station s Hertogenbosch - foto's en omschrijving op stationsweb
station s Hertogenbosch
Telegrafische verkorting: Ht
treinstation in gebruik
Provincie: noord-brabant
stationsgebouw I (1868-1893) | Houten vakwerk gebouw. Bevat een middenrisaliet van twee verdiepingen, met vleugels van anderhalve verdieping eindigend in twee eindgebouwen van twee verdiepingen. | stationsgebouw II (1893-1950) | Gebouw in neo-renaissancestijl met Duitse invloeden. Het gebouw heeft een hoog middengebouw met twee torens, twee lage vleugels en twee hoge eindgebouwen met torentjes op de hoeken. Het middendeel heeft twee grote halfronde vensters.
architect: E. Cuypers
| stationsgebouw III (1952-1996) | monumentaal gebouw. Met centrale ingangshal enzijvleugels met totale breedte van 85 meter. Kreeg felle kritieken. Naast middengebouw twee sterk vooruit stekende, haaks op de gewone vleugels staande vleugels.
Dit station werd gebouwd nadat tijdens...lees verder
architect: S. van Ravesteyn
| stationsgebouw IV (1998) | passarelle boven emplacement. Door hoge delen van oude perronkappen heen, die verder wel gespaard zijn gebleven. Kantoorgbouw als voorgevel. Opvallende ronde metaalkleurige toren.
architect: R.M.J.A. Steenhuis
|
Exacte locatie op Google Maps (51,6909°N 5,29363°E )
51 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,8 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hertogenbosch
261 afbeeldingen
198 afbeeldingen met een waardering.
79 afbeeldingen in hoge resolutie
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 10 sep 2025 zijn omrand.
 |
1870 (1)
 |
 |
1880 (2)
 |
 |
2020 (2)
Reacties (16)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Ralfie | 21 mrt 2023 |
|
Ik heb super veel gehad aan deze bron! Heel erg bedankt en het heeft me geholpen met mijn mentale gezondheid. Zelf een grote treinliefhebber, het zit in mijn bloed. Leuk om meer informatie te krijgen over dit station. |
Theo Kuster | 21 jul 2015 |
|
Langs spoor 4 is over een zeer grote lengte net onder
De kap een, op het oog elektronische voorziening
Aangebracht waarvan ik niet kan zien, wat dit is.
Vanuit de trein zie ik zwarte vlakken, met veel bekabeling
Erboven. Mijn vraag: wat is dit? |
Antwoord webmaster: |
ik heb geen idee, misschien iemand anders hier? |
Jules Vismale | 27 okt 2013 |
|
Ongeacht dat het spoorwegennet in 2013 achter het station van 's-Hertogenbosch is vernieuwd en er over de Dieze een fly-over is aangelegd zodat de treinen richting Utrecht en Nijmegen elkaar ongelijksvloerig kunnen passeren lijkt de ellende op dit station nooit op te houden! Zo is het derde perron wel zodanig verlengd dat het even lang is als de twee oudere perrons, wat ook gebeurde met de overkappingen en er nieuwe roltrappen zijn bijgekomen maar hierdoor is weer een ander probleem ontstaan! De treinen rijden tegenwoordig verschrikkelijk ver door op de perrons waardoor treinpassagiers een ontzettende
grote afstand moeten afleggen richting de brug of richting de treinen. Omdat 's-Hertogebosch de langste perrons heeft van heel Nederland is het voor mensen die aan het einde van deze perrons moeten uitstappen geen pretje meer om op een dergelijke manier de Brabantse hoofdstad te bezoeken. Nou moet de spoorlijn richting Eindhoven en Tilburg ook op zijn beurt in 2014 vernieuwd en verviervoudigd worden wat opnieuw veel overlast zal veroorzaken. De potentile voetgangersbrug bij het PNEM-gebouw had eigenlijk moeten worden aangesloten op de drie perrons maar helaas schieten ze daar nauwelijks mee op.
Het is zelfs allang bekend dat het huidige station helemaal nit bedoeld was om meer treinreizigers aan te trekken maar ze alleen maar afstoot door het verdwijnen van winkels en kantoren, de terugkerende renovaties, constant uitvallende liften en roltrappen, de tochtige voetgangersbrug, de onveilige verkeerssituaties bij de Drakenfontein en bussen die elkaar alleen maar in de weg zitten!
