Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Zuidhorn - foto's en omschrijving op stationsweb

station Zuidhorn

Telegrafische verkorting: Zh
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans68,6551866
Geopend op 1 jun 1866

treinstation in gebruik
Provincie: groningen

stationsgebouw I (1863-1975)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1869vergroot met een vleugel aan de linkerzijde
verbouwing 1891aan rechterzijde een vleugel identiek aan die aan de linkerzijde
verbouwing 1915middendeel krijgt een verdieping
stationsgebouw II (1976)Type Standaard Douma (eenvoudiger) uitgekleder type standaardstation. Veel beeldbepalende panden met cultuurhistorische waarde vervangen door tweekamerbungalows architect: C. Douma

adres: 

Stationsweg 2
9801BA Zuidhorn
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Zuidhorn

59 afbeeldingen

41 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 14 jul 2021 zijn omrand.

1900 (1)
1920 (4)
1930 (1)
1950 (1)
1960 (1)
1970 (19)
1990 (4)
2000 (7)
2010 (21)

station SS type 5 aan de lijn Groningen- Leeuwarden. stationsgebouw afgebroken in 1975. dubbelspoor met twee langsperrons en een Abri. aan een ter plekke verhoogde baan

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (14)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Robbert Kuiper1 okt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ze hebben nu de spoorbomen vervangen door modernere spoorbomen.
clara meijer4 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heb de site even bezocht, omdat ik oude foto,s van het station Zuidhorn zocht. Bij de sloop van het station heeft mijn vader delen van de dakrand gekocht, die hadden wij op onze garage aan De Gast en later in Haren. De delen zijn later weer in Zuidhorn belandt. Ik heb nu een klein deel van de dakrand, en 2 delen gaan de historische kring in Zuidhorn, zo krijgt het toch nog weer een bestemming.
Antwoord webmaster:
ik heb je bericht hier bij station zuidhorn geplaatst. daar is het interessanter dan in het algemene gastenboek waar minder lezers komen.

Wat leuk dat op deze manier toch een deel van het oude station bewaard is gebleven. Heb je er wellicht nog foto's van?

