Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Schagen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Schagen

Telegrafische verkorting: Sgn
lijnkmjaar
Amsterdam- Den Helder (Nieuwediep)21,2941865
Geopend op 20 dec 1865

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw I (1862-1967)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1866lage aanbouw met zadeldak
verbouwing 1907aan linker zijde een zeer lange vleugel
stationsgebouw II (1968)Type standaard Douma standaardstationsgebouw. Baksteenschijf aan straatzijde door lokale kunstenaar. architect: C. Douma

adres: 

Plantsoen 1
1741EM Schagen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
8 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Schagen

85 afbeeldingen

49 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 9 okt 2024 zijn omrand.

1900 (1)
1910 (1)
1920 (1)
1950 (2)
1960 (18)
1970 (2)
1980 (2)
1990 (7)
2000 (23)
2010 (26)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (11)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
henk bol24 jun 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom geen adres van station Schagen vermeld op deze site?
Antwoord webmaster:
staat er wel: Plantsoen 1 1741EM Schagen
Susan Koster6 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Ik ben vandaag mijn portemonnee verloren en ik kreeg te horen dat hij is gevonden en gebracht is bij u in de Kiosk. Ik wil hem morgen komen ophalen. Ik kom hem ophalen rond 9 of 10 uur. Alvast bedankt dat u ons gebeld heeft Vriendelijke groet, Susan Koster
Antwoord webmaster:
pfff, natuurlijk niet bij u in de kiosk, ik ben toch niet de ns... en waarom zou dan nu net diegene die deze berichten leest degene zijn die je gebeld heeft, er werkt er zeker maar een bij de ns?
Rik van Hemmen1 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn oom was the station chef op schagen in deze tijd en mijn zus and ik logeerde daar soms met mijn oom en tante in hun flat boven het station. Het was heerlijk om gewoon de dag rond het station door te brengen en om s'nachts de treinen langs horen te kome.
Antwoord webmaster:
heb het bericht verplaatst naar het station, want het ging hier niet over de afbeelding (bovendien was de afbeelding erg slecht en ga ik het verwijderen)
Han Lefering23 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In juni 1917 werd de heer Dijke commies te Sgn overgeplaatst naar Zd.In zijn plaats komt de heer Aalders van de lichting 1912 van Hoek van Holland.
Antwoord webmaster:
personeel anders dan stationschefs neem ik niet op, dat is teveel werk.
Han Lefering23 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
In febr. '41 is de heer U.Kamstra alhier geslaagd voor het examen stationsambtenaar.
Gertjan Stamer7 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Opening 2e stationsgebouw Schagen op 26 November 1967...als de Wizzl er al enige tijd in huist wordt aan spoorzijde chemische WC ingebouwd in November 2002.Voorjaar 2003 start sloop oude fietsenstallingen en bouwen van nieuwe overkapte kluzien en klemmen-ook bij trapje halverwege perron spoor 1.In Januari 2004 verbetering hellingbaan voorzijde stationsgebouw.Het Volker Stevin dienstgebouw aan zijde De Hoep(noordzijde)gesloopt in najaar 2006 en op zelfde plek nieuwe overkapte fietsenstallingen. Bouw liften en verbeteren perrontunnel al bekend,ook hellingbaan aan zijde De Hoep en nieuwe overkapte fietsenstallingen op nieuwe plek bij hellingbaan/perrontunnel heeft nu dus trap ipv schuine vloer als vroeger. In Februari 2010 is fietsenstalling uit najaar 2006 dus verzet naar hellingbaan-op oude plek Volker Stevin dienstgebouw een groot lang gat...wat gaat er hier gebeuren? Overkappingen bij liften/over trappenhuizen zijn fraai maar eilandperron is nog steeds erg open en onbeschermd...eigenlijk geldt dat ook voor perron spoor 1. Wizzl is in Mei 2009 omgedoopt tot Kiosk.
