Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Fijenoord - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Fijenoord

lijnkmjaar
Rotterdam- Breda46,11877
Geopend op1 okt 1901
Gesloten op3 okt 1926

treinstation buiten gebruik
Provincie: zuid-holland

haltegebouw (1899-1926)Aan weerszijden van het spoor worden twee gelijke gebouwtjes geplaatst.

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
3 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 10 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Fijenoord

2 afbeeldingen

De laatst toegevoegde afbeeldingen op 7 sep 2011 zijn omrand.

1920 (1)

halte aan de Roentgenstraat

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
cees schultz5 jul 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Ik heb nog een afbeelding(plattegrond) van het station halte Fijenoord van 25 november 1902. Vriendelijke groet Cees Schultz.
Cees Schultz23 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het is toch interessant om zoveel reacties te krijgen op het onderwerp station(halte)Roentgenstraat.Zelden zal in Nederland een station zo vaak van plaats zijn veranderd als in de wijk Feijenoord.Het eerste station verschijnt in 1872 bij het dan tijdelijke eindpunt van de sporen vanuit het zuiden,het Mallegat.Aan de rivierkant van de doodlopende rails wordt een tijdelijk houten stationgebouw geplaatst.Vanuit dit station,ook wel eens aangeduid als Hulpstation Fijenoord,kunnen doorgaande reizigers verder noordwaarts met kleine stoomboten.Nadat in 1876 de sporen via Feijenoord zijn verbonden met station Delftsche Poort aan de noordzijde van de Nieuwe Maas verdwijnen de tijdelijke stationsvoorzieningen aan het Mallegat.Pas in het jaar 1900 wordt het tweede station geopend,de halte Fijenoord ter hoogte van de Roentgenstraat.De bouw hiervan volgt pas op herhaaldelijk aandringen van de bevolking van de wijk.Het dichtstbijzijnde station was namelijk op dat moment IJsselmonde,ruim 1 kilometer zuidelijker dan het Mallegat.Op 1 oktober 1900 stopt de eerste trein op Feijenoord!De stationsvoorzieningen bestaan uit twee perrons die lopen van de Roentgenstraat tot aan de Steven Hoogendijkstraat.Op beide perrons komen houten gebouwtjes met loketten en wachtruimtes.Deze halte wordt in 1926 opgeheven omdat er elders alweer een nieuw station wordt gebouwd.Dit derde station komt zuidelijker te liggen,tussen het Mallegat en de Rosespoorstraat en dient ter vervanging voor zowel de haltes Feijenoord(bij de Roentgenstraat)als Ijsselmonde.De voorzieningen zijn in eerste instantie zeer sober:twee perrons met enkele houten wacht-en dienstruimten.De halte krijgt de benaming Fijenoord(zonder de e achter de F)In 1933 volgt een aanpassing van het station in de vorm van nieuwe perrongebouwtjes en een voetgangerstunnel met gebogen betonluifels.Vanaf 1952 hebben de reizigers de mogelijkheid over te stappen op de stoomtramvan de R.T.M.die(pas dan)hier een halte krijgt.De treinreizigers moeten wachten tot 1958 voordat een volwaardig stationsgebouw is geplaatst.Het station heeft inmiddels de naam Rotterdam Zuid gekregen.Het is door ir.S.van Ravesteyn ontworpen
Antwoord webmaster:
Een goed gebruik dat de laasbaarheid van getypte teksten vergroot is het plaatsen van spaties na een leesteken. vooral bij een fragment als 'R.T.M.die(pas dan)hier' wordt de leesbaarheid veel beter wanneer je schrijft 'R.T.M. die (pas dan) hier', maar dat even terzijde als tip voor een vogende keer. het gaat mij te ver om dat nu zelf allemaal hier te verbeteren, maar het stukje is een leuk overzicht van de geschiedenis.
Harry14 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
@ Webmaster: daar heb je een punt. Blijft de vraag in hoeverre het bouwsel samen met Bergweg de 2 enigste zijn in hun soort. Ik ben benieuwd.
Harry13 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het Rotterdams Archief kent deze halte ook nauwelijks. Die is ooit 1x in een boekje over de wijk opgedoken, verder nergens iets over te vinden. Nogmaals dank aan de inzender van deze foto. Nu over die halte zelf: ze ligt tegen hoogspoor aan. Afhankelijk van de definitie ervan kan dit wel eens een uniek soort halte zijn. Ik laat stations aan een dijk zoals Hembrug even buiten beschouwing. Alleen station Rotterdam Bergweg is vergelijkbaar: nauwe ingang aan de zijkant, direct aan de straat. Trap omhoog naar het perron,evenwijdig aan de rails. In de Engelse grote steden wemelde het van dit soort stations. (Spotgoedkoop om te bouwen en om ze te sluiten hoef je alleen maar de ingang dicht te metselen) Nu op de vierkante milimeter: In tegenstelling tot Bergweg is dit een halte en geen station. En mede afhankelijk van definitie van hoogspoor kan halte Fijenoord wel eens uniek zijn. Was er een andere vergelijkbare halte aan hoogspoor in NL? Bij mijn weten niet. -Hoogspoor is bij mij een metalen en/of stenen construktie waarover een trein rijdt met er onder winkels of straat. Zoiets als de oude Hofpleinlijn. Een simpele ophoging zoals in Tilburg en Eindhoven noem ik geen hoogspoor, een traject over een dijk ook niet-
Antwoord webmaster:
wat goed dat wij hem dan wel hebben. meestal is zo'n lokaal archief behoorlijk accuraat. Ik ken er wel wat mensen, voor een beeldbank project op mijn werk werken we samen met het rotterdams gemeentearchief. zal ze er wel eens naar vragen.

