Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
AEEAhaus- Enschedé Eisenbahn Gesellschaft (1898 - 1928)
Begin exploitatie 25 april 1903. Stoomtractie in exploitatie door de HSM, ook het Duitse deel. Naasting en overnamen Nederlands deel door Staat der Nederlanden op 1 april 1928. Tegelijkertijd overname beheer van het Duitse deel door Reichseisenbahnen. Het Duitse deel bleef eigendom van de AEE.
AMAken- Maastrichtse Spoorweg Maatschappij (1845 - 1898)
Begin exploitatie 23 oktober 1853. Naasting en overname Nderlandse deel door de Staat, en exploitatie Nederlands deel door SS op 1 juli 1898.
ARSociété Anonyme des Chemins de Fer d'Anvers à Rotterdam (1852 - 1880)
Onderhield ook een bootdienst Moerdijk- Rotterdam, in aansluiting op de treinen uit Antwerpen. Begin exploitatie op 3 juli 1854. Overname exploitatie door Grand Central Belge op 1 januari 1856. Naasting en overname Nederlands deel door SS op 1 juli 1880.
ASSpoorwegmaatschappij Almelo-Salzbergen (1862 - 1925)
Begin exploitatie 18 oktober 1865 (vanaf 6 oktober reeds goederenvervoer). Exploitatie door de Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen, vanaf 1 oktober 1892 door de Hollandse Spoorwegmaatschappij. Naasting en overname door Reichseisenbahnen van het deel Oldenzaal grens- Salzbergen op 1 juli 1924. Naasting Almelo- Oldenzaal door HSM op 1 juli 1925.
CMECölner-Mindener Eisenbahn Gesellschaft (1856 - 1886)
Begin exploitatie Elten- Emmerich 15 feb 1856. Venlo- Straelen 31 december 1874. Eigendommen overgenomen door KPEV (Köninglich Preussische Staatseisenbahn- Verwaltung) op 1 januari 1886.
DVDe Lokaalspoorwegmaatschappij Dinxperlo- Varsseveld (1901 - 1935)
Exploitatiebegin 1 december 1904. Exploitatie door HSM. Naasting en overname eigendom door de Staat der Nederlanden op 1 januari 1935.
EOLokaalspoorwegmaatschappij Enschedé- Oldenzaal (1887 - 1920)
Begin exploitatie 10 april 1890. Exploitatie door de HSM.
GLSGroninger Lokaalspoorwegmaatschappij (1887 - 1938)
Exploitatiebegin 16 augustus 1893, expl door SS vanaf 1 jan 1938 door NS. Voor Winsum- Zoutkamp begin exploitatie op 1 april 1922 door SS. Naasting door Staat der Nederlanden op 1 januari 1936.
GOLSGeldersch- Overijsselsche Lokaalspoorweg Maatschappij (1881 - 1920)
Begin exploitatie op 15 oktober 1884 door HSM. Overname eigendommen door HSM op 1 juli 1920.
GTSociété du Chemin de fer de Gand à Terneuzen (1865 - 1929)
Begin exploitatie 1 april 1869. Terneuzen Sluiskil in medegebruik van MT. Exploitatie door SGE (Société Générale d'Exploitation des chemins de fer). Vanaf 1 januari 1873 exploitatie door BHH (Compagnie des chemins de fer des Bassins Houillers de Hainaut), vanaf 1 januari 1877 door de SF (Syndicat déxploitation pour les lignes de Flandres), en vanaf 1 januari 1878 door de GT zelf. Overname Nederlands deel door MT op 1 april 1930.
HESMHollandse Electrische Spoorwegmaatschappij (1898 - 1936)
Begin exploitatie op 3 augustus 1912 door HSM. Gedeeltelijke opheffing en deels overname van lijnen door HSM op 1 januari 1936.
HNLokaalspoorwegmaatschappij Hollands Noorderkwartier (1884 - 1935)
Begin exploitatie 3 november 1887. Eerst stoomtractie, vanaf 1929 ook motortractie. Exploitatie door HSM. Naasting en overname door Staat der Nederlanden op 1 januari 1935.
HSMHollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij (1837 - 1938)
Begin exploitatie 24 september 1839, met spoorwijdte 1945 mm. vanaf 2 mei 1866 1435. Vanaf 1 januari 1917 gemeenschappelijke exploitatie met de SS, geleidelijk aan onder de naam Nederlandse Spoorwegen. Overname door NS op 1 januari 1938.
