of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Boekelo - foto's en omschrijving op stationsweb

station Boekelo

Telegrafische verkorting: Bko
lijnkmjaar
Ruurlo- Hengelo GOLS29.4751884 - 1937
Boekelo- Enschede Noord301885 - 1937
Geopend op15 okt 1884
Gesloten op3 okt 1937

treinstation buiten gebruik
Provincie: overijssel

stationsgebouw (1883)Type GOLS- klein Laag langwerpig gebouw
verbouwing 1916verdieping
MBS abri (1990)De MBS heeft een abri geplaatst op het voormalig station van Boekelo. Het oude station is immers als woonhuis in gebruik en kan dus niet voor de treindienst worden gebruikt.

adres: 

Windmolenweg 30
Boekelo
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8.3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Boekelo

27 afbeeldingen

26 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 nov 2013 zijn omrand.

1900 (2)
1920 (4)
1970 (1)
1980 (2)
1990 (6)
2000 (6)
2010 (8)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (4)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Huub van Meurs7 nov 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
met station zelf staat in de Windmolenstraat te Boekelo
Antwoord webmaster:
windmolenweg en het nummer is 30 zag ik op google streetview
Gertjan Stamer6 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1986 bouwt MBS een tweesporige loods voor stallen van materieel+draaischijf(uit Arnhem)en in 1998 gesloopt om stenen gebouw neer te zetten.In 2000 komt er aan cafe/restaurant Hulscher-zijde museumwinkel erbij.
dick kissing10 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo ik ben een hollander die in australie woont dicht bij Sydney. Een vriend van mij ook een hollander die woont hier ook in australie n.l.in Lithgow zijn naam is Ben Hidding en hij woonde als een kind in dit station
Heinz Andresen8 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Museumtrein kiest voor ander spoor HENGELO/BOEKELO - -Het bestuur van de Museum Buurtspoorweg (MBS) laat een nieuwe haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de doortrekking van de spoorweg tussen Boekelo en Hengelo. Mocht dat project niet haalbaar zijn, dan wordt er een tweetrapsraket in stelling gebracht. De MBS probeert dan om een derde spoor aan te leggen tussen Hengelo en de halte Drienerlo (Go Planet)om zo een tweede museumbedrijf te beginnen. Vanuit die positie, benadrukt voorzitter Josh Sijbom, wordt het vastknopen van het bestaande tracé Haaksbergen-Boekelo aan deze tweede lijn alsnog als het ultieme doel nagestreefd. Als voormalig topman van Rijkswaterstaat weet Josh Sijbom (57) waar hij over praat als het om civieltechnische projecten gaat. De plannen voor het doortrekken van de spoorlijn naar Hengelo die zijn voorganger Rinus Bezema enkele jaren geleden al eens presenteerde, doet de gedreven voorzitter af als volstrekt onhaalbaar. "Dat tracé ging bij een aantal bewoners van de buurt Het Molenveld in Boekelo over het erf. En ten tweede lag er een hele rare kronkel in de beoogde lijn om bij het geplande viaduct over de A35 te komen. Dat ontwerp leek nergens op." Josh Sijbom heeft duidelijk een andere agenda. Om het museale karakter van de MBS te onderstrepen wil hij het baanvak zo veel mogelijk over de deels nog bestaande spoordijk leggen die parallel aan de Haimersweg ligt. "De belangrijkste hobbel is het nieuwe viaduct over de A35 en de Windmolenweg. Er waar die moet komen. Eerlijk gezegd kunnen we die brug niet alleen financieren. Ik schat de kosten daarvoor al gauw op 1,5 miljoen euro. In totaal vergt de doortrekking tussen de vijf en tien miljoen euro." De preses van de MBS heeft zijn hoop gevestigd op de ontwikkeling van de nieuwe N18. Deze weg wordt over enkele jaren aangelegd en zal ter hoogte van de toevoerweg naar de Grolsch worden aangesloten op de A35. "Als aan deze kant van Boekelo een viaduct richting brouwerij wordt gebouwd, dan kan de spoorlijn langs deze overspanning worden gelegd. Ik ga er van uit dat Rijkswaterstaat geen bezwaar heeft tegen deze constructie. Dit is in mijn optiek de variant die het meest kansrijk is." Dat het vizier op Hengelo blijft gericht heeft volgens Sijbom te maken met de ambities van de MBS. Aanhaken bij een groot stedelijk gebied is tenslotte de enige manier om het aantal reizigers te kunnen laten groeíen. En hoe meer instappunten er zijn, hoe aantrekkelijker volgens hem de treinen worden voor de reizigers. "Met de gemeente Hengelo ga ik binnenkort om de tafel zitten. Het zou mooi zijn als we ook naar Hart van Zuid kunnen rijden. Dat wordt nu ontwikkeld. En een derde spoor naar Drienerlo blijft ook interessant omdat daar tal van recreatieve voorzieningen zijn. Daar kunnen we natuurlijk ook van profiteren. Materieel hebben we genoeg. Vraag is alleen of we voldoende vrijwilligers hebben. Zeker als je met twee aparte bedrijven begint moet je wel zorgen voor een strakke organisatie." Josh Sijbom bewandelt bij het realiseren van de plannen de weg van de diplomatie. Alleen door het creëren van een breed draagvlak kan het project succesvol worden afgerond. "Als je bewoners tegen je in het harnas jaagt werkt dat contraproductief. Dat moet dus niet gebeuren. Zo heb ik recentelijk gesproken met Henk Vosmer van de Stichting Behoud Twekkelo. Met de Enschedese wethouders Myra Koomen en Jelmer van der Zee heb ik ook al overleg gehad. Evenals met Jeroen Jordaan, een van de grondbezitters. Voor zijn vader waren de plannen destijds onbespreekbaar. Maar de zoon staat er toch wat anders tegenover." Tussen de vijf en tien miljoen euro is nodig om de in Boekelo eindigende spoorlijn weer te verbinden met het bestaande AKZO-spoor in Hengelo.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Trein stopt (nog) niet bij Grolsch in Boekelo (De Twentsche Courant/ Tubantia - 19 apr 2004)

Nieuw: aanleg zijspoor : MBS laat oude tijden steeds meer herleven (TC/ Tubantia - 15 okt 2002)

ouder nieuws

Links


Stichting Museum Buurt Spoorweg
Website van de Museum Spoorlijn Haaksbergen- Boekelo.
Vertrekstaat 1891 (20)
Vertrekstaat 1911 (29)
Vertrekstaat 1929 (19) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 23)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 61)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 61)

Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek Evert Heusinkveld (pag. 14, 29, 37, 80- 81)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 214, 239)

Stations in de omgeving

Usselo (2.4 km)
Twekkelo (3.7 km)
Enschede Drienerlo (4.4 km)
Zoutindustrie- Bad Boekelo (5.4 km)
Hengelosche Bad- en Zweminrichting (5.8 km)
Hengelo FBK stadion (5.8 km)
Esmark (6 km)
Enschede Zuid (6.1 km)
Hengelo GOLS (6.2 km)
Enschede Noord (6.2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/boekelo