of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Froombosch - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Froombosch

Telegrafische verkorting: Frb
lijnkmjaar
Groningen- Weiwerd171929 - 1941
Geopend op 1 jul 1929
Gesloten op 5 mei 1941

treinstation buiten gebruik
Provincie: groningen

stationsgebouw (1929-1970)Afwijkend van de andere woldjersspoor stationsgebouwen. Alleen een hoog deel. architect: Ad van der Steur

adres: 

Ruitenweg
Froombosch
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 bezoeker heeft dit station het cijfer 10 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Froombosch

4 afbeeldingen

4 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 20 okt 2010 zijn omrand.

1930 (1)
1950 (1)
1960 (2)

stopplaats aan de als meest moderne spoorweg van Nederland aangelegde Woldjersspoorweg tussen Kolham en Slochteren. Vroeger ook wel Vroombosch. Hoewel het slechts een stopplaats was toch uitgerust met een helaas, bij de aanleg van de snelweg verdwenen stationsgebouw. (zie ill. 9)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
-23 mrt 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Enkele reacties op de hiervoor geplaatste opmerkingen: - Het Apostolisch Genootschap is niet hetzelfde als de Nieuw-Apostolische Kerk (het gebouw aan de Hoofdweg 132). Voor zover ik weet is het station, nadat het gesloten is, inderdaad gebruikt als woonhuis voor de fam. Kalk. Of het Apostolisch Genootschap ooit een gemeente in Froombosch heeft gehad en of het ooit het station heeft gebruikt weet ik niet. - Voor zover ik weet stond de "Vrije Evangelisatie Kapel Rehoboth" aan de Hoofdweg, ergens in de buurt van de splitsing met de Ruitenweg. - De fam. Kalk heeft inderdaad in het stationsgebouw gewoond. Een interessante anekdote die ik eens heb gehoord is dat zij aan het eind van de Tweede Wereldoorlog vanuit hun huis (het stationsgebouw) konden zien hoe de laatste Duitsers die in Froombosch aanwezig waren zich verstopten in een sloot maar vervolgens toch gevonden en meegenomen werden door geallieerde soldaten in een pantserwagen. - De kapotte spoorbrug heeft inderdaad nog jaren bestaan toen de spoorlijn niet meer in gebruik was. Ik geloof dat de brug het kanaaltje dat bekend staat als de "?l Ae" overspande, in de buurt van de plaats waar het station gestaan heeft. Het was een (onveilige!) plek waar vaak kinderen speelden. Ik heb eens horen vertellen dat er een keer kind door een van de gaten in de brug is gevallen en toen is verdronken. Ik ben zelf van een generatie die dit alles niet heeft meegemaakt, maar ik vind het altijd jammer als kennis over vroeger verloren gaat. Ik doe daarom altijd mijn best om enigszins te onthouden wat de mensen vertellen die wel leefden in de tijd waarin deze dingen bestonden en gebeurden. Helaas verdwijnen met de oudere generaties ook vaak de meeste van hun herinneringen, en worden de dingen die zij vertellen niet altijd helemaal op dezelfde manier verder verteld. Maar zo gaat het nou eenmaal :)
-23 mrt 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zie dat mijn reactie als een grote bult rommelige tekst zonder witregels is geplaatst. Hopelijk is het nog wel enigszins te lezen. De naam van het kanaaltje is blijkbaar ook niet goed doorgekomen. Dit moet "Ol Ae" zijn.
Iede nieweg5 dec 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn naam is iede Nieweg Mijn vraag is heel vroeger vlak a de oorlog heb ik in de buurt Over rails van een kapotte spoorbrug gelopen Moet zijn geweest na 1945. Weet niet of hij kapot geschoten was . Mischien in de buurt van slochteren. Weet ook of daar een spoorlijn liep met een kapotte spoorbrug Alvast bedankt
HH van der Veen5 okt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is deze side nog in de lucht,graag een bericht.
Antwoord webmaster:
Ja hoor, ik ben er nog maar minder vaak dan normaal. Druk! Wat wou je vragen?
Gerard Scheltens25 sep 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station behoort niet tot het driedelige standaardtype Woldjerspoor. Het was kleiner dan de andere stations aan de lijn, zoals op de foto's duidelijk te zien is.
