of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Amersfoort - foto's en omschrijving op stationsweb

station Amersfoort

oude namen voor dit station:
voor 1 jan 1902: Amersfoort aansluiting

Telegrafische verkorting: Amf
lijnkmjaar
Utrecht- Zwolle211863
Amsterdam- Zutphen44.4161874
Amersfoort- Kesteren50.9671886 - 1944
Geopend op1 jan 1889

treinstation in gebruik
Provincie: utrecht

stationsgebouw I (1902-1995)achter de ingangshal bevindt zich een tunnel naar een trap die men kan afdalen om op de perrons te komen. Stationsgebouw is asymmetrish. Maakt onsamenhangende indruk. Toren is nogal laag voor zijn doorsnede. architect: Dirk Antonie Nicolaas Margadant
tijdelijk noodgebouw (1995-1998)
stationsgebouw II (1997)autonome stationshal losgekoppeld van de omringende kantoorpanden. Met vleugels ter weerszijden werd een eigen NS-gezicht verkregen. Gigantische glazen voorgevel architect: J.A. van Belkum
achteringang (2004)Aan de Eempolszijde is een nieuwe ingang gemaakt die die op de loopbrug uitmondt. Opmerkelijk zijn de overeenkomsten met de hoofdingang. architect: J.A. van Belkum

adres: 

Stationsplein 41
3818LE Amersfoort
kaartje van de omgeving
Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
46 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5.9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Amersfoort

204 afbeeldingen

120 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 21 apr 2014 zijn omrand.