wout bakker3 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
hoi ik ben kraanmachinist bij sjefhoutenbos te schagen ik heb 6maanden aan het nieuwe station gewerkt en heb onderandere de liftschachte uitgegraven .. k zal kijken wat ik aan fotoos heb gr wout.
Han Lefering8 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Schagen in de zeventiger jaren, een levendig en gezellig station. Het was een station waar alles nog voorkwam. Je was treindienstleider en lokettist. Je kon er buitenlandse kaartjes afgeven, zitplaatsen reserveren, vakantiereisjes boeken (Minitrips), koffers en fietsen als bagage bevrachten, goederen bevrachten als expresgoed en het station was geopend voor wagenladingen, voornamelijk vertrek (koelwagens). Het publiek was gemoedelijk en vriendelijk. Het kon er erg druk zijn vooral wanneer er storing was in de relaisbeveiliging. Berucht was storing van de rijrichting. Alle seinen tussen Schagen en de Waard stonden dan op rood en de AKI/AHOB's bleven dan dicht liggen. Je moest dan alle treinen bij je mede treindienstleider telefonisch: vragen, aannemen, afseinen en binnen seinen. Ook werden er dan door de oplopende vertraging kruisingen verlegd. Al je handelingen moest je vastleggen in het treinregister. De machinisten meldden zich telefonisch om toestemming te vragen verder te rijden, dit geschiedde op zicht, ten hoogste 40 km. Voor iedere trein moest een lastgeving AKI/AHOB worden uitgeschreven. Deze bracht je naar de machinist, die hem tekende en een deel in ontvangst nam. Je gaf de machinist en de conducteur toestemming om te vetrekken. Het uitrijsein toonde dan geel knipperlicht. Een gestoorde rijrichting werd wel veroorzaakt door blikseminslag.
Han Lefering3 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tot aan de spoorverdubbeling van het baanvak Heerhugowaard-Schagen werd er om het half uur te Schagen gekruist. In de spits ook wel met drie treinen. Bij vertraging werd de kruising verlegd naar Anna of de Waard.
Antwoord webmaster:
Dit hoort meer bij het station en niet specifiek bij de afbeelding waar je het plaatste.
Han Lefering13 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 12 september 1944 is er op het emplacement een munitietrein ontploft na een beschieting door vliegtuigen. De ravage was enorm. Ook veel woningen beschadigd.
Jeroen Muntjewerf6 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
4 september j.l. is de laatste informatiebijeenkomst geweest omtrend de stationsverbouwing voor de 2 liften en hellingbaan. Na heel wat jaren er in de weer voor geweest te zijn, wordt het definitieve startsein gegeven in de 1e week van oktober en zoals eerder vermeld wordt het eind maart 2009 de oplevering verwacht

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (9)
Vertrekstaat 1891 (12)
Vertrekstaat 1911 (22)
Vertrekstaat 1929 (25)
Vertrekstaat 1940 (14)
Vertrekstaat 1957 (42)
Vertrekstaat 1971 (78)
Personeel op dit station

Nieuws

Vernieuwd station geopend : Station Schagen rolstoelvriendelijk (5 jun 2009)
Renovatie station Schagen goed op koers (2 jan 2009)
NS-station Schagen na jaren soebatten goed toegankelijk voor mindervalide (5 sep 2008)
Liften station Schagen pas klaar in 2009 (22 feb 2008)
Liften van glas bij Station Schagen (25 mei 2007)

Ouder nieuws over Schagen

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 49)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 141)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 142, 233)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 114, 121-122)

Stations in de omgeving

Schagerwaard (1,5 km)
Zijdewind (5 km)
Oudesluis (5,5 km)
Noord Scharwoude (7,7 km)
Anna Paulowna (9,2 km)
Oostpolder (10,1 km)
Middelweg (11,9 km)
Breezand (12,1 km)
Heerhugowaard (12,8 km)
Obdam (13,9 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/schagen