station Vriezenveen - foto's en omschrijving op stationsweb
station Vriezenveen
Telegrafische verkorting: Vz
treinstation in gebruik
Provincie: overijssel
stationsgebouw (1905-1984) | Type Hardenberg Aan de straatzijde twee puntgevels, aan de perronzijde één. Eindgebouwen springen aan de straatzijde iets naar voren. In verschillende uitvoeringen gebouwd.
architect: E. Cuypers
| verbouwing 1914 | rechterzijde een vleugel met wachtkamer
|
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,9 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Vriezenveen
44 afbeeldingen
34 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 17 jan 2024 zijn omrand.
|
1990 (1)
|
2000 (1)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (3)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Martijn | 31 aug 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het tweede spoor is bij het groot onderhoud in 2016 opgebroken.
Het eilandperron is hierdoor een zijperron geworden.
De treinen stoppen op voormalig spoor 2, dat nu als spoor 1 genummerd is. |
Gertjan Stamer | 31 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aan noordzijde stationsgebouw bouwt men nieuwe fietsenstaliing in 1978,in 1979 bow van nieuw eilandperron met nieuwe fraaie abri van glas.Op 21 December 1984 sloop stationsgebouw en eilandperron krijgt daardoor nieuwe entree bij de overweg...al dit soort details zijn te lezen in het boek Het Spoorboek van Vriezenveen 1906-2006 door H Boonstra/100 jaar lokaalspoor en de geschiedenis van andere Vriezenveense sporen...een zeer informatief boek wat vele details geeft(ook fotografisch erg interessant)geen ISBN nr te vinden! Uitgave Vereniging Oud Vriezenveen. Voorts is te melden dat deze halte een uitbreiding van de fietsenstalling heeft meegemaakt(overkapt!)in voorjaar 2010. Een interessante spoorlijn die helaas weinig stationsgebouwen heeft(alleen nog Vroomshoop). |
Gustaaf-Jan Heinhuis | 7 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het betreft een station van het type 2e klas van de NOLS. Zie ook: wikipedia. |
Antwoord webmaster: |
Die indeling in klassen zoals die op wikipedia staat heeft niets met de grootte en vorm van de stationsgebouwen te maken, maar meer met het belang van de plaats. Ik houd een indeling in vorm aan zoals die in Romers wordt gebruikt. Vriezenveen was van dezelfde vorm als nu nog in Hardenberg aanwezig is. Ommen, een ander station van de tweede klasse wijkt daar bijvoorbeeld sterk vanaf. Veendam en Coevorden zijn beide eerste klasse stations, maar verschillen behoorlijk. (Veendam wijkt nogal af van de andere gebouwde stations). Daarom gebruik ik een andere indeling en noem ik de typen stations naar de naam van het eerstgebouwde station. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1911 (14)
Vertrekstaat 1929 (19)
Vertrekstaat 1940 (15)
Vertrekstaat 1957 (46)
Vertrekstaat 1971 (43)
Personeel op dit station
Nieuws
Arriva neemt spoorlijn Emmen-Zwolle over (11 mei 2010)
Plan voor bouw van bedrijfsruimten op plek station Vriezenveen (16 jul 2008)
Station keert als model terug in t Vjenne (26 mrt 2008)
Boek bij eeuwfeest spoorlijn Mariënberg- Almelo (27 sep 2006)
Boek over historie van spoor Vriezenveen (12 aug 2006)
Ouder nieuws over Vriezenveen
Literatuur
Stations in de omgeving
Westerhoeve
(2,9 km)
Aadorp
(3,5 km)
Wierden
(4,4 km)
Daarlerveen
(4,7 km)
Almelo
(6,1 km)
Vroomshoop
(6,6 km)
Almelo de Riet
(7,9 km)
Geerdijk
(8,6 km)
Notter
(8,9 km)
Nijverdal West
(9,7 km)
|