station Zevenaar GOLS - foto's en omschrijving op stationsweb
station Zevenaar GOLS
Geopend op | 15 jul 1885 |
Gesloten op | 1 jun 1918 | |
treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland
stationsgebouw (1884-1970) | Type GOLS- groot Rechthoekig hoog gebouw, met een puntgevel aan de straat- en perronzijde. Op de begane grond een plaatskaartenbureau, goederenbergplaats, vestibule met loket en wachtkamer. Op de bovenverdieping wa...lees verder
|
2 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 10 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Zevenaar GOLS
15 afbeeldingen
10 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 nov 2024 zijn omrand.
|
1920 (1)
|
|
1950 (2)
Station in gebruik voor de lijn naar Doetinchem- Winterswijk. Later reden de treinen door. Eerst naar het voorplein van het SS station, met aan weerszijden een spoorbeambte, nog later gewoon naar de perronsporen.
Het nieuws van den dag, 01-05-1885:
Na langdurige onderhandelingen heeft thans de aansluiting van den locaal-spoorweg Zevenaar—Winterswgk met den Ned. Rijn Spoorweg te Zevenaar/ zeer ten gerieve van het publiek, baar beslag gakregen. Reeds is de stationschef van den Rijnspoorweg benoema tot chef van het station aan deu locaalspoorweg. Het station van laatstgenoemde lijn is onder dak gekomen.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (5)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Michiel Kreuze | 30 jan 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wellicht een wat late reactie op de vraag van Marco.
De sporen die Marco zag liggen bij de aftakking naar Didam hadden niets te maken met oude GOLS station. Deze sporen waren de aansluiting van de sigarettenfabriek (BAT - vroeger Turmac).
Het oude GOLS station stond wat verder naar achteren (gezien vanaf de spoorlijn) op het terrein van de BAT. Het GOLS station is gesloopt voor de aanleg van de hallen van de Turmac. Bij de aanleg van die hallen en de spooraansluiting is destijds ook de oude draaischijf die daar lag weer bloot komen te liggen. De draaischijf lag ongeveer op de plaats waar later de spoorloods van de BAT stond.
Het beste kun je herleiden waar het station ongeveer gestaan heeft door in Google Maps vanaf de straatzijde van station Zevenaar een rechte lijn te trekken langs de spoorzijde van het voormalige stationspostkantoor en inklaringskantoor langs richting de BAT te trekken (vanaf het GOLS station liep het spoor rechtdoor via het stationsplein voor het andere station langs om aan de Arnhemse zijde een aansluiting op het hoofdspoor te geven).
Dan kom je bij de BAT fabriek uit op ongeveer de open plaats tussen de spoorloods en de rest van de fabriek.
Het spoor naar Didam liep daarna door en kwam in de huidige boog aan net naast de huizen aan de Poelwijklaan (daarom staat dat laatste huis zover van het spoor). Dat is inderdaad ongeveer ter hoogte van het stootjuk van de fabrieksaansluiting. Alleen liep het GOLS-spoor dan net ten noorden en door het donkere groen vlak voor de loods. |
Marcel Pelgrom | 26 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geachte webmaster,
Dank voor uw mooie website
Ik ben geinteresseerd in de stationschefs van de GOLS 1887-1915.
Is een publicatie bekend waar meer over het personeel te vinden is?
m.v.g. M.P. |
John Smith | 13 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Zevenaar en Zevenaar G.O.L.S. hebben mijn warme belangstelling. Wanneer iemand een situatieschets van het sporenplan heeft of wil maken dan graag. De man achter sporenplan.nl heeft zijn uiterste best gedaan op het naoorlogse deel van het Nederlandse spoor. Maar mijn warme belangstelling gaat ook uit naar alle rails die er vr de oorlog gelegen hebben. Op de foto's hier op de website lijkt het of de spoorwijdte van de G.O.L.S. ook normaalspoor is. Verder mijn complimenten voor al het werk van de sitebeheerder. Goed voor vele uren kijkplezier waarvoor heel erg bedankt. |
Antwoord webmaster: |
natuurlijk was de spoorwijdte van de GOLS normaalspoor. had je anders verwacht? ik heb thuis het boek van evert heusinkveld over sporen in de achterhoek en twente, daar saat wel een sporenplan in. |
Sjoerd Eeftens | 30 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Marco zegt niet of hij het huidige station Zevenaar bedoelt of het vroegere.
De oude sporen die er nu (2009) nog liggen vormen de voormalige spooraansluiting naar de losplaats en naar Turmac die niets te maken hebben met het vroegere Zevenaar GOLS.
Op oude foto's tot 1963 kan sprake zijn van voormalige GOLS-sporen; er lag hier een fors GOLS-emplacement met los- en laadsporen, terwijl de twee GOLS-reizigerssporen voor het oude stationsgebouw van Zevenaar NRS langs liepen, over het voorplein, om aan de westzijde in de hoofdsporen naar Arnhem uit te komen.
Daarnaast lagen er, voor de Tweede Wereldoorlog aan de noordoostzijde langs de hoofdsporen naar Elten/Emmerich, maar weer ten zuiden van de GOLS-sporen, 4 doorgaande opstelsporen die ook als wachtspoor of locwisselspoor konden worden gebruikt. Er lag dus een groot emplacement waar nu de aftakking naar Winterswijk ligt. Wat er nu van Zevenaar rest is een schimmetje van wat er toen lag, maar dat zien we overal in ons land. |
Marco | 29 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vlakbij de aftakking richting Didam liggen nog wat oude sporen. Eentje eindigt op enkele meters van de lijn Zevenaar - Winterswijk op een stootjuk. Kan iemand mij vertellen of dit nog een restant is van de aansluiting naar Zevenaar Gols? |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, maar iemand op de site wellicht wel. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1891 (8)
Vertrekstaat 1911 (6)
Nieuws
Expositie over 125- jarig spoor Zevenaar- Winterswijk (11 jun 2010)
Literatuur
Stations in de omgeving
Babberich
(1,3 km)
Didam
(1,8 km)
Zevenaar
(3,3 km)
Elten
(5,3 km)
Stillewald
(6 km)
Groessen
(6,2 km)
Wehl
(7,7 km)
Duiven
(7,8 km)
Doetinchem de Huet
(10,6 km)
Westervoort
(11,5 km)
|