1900 (22)
1910 (12)
1920 (12)
1930 (21)
1940 (4)
1950 (16)
1960 (7)
1970 (8)
1980 (55)
1990 (13)
2000 (18)
2010 (49)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (37)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Arjan Krabbenbos13 okt 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Amersfoort gaat per 15 december 2019 Amersfoort Centraal heten. De Keistad heeft naast het Centrale station ook twee andere stations in haar gemeente. Dat zijn de stations Schothorst en Vathorst, beiden gelegen in nieuwbouwwijken. Het hoofdstation van deze mooie stad is ook jaren (10 jaren), thuisbasis van NVBS (Centraal). Deze spoor -en tram/metro hobbyclub met het maandblad Op de Rails mogen hier nog zeker 5 jaren langer blijven. Voordat de NVBS haar intrek had in het modernere stationsgebouw , was het een personeelsverblijf van NS, met kleedruimten, sanitair en kantine!
Arjan Krabbenbos13 okt 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station Leiden Centraal voldoet wel aaan de eisen. Het telt namelijk 3 stations te weten: Station Centraal, Lammenschans en De Vink. Het laatstgenoemde station ligt ook op de grens (=spoordijk) van Voorschoten en Leiden. Daarom staat er ook geen plaatsnaam voor deze laatstgenoemde stationsnaam! De Vink was vroeger een herberg, waar men koffie en bier kom krijgen, maar dat gebouw is er al jaren niet meer! Leiden is een druk knooppunt en de oudste universitaire stad van ons land! Aan studenten, academici, toeristen, forensen en stadsbewoners geen gebrek!
Margaret20 sep 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is 4 minuten overstaptijd van spoor 4b naar spoor 2 ruim voldoende of wordt het rennen?
Martijn3 sep 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf december 2019 zal het station Amersfoort Centraal heten. Zie https://www.nu.nl/binnenland/5987218/station-amersfoort-wordt-zevende-centraal-station-van-nederland.html Detail: Leiden voldoet niet aan het genoemde criterium van minimaal 3 stations.
Henri12 jan 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Milco, wat betreft de Hondekop van Connexxion is er toch iets wat niet klopt. De Hondekop was het type mat'54. De Connexxion-treinen uit de eerste jaren waren van het type mat'64/plan V. Dit zijn geen Hondekoppen, ze lijken er echter veel op. Een echte bijnaam hebben ze nooit gehad. Als je ze persé geen mat'64 of plan V wilt noemen, gebruik dan de term Apenkop. Dit wordt door de media ook nog weleens gedaan. Inmiddels heeft Connexxion de nieuwe Protos-treinstellen alweer een tijdje in dienst. Sinds 2013 is daar een GTW bijgekomen ter vervanging van de laatste plan V. Het spoor Amersfoort - Woudenberg is in 1922 verdubbeld. In de Tweede Wereldoorlog is dit spoor weer weggehaald. Woudenberg - Rhenen was enkelspoor, en Rhenen - Kesteren ook dubbelspoor. In 1981 is de lijn De Haar - Rhenen tot Veenendaal als dubbelspoor aangelegd. Veenendaal - Rhenen is altijd verder enkelspoor geweest. Aan deze lijn staat het originele station van Kesteren er ook nog gedeeltelijk. Deze is echter wel aan restauratie toe.
Ellen Zuyderduyn18 okt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
klopt dit nog steeds???? moeten in amersfoort overstappen.lukt dat in 3 min.komen uit twente en moeten naar schiphol.
Ellen Zuyderduyn18 okt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
klopt dit nog steeds???? moeten in amersfoort overstappen.lukt dat in 3 min.komen uit twente en moeten naar schiphol.
parap28 jun 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit was echt n van de mooiere stations in Nederland. Heel jammer dat het is afgebroken. :(
D.Vossenaar20 jan 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb 2 minuten om over te stappen van perron 2b naar perron 1. Hoe liggen deze perrons t.o.v. elkaar?
Henk Griffioen15 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb 2 min om over te stappen N.l. van perron 6a naar 7. Ik zou het slim vinden als er plattegrondjes zijn met de ligging van de perrons + event. trappen Heeft NS hier wel eens over na gedacht in allerlei commissies? Op de meeste sites is te veel te lezen. Ik hoef toch niet te delen met andermans (vreemde) hobby. Graag antwoord
Antwoord webmaster:
als je mijn hobby vreemd vindt waarom reageer je dan hier. vraag het dan direct aan de ns. de ns heeft we plattegronden op haar site, maar daar hebben ze de perronnummers afgehaald. heel handig! en het zijn ook maar een paar stations.
erica1 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn trein komt aan op spoor 2, ik moet naar spoor 1 en heb daar 2 minuten voor, is dit haalbaar
