of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Blerick - foto's en omschrijving op stationsweb

station Blerick

oude namen voor dit station:
voor 1 jun 1923: Blerik

Telegrafische verkorting: Br
lijnkmjaar
Venlo- Eindhoven1.3471866
Nijmegen- Venlo76.5861883
Geopend op 1 okt 1866

treinstation in gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw I (1868-1892)laag gebouw met woning
stationsgebouw II (1892-1944)hoog rechthoekig station. Toppen van zijgevels met houtwerk versierd. In perron- en straatgevel zit een dakkapeletje
stationsgebouw III (1960-2001)Type Vierlingsbeek standaardhaltegebouwtje betonskelet met vullling van stalen ramen en gele strengpersstenen architect: W. Kloos

adres: 

Kazernestraat 1
5928NL Blerick
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4.9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Blerick

40 afbeeldingen

33 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 sep 2014 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (2)
1950 (1)
1960 (3)
1970 (2)
1990 (7)
2000 (3)
2010 (21)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (6)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Hans van Weelderen28 apr 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Reactie op mail sept 2013. 13 april nog steeds zelfde situatie geen gleuf voor fiets om die mee te nemen per trein. Arme rolstoelers hoe komen zij van perrons af. Velen weten van situatie maar er gebeurt niets Loze kreten allemaal . Doe hier wat aan.
Jos Horvers8 nov 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
De foto van 1950 moet zijn 1956 want in 1956 werd het baanvak Venlo Eindhoven pas gelectrificeerd.
Jos Horvers8 nov 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
De foto van 1950 moet zijn 1956 want in 1956 werd het baanvak Venlo Eindhoven pas gelectrificeerd.
Jos Horvers8 nov 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
De foto van 1950 moet zijn 1956 want in 1956 werd het baanvak Venlo Eindhoven pas gelectrificeerd.
Wiel Loosveld8 nov 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
De foto waarbij vermeld staat 1950 kan pas gemaakt zijn na 1956 omdat toen pas het baanvak Venlo - Eindhoven is geƫlektrificeerd.
godelieve schobbers8 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit is een van de meest troosteloze stations die ik in Nederland ken. Als je de fiets mee wilt nemen naar Nijmegen, moet je bovendien een metershoge steile trap op, zonder gleuf voor de fiets. In de sombere tunnel staat niet op bordjes aangegeven op welk perron je moet zijn voor Venlo Eindhoven of Nijmegen. Arm eenzaam stationnetje.
Egbert31 mei 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De huidige onderdoorgang van de Kazernestraat onder het spoor door is (volgens het jaartal op de tunnel) van 1974. De foto's van 1966 lijken echter op de huidige situatie, met hoge perrons en elektrificatie. Was die tunnel er toen ook al, of wanneer kwam die tunnel?
Peter Frits14 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom veranderen ze dan naam Blerick niet in Venlo-West. Het is nu toch Groot-Venlo??
Antwoord webmaster:
iinderdaad, blerick is niet meer een apart dorp, meer aan stadsdeel van venlo. naamswijzigingen zijn echter nogal duur.
henk schneiders3 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wie voor het eerst vanaf 'station' Blerick vertrekt, moet er ruim de tijd voor nemen. Vanuit een fietsers-/voetgangerstunnel onder de sporen voeren trappen omhoog naar drie perrons. Nergens staat aangegeven welke treinen van welk perron vertrekken. Dat moet je gewaar worden door de trappen op te lopen. Geen vertrekstaat in de tunnel. Geen kaartjesautomaat in de tunnel. Geen verwijzing in NS-huisstijl naar de perrons. Alleen op het middelste (zgn 'eiland'-)perron staat een (1) kaartautomaat verstopt. Die weigert systematisch chipknipbetaling te accepteren. Dit 'Amstelstation van Venlo' is het best bewaarde geheim van NS/ProRail en dat moet blijkbaar zo blijven. Neem ruimschoots de tijd voor dit zoekplaatje. De Postgiroloterij restaureert momenteel de gebouwen uit de lang vervlogen tijd dat Blerick bij NS nog wat voorstelde. Is er geen 'goede-doelen-organisatie' te vinden die van die dooie tunnel voor de 600 treingebruikers per dag een echte stationsingang maakt?
Antwoord webmaster:
Ik heb het bericht verplaatst naar het station zelf. Het heeft immers niets met die specifieke afbeelding te maken. een rare situatie daar, dat wist ik niet. de ns zal het hier wel niet lezen, dus veel zin voor je zaak heeft het niet om het hier te plaatsen, maar wel interessant.
Eric de Vries3 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1984 ben ik hier regelmatig geweest, de eerste maanden van dat jaar was ik op de Frederik Hendrik-kazerne gelegerd. In 2010 ben ik er nog eens geweest vanuit nostalgisch oogpunt. Vanaf het station is de oude stormbaan en de gebouwen nog altijd te zien.
Gertjan Stamer23 okt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sloop van het stationsgebouwtje op het erg brede eilandperron geschiedde in Mei 2001 en medio Juli 2001 is het echt gebeurt-nog goed te zien waar het stond aan ietwat andere kleur tegels,een glazen abri is verlengd/veranderd en de NS zet er een gigantisch grote lichtbak neer iets ten westen oude plek vml gebouw.In het begin van 2003 bouw nieuwe overdekte fietsenstallingen en later in 2008 uitgebreid.Spoor 4 heeft een stenen wachtruimte van architect Bak sinds ?,dichtgetimmerd in de nazomer van 2004 en in November 2006 sloop van de muren van dat bouwsel en dan nog alleen dak over met steunen.Perronverlenging richting Venlo sporen 1 en 2 met stalen platen miv November 2006;er gaan Intercitytreinen stoppen Venlo-Den Haag Centraal vv.De sporen 3 en 4 zijn voor de dieseltreinen tussen Roermond en Nijmegen.
jan Stolwijk22 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In februari 1955 ben ik voor het eerst op het station aangekomen. Om op de daarachter liggende Frederik Hendrik kazerne, mijn militaire dienstplicht tevervullen.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Meer intercitys van Limburg richting Randstad (De Gelderlander - 19 jan 2006)

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Spoorwegstations : Categoriaal onderzoek wederopbouw 1940-1965
door Victor Lansink geschreven in opdracht van het projectteam wederopbouw van monumentenzorg.
Vertrekstaat 1891 (19)
Vertrekstaat 1911 (20)
Vertrekstaat 1929 (24)
Vertrekstaat 1940 (10)
Vertrekstaat 1957 (62)
Vertrekstaat 1971 (82) Personeel op dit station

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 131)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 167, 184)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 73)

Stations in de omgeving

Venlo (1.4 km)
Tegelen (4.4 km)
Grubbenvorst (5.8 km)
Heyerhoeven (6.3 km)
Belfeld (7.8 km)
Lottum (8 km)
Horst- Sevenum (10 km)
Reuver (11.3 km)
Meerlo- Tienraij (13.8 km)
America (14.4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/blerick