Frans van Doesum | 1 apr 2022 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast |
Weet iemand tot wanneer station Ressen functioneerde als passagiersstation? |
Bert van 't Ende | 21 sep 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Over het spoor dat ten zuiden van het station naar het westen afbuigt kan ik alleen maar zeggen dat het volgens mijn informatie op 06-07-2001 is opgebroken. |
Arie van Niekerk | 16 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heb nog goede herinneringen aan dit mooie station.
Heb er gewoond van 1960 tot ongeveer 1974.
Daarna verhuist naar Elst.
Wij woonde in het hoge gedeelte van het station.
In het lage gedeelte woonde de Fam van Marwijk.
Kwamen veel op de post om de dienstdoende koffie te geven.
Wie heeft er mooie foto's of een copy daarvan.
Gr, Arie van Niekerk
|
Antwoord webmaster: |
uit je vraag begrijp ik dat jullie zelf geen foto's er meer van hebben? wel jammer, zo'n lange tijd zou je toch verwachten dat je een aantal mooie foto's van hje bijzondere woning neemt. misschien heeft Het Utrechts Archief op hun site iets staan? daar kun je ze ook goed nabestellen. |
Gertjan Stamer | 1 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Per 26 Juni 2002 is de overweg voorgoed verwijderd en wordt er aan oostzijde een rotonde/keerpunt gemaakt,al eerder is er aan noordzijde viaduct gebouwd voor het verkeer-kijkend naar het zuiden kan men goed zien waar stationsgebouw heeft gestaan.In voorjaar 2003 bouw van hoog groen geluidsscherm wat zicht op oude locatie station totaal ontneemt! |
Marco | 6 jul 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
*verklaart Sjoerd ter plekke heilig* |
Antwoord webmaster: |
LOL! |
Sjoerd Eeftens | 5 jul 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1928 werd de overstapfunctie die station De Vork had, overgeplaatst naar Ressen-Bemmel. Je zou bijvoorbeeld willen overstappen als je per SS uit Geldermalsen kwam of per HSM uit Amersfoort, beide via Kesteren. De SS reed van De Vork af immers meestal door naar Arnhem en de HSM naar Nijmegen. En vice versa natuurlijk.
Ressen-Bemmel (km 11.909) had voor 1928 vijf sporen; de splitsing lag ver voorbij het station, bij km 12.3, ongeveer waar nu het middenspoor naar de Betuweroute begint. Maar er was ook toen al een extra wachtspoor met perron aan de westzijde, waarvan een losspoor afsplitste dat ten zuidwesten van de toenmalige overweg (km 11.945) lag. Ook was er al een smal eilandperron tussen het spoor naar De Vork en het spoor van Arnhem en een zijperron aan de oostzijde naast het spoor naar Arnhem.
Voor het nieuwe brede eilandperron van 1928 bleef aan de oostzijde het spoor naar Arnhem met het zijperron op zijn plek. Voorts werd het oude hoofdspoor naar De Vork opgebroken en op die plaats het eiland perron verbreed en van een overkapping voorzien. Het wachtspoor werd nu het spoor van De Vork. Het werd nu zo: spoor 1 hoofdspoor naar Arnhem, spoor 2 alle stoptreinen van Nijmegen, spoor 3 alle stoptreinen naar Nijmegen, spoor 4 hoofdspoor naar Nijmegen, met de nodige kruiswissels en een schuine kruising bij km 11.500 resp. 11.300.In 1941 is dit gewijzigd. In spoor 4 takte een aansluiting af naar een bedrijf (Thermion) en de oude aansluiting naar de losplaats.
Voor de aanleg van het nieuwe middenspoor naar de Betuweroute is vreemd genoeg het oostelijke hoofdspoor uitgebogen naar het oosten terwijl aan de westzijde een strook van 30 m breed beschikbaar was waar het middenperron en de baan naar en van De Vork ooit lag. Dat nieuwe middenspoor ligt dus op de plaats van het oude hoofdspoor naar Arnhem.
In het boek 100 jaar Betuwer Spoorweg (1982) staat de historie aardig beschreven. |
Antwoord webmaster: |
geweldig sjoerd, waar haal je het allemaal vandaan, je moet een erg uitgebreid archief hebben. dank je wel voor deze mooie aanvulling. |
Marco | 3 jul 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ter hoogte van de plaats van het v.m. station Ressen-Bemmel bevinden zich tegenwoordig drie sporen. In eerste instantie dacht ik aan een eilandperron bij Ressen-Bemmel, maar daar tref ik geen feiten over aan.
Wel ben ik nog steeds erg benieuwd naar het verhaal over het spoor dat ten zuiden van het station naar het westen afbuigt. Is er dan niemand die hier iets meer over kan vertellen? |
Antwoord webmaster: |
er is vroeger inderdaad wel een eilandperron bij ressen geweest. op een gegeven moment (ergens in de jaren 20) werd het een overstapstation, omdat vork sloot? toen hebben ze een vrij groot overdekt eilandperron aangelegd. |
Marco | 28 mei 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kort geleden ben ik nog naar Ressen gefietst om sporen van het oude station en de oude overweg te zoeken. Aan de westkant, naast het huidige geluidsscherm, ligt de weg nog tot een meter of vier van het scherm. Er liggen zelfs nog brokken asfalt die kunnen stamen van de overweg.
Aan de oostkant is weinig meer te vinden. De minirotonde is nog aanwezig, maar sporen van de fundering van het station Ressen-Bemmel of het perron ontbreken totaal. Wel ligt er nog een paar meter van de overweg. Jammer dat er geen echte overblijfselen van het station meer aanwezig zijn... |
Marco | 18 aug 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Elke werkdag reis ik langs de plek waar dit station heeft gestaan. De gelijkvloerse kruising met het spoor is er al lang niet meer. De plek valt op doordat "in the middle of nowhere" er een soort mini-rotonde zonder gebouwen langs het spoor ligt. Een raar stukje modern asfalt zonder duidelijke reden. Via onderzoek ben ik er achter gekomen dat hier ooit het station Ressen-Bemmel stond. Jammer dat het gebouw niet bewaard is gebleven. |