HZSMHaarlem- Zandvoort Spoorweg- Maatschappij (1880 - 1925)
Begin exploitatie op 3 juni 1881. Exploitatie overgenomen door HSM op 1 juni 1889. Eigendommen overgenomen door HSM op 1 januari 1925.
KNLSKoninklijke Nederlandsche Lokaal Spoorwegmaatschappij Koning Willem III (1880 - 1920)
Opgericht in 1880 als Nederlandsche Locaalspoorweg-Maatschappij. De door deze maatschappij aangelegde spoorwegen droegen de koninklijk goedgekeurde en statutair vastgestelde naam Spoorwegen Koning Willen III.

Begin exploitatie 2 juli 1887, met stoomtractie. Vanaf 1924 ook motortractie. Exploitatie door de HSM. Overname van eigendommen door HSM op 1 juli 1920.

LLCompagnie du Chemin de fer de Liègeois - Limbourgeois et des prolongements (1862 - 1898)
Naasting en overname door Belgische staat en overname eigendommen Belgisch deel door EB (Chemins de fer de l'Etat Belge) op 1 januari 1896, met voortzetting exploitatie door SS voor rekening en risico van de EB. Overname exploitatie Belgisch deel door EB op 1 juli 1898. Naasting door Belgische staat en overname Nederlands deel door Staat der Nederlanden op 1 juli 1898, met exploitatie door SS.
LMCompagnie du Chemin de fer de Liège à Maestricht et ses extensions (1860 - 1898)
Begin exploitatie 24 november 1861. Naasting en overname Nederlands deel door Staat der Nederlanden op 1 juli 1898. Exploitatie door SS vanaf 1 januari 1899.
LWSpoorwegmaatschappij Leiden-Woerden (1875 - 1899)
Begin exploitatie 15 oktober 1878 door NRS, vanaf 1890 door SS. Naasting en overname eigendommen door Staat der Nederlanden op 1 januari 1899.
MTSociété du Chemin de fer international de Malines à Terneuzen (1868 - 1948)
Begin exploitatie 27 augustus 1871. Overname Sas van Gent grens- Terneuzen van GT op 1 april 1930. Overname exploitatie Nederlands deel door NS op 21 januari 1948, overname eigendommen Nederlands deel door NS op 1 juli 1948.
NBSociété Anonyme des Chemins de du Nord de la Belgique (1861 - 1898)
Begin exploitatie 1 oktober 1867. Naasting door Belgische staat en overname Nederlands deel door Staat der Nederlanden, met exploitatie door SS, op 1 juli 1898.
NBDSNoord-Brabants-Duitsche Spoorwegmaatschappij (1869 - 1925)
Begin exploitatie 15 juli 1873. Overname exploitatie door SS op 1 juni 1919. Vanaf 1924 exploitatie Gennep grens- Wesel door Reichseisenbahnen, overname van dat deel in 1925. Nederlands deel door SS overgenomen in 1925.
NBMNederlandsche Buurtspoorweg- Maatschappij (1900 - 1927)
Begin exploitatie op 29 augustus 1901 door NCS. Vanaf 1 mei 1919 door SS. Overname eigendommen door SS op 1 januari 1927.
NCSNederlandsche Centraal- Spoorweg- Maatschappij (1860 - 1934)
Exploitatie begonnen op 20 augustus 1863. Overname exploitatie door SS op 1 mei 1919. Naasting en overname eigendommen door Staat der Nederlanden op 1 januari 1934.
NFLSNoord-Friese Locaalspoorweg-Maatschappij (1899 - 1935)
Begin exploitatie 22 april 1901. Overname exploitatie door HSM op 1 december 1905. Naasting en overname door Staat der Nederlanden op 1 januari 1935.
NHLocaalspoorweg-Maatschappij Neede-Hellendoorn (1904 - 1935)
Begin exploitatie 1 mei 1910 met stoomtractie. Vanaf 1926 ook motortractie. Exploitatie door HSM. Naasting en overname door Staat der Nederlanden op 1 januari 1935.
NOLSNoordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (1899 - 1938)
Begin exploitatie 15 januari 1903 met stoomtractie. Vanaf 1926 ook motortractie. Alle lijnen geëxploiteerd door SS. Twee lijnen (Almelo- Mariënberg en Zwolle- Emmen) overgenomen door NS op 1 januari 1938. Andere lijnen waren reeds gesloten.