On topic: waarom is bergweg een station en dit een halte? dat onderscheid is nu weer niet zo heel groot. zoveel treinen stopten er niet volgens de dienstregeling van 1911

Harry13 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ja, Bergweg mag gerust een halte worden genoemd. Dan zijn er nu 2 in dit soort, ook niet echt veel. Betekent dat dan wellicht dat de reguliere halte Bergweg enig in zn soort was? Fijenoord was vooropgezet tijdelijk, dat telt wellicht slechts half. Maar nogmaals, het ligt er ook aan wat iemand hoogspoor noemt. Neem je dat begrip ruim, zijn er nog tientallen in deze soort. Dan is het niet echt interessant meer.
Antwoord webmaster:
fijenoord was niet als tijdelijk bedoeld toch? het is uiteindeijk tijdelijk gebleken, maar ik neem niet aan dat ze al wisten dat het 20 jaar later zou worden verplaatst,
Harry13 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hun bericht luidde: Voor het stationnetje op de Roentgenstraat verwijs ik naar het artikel 'Feijenoord in de jaren twintig en dertig van deze eeuw' van H. van Hoek in het Rotterdams Jaarboekje 1981, p. 229, die er melding van maakt. In de collecties van het Gemeentearchief komt dit station -voor zover na te gaan- overigens ook nergens voor. Met vriendelijke groet, Dr. Arie van der Schoor accountmanager wetenschappelijk onderzoek Afdeling Dienstverlening Gemeente Rotterdam Gemeentarchief Rotterdam Dus zonder deze inzending hadden we er nog lang op kunnen wachten...
Antwoord webmaster:
toch wel vreemd dat ze het nergens hebben staan, omdat het er toch een aantal decennia is geweest.
Sjoerd Eeftens13 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tja, en laat de halte/stopplaats Fijenoord nu op een dijk zijn gelegen! Het is immers de aarden oprit naar de brug over de Koningshaven. Dat soort plekken waren (en zijn) er meer in Nederland, zoals, inderdaad: Hembrug, maar ook Bandijk (bij Deventer), Velperpoort, Zwijndrecht, Laan van Nieuw Oost-Indie, Zaltbommel, Hedel, Waardenburg, Culemborg, Leidschendam-Voorburg enz., enz. Ik denk dat Bergweg en Blaak als constructieviaductstations unieker waren. Waren, want nu zijn er wel meer constructiestations op beton te vinden. De kwalificatie Stopplaats, Halte en Station (in die volgorde van belangrijkheid) is op een aantal plekken in ons land zelfs enkele malen veranderd. Zo is Princenhage Station geweest, daarna Halte. Sommige Haltes werden later Stopplaats maar ook het omgekeerde kwam voor. Op een Stopplaats was in principe geen Beambte aanwezig, op een Halte een Haltechef, en op een Station een Stationschef. Het is maar goed dat deze site dat onderscheid niet maakt, want het is anno 2011 niet meer van belang en ook verwarrend. In beveiligingstechnisch opzicht is er thans nog wel een verschil tussen een Station (PPLG) en een Halte (aan de vrije baan), maar dat terzijde.
Antwoord webmaster:
ik heb het onderscheid wel genoteerd, maar erg strak is het niet en inderdaad het veranderde nogal eens. ik zal het meenemen in de klankbordgroep agenda.
Victor3 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben in de archieven de naam Röntgenstraat/Roentgenstraat ook nooit tegengekomen als naam voor een halte.
