station Hattemerbroek - foto's en omschrijving op stationsweb
station Hattemerbroek
Telegrafische verkorting: Htb
Geopend op | 20 aug 1863 |
Gesloten op | 15 mei 1938 | |
Heropend op | 16 mei 1940 | |
Gesloten op | 6 okt 1941 | |
Heropend op | 3 sep 1945 | |
Gesloten op | 6 mei 1946 | |
treinstation buiten gebruik
Provincie: gelderland
tot 2 jul 1887 | Hattem |
tot 1 jan 1913 | Hattem NCS |
14 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,5 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hattemerbroek
16 afbeeldingen
11 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 17 dec 2020 zijn omrand.
|
1930 (1)
|
|
1950 (2)
|
|
1970 (2)
Station Hattem was een derdeklas station. Het station bestond aanvankelijk uit een vierkant gedeelte met enkele aanbouwsels. In 1876 is het vermoedelijk vergroot met vleugels. In 1892 zijn de platte vleugeldaken vervangen door 'gebroken daken'. In 1905 is het station aan de linkerzijde uitgebreid. In de jaren zestig van de twintigste eeuw is het station gesloopt op de aanbouw uit 1905 na en in de jaren zeventig het restant.
Hier komen de lijnen van Amersfoort en Apeldoorn samen, richting Zwolle. Oorspronkelijk genaamd Hattem, dat op enkele kilometers afstand van het station ligt. Bij de opening van de lijn Apeldoorn-Zwolle werd bij de stad Hattem een nieuw station gesticht. Het oorspronkelijke station Hattem werd toen ter onderscheiding soms, maar niet altijd Hattem NCS (=Nederlandse Centraal Spoorweg) genoemd, hetgeen wel de nodige verwarringen met het nieuwe station Hattem opgeleverd zal hebben. Omstreeks 1914 werd het Hattemerbroek.
Het station was ook gelegen aan de NS-stoomtram Zwolle-Hattemerbroek-Doornspijk-Nunspeet.
16-05-1940 Open als eindpunt van de lijnen Utrecht-Zwolle en Apeldoorn-Zwolle
Na 10-05-1940 doch vóór 25-1940 herstel spoorbrug met weer naar Zwolle doorlopende treinen. Zowel de stoptreinen van Utrecht-Zwolle als Apeldoorn-Zwolle blijven echter Hattemerbroek bedienen
24-11-1940 Alleen de treinen Apeldoorn-Zwolle stoppen nog in Hattemerbroek
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (4)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Nettie | 22 sep 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat is het adres van dit voormalige station? Ik wil zo graag de Baronnenlijn een keer fietsen. |
Antwoord webmaster: |
De straat heet centraalspoor in hattem.heeft geen huisnummer op die plek. |
Tineke Smit-Fokkens | 8 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wij hebben in het station Hattemmerbroek gewoond van januari 1961 tot december1966 |
Antwoord webmaster: |
wat leuk, weer een oud bewoner op de site. hebben jullie nog foto's uit die periode die ik op mijn site zou mogen plaatsen? |
adrie mensink-hoogendorp | 4 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
HERINNERINGEN AAN MIJN KINDERJAREN OP HET STATION HATTEMERBROEK ( 1948 - 1965).
Het voormalig station was verbouwd tot 3 personeelswoningen en een seinpost. Twee bewaakte overwegen werden vanuit de seinpost met de hand bediend. Een losplaats voor het goederenvervoer was nog in gebruik.
Er was volop ruimte om te spelen, zowel binnen als buiten. Zo was er In de keuken, de voormalige stationshal, zelfs ruimte voor een schommel.
Het voormalig perron rondom het huis was afgezet met een hek. Dit was aan de spoorzijde voor de kinderen een strenge grens. Er overheen klimmen kon wekenlang huisarrest opleveren.
Tegen het hek geleund lieten we de haren wapperen in de rijwind van de trein. Maar eerst werd er gezwaaid naar de machinist en natuurlijk kwam er een groet terug.
Trots waren we als we de seinhuiswachter konden helpen met het opsporen van z.g. 'warme wagens'; warmgelopen wagonassen waar omheen vlammen speelden of rook te zien was.
Als er een kon worden doorgegeven leverde dat een premie op.
Maar de spoorrails kostten ook nogal eens kindertranen als er weer een geliefd huisdier onder de trein gekomen was.
Een seinhuiswachter werkte in vroege- late- of nachtdienst. Altijd was er wel een vader die overdag moest slapen, dus: ssssst, denk er om, niet hard roepen buiten!
Als er een trein passeerde trilde het hele gebouw. Als bewoners merkten we dat allang niet meer, maar argeloze visite schrok zich een hoedje van de voorbij denderende trein.
Logees kwamen de eerste nacht(en) niet aan hun rust toe; meermalen per nacht werden ze wakker geschud en opgeschrikt door een goederentrein.
De lange goederentreinen, zoals b.v. de VAM-of olietrein, hebben vele radio-uitzendingen verstoord. FM kenden we toen nog niet. Wanneer de trein op de IJsselbrug was begon het toestel al te kraken en dat ging door totdat de trein al 5 km verder was. Zo hebben we heel wat gemist van nieuwsberichten, spannende hoorspelen, of 'de bonte dinsdagavondtrein'!
Het stationsgebouw stond in het vrije veld en onweer kon lang en zwaar tekeer gaan voordat het de IJssel over was. Het kon beangstigend zijn.
Toen de elektrische locomotief zijn intrede deed en er bovenleidingen over de baan kwamen, bracht dit een gevoel van veiligheid mee. Vanaf toen zagen we de bliksem regelmatig langs een paal de grond in slaan.
Het wonen in het oude stationsgebouw kende ook zijn nadelen. Het polderlandschap gaf een groot deel van het jaar water onder de vloer. Het huis rook muf, de muren waren vochtig. Behang liet los en verf bladderde af. Maar als kind was je daar niet mee bezig. Wat blijft zijn de herinneringen aan een mooie kindertijd op het station Hattemerroek, een eilandje in de omringende wereld.
Adri Mensink-Hoogendorp, juli 2011.
|
Antwoord webmaster: |
Adri, dank voor je prachtige bericht. Ik heb het hier integraal overgenomen. Erg leuk om te lezen. |
Adri Mensink-Hoogendorp | 14 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als dochter van 1 van de seinhuiswachters ben ik opgegroeid op station Hattemerbroek(1948-1963). Het gebouw is na opheffing als reizigersstation verbouwd tot seinhuis en 3 personeelswoningen.
Wel bleef er een rangeerplaats voor goederenvervoer. |
Antwoord webmaster: |
wat leuk, weer een oud bewoner. Ik heb je bericht verplaatst naar de pagina over het station, omdat het niet specifiek over die afbeelding ging waar het bij was geplaatst. Heb je misschien nog oude foto´s van je woonhuis die hier nog niet staan? foto´s van oud bewoners zijn altijd erg interessant, en uniek. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (19)
Vertrekstaat 1911 (31)
Vertrekstaat 1929 (51)
Vertrekstaat 1940 (28)
Personeel op dit station
Nieuws
Heden is dan de eerste trein voor het publiek naar Amersfoort, Harderwijk en Hattem gestoomd (21 aug 1863)
Literatuur
Stations in de omgeving
Hattem
(2,3 km)
Zuiderzeestraatweg
(2,4 km)
Zwolle Veerallee
(3,8 km)
Zwolle
(4 km)
Ittersum
(4,2 km)
Berghuizen
(4,2 km)
Wezep
(4,4 km)
Herculo
(5,3 km)
Zalk
(6 km)
Wapenveld
(6,1 km)
|