John Schoonbrood | 31 mei 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heeft iemand foto's /tekeningen van het westelijk deel van het station. Ik wil graag inzicht krijgen in de gehele situatie aldaar (sporen, gebouwen, Stationsstraat). Groet en alvast bedankt. John Schoonbrood |
R.Verlinde | 21 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
"bericht hoeft niet te worden geplaatst, enkel ter info"
Link naar het station van simpelveld klopt niet, deze wijst het station van landgraaf aan.
Juiste link is deze.
Dit station is toch nog in gebruik door de ZLSM? Waarom staat het dan toch vermeld als buiten gebruik? |
Antwoord webmaster: |
Die link naar het kaartje wordt automatisch gemaakt met behulp van het adres, dat kan ik niet wijzigen, het adres klopt namelijk wel gewoon. In gebruik bij mueseumspoorlijn betekent niet dat het voor regulier openbaar vervoer in gebruik is. Daarom buiten gebruik. Ik heb bijvoorbeeld de hofpleinlijnook buiten gebruik, want dat is nu metro (randstadrail). Misschien moet ik daar eens een paar categorien voor maken, zal ik eens over nadenken.
dit bericht is toch wel interessant genoeg om te laten staan. |
Marco | 21 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ten zuiden van de "normale" sporen ligt een stukje smalspoor. Dat is echter niet origineel. Het is een stukje dat elders ( het is mij onbekend waar)verwijderd moest worden en zolang maar even op Simpelveld neergelegd is, om er misschien ooit iets mee te doen. Geen oude fabrieksaansluiting dus! |
Dennis | 9 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
de draaischijf is verhuist naar duitsland
deze is later gebruikt in de regio van gerolstein
in het eifelgebied
ik heb dit van mensen uit het eifelgebied
die vroeger werkte als machinist op de duitse lijn gerolstein-daun-Wittlich |
Bert Senden | 9 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo Wichor.
Van het stationsgebouw Simpelveld heb ik jaren geleden een model schaal 1:87 gebouwd in de orginele staat. De eerste tekeningen die zlsm in bezit kreeg waren van mij afkomstig.
Ik zal je een foto sturen.
Groeten Bert Senden. |
Antwoord webmaster: |
dank, ik heb een van de foto's geplaatst. |
Gertjan Stamer | 1 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Al enige jaren donateur ZLSM en zojuist nieuwe blad gekregen...hierin staan fraaie bouwtekeningen stationsgebouw-het bestaat in 2010 precies 100 jaar en op 29 September 1908 werd het aanbesteed en is ten oosten van het 1e stationsgebouw gebouwd en is in 1910 geopend.Veel meer details in het altijd interessante blad der ZLSM...sloop westelijk deel gebouw in 1975...om maar wat interessants te noemen. Donateursdag op zaterdag 12 Juni 2010. |
Antwoord webmaster: |
ok ik heb de datum van de verbouwing veranderd. |
Sjoerd Eeftens | 15 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De eis tot levering van bovenbouwmateriaal van de Duitse bezetter van 23 januari 1942 behelsde de levering van 500 km compleet enkelspoor ten behoeve van de strijd in het oosten. Dit was het zogeheten Klövekornprogramm. De NS kon 113 km leveren uit voorraad. De rest moest komen uit opbraak van in dienst zijnd spoor. De NS vertraagde uiteraard de opbraak en protesteerde geregeld. Voor 11 juli 1942 werd evenwel opdracht gegeven tot het opbreken van ondermeer één spoor van het baanvak Schaesberg - Simpelveld.
Abv 3335 van Simpelveld, d.d. 18-3-1943, vermeldt het door NS enkelsporig maken van Spekholzerheide - Simpelveld: het oostelijk spoor wordt opgebroken. Op het laatste station breekt NS ook spoor 2 op alsmede de draaischijf. Die gaat naar elders. Op Spekholzerheide verandert dan nog niets.
Abv 3416 van Schaesberg en Spekholzerheide, d.d. 1-6-1944 vermeldt het opbreken van het rechter (westelijk) spoor Schaesberg - Spekholzerheide. Op de stations Schaesberg, Kerkrade Centrum en Spekholzerheide worden aanpassingen gedaan. Zo komen aan weerszijden van Kerkrade Centrum slingers in het hoofdspoor dat hierdoor in plaats van op het oostelijk, op het westelijk perronspoor wordt aangesloten.
Chevremont blijft Blokpost maar nu op het enkelspoor en met Blokstelsel A ipv III.
(Archief Sjoerd Eeftens, muv Klövekorn: dit staat vermeld in "Het Spoorwegbedrijf in Oorlogstijd" van wijlen Kees Huurman, voor welk boek ik de tekeningen maakte). |
Bert Senden | 13 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb een bestand bijgevoegd met de emplacementstekeningen. Ik heb deze destijds gemaakt voor de zlsm. Misschien dat een en ander dan duidelijk wordt.
