Hein de Jong | 16 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
De lijn Gouda – Den Haag is midden dertiger jaren geëlektrificeerd als onderdeel van het elektrificatie-programma voor het Middennet. Officiële in gebruikname van de bovenleiding op het Middennet is 15 mei 1938, wat “ironisch” genoeg ook de sluitingsdatum van de halte Zevenhuizen-Moerkapelle voor het reizigersverkeer is. Waarschijnlijk hangt één en ander samen met de introductie van een “starre” zomerdienstregeling welke op die datum van kracht wordt en waarbij een groot aantal stations en haltes (150) werden gesloten.
Op de foto is de aanduiding Zevenhuizen Moerkapelle, geschilderd op de oostelijke zijgevel, [reeds?] verdwenen. Het gebouw is op 1 november 1944 bij een bombardement zodanig beschadigd dat het moest worden afgebroken.
De datering van deze voorstelling zal dus ergens liggen tussen 1938 en 1944. Ervan uitgaande dat in de oorlog niet veel van dit soort opnames (voor prentbriefkaarten) gemaakt zullen zijn, noch dat er veel met het afgebeelde type auto zal zijn gereden (tenzij het een Duitse auto is.....), ligt de datering van de afgebeelde situatie eerder rond 1940.
Echter, naar mijn mening is de foto zelf ouder: de bovenleidingportalen zijn een latere toevoeging (retouche) aan een bestaande prentbriefkaart. Dit is ondermeer af te leiden van hun wat “simpele tekening” en niet geheel correcte perspectief. Ook ontbreekt er bovenleiding aan de rechterkant van de foto (boven de perronsporen e.d.): deze zouden in een actuele opname zeker zichtbaar geweest moeten zijn.
Misschien kan de inzender van de foto nog iets toevoegen: als het een gelopen (=verzonden) kaart is, dan valt er misschien nog wat naders te concluderen aan de hand van de gebruikte postzegel(s) / dagtekenstempel(s).
|
Antwoord webmaster: |
wat scherp gezien van die bovenleiding inderdaad. nu je het zegt zie ik het pas en denk ik: 'wat dom dat ik zelf niet heb gezien dat de foto zo slecht geretoucheerd is'. ik denk dat de sluiting niet ironisch is. met de elektrificatie is de stoptrein den haag- gouda geheel verdwenen, dus ook de stoptrein stations. die leverden niet genoeg verkeer om een starre uurdienst te kunnen blijven vullen, maar dat zeg je zelf ook al. |
Victor | 16 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Mmmmmm, 'k zou dat type auto best wel eind jaren '30 willen schatten. Het type prentbiefkaart past daar ook wel bij en daarbovenop lijkt de foto gemaakt te zijn om het novum van de bovenleidingsmasten in beeld te brengen. |
Antwoord webmaster: |
ok ik ben niet zo thuis in auto's en jij hebt vrij veel ervaring met het dateren van foto's. deze foto zal inderdaad zijn genomen ter gelegenheid van de eerste elektrificatie in de jaren 30. |
Han Lefering | 15 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Op de foto staan portalen van de bovenleiding. |
Antwoord webmaster: |
is het ook niet in de 30 er jaren gelektrificeerd geweest? maar de auto die voor het station staat lijkt me ook een beetje te modern inderdaad, meer de jaren 50. zal het veranderen. |
Han Lefering | 14 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Afbeelding midden vijftiger jaren. |
Antwoord webmaster: |
waar zie je dat aan? |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar
Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.