Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Didam - foto's en omschrijving op stationsweb

station Didam

Telegrafische verkorting: Did
lijnkmjaar
Winterswijk- Zevenaar45,4181885
Geopend op 15 jul 1885

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1884-1973)Type GOLS- klein Laag langwerpig gebouw van alleen een begane grond. Bevat een plaatskaartenbureau, wachtkamer met loket, goederenbergplaats en woning voor de stationschef. De stations zijn gedekt met pannen in twe...lees verder
verbouwing 1919Het gebouw krijgt over de gehele lengte een verdieping.
stationsgebouw II (1973-2004)Type Standaard Douma (eenvoudiger) uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows architect: C. Douma

adres: 

Stationsplein 2
6942EG Didam
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
8 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 3,9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Didam

49 afbeeldingen

31 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 21 okt 2020 zijn omrand.

1950 (1)
1960 (3)
1970 (11)
1980 (1)
1990 (2)
2000 (18)
2010 (12)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
chiel robijn19 dec 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Omdat het hier gaat om een spoorlijn uit de contractsector.
Heimen Stoffels13 mrt 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Breng en Arriva i.p.v. NS? NS rijdt hier al sinds rond 2001 niet meer. Toen werd de spoorlijn aanbesteed en won Syntus de concessie; zij mochten dus gaan rijden i.p.v. NS. Een paar jaar geleden liep de concessie af en werd de spoorlijn dus opnieuw aanbesteed. Ditmaal wonnen Breng en Arriva het van Syntus, daarom rijden zij er nu. Wat bedoelt u precies met "uitbreiding"? Van het station, van de lijn, van ...?
Lennard Van Aggelen 23 jun 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Waarom zijn er breng en arriva treinen gekomen ipv NS? En komt er nog een keer een uitbreiding?
Dick Verbruggen30 apr 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het station te Hooge Zwaluwe is op 1 augustus 1950 gesloten voor het personenverkeer. De toenmalige stationschef de heer van Engelen heeft een positie aangeboden gekregen te Didam. Dus het zou best kunnen dat de heer van Engelen van 1950 tot 1955 te Didam stationschef is geweest.
herman wijnbergen23 jun 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijnheer Wichor, weet U iets over mijn vader Hendrk wijnbergen. heeft op het station gewoond Bij voorbaat bedankt hoogachtend herman wijnbergen.
Antwoord webmaster:
ik niet, maar wellicht iemand anders hier, and anders kun je ook op Het Utrechts Archief nog het eea vinden, zij hebben de ns archieven in huis
Harry25 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hier een mooie foto van het oude station (1969) http://www.chrisvankeulen.nl/didamstation1969.jpg
Antwoord webmaster:
heb ik al, sterker nog, ik heb het vermoeden dat die afbeelding gewoon van mijn site is geplukt
Willie Bos2 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb hier ook met veel plezier gewoond. Vanaf mijn zesde tot zestiende jaar. Als kind was er veel avontuur. Elke dag was er weer wat te beleven. Jammer dat ze het afgebroken hebben. Groetjes Willie Bos
Antwoord webmaster:
ah, de familie Bos had hier al eerder gereageerd, Josina. Ik heb de naam van je vader al bij de lijst met personeel geplaatst. leuk weer een oud bewoner op mijn site tegen te komen. als jullie nog foto's hebben van de stationsgebouwen waar jullie gewoond hebben dan ben je altijd van harte welkom om ze op te sturen naar dit mailadres. alvast bedankt.
Jozina Steintjes-Bos22 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jaren met veel plezier gewoond,mijn vader was hier vanaf 1963 stationschef,'n gezellige tijd. Ik ben wel eens wezen stappen met 'n conducteur, het was altijd even zwaaien als we elkaar zagen! Met de kermis in Didam stond hij ineens op de stoep, was gezellig! Veel succes met Uw site,ik heb nog steeds wat heimwee naar die tijd! Jozina Steintjes-Bos
Antwoord webmaster:
Ik heb de opmerking verplaatst naar het station, het ging niet alleen over de afbeelding waar het bij stond. Leuk weer een oud stationsbewoner op mijn site te treffen. Je vader heette Bos, Ik heb hem nog niet als stationschef op de site staan. Ik zal hem toevoegen (bij personeel op dit station staan namen van stationschefs die hier gedien hebben). Tot wanneer is hij hier geweest, en op welke stations heeft hij nog meer gestaan? misschien heb je nog oude foto's in je famliealbum van de stations waar je gewoond hebt? Het is altijd leuk om op die manier uniek materiaal te krijgen.
Gertjan Stamer9 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sluiting NS loket per 10 Juni 2001 en gebouw gaat zoals gewoonlijk hermetisch op slot-kennelijk onverhuurbaar en zomer 2004 ramen dichtgetimmerd en nazomer vervangen lichtarmaturen perronverlichting en sloop stationsgebouw gestart in November 2004 en alles weg eind December 2004 maar er staat nog klein stuk-technische deel van het gebouw...vrijwel meteen gebruikt als goede plek om grote reclameborden op te hangen.Plantsoen op de plek van het gebouw moet het allemaal vergeten...zonde van de sloop!Nieuwe overdekte fietsenstallingen worden gebouwd op oude plaats in het najaar van 2005.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (16)
Vertrekstaat 1911 (12)
Vertrekstaat 1929 (19)
Vertrekstaat 1940 (8)
Vertrekstaat 1957 (40)
Vertrekstaat 1971 (77)
Personeel op dit station

Nieuws

Station is stiefkindje in ogen onderzoeker (17 nov 2004)
Ouderen klagen over treinstations (10 nov 2004)
Inrichting Achterhoekse stations vaak onhandig (10 nov 2004)
Stationsgebouw Didam wordt snel afgebroken (15 jul 2004)
Studie naar kleine stationnetjes (16 apr 2003)

Ouder nieuws over Didam

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 148)

Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek Evert Heusinkveld (pag. 69- 70)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 214)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 116, 136)

Geschiedenis van de spoorwegen in Winterswijk & omstreken Arjan Ligtenbarg

Stations in de omgeving

Zevenaar GOLS (1,8 km)
Babberich (2,9 km)
Zevenaar (4,2 km)
Stillewald (4,5 km)
Wehl (6,2 km)
Elten (6,7 km)
Groessen (6,7 km)
Duiven (8,2 km)
Doetinchem de Huet (9,2 km)
De Steeg- Rheden (10,7 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/didam