Antwoord webmaster:
ja ligt tegenover elkaar.
Ruby12 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Liggen spoor 6(a) en spoor 7 op hetzelfde perron ?
Antwoord webmaster:
ja. volgens mij wel.
Mike3 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vlakbij het station aan de noordzijde gaat een stuk spoor niet noordwaarts maar oostwaarts. Welke spoorlijn is dat??
Antwoord webmaster:
is nu de ponlijn, vroeger de lijn naar kesteren en verder naar nijmegen. reden internationale treinen over. de lijn naar rhenen is daar ook nog een deel van.
Yolo13 jul 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ligt spoor 2a op het zelfde platform bij spoor? (Graag voor morgen antwoord)
Antwoord webmaster:
ik lees dit niet elke dag, dus waarschijnlijk ben ik te laat, maar inderdaad ligt op hetzelfde perron. als ns zegt dat die ovestap te halen is is dat meestal wel het geval.
johannes21 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik heb morgen 1 min de tijd om over te stappen van perron 6a naar 7. Liggen deze perrons tegenover elkaar op hetzelfde platform ? Op de terugweg stappen wij over van perron 2 naar perron 2. Liggen deze ook tegenover elkaar ? mvrgr. van hoeve
Antwoord webmaster:
als ns dat aangeeft zal dat wel kunnen idd. anders geven ze die overstap niet aan.
Henk de Klerk30 jan 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
helaas staat op de website vd NS bij de stations plattegrond niet aangegeven welke perronnummers er zijn !
Antwoord webmaster:
ja helaas. vroeger wel, maar de plattegronden zijn een tijd weggeweest, nu zijn ze er weer en vernieuwd. de enige vernieuwing is dat de spoornummer verdwenen zijn. niet echt handig.
A.Ph.Mol4 jan 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waar is de luifel van de hoofdingang gebleven
Antwoord webmaster:
een keer is genoegm of ging er iets mis. ik weet niet waar die luifel is. is die weg?
Piet26 jun 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zie geen nummers staan op de plattegrond van de NS, zie ik iets over het hoofd?
Antwoord webmaster:
nee dat klopt dat hadden ze vroeger wel, maar nu niet meer, echt een achteruitgang waarover ik de ns al eens eerder had gemaild. zal ik nog eens doen.
Cas17 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
reisplanners geven nummers van de sporen aan.Ze geven aan bv dat je van spoor 1 naar spoor 2 moet lopen bij het overstappen.Het zou gemakkelijk voor ons zijn indien wij op een platte grond de sporen met hun nummer zouden kunnen zien om te weten te komen of we ver moeten lopen bij het overstappen. Waar kunnen we dat vinden?
Antwoord webmaster:
wat dacht je van de site van de ns?
Rob26 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Misschien een leuk punt ter informatie. Aan de westkant van het station bouwt Prorail een tunnel voor een enkel spoor. Door deze tunnel kunnen treinen vanuit A'dam > A'foort ongelijk kruisen met de treinen Utrecht > A'foort. Treinen vanuit A'dam komen dan binnen op spoor 1.
Antwoord webmaster:
ja wel leuk, maar veel doe ik niet met dat soort zaken.
Han Lefering26 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wichor, In de krant stond een bericht over een FA.Putto, in dienst bij de HSM als leerling klerk per 6/4 1891. Per 1/4 1917 cst Hks,daarna Bkg, vervolgens acst 1A Rotterdam RMO, tenslotte cst Amf 1A. Met pensioen op 1/10 1935.
Han Lefering17 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Per november 1935 wordt de heer CWA Mouwen benoemd tot cst 1A met ster te Eindhoven, dus niet Amersfoort.
Antwoord webmaster:
ja dat had ik daar al staan.
Niels28 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hier staat dat het station Amersfoort werd geopend op 20 aug 1863. Dat betreft echter het nabijgelegen NCS station. Het huidige station Amersfoort werd pas geopend in 1902. Al zou je de halte Amersfoort Aansluiting (1889-1902) op ongeveer dezelfde plek als voorganger kunnen zien. De halte Amersfoort Aansluiting lag overigens alleen aan de lijn uit Baarn. De treinen uit Utrecht konden daar niet komen.
Antwoord webmaster:
je hebt helemaal gelijk. ik heb het nu aangepast en inderdaad zoals je zegt beschouw ik aansluiting als voorloper van het huidige station. het perron van aansluiting is geheel geintegreerd in het nieuwe station bij mijn weten. maar de utrechtse lijn takte toch ook aan op aansluiting, dat was juist het nut van aansluiting. dat je niet van staat naar ncs hoefde te lopen, maar dat beide treinen hier stopten en je kon overstappen (er was dan ook geen uitgang).