willem17 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Willem Wiersema aan Victor details weergeven 19:28 (0 minuten geleden) Hallo Victor, Aardig dat je even de moeite hebt genomen om de foto's die je tot je beschikking hebt te sturen. Ik ben in Zuidhorn opgegroeid en heb vaak in en rond het oude station gezworven. De wachtkamer was dus voor onze onze "droogkamer" in de winter. De vader van een vriend van me was daar een van de "stationchef's op station Zuidhorn in die tijd, ze woonden tot ca. 1971 bij station Visvliet. Deze stationsbaas heette de Groot, zijn collega heette Rogaar. Vanaf ongeveer 1975 pendelden we vaak op en neer op de zaterdagavond tussen station Zuidhorn en station Grijpskerk. Al die mooie oude stations zijn later verdwenen door sloop en vervanging door een saai glazen gebouwtje. Ik weet niet meer precies wanneer de stations Zuidhorn, Grijpskerk en Visvliet zijn gesloopt. Was dat in 1976? groet: Willem 17-11-2010
Antwoord webmaster:
dat staat allemaal op de site te lezen. visvliet is in 1982 gesloopt zo uit mijn hoofd. grijpskerk en zuidhorn kon inderdaad wel eens 1976 of daaromtrent zijn. bij het gebouw staan twee jaartallen. (1880-1976 bijvoorbeeld), dat betekent dat het gebouwd is in 1880 en gesloopt in 1976.
Victor16 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Voor de wachtkamer zie hier: De potkachel staat er helaas niet op.
Antwoord webmaster:
fantastiosch. jullie hebben erg veel informatie zo zie je maar weer. ik neem aan dat je meneer ook zelf al hebt gemaild erover? dank je wel.
willem16 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
bedankt Victor, zo'n snelle reactie met een foto van de oude wachtkamer had ik niet verwacht! Wie weet komt er ook nog iemand met een foto uit een andere hoek. De foto's van het oude en allang verdwenen station roepen spontaan herinneringen op van 40 jaar geleden. gr. Willem
Antwoord webmaster:
ja, stationsweb heeft een aantal vaste lezers (hoewel het geen medewerkers zijn zou ik ze bijna zo gaan beschouwen, maar ja dan moet ik ze ook betalen, hoewel ik er zelf ook niets aan verdien) die de reacties van bezoekers regelmatig doorlezen en waar mogelijk antwoor geven. Ik ben ze daar erg dankbaar voor. Victor zit natuurlijk ook op de bron, omdat hij bij het utrechts archief werkt, zij hebben de oude ns archieven in huis.
Willem15 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mooi om foto's terug te zien van het oude station Zuidhorn uit de periode 1970-1975. In die tijd zaten wij als schooljongens in de winter vaak in de wachtkamer in de "vensterbank" boven de potkachel onze laarzen te drogen, nadat we bij het "wakjelopen" weer eens door het ijs waren gezakt. Heeft iemand nog foto's van het interieur van de wachtkamer van het oude station?
Antwoord webmaster:
ik heb ze niet, maar misschien iemand anders hier?
Robbert Kuiper24 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
GROOT NIEUWS: Het noorden (dus ook zuidhorn) rijd niet meer met Arriva. Arriva is failiet gegaan (ook in het buitenland). Arriva wordt nu overgenomen door DB (Deutsche Bahnen). De treinen worden niet vervangen, maar er wordt (natuurlijk) wel een ander logo op geplaatst. De rails blijft gewoon van ProRail.
Antwoord webmaster:
een keer dit bericht intikken is wel genoeg hoor, het komt niet meteen online te staan, daarvoor moet ik het eerst goedkeuren.
Gertjan Stamer9 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dubbelsporig gemaakte spoorlijn vanaf Mei 1998-zie ook westzijde station...oostzijde is nog enkelspoor gehouden!Sluiting NS loket in Mei 1998 want NoordNed gaat hier met treinen rijden. Pizzeria La Stazioni runt enkele jaren gebouw...in najaar 2000 start sloop oude fietsenstallingen en op idem plek overkapte kluizen en klemmen en gereed in voorjaar 2001;alsmede overkapte stallingen aan noordzijde/nieuwbouw van gebouwen/bushaltes.In 2004 is er weer nieuwe horeca te zien,die vertrekt weer in voorjaar 2007.
Robbert Kuiper4 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
EDIT: Dat gebouwtje wat er nu staat bij het station van Zuidhorn, staat nu niet meer leeg. Er zit nu een restaurant: het 3de perron.
Antwoord webmaster:
dank je wel, dat wist ik nog niet.
S.17 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gebouw is weer in gebruik. Er zit een restaurant in. Het ziet er erg mooi uit.
Tea2 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
GOED NIEUWS Per 1 april komt er een nieuw eethuis in het stationspand zuidhorn. Het gebouw wordt opgeknapt. Wordt vast heel leuk groet
Robbert Kuiper6 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Zuidhorn was vroeger veel mooier. Ik kom er heel vaak kijken omdat ik er een paar 100m er vanaf woon, maar nou vind ik het station niet zo mooi meer. Dat gebouwtje die er nu staat, staat ook helemaal leeg dus kan dat gebouwtje wel weg en kunnen ze een grotere neerzetten
Antwoord webmaster:
ja van mij mag het gebouw ook wel worden ingeruild voor het oude, maar als het nu al leegstaat zullen ze dat grotere gebouw dan wel kunnen vullen? Als ze het gebouw weghalen komt er niets voor in de plaats. kaartverkoop kan via de automaat, een stationsgebouw is niet meer nodig.
S. van der Meer9 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het gebouwtje staat momenteel leeg. Letterlijk leeg, je kunt zo naar binnen kijken, geen inventaris.
Antwoord webmaster:
zat er geen pizzeria in? of een andere eettent?
Alex Mink8 mei 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tegenwoordig in gebruik als restaurant.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (6)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (22)
Vertrekstaat 1929 (19)
Vertrekstaat 1940 (12)
Vertrekstaat 1957 (39)
Vertrekstaat 1971 (73)
Personeel op dit station

Nieuws

Theater en Dans op locatie : een bewogen voorstelling, wachtend op de trein... (20 mrt 2008)
Zuidhorn stelt bijdrage beschikbaar voor verbetering stationsomgeving Zuidhorn en Grijpskerk (31 jan 2008)
Arriva zet bussen in om drukke treinen te ontlasten (19 jan 2007)

Literatuur

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 152)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 167, 179, 270)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 116, 136)

Stations in de omgeving

Den Horn (3,7 km)
Grijpskerk (6,5 km)
Hoogkerk- Vierverlaten (6,8 km)
Kostverloren (9,3 km)
Adorp (9,4 km)
Sauwerd (10,2 km)
Groningen Noord (10,2 km)
Visvliet (10,6 km)
Groningen (11,3 km)
Winsum (11,8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/zuidhorn