of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Noord Scharwoude - afbeelding 3 station Noord Scharwoude

stationsgebouw (1900)
type: SS 5e klasse
Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij sommige stations een bakstene sierrand aangebracht. De gootlijsten en windveren hebben een geschulpte rand. Als dakbedekking wordt in de regel zink gebruikt, maar ook pannen komen voor. De verdieping heeft onder andere twee gekoppelde rondboogvensters. De vensters en deuren hebben een kleine, maar vermeldenswaardige versiering: de plaatsen waar een horizontale en een verticale glasroede elkaar kruisen zijn versierd met een soort rozet. Tegen de zijden en in de hoeken zijn halve, resp. kwartronde rozetten aangebracht.

Vanwege copyright kunen de foto's van Dierdorp niet getoond worden.

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
8 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 6 gegeven.
Bron: via Floris Dierdorp
Deze foto is mij per fiets bezorgd door Floris Dierdorp, hij heeft hierop niet het auteursrecht. De foto is hier slechts op een zeer lage resolutie beschikbaar. Meent u het auteursrecht op deze foto te hebben en staat u publicatie niet toe, meld het, dan wordt de foto verwijderd.
Meer afbeeldingen van via Floris Dierdorp

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Bart Severein10 apr 2011
bij afbeelding 3 staat 1910 vermeld maar ik heb hier een ansichtkaart die van zeker voor 1904 is (geen adresdeel op de achterzijde).
Antwoord webmaster:
Oh ja, voor 1904 was de gehele achterzijde als adres gedeelte in gebruik en moest je je persoonlijke boodschap aan de voorzijde plaatsen. Je kunt overigens ook bij iedere afbeelding reageren. Ik heb je bericht daarom daarheen verplaatst.

Dank voor je toevoeging aan de site. Kan ik je nog niet overhalen (een deel van) jullie prachtige verzameling op mijn site te tonen? Het doet geen afbreuk aan de originelen omdat het in lage resolutie is, terwijl jullie wel optimale zichtbaarheid van jullie verzameling krijgen. Er zijn al veel organisaties en personen die hier de voordelen van inzien.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1900