NRSNederlandsche Rhijnspoorweg- Maatschappij (1845 - 1890)
Neemt exploitatie van Amsterdam- Utrecht- Arnhem over van 'Rijn Spoorweg' op 1 september 1845. Naasting en overname door Staat der Nederlanden op 15 oktober 1890.
NSNederlandse Spoorwegen (1937 - heden)
Op 1 januari 1938 overname SS en HSM. Overname van lijnen eigendom van de Staat der Nederlanden. Overname reizigersvervoer door NS Reizigers op 1 januari 1995 en exploitatie goederenvervoer door NS Cargo.
NSMNijmeegsche Spoorweg Maatschappij (1863 - 1923)
Begin eploitatie 9 augustus 1865. Exploitatie door RED, vanaf 1886 door de HSM. Overname eigendommen door HSM 1 juli 1923.
NWSNederlandsch-Westfaalsche Spoorweg-Maatschappij (1872 - 1926)
Begin exploitatie 24 juli 1878 met stoomtractie. Vanaf 1925 ook motortractie. Exploitatie door BME, vanaf 1882 door KPEV en vanaf 1920 door Deutsche Reichsbahnen. Naasting en overname 1 januari 1926. Exploitatie voortgezet door HSM.
NZOSNederlandsche Zuid-Ooster spoorwegmaatschppij (1872 - 1892)
Begin exploitatie 4 juni 1881. Overname exploitatie door SS op 1 mei 1883. Overname eigendommen door SS op 1 januari 1892.
NZSNederlandse Zuider Spoorwegmaatschappij (1891 - 1899)
Begin exploitatie 1 mei 1896 door SS. Overname eigendommen door SS op 1 januari 1899.
OLDOOverijsselse Lokaalspoorweg-Maatschappij Deventer - Ommen (1907 - 1935)
Begin exploitatie 1 oktober 1910 door SS. Naasting en overname eigendommen door Staat der Nederlanden op 1 januari 1935.
SSMaatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (1863 - 1938)
Begin exploitatie 5 oktober 1863. Aanvankelijk verdeeld in een Noordernet en Zuidernet, beide eigendom van de Staat der Nederlanden. Vanaf 1 januari 1917 gemeenschappelijke exploitatiemet HSM, geleidelijk onder de naam Nederlandse Spoorwegen. Overname door NS op 1 januari 1938.
STARGronings Drentse Spoorwegmaatschappij (Stadskanaal - Ter Apel - Rijksgrens) (1914 - 1959)
Begin exploitatie 2 mei 1924 door SS. Staking personenvervoer in 1935. Beperkt goederenvervoer door NS vanaf 1941. Overname eigendommen door NS op 5 januari 1959.
SVSpoorwegmaatschappij De Veluwe (1896 - 1935)
Begin exploitatie 1 mei 1902 door de NCS. Vanaf 1919 door SS. Lijn Ede- Barneveld eerst in exploitatie als tramweg. Vanaf 1903 als lokaalspoorweg. Naasting en overname door Staat de Nederlanden op 1 januari 1935.
SZBSpoorwegmaatschappij Zuid-Beveland (1920 - heden)
De SZB bestaat inmiddels weer, maar houdt zich nu bezig met het rijvaardig maken van een stoomlocomoitef van de Jülicher Kreisbahn.
ULSUtrechtse Lokaalspoorweg Maatschappij (1896 - 1934)
Begin exploitatie 27 juni 1898 door de NCS, vanaf 1919 door de SS. Naasting en overname door Staat der Nederlanden op 1 januari 1934.
WESTIGSpoorweg maatschappij Woldjersspoorweg en Stoomtramwegen in Midden en Noordelijk Groningen (1923 - 1940)
Begin exploitatie 1 juli 1929 met motor- en stoomtractie door SS. Vanaf 1 januari 1938 door NS. Naasting en overname door NS op 1 januari 1940.
ZHESMZuid-Hollandse Electrische Spoorweg Maatschappij (1900 - 1923)
Begin exploitatie 1 mei 1907 met stoomtractie. Op 1 oktober 1908 exploitatie overgenomen door de HSM, met elektrische tractie (10.000 V wisselspanning 25 Hz). Voor het goederenvervoer en to 1911 voor delen van het reizigersvervoer ook stoomtractie. Eigendom overgenomen door HSM op 1 januari 1923.