Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Metslawier - foto's en omschrijving op stationsweb

station Metslawier

Telegrafische verkorting: Mlw
lijnkmjaar
Leeuwarden- Anjum421913 - 1935
Geopend op24 aug 1913
Gesloten op15 mei 1935

treinstation buiten gebruik
Provincie: friesland

stationsgebouw I (1902-1909)tijdelijk station. Lijn zal worden verplaatst
stationsgebouw II (1909)enigzins afwijken van de andere aan de NFLS vanwege de klok gevel
verbouwing 1995Het gebouw is nogal lelijk verminkt. De perrongevel is een samenspel geworden van een groot aantal schuine lijnen. Alleen de centrale gevel is nog als zodanig herkenbaar.

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Metslawier

17 afbeeldingen

15 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 31 okt 2020 zijn omrand.

1920 (2)
1940 (1)
1960 (3)
1970 (1)
1990 (4)
2000 (5)
2020 (1)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (5)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
eelkema12 mrt 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wij als gezin hebben in dit voormalig station Metslawier gewoond van ca. 1965 tot 1973 Ik was zelf een jaar of 15 toen we er weg gingen. Het zag er toen uit zoals de foto van 1970 dus. Jammer dat het zo vreemd verbouwd is. Maar ja dat is wellicht een kwestie van smaak. Het lijkt behalve het stuk met de klokgevel niet meer op het oude station. Overigens was men elders bezig met een nieuwe autoweg en dumpte men de afgegraven grond naast het gebouw en verder. Daar begon natuurlijk van alles op te groeien en daardoor leek het een wildernis, zoals een beetje te zien is op de foto van 1970, Wel daar mooi kunnen spelen als kinderen. Inmiddels is alles al weer lang opgeruimd!
frans van der voorde3 apr 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Die arbeiders heetten de Hannekemaaiers (Google) o.a.: http://www.innl.nl/page/2782/nl
Anneke Kuipers IJlst7 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er heeft dus tijdelijk een eerder station gestaan, op een andere plaats. Zijn daar ook foto's van? Het nieuwe station werd gebouwd n.a.v. de uitbreiding van de lijn naar Anjum in 1915. Dat laatste station heeft dezelfde afwijkende gevel als Metslawier.
Antwoord webmaster:
ik ken er geen foto's van, anders had ik ze wel hier op mijn site geplaatst. overigens is de lijn naar anjum verlengd in 1913. toen stond het nieuwe station er al, de plannen ervoor waren begonnen in 1909, dat is de datum die in de literatuur gebruikt wordt, en die dus ook op mijn site staat genoemd bij stationsgebouw II.
Wim 2 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station is aan de buitenkant behoorlijk veranderd . Er is ook allemaal houtwerk aan de buitenzijde aangebracht . Ook de dakgoot heeft zijn rechte lijnen verloren .wim
Antwoord webmaster:
ja echt mooi kan ik het niet noemen, maar ja een groot deel staat er gelukkig nog.
Marco5 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Uit familieoverlevering: Mijn vader herinnert zich dat zijn opa Goffe (mijn overgrootvader dus) ergens tussen 1918 en 1930 eerste arbeider was bij een boer, tussen Metslawier en Niawier. Zelf woonde mijn overgrootvader vlak aan de spoorlijn. Na de Eerste Wereldoorlog waren Duitse landarbeiders, veelal uit Noord-Duitsland, op zoek naar werk. Dat vonden ze o.a. in Groningen en Friesland. Mijn overgrootvader haalde deze arbeiders dan af van station Metslawier, om ze vervolgens onder te brengen op de boerderij van zijn baas. Meer verhalen hierover?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1911 (8)
Vertrekstaat 1929 (16)
Personeel op dit station

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 117)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 85)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 284)

Stations in de omgeving

Morra- Lioessens (2,2 km)
Anjum (4,2 km)
Dokkum- Aalsum (5,4 km)
Hantum (5,7 km)
Ternaard (6,8 km)
Holwerd (10,6 km)
Veenklooster- Twijzel (12 km)
De Westereen (12,9 km)
Buitenpost (13 km)
Blija (13,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/metslawier