Ik lees op wiki dat ik het fout heb, inderdaad utrecht sloot er pas op aan toen het nieuwe station amersfoort werd geopend.

R. Troost14 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Over de Pon lijn was dat niet de lijn die aansloot op de lijn naar Rhenen en daarna over de Nederrijn richring Kesteren liep?
Antwoord webmaster:
je inderdaad, de lijn staat hier toch ook niet als pin lijn, maar als spoorlijn amersfoort kesteren?
Han Lefering22 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben in het bezit van enige jaargangen van Nieuw Spoor, de voorloper van de Koppeling.
Antwoord webmaster:
aha, zodoende. leuke stukjes. bedankt.
Han Lefering21 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In december 1950 ontving de schrijver J. Rook uit handen van de hoofdstationschef de heer J. Saas een bedrag van honderd gulden voor een goede oplossing van een puzzle.
Antwoord webmaster:
waar heb je dit soort weetjes vandaan? leuk.
jan wolff6 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik wil het oude startion namaken. Zijn er oude architecten tekeningen van het station in Amersfoort. Deze wil ik dan wel afdrukken, om daarna het station in de goede verhoudingen natemaken.
Antwoord webmaster:
ja zou het bij het utrechts archief kunnen proberen .zij hebben de oude spoorarchieven in huis. zie www.hetutrechtsarchief.nl voor contact informatie.
fjghofmeijer17 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
moet men van spoor 6a naar spoor 7 met de trap?
Antwoord webmaster:
er staat een plattegrond op de site van het station met de perrons, daar kun je het zelf op zoeken. en bovendien heb ik het zelfde antwoord net aan degene gegeven die de laatste reactie voor jou had geplaatst. daar had je het toch ook gewoon kunnen lezen?
Saskia29 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan iemand mij vertellen of spoor 6a en spoor 7 langs hetzelfde perron liggen bij station Amersfoort? Dit i.v.m. met 2 minuten overstaptijd met een fiets met bagage.... Als iemand het weet hoor ik het heel graag. Vr. Groet, Saskia
Antwoord webmaster:
aan de rechterkant van deze pagina staat een plattegrondje, daar kun je op zien dat ze inderdaad naast elkaar liggebn.
Wolter Zigterman23 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Om een einde te maken over de vragen over de sporen op station Amersfoort: spoor 1 en 2: bijna uitsluitend reizigersverkeer richting Zwolle/Apeldoorn; spoor 3: reizigers en goederenverkeer in beide richtingen; dit spoor is via kruiswissels verbonden met perronspoor 4; spoor 4 a/b: reizigersverkeer richting Utrecht/Hilversum resp. Barneveld/Ede-Wageningen; spoor 5 a/b: reizigersverkeer naar Hilversum en incidenteel naar Amersfoort Schothorst; spoor 6 a/b reizigers verkeer richting Utrecht; spoor 7 a/b: reizigersverkeer; richting Hilversum (de sporen 4 t/m 7 zijn zo lang dat veel treinen aan een vijfde van de spoorlengte genoeg hebben; deze treinen stoppen bij de oostelijke luchtbrug); spoor 8 en 9: lange doorgaande sporen voor goederenverkeer in beide richtingen, in westelijke richting veelal via Weesp-Duivendrecht aansluiting-Breukelen-Harmelen aansluiting richting Rotterdam. Overigens liggen er langs de spoorlijn richting Hilversum nog zeker 10 sporen, die een belangrijke functie hadden toen de Wagenwerkplaais nog bestond, en toen er nog een rangeerstation was. Voor personentreinen is er het opstelemplacement Bokkeduinen, ten westen van de spoorlijn naar Hilversum, met werkplaats van Connexxion. Het enkelsporige lijntje van Amersfoort naar Leusden Zuid staat plaatselijk bekend als het "Pon-lijntje". Hierover worden een of soms twee keer daags autotreinen afgeleverd bij de Volkswagen-Audi importeur Pon. Uit het tijdstip waarop de ochtendtrein rijdt valt af te leiden dat deze trein op spoor 3 wacht tot de Intercities naar Zwolle en Apeldoorn vertrokken zijn (7.10 u.).
Antwoord webmaster:
de vragen zijn gesteld door iemand die mij indertijd bestookte met vragen. niet alleen bij dit station, maar ook op andere stations staat mijn site vol met zijn vragen, vaak meerdere per dag per station. ik zie hem de laatste tijd niet meer reageren. het pon lijntje staat niet alleen plaatselijk zo bekend, maar ook landelijk. vroeger was de lijn veel uitgebreider liep het niet dood en waren er ook personentreinen te vinden.
Wolter Zigterman23 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij de nieuwbouw van station Amersfoort heeft men de perrongebouwen op het eerste en tweede perron alleen een opknapbeurt gegeven. Het tweede perron is ingrijpend veranderd: de kopsporen aan de westzijde zijn opgebroken, en het perron is aan de oostzijde aanmerkelijk verlengd. De smalle luchtbrug aan de westkant is ingrijpend vernieuwd, met uitzondering van de trappen. In tegenstelling tot de grote luchtbrug einigt deze op het derde perron.
Nathalie Swinkels17 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat is het adres van de achteringang van het station? Kan ik daar ook makkelijk mensen met de auto afzetten die met de trein verder reizen? Adres achteringang kan ik nergens vinden.
Antwoord webmaster:
je kunt inderdaad makkelijker mensen aan de achterkant afzetten dan aan de voorkant. op google maps zie ik dat het aan de achterkant het piet mondriaanplein heet. als je de borden P+R volgt kom je er ook geloof ik, maar dat weet ik niet zeker.
Björn10 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
milco: het zijn geen hondekoppen, maar Mat '64. De nieuwe treinen komen volgens planning vanaf september in dienst. Op de site van de Valleilijn staan al plaatjes en plattegronden van de nieuwe Protos-stellen.
milco10 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