Kortom: dit station blijft niets anders dan ellende veroorzaken wat bij zijn voorganger, het station van Sybold van Ravesteyn (1952-1995), veel minder voorkwam en zelfs dat gebouw was nog stukken mooier dan dit prutsgeval al was het wl even verguisd! |
Antwoord webmaster: |
sittard is toch langer? |
Ekle | 28 apr 2013 |
|
Bij den bosch zijn de laatste tijd werkzaamheden bezig om de capaciteit op het spoor te verhogen (phs) tussen eindhoven en amsterdam, zo is er in de richting van nijmegen een fly-over gemaakt en worden de sporen 6 en 7 verlengd, vandaar dat het station op de schop ligt. |
Mathijs | 15 apr 2013 |
|
Dit zijn voorbereidingen voor de vier sporen over de rivier de Dieze. Door middel van een fly-over kruist het treinverkeer vanuit Oss, het treinverkeer van en naar Utrecht. De oude brug wordt vervangen en voor het treinverkeer van en naar Utrecht bestemt en een nieuwe brug voor het treinverkeer naar Oss. Het treinverkeer hindert elkaar dan niet meer waardoor er meer treinen kunnen rijden. Het derde perron eiland wordt verlengt, krijgt extra roltrappen zodat er in plaats van spoor 6 en 7, er spoor 6a,6b, 7a en 7b mogelijk is. De fly over is sinds vandaag in dienst. |
maarten | 10 jan 2013 |
|
Hallo Wichor
Ik heb even een vraag.
(of voor de gene die het toevallig weet)
Ik reis tegenwoordig iedere woensdag naar tilburg via den bosch
en tot mij grote verbazing ligt het halve station weer op de schop heel spoor 6 en 7 weg!
Wat zijn de plannen voor dit station?? is er ergens een plattegrond schets tekening voor toekomst s hertogenbosch??
vast dank voor de informatie
Maarten v wijk. |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, iemand anders? |
Loes | 21 mrt 2012 |
|
Wat een ontzettende blammage dat op het station na 22.00 uur nergens een plaats is om als reiziger van een toilet gebruik te maken. Zelfs op kleine stations heb je een toilet welke gebruikt kan worden door er 0,50 in te werpen. Hebben ze dat niet dan is er minstens wat bossage in de buurt. Wat een ellende dat de 1e kans om een toilet te bezoeken de binnenstad van Den Bosch is!!!! Een bruisende stad??? met een ouderwetse uitstraling bij het station. Als je naar buiten gaat is er geen gezelligheid te bekennen, omdat er in of buiten het station niet eens een fatsoenlijk restaurantje te bekennen is. Wat een aanfluiting.
|
Antwoord webmaster: |
je kunt beter bij de ns klagen dan hier. ik kan er ook niets an veranderen |
Victor Lansink | 13 okt 2011 |
|
Vraag het aan hoofdarchitect Rob Steenhuis via http://www.sotastudio.eu/ |
Antwoord webmaster: |
ah, dank voor de tip. |
J.L.H. Zeeuwen | 14 jun 2011 |
|
Geachte heer/mevrouw,
Op 23juni a.s. kom ik uit Oss te 23.18 uur aan op spoor 7 te 's-Hertogenbosch;
ik moet dan vervolgens overstappen op de trein naar Amsterdam en wel op spoor 3a te 23.23 uur.
Heb ik voldoende tijd om over te stappen in de 5 minuten die mij gegeven zijn om van spoor 7 naar 3a te gaan?
Ik reis vervolgens door naar Schiphol.
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
J.L.H. Zeeuwen |
Antwoord webmaster: |
normaal is 5 minuten genoeg, als het aangegeven wordt door www.ns.nl als overstap, kan het prima. ligt wel aan je eigen snelheid natuurlijk. ik ben er niet bekend, dus ik weet het niet precies. |
P. Bastiaans | 25 apr 2011 |
|
Kan iemand me vertellen waar spoor 2 gebleven is? |
Antwoord webmaster: |
ik kan de plattegrond niet meer op de site van de ns inzien, maar weet je zeker dat spoor 2 er niet is? is het niet zo dat dat wel een spoor is maar dat er geen perron langs ligt. de perrons zijn namelijk genummerd naar de sporen waar ze aanliggen. als tussen spoor 1 en 3 een spoor ligt, is dat je spoor 2. |
Victor | 29 mrt 2011 |
|
...of vraag het Rob Steenhuis zelf: www.sotastudio.eu/pages/contact.html
|
Antwoord webmaster: |
kijk dat zijn de tips. dank je wel. |
esmee | 27 mrt 2011 |
|
wat is de bouwstijl van het laatste station dat door rob steenhuis is ontworden en waardoor wordt dat gekenmerkt?
Wanneer is deze stijl ontstaan, zijn er oude en nieuw stijlen in verwerkt ? Zo ja welke en waarom,
is deze stijl op functionaliteit gericht?