Het Miljoenenlijntje werd (zoals je misschien wel weet) dubbelsporig aangelegd. Dit is op diverse plaatsen nog te zien. Bijv de dubbele bruggenhoofden in Landgraaf (Schaesberg). Op oude foto's is bij Chevremont nog het wachthuisje te zien voor het tweede spoor. Zoals je zelf al schrijft is ook dit tweede spoor door de NS verwijderd of door de duitsers opgeeist.
De Miljoenenlijn was van begin af aan al een zorgen kindje. Eigenlijk ook overbodig. Van de diverse mijnen waar er al spoorverbindingen aangelegd naar Heerlen en Simpelveld. Heerlen - Terwinselen (1906), met aansluiting op de Oranje Nassau 2 in Schaesberg en als eindpunt de Staatsmijn Wilhelmina in Terwinselen. In een van de eerste ontwerpen van de Miljoenenlijn heeft men de lijn naar Terwinselen willen doortrekken naar Spekholzerheide om daar aan te sluiten op het kolenspoor van de Willem Sophia en Domaniale mijn naar Simpelveld. Kerkrade had een prima tramverbinding met Heerlen.
Op de emplacements tekening van Simpelveld uit 1931 is ook het voormalige dubbele kolenspoor te zien naar Kerkrade. DE seinen die op deze tekening zijn ingetekent zijn draaiseinborden van de Staatsspoorwegen. Bij aanleg van de Miljoenenlijn werd dit vervangen omdat men het verloop van de kolenbaan niet acceptabel vond. Dus vanuit Spekholzerheide liepen tot 1942 4 sporen richting Kerkrade centrum. Twee van de Domaniale mijn en twee van de NS.
Met het verwijderen van spoor twee bedoel ik uiteraard Simpelveld. En met Kerkrade bedoel ik het dubbelspoor van Simpelveld NAAR Kerkrade.
Ik hoop dat een en ander nu duidelijk is. |
Bert Senden | 12 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo Wichor In een tekst van een bezoeker staat geschreven dat spoor 2 door NS verwijderd is. Naar mijn weten is dit spoor door de duitsers in 1942 opgebroken voor elders de zaak te herstellen. Ook het dubbelspoor naar Kerkrade is toen verwijderd. Over het verwijdren van de draaischijf bestaan meerdere verhalen. Ook hier weer zouden de duitsers deze verwijderd hebben. Maar ook dat deze verhuisd is naar Amsterdam om daar een defecte draaischijf te vervangen. De draaischijf is ook maar zeer sporadisch gebruikt. Ik heb nog een foto waarop te zien is dat het dubbelspoor was, maar helaas is de foto zeer onduidelijk. Het emplacement is diverse malen veranderd. De grootste aanpassing kwam toen de dubbelsporige lijn uit Kerkrade (voormalig kolenspoor) werd aangesloten op emplacement Simpelveld. ook de beveiliging werd diverse malen aangepast. Groeten Bert Senden. |
Antwoord webmaster: |
het was lastig zoeken geweest als ik mijn site niet zo goed kende. Gelukkig wist ik me nog te herinneren waar de opmerking van het verwijderen van een spoor in de oorlog geplaatst was (namelijk Zaandam afbeelding 18). Maar nu begin ik toch te twijfelen, bedoel je niet Simpelveld? Ook omdat je het over kerkrade hebt... Dus: als je nog een reactie hebt op een opmerking van een ander, graag reageren met de knop op die pagina, 'voeg zelf een tekst toe' en niet in het algemene reactieformulier, anders wordt het zo zoeken voor mij, 'in een tekst van een bezoeker' is zo onduidelijk.
Inhoudelijk: het spoor is niet verwijderd door de duitsers maar door de nederlandse spoorwegen. de duitsers vorderden in de oorlog materiaal voor de aanleg aan het oostfront, maar lieten (logischerwijs) aan de nederlandse spoorwegen over om te bepalen waar ze dat materiaal vandaan haalden. ze hadden wel wat beters (nou ja...) te doen. |
Jeroen van der Veldt | 28 okt 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Simpelveld is de thuishaven van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij.
Hier vind je o.a. een mooi opgeknapt station en vernieuwd perron.
Op het depot vind je de rijtuigen, de stoomlocomotieven en diesellocomotieven.
De lijn loopt vanaf Schin op Geul naar Kerkrade en in het voorjaar van 2007 rijden ze door naar Valkenburg |
P. Meijer | 10 okt 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Spoor 2 is weer aangelegd door de ZLSM. In de NS-tijd werd dit spoor na het sluiten der mijnen al snel verwijderd. Zie: http://spoorweghistorie.mijnbevindingen.info/ . |