die treinen mat 64 noem ik altijd hondekop. ik gebruik geen namen zoals ddm, mat 64 enzo ik zeg altijd hondekop, dubbeldekker, koploper, buffel, regiorunner...
Jan Willem van Soomeren10 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Even een opmerking wat betreft de vroegere internationale treinen over Amersfoort - Kesteren de werkelijke dienst was niet over Venlo maar over Kleef. Dus Amsterdam CS - Hilversum - Amersfoort - Kesteren- Zetten Andelst - Nijmegen - Kleef - Keulen (reden de meeste treinen via Groesbeek , Kranenburg Xanten Keulen HBF en verder. De lijn Nijmegem - Kleef met station Groesbeek was tevens volledig dubbelsporig tot 1965. Ook de verbindingsboog Zetten - Andelst - Nijmegen. Deze lijn is de jaren Negentig moedwilleg door NS en DB om zeegeholpen door grenstarieven. Misschien opleving binnen een aantal jaar zoals Enschede - Gronau.De lijn Amersfoort - Nijmegen - Kleef was voor Station Amersfoort tot 1944 een belangrijke lijn voor het station Amersfoort.
milco8 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
heb vorige week vrijdag de valleilijn gezien. tis gewoon een hondekop met een valleilijn-sticker. hoop dat de echte valleitreinen snel komen.
milco2 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ga vanavond naar het wokrestaurant in het stationsgebouw. ik hoop de valleilijn te zien.
Antwoord webmaster:
veel plezier. maar ik dacht dat je slechtziend was? Kun je de spoorlijn wel zien dan?
milco2 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ja het wokrestaurant zit precies naast de spoorlijn. dat is wel te zien. ik kan met 1 oog zien, maar kan met dat ene oog best goed zien. het restaurant zit bij de fietsenstallingen bij t busstation in het gebouw.
milco26 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
is er van amersfoort in de richting rhenen/veenendaal/maastricht/duitse grens 1 spoor gesloopt ofzo?? als je uit het wokrestaurant kijkt, zie ik maar 1 spoor. maar u (als webmaster) heeft gezegd dat er 2 sporen lagen. hoe zit dat?
Antwoord webmaster:
ja, ik zei er LAGEN twee sporen, inderdaad! er is er dus een gesloopt.
milco26 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
hoeveel sporen heeft amersfoort ns? (ik hoop dat u mijn bericht heeft gelezen bij station zandvoort over sporenplan.nl)
Antwoord webmaster:
misschien kun je dat soort vragen beter stellen aan info@sporenplan.nl. Ik heb het nu al zo druk met het beantwoorden van al je vragen.
milco21 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
reden ze in beide richtingen over 1 spoor?
Antwoord webmaster:
nee vroeger was het dubbelspoor. ik geloof zelfs de hele lijn.
milco21 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ging het spoor RICHTING amersfoort met een viaduct of een brug over de spoorlijn heen? anders staat het niet.
Antwoord webmaster:
nee hoor, dat deden ze vroeger nog niet zo, gewoon met een paar wissels.
milco21 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
waren er op de vroegere lijn amersfoort - rhenen die kant op ook nog stations die nu gesloopt zijn?
Antwoord webmaster:
ja hoor, leusden (maar dat was een wachterswoning) en woudenberg- scherpenzeel staat er nog grotendeels. en veenendaal en rhenen hadden ook een oud stationsgebouw, maar dat is nu vervangen door nieuwbouw.
milco21 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik vind amersfoort van bovenaf gezien een heel erg mooi station. echt waar!!!!
milco20 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
vanaf het wokrestaurant zie je 1 spoor dat vanaf dit station naar leusden (die kant op) gaat. hier rijden toch heel soms goederentreinen. hebben hier vroeger echt passagierstreinen gereden?
Antwoord webmaster:
ja internationale treinen zelfs. de huidige lijn naar veenendaal en rhenen lag in het verlengde van deze lijn met een brug over de rijn naar kesteren. er reden treinen amsterdam- amersfoort, veenendaal- kesteren- nijmegen- venlo en dan naar duitsland of maastricht.
milco22 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
hoeveel sporen heeft amersfoort NS
Antwoord webmaster:
voor een beeld van aantallen en ligging van de sporen kun je het beste kijken op www.sporenplan.nl
milco6 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik kom wel eens op dit station omdat er in of bij het gebouw een wokrestaurant zit. je kan daaruit naar de treinen kijken of als je vooraan zit naar de fietsenstallingen met daaarachter een busstation. het is een mooi station en sinds kort komt er ook de vallei trein lijn van hier naar ede wageningen. die zou ik wel eens willen zien.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Nieuws

Foto’s fleuren uitgang station Amersfoort op (Algemeen Dagblad - 31 mrt 2009)

Station Amersfoort krijgt restaurant (de Stentor - 4 mrt 2009)

ouder nieuws

Links


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Actuele vertrektijden (ns.nl)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (31)
Vertrekstaat 1911 (98)
Vertrekstaat 1929 (105)
Vertrekstaat 1940 (72)
Vertrekstaat 1957 (189)
Vertrekstaat 1971 (312) Personeel op dit station

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 3)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 87)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 196)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 119, 174, 307-309)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 221)

Stations in de omgeving

Amersfoort NCS (500 m)
De Vlasakkers (800 m)
Kleine Koppel (1 km)
Amersfoort Staat (1.4 km)
Amersfoort Schothorst (3.2 km)
Liendert (4.2 km)
Groote Melmweg (4.7 km)
Soest (4.9 km)
Soest Zuid (5 km)
Soestduinen (5.3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.com/amersfoort