groot station aan de lijn Groningen- Nieuweschans. oud station SS derde klasse uitgebeid model heeft in 1987 ondanks felle protesten moeten plaatsmaken voor een moderne met busstation.
Coen Vijge | 19 mrt 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Ik heb in de woning gewoond in de periode 1956(?)-1960(?). De woning had een groot balkon boven de perronkap. Ook de zolders boven de vleugels behoorden tot de stationswoning. Jammer dat het gesloopt is. Waarom?? Als je het mij vraagt hadden ze in de periode 1970-2000 veel stationsgebouwen gewoon kunnen laten staan. Met een beetje goede wil en onderhoud was voor de meeste best een andere bestemming te vinden. Stationsgebouwen staan immers altijd dicht bij het station. En dat is een goede plek. Wat er in dezelfde periode voor in de plaats gekomen is niet altijd even geslaagd. En redelijk vaak ook inmiddels alweer gesloopt. |
W van Munster | 11 jun 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast |
Ergens tussen 1960 en 1965 heb ik boven het station Hoogezand gewoond |
Jan A. Blaak | 29 jan 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast |
Wie woonde boven het oude station zoals op de foto gezien is. |
Sicco Jan Bier | 1 jan 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De goederenloods van Gend en Loos, later Roek, Later Bandenhal, is in elk geval in 2014, mogelijk 2013, gesloopt. |
S. | 2 jan 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De loods bij dit station zijn pas gesloopt. Het was een lange loods die langs het achterste gedeelde van perron 1 stond. Het was eigendom van NS, maar ik weet niet in hoeverre het een goederenloods is geweest. |
wim mensinga | 3 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Jammer dat het station weg is. ER was hier vroeger altijd wel wat te beleven . In de wachtkamer stond een inmense grote kachel. Aan de westkant zat een magazijn . Op de vloer lagen grote marmeren tegels.Het gebouw was een dikke veertig meter lang .Tot ongeveer 1930 had het station de zelfde hangende overkapping als in Zuidbroek en Nieuweschans. Later is de overkapping verbreed en ondersteund door gietijzeren palen . De eerste goederenloods stond tegen over het station . De tweede aan de stations straat . .Deze was van (gend en Loos)later Roek . OOk was er een spoordok . Aan de oostkant stond post t met een spoorovergang . Aan de westkant lag post1 Hier lag de spoorbrug over de kalkwijk waar je in de jaren zestig ook onder door kon lopen . Hier stond ook nog de wachterswoning 83 In 1989 wordt het gebouw gesloopt Er was nog een actiecomite op gericht om het station te behouden maar helaas . De gietijzeren palen zijn naar een sloper in Overschild gegaan . Het balieblad ligt nu ik het station van Kropswolde . Wim Mensinga |
Antwoord webmaster: |
ja erg jammer, gelukkig is zuidbroek wel behouden en is het geheel hersteld. goed werk van jullie nnttm. |
Gertjan Stamer | 3 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op oude plek stationsgebouw wordt in 1990 parkeerplaats gemaakt,nieuw stationsgebouw is dus ietwat oostwaarts gebouwd en ook nieuwe overpad en aangepaste perrons.Najaar 2002 bouw van compleet nieuwe oveerkapte fietsenstalling op oude plek oude fietsenstallingen.Voorjaar 2004 worden de teraakleurige platen van het stationsgebouw verwijderd...in nazomer 2005 weer herplaatst!Al in zomer 1999 NS loket gesloten en tijd lang leegstand...in zomer 2005 ingericht als reclamebureau en in December 2006 alweer leeg te aanvaarden!In Januari 2007 grijze platen over de ramen,onverhuurbaar kennelijk. In April 2008 worden de perrons verhoogd. |