Antwoord webmaster:
nee dat klopt inderdaad, de halte lag daar maar heette fijenoord. dnak voor het uitzoeken.
Harry2 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat is er ingewikkeld? Die halte is gewoon verplaatst danwel ingeruild. Of zie ik dat te simpel? Overigens is het echt Roentgenstraat en geen Röntgenstraat.
Antwoord webmaster:
wanneer je het over fijenoord hebt wel, maar rotterdam stadion heette tot 1948 rotterdam zuid, in 1953 is fijenoord rotterdam zuid gaan heten. dus het is danig ingewikkeld dat rotterdam een halte fijenoord op twee plaatsen heeft gehad, en een rotterdam zuid op twee plaatsen, waarbij een van die plaatsen zowel fijenoord als rotterdam zuid heeft geheten. zo'n rare driehoeksverhouding ken ik nergens anders (middelstum/ westerwijtwerd dat ook vandaag is aangepast op sjoerds aangeven komt een beetje in de buurt)
Sjoerd Eeftens1 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het is toch ingewikkelder dan tot nu toe gesteld: De halte Fijenoord (pas op: alleen deze schrijfwijze is bij het spoor correct; dus geen e en een lange ij!) is volgens dienstorder 3283 van de SS geopend op 1 oktober 1901, wat aardig overeenkomt met het bouwbestek uit 1900. De gebouwen en perrons van de halte waren gelegen onmiddellijk ten zuiden van de onderdoorgang bij km 46,1, zoals de foto toont. De naam Röntgenstraat is voor de halte bij het spoor nooit gebruikt. De halte werd volgens DO 1897 NS gesloten op 3 oktober 1926, zijnde exact de openingsdatum van de tweede halte Fijenoord (halte bij wp 54), gelegen bij km 45,1, per 4 oktober 1953 genoemd: Rotterdam Zuid (2). Er was namelijk ook (van 2 maart 1932 af) een halte Rotterdam Zuid (1), welke op 1 november 1948 al was omgedoopt in Rotterdam Stadion, gelegen bij km 44,0. Nu (tunneltrace) ligt Rotterdam Zuid bij km 45.375, bij de voormalige overweg bij Woning 55 en Blokpost 55.
Antwoord webmaster:
dank voor de reactie. ik heb het aangepast zoals je aangeeft (zelfs de kilometrering, die kon ik een tijd niet aanpassen omdat het formulier een fout bevatte, maar dat lukt nu wel weer). misschien goed om een face to face keer af te spreken hoe we jouw archief en kennis beter kunnen benutten bij dit soort zaken?
Harry29 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het (onvolprezen) Utrechts Archief maakt melding van het volgende: Maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwegen bestekken: 2. Inventaris 2.08. Nrs. 701-800. 779: maken gebouwen en inrichtingen voor de halte Feijenoord tussen de roentgensstraat en de steven- hoogendijkstraat ten behoeve van de lijn Rotterdam-Breda, 1899 Datering: 1899 NB: haltegebouwen met perron en situatie.
Antwoord webmaster:
oh mooi, klopt onze aanname inderdaad, bij de roentgenstraat lag de eerste halte feijenoord. ik heb deze opmerking dan ook naar dat station verplaatst.
