of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Belfeld - foto's en omschrijving op stationsweb

halte Belfeld

Telegrafische verkorting: Bfd
lijnkmjaar
Maastricht- Venlo621865
Geopend op1 jan 1889
Gesloten op15 mei 1938
Heropend op30 mei 1940
Gesloten op10 jun 1940

treinstation buiten gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw (1894)laag gebouwtje
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
10 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7.8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Belfeld

12 afbeeldingen

13 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 29 mei 2012 zijn omrand.

1990 (1)
2000 (11)
2010 (9)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Victor2 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Cornelis Ernst is geboren in 1865, dus dan klopt het weer wel. Kwestie van twee cijfertjes omgedraaid.
Antwoord webmaster:
ja dank je. dat had deze meneer mij ook gemeld. ik zal het aanpassen. best jong, een cst van 21!
Victor2 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Cornelis Ernst is op 1-11-1884 als 19-jarige arbeider begonnen op de halte Belfeld, die ook op die dag geopend werd. De halte was niet meer dan perron(s) met abri. Wat zijn functie als arbeider dan precies was kan ik niet nagaan, maar stationschef of haltechef mag je het niet noemen, al was hij misschien het enige personeel op de halte. In 1887 wordt hij echter ontslagen, omdat hij meerdere malen niet op zijn dienst verschenen was. In 1898 keert hij terug bij het spoor als arbeider te Roermond, waar hij het uiteindelijk schopt tot ladingmeester. In 1925 gaat hij met pensioen. In het gat tussen 1887 en 1898 of vr 1884 (da's niet helemaal duidelijk) heeft hij ook als remmer bij de Grand Central Belge (GCB) gewerkt. Ik zal dan maar gelijk even opsommen wie allemaal wl haltechef in Belfeld zijn geweest: -H.C. Graste (1891-1895) -H. Moelands (1895-1898) -J.F.B. Dellevoet (1898-1918) -H.J. Puijman (1918-1923) -P.J.B. van Soest (1923-1932) -P.J. Visser (1932-1933) -J.L. Laumen (1934-1936) Voor 1891 was er kennelijk geen chef. Het haltegebouw dateert ook pas van 1894, daarvoor was er geen officile woonruimte voor een chef. Misschien heeft deze tussen 1891 en 1894 een tijdelijk onderkomen gehad in een wachterswoning, noodvoorziening of elders.
Antwoord webmaster:
dank, het duurde even, maar ik heb de gegevens nu op mijn site opgenomen
H. Thissen1 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Cornelis Ernst was in 1886 stationschef in Belfeld, 21 jaar oud!. Hij huwde aldaar dat jaar op zaterdag 19 juni 1886. De chef was geboren op zaterdag 1 maart 1856 in Oosterhout.
Antwoord webmaster:
1886 - 1856 = 30 hoor. hoe kom je dan op 21? ik zal zijn gegevens over nemen in de database personen
h.thissen@home.nl18 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
G.H. Joostens oorkonden, behorend bij zijn 40-jarig dienstjubileum, bevinden zich in mijn familiearchief. De functie van Lijnassistent was zijn laatst vervulde functie. In 1937 was hij nog arbeider-telegrafist, in 1941 wordt hij vermeld als Lijnassistent. Joosten stamde uit een spoorfamilie. H. Thissen
Antwoord webmaster:
Ok leuk, lijn assistenten neem ik niet op in mjn personeelsarchief da gaa meer om stationschefs die aan een bepaald staton verbonden waren.
Han Lefering6 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een oud collega maakte mij erop attent dat de functie afkorting "la" stond voor lijnassistent. De naastliggende functie was leerling stationsambtenaar.
Han Lefering5 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 5 juli 1948 vierde de heer G.H. Joosten, functie: la? Belfeld? zijn 40-jarig jubileum. Bron Nieuw Spoor juli 1948.
Tjalling Halbertsma sr29 apr 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Na de capituatie van Nederland na de Duitse inval in 1940 verschenen telkens enkele dagen na elkaar een dienstregeling met aanvullingen van eerst enkele, later meer spoorlijnen. De omstreeks 30-05-1940 verschenen vierde aanvulling bevat de lijn van Roermond-Venlo met o.a. heropening van de op 15-05-1938 gesloten halte Belfeld. Echter werd deze halte alreeds met ingang van de dienstregeling van 10 juni 1940 weer gesloten. De in het Stationsweb genoemde openstellingsdatum moet alleen al dáárom fout zijn, omdat de oorlog niet op 1 mei maar pas op 10 mei 1940 uitbrak.
Antwoord webmaster:
ok tjalling, dank je wel. dat was maar een heel korte openstelling. grappig.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Links


Vertrekstaat 1891 (8)
Vertrekstaat 1911 (10)
Vertrekstaat 1929 (16) Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 73)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 58)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 170)

Stations in de omgeving

Tegelen (3.5 km)
Reuver (3.5 km)
Venlo (7.6 km)
Blerick (7.8 km)
Swalmen (9.8 km)
Heyerhoeven (11 km)
Grubbenvorst (12.8 km)
Buggenum (13.2 km)
Horst- Sevenum (13.9 km)
Haelen (14.3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/belfeld