Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Schagen - afbeelding 10 station Schagen

stationsgebouw I (1960)
type: SS 5e klasse
Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij sommige stations een bakstene sierrand aangebracht. De gootlijsten en windveren hebben een geschulpte rand. Als dakbedekking wordt in de regel zink gebruikt, maar ook pannen komen voor. De verdieping heeft onder andere twee gekoppelde rondboogvensters. De vensters en deuren hebben een kleine, maar vermeldenswaardige versiering: de plaatsen waar een horizontale en een verticale glasroede elkaar kruisen zijn versierd met een soort rozet. Tegen de zijden en in de hoeken zijn halve, resp. kwartronde rozetten aangebracht.

Mat '46 op de voorgrond.

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7,4 gegeven.
Bron: Niestadt fotocollectie Zijper Museum ©
Meer afbeeldingen van Niestadt fotocollectie Zijper Museum ©

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Han Lefering3 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
De stationschef geeft het vertreksein. De procedure was als volgt: De hoofdconducteur sloot alle deuren en gaf de trein klaar voor vertrek aan de degene die het vertreksein ging geven. Op grotere stations was dit de perronopzichter (popz), op de kleine was dit de treindienstleider. In dit geval is het de stationschef(Cst). Op de grote stations hing een wit vertreklicht onder de perronkap. Dit licht komt nu voor met een V eronder, als teken dat de Hc de vertrekprocedure mag starten. In 1957 kreeg de Helderse lijn relaisbeveiliging. Ik weet niet of er toen nog vertreksein werd gegeven door het stationspersoneel? In Alkmaar is het eind zestiger jaren afgeschaft.'s Avonds werd gebruik gemaakt van een nachtstaf met verlichting, deze was behoorlijk zwaar en is ook nog wel eens gebruikt voor andere, minder vriendelijke doeleinden. Tevens werd bij het geven van het vertreksein gebruik gemaakt van de mondfluit.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1960




1967









1968