station Driebergen- Zeist - foto's en omschrijving op stationsweb
station Driebergen- Zeist
Telegrafische verkorting: Db
treinstation in gebruik
Provincie: utrecht
tot 1 jan 1864 | Driebergen |
tot 1 jan 1904 | Zeist- Driebergen |
tot 3 okt 1948 | Driebergen |
tijdelijk stationsgebouw (1841-1864) | De Rijnspoorweg Utrecht-Arnhem had op 17 juli 1844 Driebergen bereikt. In 1841 echter was er op de plaats van het huidige station al een stenen directiekeet gebouwd ten behoeve van de aanleg van de spoorbaan. Dat gebouw heeft (na enige verbouwingen)t...lees verder
| stationsgebouw I (1864-1962) | laag gebouw met woonruimten en stationsdienst. Voorzien van damessalon | verbouwing 1899 | linker derde deel krijgt een verdieping | verbouwing 1900 | tegen de linker zijgevel werd een uitgangscontrolepoortje geplaatst met toiletruimten. Fraai versierd | Zeister zijde (1960-2017) | Aan de Zeister zijde van de spoorlijn is een extra uitgangsgebouw geplaatst voorzien van eigen wachtruimten en loketten. Verbonden met een tunnel met het hoofdgebouw. | stationsgebouw II (1962-2017) | Van der Gaast ontwierp dit complex in samenwerking met M.W. van Markenhof. Allereerst werd een ruim voorplein met een entreegebouw en een reizigerstunnel aan de kant van Zeist uitgevoerd. Al in 1960 konden de reizigers hiervan gebruik maken. Opvallen...lees verder
architect: M.W. Markenhof
en K. van der Gaast
| stationsgebouw III (2020) |
|
38 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,3 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Driebergen- Zeist
85 afbeeldingen
36 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 sep 2024 zijn omrand.
|
1890 (1)
|
1930 (1)
|
|
1940 (2)
|
1980 (1)
|
|
2010 (2)
Driebergen Zeist
Dit oord,
van verre al herkenbaar
aan de geur van koffie,
door snelle scholieren
of getrainde lopers
langs de trein gebracht,
bestaat uitsluitend
bij de gratie
van de restauratie
want het
stationsgebouw
is modern en
functioneel, dus
niet bepaald
een oponthoud waard.
© Ted Vierhout, Oponthoud, Stations- en Treingedichten, Amsterdam, 1985, p. 17
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (13)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Coen Vijge | 4 jun 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast |
De data van de opening van het station en de diverse naamswijzigingen zijn hier en op wikipedia nogal verwarrend (en tegenstrijdig). Zie onder andere de eerste teksten hierboven. Is het 17 juni of 17 juli. En wat gebeurde er op 27 juni? Is er iemand die weet wat de correcte data zijn en/of waar deze gegevens op internet zijn te vinden? |
Arjan Krabbenbos | 2 mrt 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vandaag is het nieuwe stationsgebied rondom dit station op de Utrechtse Heuvelrug voltooid. Na jarenlange bouwperiodes aan de ondertunneling van de drukke Hoofdstraat, waar ooit een spoorovergang gelijkvloers is geweest, met de toen lange rijen van verkeer wat wachtte bij de spoorbomen daar, is nu voltooid verleden tijd. Ook het busstation is verplaatst naar dat aan de kant van Zeist is nu ook het nieuwe definitieve station geopend. De oude gietijzeren overkapping is gerenoveerd en weer op het perron geplaatst voor schuilplaats bij regen of ander minder weer. Maar ook een nieuwe fietsenstalling is er gebouwd, zodat alle stalen rossen droog geparkeerd kunnen worden en een veilige parkeerplaats hier hebben. ook zijn er twee buitensporen aangelegd voor niet stoppende treinen, zoals goederenverkeer, ICE en niet stoppende IC treinen tussen Arnhem Centraal en Utrecht Centraal en vice versa
Station Driebergen Zeist is stopplaats voor IC Schiphol Airport-Utrecht Centraal-Ede Wageningen-Arnhem C en Nijmegen v.v. en Rhenen-Veenendaal Centrum-Utrecht Centraal-Breukelen v.v. en de spitstreinen Veenendaal C-Utrecht C> Breukelen-Almsterdam C,-Zaandam-Uitgeest v.v.