- zijn er versieringen aangebracht en zo ja op welke manier etc.
|
Antwoord webmaster: |
ik weet niet of het echt een bepaalde stijl is, zoveel verstand van architectuurstijlen heb ik nu ook weer niet. meer info kun je waarschijnlijk wel vinden in Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 - C. Douma |
Jules Vismale | 16 mrt 2011 |
|
Ik zal het kort houden daar ik al vele malen heb gereageerd op dit prachtige station uit de periode 1896-1944. De maquette die ik ervan heb nagebouwd (in vijf jaar tijd en van karton, papier, kleurenkopieën, ijzerdraad, lijm, kit en verf is gemaakt) staat nou in het huidige station van 's-Hertogenbosch tentoongesteld en hij blijkt al net zo geliefd te zijn bij de Bosschenaren e.v.a. als het orginele gebouw van Eduard Cuypers! |
Antwoord webmaster: |
ik heb je bericht verplaatst naar het station, want het heeft natuurlijk niets met de betreffende afbeelding specifiek te maken. hier lezen meer mensen het. |
rob | 6 sep 2010 |
|
Weet u misschien waarvoor de boom op het station is?
er staat tussen spoort 6/7, bij de grap naar beneden een boom. is dit een kunst object? zo ja, weet u van wie?
Groet,
Rob |
Antwoord webmaster: |
nee ik weet het niet, misschien iemand anders van de bezoekers van de site, |
Jules Vismale | 1 nov 2009 |
|
Als er al één station was dat ik als het mooiste beschouw is het inderdaad dit oude station van Eduard Cuypers. Ik heb het ooit zelf als maquette nagebouwd al had ik het graag van steviger materiaal voorzien mét het fraaie interieur! Of er ooit een veel grotere maquette zal komen van het station met interieur en perronoverkappingen hoop ik van harte. Het is alleen jammer dat alle nog bestaande monumentale stations in Nederland meestal met een half gemoderniseerd interieur opgescheept zitten, ingesloten door afschuwelijke moderne hoogbouw die de stations in oude dwergen veranderd en een verouderd spoorwegennet! Mijn grootste wens is eveneens dat het huidige en vreselijke station dat nou in 's-Hertogenbosch staat en meer kost aan onderhoud dan dat het zelf waard is (alles gaat er kapot en het is er ijskoud) tegen de vlakte gaat om nooit meer te herrijzen! |
Antwoord webmaster: |
ik heb je opmerking die ik grotendeels onderschrijf verplaatst naar deze pagina over station ht. het heeft immers niet alleen betrekking op de betreffende afbeelding. |
maarten | 2 jan 2009 |
|
Hoi Wicor,
Ik las ergens bij station's in den Bosch
dat er een Fly-over zou komen???
Mij lijkt het wel leuk want op die brug is dus 2 spoor. en wachtijd kan ik wel over mee praten NET JE AANSLUITING MISSEN 30 min wachten
hopelijk komt het er en zijn er wer wat problemen minder.
ben erg benieuwd!
Maarten. |
Antwoord webmaster: |
ja in de nacht is het helemaal erg, dan komen de treinen uit utrecht net te laat aan om de aansluiting naar tilburg te halen (heb ik gelezen in de dienstregeling). maar dat zal nog wel even duren. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Info over dit station op:
ns.nl|9292.nl|stations.nl
Langstraatspoorlijn
De Langstraatspoorlijn, en dan v.n.l. de periode waarin de gehele lijn personenvervoer kende (1890-1950), wordt uitvoerig beschreven. Ook treft U er vele foto's aan.
Vertrekstaat 1891 (48)
Vertrekstaat 1911 (57)
Vertrekstaat 1929 (74)
Vertrekstaat 1940 (40)
Vertrekstaat 1957 (109)
Vertrekstaat 1971 (257)
Personeel op dit station
Nieuws
Brabantsche opinie over Brabantsche stations (7 jun 1941)
Ingezonden. Primitief en Grootscheeps (2 nov 1895)
NS presenteert Spoorboekje 2008 (14 feb 2007)
Boxtel behoudt stoptreinen in drukke stedendriehoek (30 nov 2006)
Nog steeds onenigheid over passerele station s Hertogenbosch (30 okt 2006)
Ouder nieuws over Hertogenbosch
Literatuur
Stations in de omgeving
Orthen
(1,4 km)
s Hertogenbosch Oost
(2,1 km)
Vught halte
(3,8 km)
Vught
(3,9 km)
De IJzeren Man
(4,7 km)
Heidijk
(4,9 km)
Rosmalen (oud)
(5,2 km)
Rosmalen
(5,9 km)
Vlijmen
(6,3 km)
Hedel
(6,7 km)
|