0 af liggen!
Marco23 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hm, ik constateer dat de genoemde atlas qua ligging niet altijd de juiste zijde t.o.v. het spoor aangeeft. Kan dus best zijn dat station Gorssel westelijk van de spoorlijn heeft gelegen. Enfin, iemand die meer weet of de ligging van beide haltes?
Klaas Bokkinga Jr.18 okt 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit is, het station waar mijn leven begon, zoals vader Abraham in een van zijn favoriete liedjes schreef.Mijn familie(familie Bokkinga)zijn, voor zover ik dat weet, de laatste bewoners van dit, voor mij, zo dierbare huis, geweest.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Tramhuis Gorssel kan naar historici (De Stentor - 1 feb 2006)

Restauratieplan tramhuisje Gorssel wekt boosheid van museum (De Stentor - 12 feb 2005)

Links


Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (19)
Vertrekstaat 1911 (20)
Vertrekstaat 1929 (23)
Vertrekstaat 1940 (15) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 270)

Stations in de omgeving

Epse (2.4 km)
Eefde (3.9 km)
Colmschate stopplaats (4.3 km)
Deventer Colmschate (4.9 km)
Colmschate (5 km)
Hungerink- Mettray (5.2 km)
Bannink (5.4 km)
Snippeling (5.7 km)
Nieuwstad (Gld) (6.3 km)
Bathmen (6.5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/gorssel