of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Dalerveen - foto's en omschrijving op stationsweb

halte Dalerveen

Telegrafische verkorting: Dlv
lijnkmjaar
Zwolle- Stadskanaal621905
Geopend op1 nov 1905
Gesloten op15 mei 1938

treinstation buiten gebruik
Provincie: drenthe

stationsgebouw (1904-1940)Type NOLS haltegebouw Het station is vrijwel identiek aan Vilsteren; de planken beschieting van de geveltoppen ontbreekt. De NOLS had haar gebouwen in eerste instantie (de lijn Zwolle- Ommen) wat te luxe uitgevoerd...lees verder
architect: E. Cuypers
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 10 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Dalerveen

2 afbeeldingen

2 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
1910 (1)
1930 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (2)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Haverkort26 feb 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zijn er ook foto's van waar het stationnetje gestaan heeft. Op kaarten is dit niet meer terug te vinden. Misschien dat Dhr Smink dat op een googlekaartje zou kunnen aangeven ? Bij voorbaat dank.
Antwoord webmaster:
Hoezo niet meer terug te vinden? Alsje van dalerveen naar t spoor gaat dan zal daar t station toch hebben gestaan. Als je noordelijk rgaat over de hoofdstraat, kun je voor het spoor naar rechts een zandweg in, dat was de oprit naar het station.
Luc Smink22 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb in deze woning met mijn ouders van 1931 tot begin 1933 gewoond. Mijn vader was daar de "stationschef". In deze tijd was er alleen stoomtractie. Behalve reizigerstreinen was er veel goederen vervoer. Eén keer per dag was er een extra goederentrein met voor ieder station aan deze lijn een eigen wagon waarin de diverse goederen voor deze plaats uitgeladen werden en de te verzenden goederen in de betreffende wagon werden geladen. Hiervoor moest de trein telkens een eindje 'opgetrokken' worden, zodat de goederen in de betreffende wagon geladen konden worden. Bovendien had ieder station een zogenaamde losplaats, 2 sporen met daar tussen in de losplaats voor het laden en lossen van de goederen, veelal aardappelen,koren,stro, enz. Toelichting bij de groepsfoto: Vermoedelijk is deze vóór 1930 genomen. Links op de voorgrond, achter het hek was een tuin waarin ook de waterput lag; een 'welput' die maandelijks bijgevuld werd via een zogenaamde 'waterwagon'. Het water in de woning kon dan opgepompt worden voor gebruik. Links voor liep de weg naar de straat richting het dorp. Tot op heden is de bestrating onder de begroeiing vanaf de weg nog te zien. Rechts op de foto was de zogenaamde losplaats met de beide sporen. Aan het eind van de losplaats keek je uit over de grote heidevlakte richting Nieuw-Amsterdam, de zogeheten 'Schimmelarij'. Nu bouwland en bos.
Antwoord webmaster:
wat leuk. weer een oud bewoner die op de site een bericht achter laat. Heb je wellicht in je persoonlijke collectie nog foto's van het stationsgebouw die ik nog niet op de site heb staan? (N.B. Ik heb je verhaal nu bij het station zelf geplaatst, in plaats van alleen bij de afbeelding.)

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

OPHEFFING STOPPLAATSEN NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN. (Het Vaderland - 9 mei 1933)

Links


Vertrekstaat 1911 (12)
Vertrekstaat 1929 (17) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 286)

Stations in de omgeving

Nieuw Amsterdam (3.1 km)
Dalen (3.6 km)
Emmen Zuid (5.7 km)
Coevorden (6.8 km)
Zuidbarge (7.1 km)
Emmen Bargeres (8 km)
Emmen (11.3 km)
De Haandrik (11.9 km)
Gramsbergen (13.9 km)
Weerdinge (14.3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/dalerveen