Harry29 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De laatste twijfel over het bestaan van dit station is wel weggenomen (zie ook IJselmonde) Uit het Rotterdams Archief deze tekst: Voordat de NS-halte Feijenoord, later Rotterdam-Zuid, werd aangelegd, was er voor het buurtverkeer van de spoorwegen op de lijn Rotterdam-Dordrecht een halte aan de Roentgenstraat, met houten perrons die via houten trappen konen worden bereikt. Deze halte is later echter in onbruik geraakt. Zij werd voor de laatste keer gebruikt toen het draaibare gedeelte in de spoorbrug over de Koningshaven er door een zeeschip was uitgevaren en naast de middenpeiler rechtop in het water stond. Het treinverkeer op de lijn eindigde en begon toen aan de halte Roentgenstraat en dit duurde totdat de brug weer op zijn plaats lag.
Antwoord webmaster:
oh, je had het hier ook al geplaatst, had ik dat andere bericht niet hoeven verplaatsen.
Cees Schultz24 jul 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Door de uitbreiding van de wijk Feijenoord rond 1900,hadden de bewoners behoefte aan een eigen halte in de wijk. Veel bewoners van Feijenoord ergeren zich aan de situatie van non-stop treinverkeer,zonder dat het de wijk iets oplevert.Wel de lasten van een spoorlijn maar niet de lusten! En het is ook stom als de trein je eigen buurt zeer nadrukkelijk doorkruist,maar jezelf via Ijsselmonde of het Beursplein moet om mee te kunnen.In 1900 komt er een nieuwe stopplaats(halte)aan de Roentgenstraat,vlak voor de spoorbrug over de Koningshaven.Die locatie lijkt het meest profijtelijk,omdat dan ook het Noordereiland en het gebied bij de Wilhelminakade-met vederop Katendrecht-er wat aan hebben.Direct zuidelijk van het viaduct over de Roentgenstraat worden-aan weerszijden van de hoge spoordijk-twee perronnetjes aangelegd,die doorlopen tot de (wat zuidelijker gelegen) Steven Hoogendijkstraat.Op de kop van elk perron komt er een houten gebouwtje met luifel te staan,met de gebruikelijke voorzieningen als loket,wachtruimte en goederenlokaal. Vanaf de Roentgenstraat klimt aan beide kanten een houten trap(in twee delen)de hoge spoordijk op,met beneden een ijzeren toegangshek tussen twee versierde pilaren. Met de winterdienstregeling van 1 oktober 1900 wordt er voor het eerst gestopt op Feijenoord,maar de bewoners zijn niet erg tevreden over de dienstregeling,omdat er maar weinig treinen blijken te stoppen.Naar Dordrecht zes en naar de stad vijf per dag en de laaste verbinding al om kwart over acht.De spoorhalte werd in 1926 opgeheven toen er een stuk zuidelijker en nieuwe halte Feijenoord kwam,later onder de naam Rotterdam Zuid.De foto is van het treinhalte Roentgenstraat.Ik heb je eerst maar een email gestuurt met foto, als je het nagekeken hebt en je vind het O.K wil je het dan plaatsen op stationweb ?)Ik ben verzamelaar Oud Rotterdam en in het bijzonder de wijk Feijenoord)bezit duizenden foto,s en ben zeer geinteresseerd in deze buurt vandaar deze reactie
Antwoord webmaster:
ik heb je bericht hier ook op de site gezet omdat het wel een mooie verhaal is bij deze halte.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1940 (33)
Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 200)

Stations in de omgeving

Rotterdam Maas (1,1 km)
Rotterdam Boerengat (1,1 km)
Rotterdam Blaak (1,2 km)
Rotterdam Zuid (1,2 km)
Mallegat (1,9 km)
Rotterdam Hofplein (2,3 km)
Rotterdam Stadion (2,6 km)
Kralingsche Veer (2,8 km)
IJselmonde (3 km)
Rotterdam Centraal (3,2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/rotterdamfeyenoord