|
Elly Peeters | 20 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is er een taxistandplaats op het station en zo nee waar kan ik dan een telefoonnummer vinden? |
Antwoord webmaster: |
normaal doe ik niet aan dit soort vragen (ik ben geen reisinformatiedienst) maar ja er is een taxistandplaats. kun je vinden op de site van de ns. |
Susan | 14 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik zet mijn fiets nu gedurende 2 maanden in de fietsenstallingen bij het station om met de bus verder naar school te gaan en nu al is mijn dynamo eraf gesloopt (en mijn fiets in de bosjes gedumpt) en een gloednieuw zadelhoesje gejat. Dit op klaarlichte dag! En hiervoor heeft mijn fiets ruim een half jaar in Utrecht gestaan (Utrecht centraal, de Uithof en in Zuilen) en daar is nooit iets gebeurd. Kan iemand mij dit uitleggen want ik snap het niet meer... |
Antwoord webmaster: |
ik zag je bericht vier keer, ging er iets mis? ik weet er niets vanaf waarom het zo onveilig is op dbg. misschien een van de bezoekers hier? of je hebt gewoon domme pech gehad. |
Arjan Krabbenbos | 12 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het huidige station wacht een enorme veranering aan infrastructuur en stationsgebouw. Heeft het nu nog een eenvoudig gebouw met een leuk koffiehuis er in,dit allen ziet er in 2019 er totaal anders uit. In dat jaar moet de nieuwe stationsomgeving klaar zijn met i.pv een spoorovergang in de Hoofdstraat ( de weg tussen Zeist en Driebergen vv) een ongelijkse kruising. De weg wordt via een tunnel onder het spoor geleid en er worden waarschijnlijk (gedeeltelijke) spoorverdubbeling uitgevoerd tussen Utrecht en Arnhem vv. Aangezien het station wordt opgehoogd gaat ook de historische gietijzeren kap naar de sloop. Dus er is of gaat veel veranderen in de toekomst. |
Gertjan Stamer | 11 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wizzl gaat het station intern verbouwen,het NS loket verdwijnt dus-Wizzl opent per 23 November 1997.In de hal palquette heropening door Ridder van Rappard.Waar vroeger dat zeer fraaie seinhuis stond heeft men in zomer van 2002 de aldaar gevestigde oude en slooprijpe fietsenstalling afgezet,rijp voor vervanging...In zomer 2004 start perronverlenging-de overweg Odijkerweg wordt gesloopt en nieuwe iets verderop gemaakt en meteen nieuwe fietsenstallingen met overkapping aan beide zijdes gezet,dit duurt ongeveer tot Maart 2005. Cafe T(het oude stationskoffieshop)sluit per 1 Januari 2005 en staat langdurig leeg.Die oude afgezette fietsenstalling waar oit seinhuis stond krijgt nieuwe overkapete fietsenstalling in najaar 2006.In zomer 2007 nieuwe indeling bushaltes en parkeerplaatsen auto's in voorzomer 2007.In 2008(zomer/najaar)interne verbouwing van Cafe T naar Natuurcafe.
Rest van recente geschiedenis hieronder,correctie mbt openingstijden AH to go...open t/m 2200 en dus een veiliger gevoel tbv trein/busreizigers. |
Gertjan Stamer | 5 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kiosk dus AH to go...interne verbouwing die dus een maand duurt,opvallend zijn openingstijden/erg vroeg dicht(ma-vr 7:00-19:00,za 8:00-19:00,zo 9:00-19:00 en vroeger was Kiosk ma-vr veel langer open! |
Björn Lammers | 3 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De Kiosk op spoor 1 is gesloten per 29 augustus. Op 27 september is de opening van een AH To Go gepland. |
Gertjan Stamer | 28 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weekend 27/28 Juni 2009 sporen 1 en 2 volledig verwijderd tussen westelijk overweg tot en met kwekerij Abbing in't westen,al het treinverkeer over het weinig gebruikte 3e spoor en vamwege de drukte geen Spoorwegmuseumtreinen.Smalle eilandperron kan men als gevaarlijk smal worden ervaren,vooral oostzijde. Dus spoorloos en dus vrachtauto's,shovels en kranen tussen de perrons,dat is een zeer apart iets,spoorvernieuwing is altijd mooi om te zien zeker bij een station geeft dat veel bekijks! |
Gertjan Stamer | 30 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sint en Piet en de Stichting Doe een Wens waren er al mee op SBS-6 eind November 2008...Cafe T is nu dus(Nov.08)een natuurcafe(intern sterk verbouwd en voorgevel idem,draaideur in hal t.o de
Wizzl)en dat terwijl het bekend is dat dit hele ensemble op de schop gaat na 2010 ? |
Milco | 31 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Jarenlang stond het station landelijk bekend om de goede koffie die er te krijgen zou zijn. In die tijd werd tijdens de treinstop het perron bevolkt door obers met dienbladen met koffie om de reizigers te bedienen die uit de raampjes hingen voor een "bakkie". Meestal waren de obers snel uitverkocht. Machinisten en hun conducteurs kregen een gratis bakje koffie als ze er voor zorgden dat de trein een half minuutje eerder op het station arriveerde, zodat er voor de obers meer tijd was om hun koffie aan de man te brengen. Als het maar even kon vertrokken ze ook iets later.
Dit stukje heb ik van wikipedia. |
Antwoord webmaster: |
ja ik ken dit verhaal, volgens mij staat het al ergens op de site. ja dus... in het gedicht hierboven, precies onder de afbeeldingen. |
Victor Lansink | 8 sep 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tot 19-6-1846 zou de naam Driebergen geweest zijn; daarna tot 1-9-1904 Zeist-Driebergen. |
Halbertsma | 29 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Oorspronkelijke naam: Zeist-Driebergen
In 1905 of 1906: Driebergen
2 October 1948: Driebergen-Zeist |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (12)
Vertrekstaat 1891 (22)
Vertrekstaat 1911 (27)
Vertrekstaat 1929 (32)
Vertrekstaat 1940 (46)
Vertrekstaat 1957 (79)
Vertrekstaat 1971 (92)
Personeel op dit station
Nieuws
Akkoord over station Driebergen- Zeist (12 feb 2010)
NS station Driebergen- Zeist gaat op de schop (18 mei 2007)
Drie spoortunnels tussen Utrecht CS en Arnhem (9 jun 2006)
Vijftien miljoen extra voor stationsgebied Driebergen- Zeist (9 jun 2006)
Station Ede-Wageningen krijgt boemelperron (3 aug 2005)
Ouder nieuws over Driebergen- Zeist
Literatuur
Stations in de omgeving
Bunnik (oud)
(2,1 km)
Wulperhorst
(2,4 km)
Zeist
(2,9 km)
Driebergen- Austerlitz
(4,3 km)
Bunnik
(4,4 km)
Huis ter Heide
(4,9 km)
Vechten
(5,9 km)
Bosch en Duin
(6,3 km)
Maarn (oud)
(6,5 km)
Houten
(7,2 km)
|