Gerard S.28 jul 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze boodschap heb ik al vaker gepost, maar komt niet door (?) Station Froombosch behoorde NIET tot het standaardtype Woldjerspoor. Wel dezelfde architecht (Van der Steur), wel dezelfde stijl, maar het station was kleiner, bestond niet uit drie delen maar was eendelig, zoals de foto's op deze pagina duidelijk laten zien.
Gerard Scheltens11 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan de foto's is duidelijk te zien dat het station NIET behoorde tot het driedelige Standaardtype Woldjerspoor, maar kleiner en eendelig was. De beschrijving "Een smal hoog middendeel met de woning. Links een iets lagere vleugel en rechts een lage vleugel met goederenloods" klopt dus niet. Wel was Ad van der Steur de architect en de stijl komt wel overeen met die van de zeven (dus niet acht) standaardstations langs het Woldjerspoor.
Antwoord webmaster:
Je hebt gelijk, weet niet hoe het er ingeslopen is, foutje in het boeko van romers denk ik. Ik zal t aanpassen.
Harry van der Veen26 dec 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Harry van der Veen Froombosch Mijn opa en oma,fam.H Kalk woonden in de periode van 1943 tot 1950 in het stationsgebouw van Froombosch daarna verhuisden zij naar de boerderij de Ruitenborg.
Theo Vonk8 dec 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dag, Ja ik zou graag nog meer foto's zien,ik ben samen met mijn Broer Harry opgegroeid in Froombosch.
Henk23 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
N.a.v het antwoordt d.d.6 sep 2008: Ik heb een ansichtkaart van het v.m. station Kolham met de tekst 'Kolham, Vrije Evangelisatie Kapel 'Rehoboth', dus nog een v.m. station met een religieuze bestemming. Ik heb geen scan maar ik kan er een foto van maken en opzenden(welk e-mail adres?).
Antwoord webmaster:
oh als dat zou kunnen heel graag. je kunt het als reply naar dit adres sturen (adres staat ook op veel plaatsen op de site genoemn trouwens)
Bert van der Velden7 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mijn weten zaten de Apostolischen vanaf 1925 aan de Hoofdweg 132, waar ze nu nog zitten. Maar als het stationsgebouw gebouwd is in 1929, dan weet ik niet wie daar dan wel zat??
Antwoord webmaster:
ik heb ook geen idee. heb je contact opgenomen met diegene die de opmerking maakte? jammer dat je niet op 'reageer op deze vraag/ opmerking klikte', dan had hij meteen een mailtje gekregen.
wim12 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station van froombosch lag in een flauwe bocht . Er lag ook nog een omloopspoortje.Aan de kant van Slochteren was ook nog een overgang . Tot in de jaren zeventig heeft de spoordijk er gelegen .Aan de kant van Kolham lag ook een spoorbrug. Wim
Gertjan Stamer22 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Blad Het Tussenstation van Noord Nederlandse Trein & Tram Museum;nr 33 zomer 2010 heeft fraaie foto van Froombosch in blad staan en vanuit een andere hoek gefotografeerd als de foto's op deze website.(collectie NNTTM)
Antwoord webmaster:
ik heb het blad zelf ook gekregen, maar kan me deze foto niet herinneren. heb je een scan?
Theo Vonk6 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station is jaren in gebruik geweest als samenkomst gebouw van het Apostolisch Genootschap
Antwoord webmaster:
wat leuk dat wist ik niet. er zijn enkele station in nederland naderhand als 'kerk'gebouw in gebruik (geweest). Ik ken verder nog Hellendoorn en Voorthuizen (dat gebouw staat er nog en is nog steeds een kerk). Zijn er misschien nog foto's van station Froombosch uit die periode?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Vertrekstaat 1929 (21)
Vertrekstaat 1940 (9)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 302)

Stations in de omgeving

's Gravenschans (1.5 km)
Kolham (2.2 km)
Slochteren (3.3 km)
Hoogezand- Sappemeer (4 km)
Sappemeer Oost (4.4 km)
Martenshoek (4.5 km)
Wijgchelsheim (4.8 km)
Harkstede- Scharmer (5.1 km)
Kropswolde (5.2 km)
Schildwolde- Hellum (5.6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/froombosch