Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Driebergen- Zeist - foto's en omschrijving op stationsweb

station Driebergen- Zeist

Telegrafische verkorting: Db
lijnkmjaar
Amsterdam- Utrecht- Arnhem46,5441844
Geopend op 17 jun 1844

treinstation in gebruik
Provincie: utrecht

tot 1 jan 1864Driebergen
tot 1 jan 1904Zeist- Driebergen
tot 3 okt 1948Driebergen
tijdelijk stationsgebouw (1841-1864)De Rijnspoorweg Utrecht-Arnhem had op 17 juli 1844 Driebergen bereikt. In 1841 echter was er op de plaats van het huidige station al een stenen directiekeet gebouwd ten behoeve van de aanleg van de spoorbaan. Dat gebouw heeft (na enige verbouwingen)t...lees verder
stationsgebouw I (1864-1962)laag gebouw met woonruimten en stationsdienst. Voorzien van damessalon
verbouwing 1899linker derde deel krijgt een verdieping
verbouwing 1900tegen de linker zijgevel werd een uitgangscontrolepoortje geplaatst met toiletruimten. Fraai versierd
Zeister zijde (1960-2017)Aan de Zeister zijde van de spoorlijn is een extra uitgangsgebouw geplaatst voorzien van eigen wachtruimten en loketten. Verbonden met een tunnel met het hoofdgebouw.
stationsgebouw II (1962-2017)Van der Gaast ontwierp dit complex in samenwerking met M.W. van Markenhof. Allereerst werd een ruim voorplein met een entreegebouw en een reizigerstunnel aan de kant van Zeist uitgevoerd. Al in 1960 konden de reizigers hiervan gebruik maken. Opvallen...lees verder
architect: M.W. Markenhof en K. van der Gaast
stationsgebouw III (2020)

adres: 

Stationsweg 2
3972KA Driebergen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
38 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Driebergen- Zeist

85 afbeeldingen

36 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 sep 2024 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (6)
1910 (3)
1930 (1)
1940 (2)
1950 (7)
1960 (28)
1970 (4)
1980 (1)
1990 (9)
2000 (10)
2010 (2)
2020 (6)

Driebergen Zeist

Dit oord,
van verre al herkenbaar
aan de geur van koffie,
door snelle scholieren
of getrainde lopers
langs de trein gebracht,
bestaat uitsluitend
bij de gratie
van de restauratie
want het
stationsgebouw
is modern en
functioneel, dus
niet bepaald
een oponthoud waard.

© Ted Vierhout, Oponthoud, Stations- en Treingedichten, Amsterdam, 1985, p. 17

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Coen Vijge4 jun 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
De data van de opening van het station en de diverse naamswijzigingen zijn hier en op wikipedia nogal verwarrend (en tegenstrijdig). Zie onder andere de eerste teksten hierboven. Is het 17 juni of 17 juli. En wat gebeurde er op 27 juni? Is er iemand die weet wat de correcte data zijn en/of waar deze gegevens op internet zijn te vinden?
Arjan Krabbenbos2 mrt 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vandaag is het nieuwe stationsgebied rondom dit station op de Utrechtse Heuvelrug voltooid. Na jarenlange bouwperiodes aan de ondertunneling van de drukke Hoofdstraat, waar ooit een spoorovergang gelijkvloers is geweest, met de toen lange rijen van verkeer wat wachtte bij de spoorbomen daar, is nu voltooid verleden tijd. Ook het busstation is verplaatst naar dat aan de kant van Zeist is nu ook het nieuwe definitieve station geopend. De oude gietijzeren overkapping is gerenoveerd en weer op het perron geplaatst voor schuilplaats bij regen of ander minder weer. Maar ook een nieuwe fietsenstalling is er gebouwd, zodat alle stalen rossen droog geparkeerd kunnen worden en een veilige parkeerplaats hier hebben. ook zijn er twee buitensporen aangelegd voor niet stoppende treinen, zoals goederenverkeer, ICE en niet stoppende IC treinen tussen Arnhem Centraal en Utrecht Centraal en vice versa Station Driebergen Zeist is stopplaats voor IC Schiphol Airport-Utrecht Centraal-Ede Wageningen-Arnhem C en Nijmegen v.v. en Rhenen-Veenendaal Centrum-Utrecht Centraal-Breukelen v.v. en de spitstreinen Veenendaal C-Utrecht C> Breukelen-Almsterdam C,-Zaandam-Uitgeest v.v.
Elly Peeters20 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is er een taxistandplaats op het station en zo nee waar kan ik dan een telefoonnummer vinden?
Antwoord webmaster:
normaal doe ik niet aan dit soort vragen (ik ben geen reisinformatiedienst) maar ja er is een taxistandplaats. kun je vinden op de site van de ns.
Susan14 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zet mijn fiets nu gedurende 2 maanden in de fietsenstallingen bij het station om met de bus verder naar school te gaan en nu al is mijn dynamo eraf gesloopt (en mijn fiets in de bosjes gedumpt) en een gloednieuw zadelhoesje gejat. Dit op klaarlichte dag! En hiervoor heeft mijn fiets ruim een half jaar in Utrecht gestaan (Utrecht centraal, de Uithof en in Zuilen) en daar is nooit iets gebeurd. Kan iemand mij dit uitleggen want ik snap het niet meer...
Antwoord webmaster:
ik zag je bericht vier keer, ging er iets mis? ik weet er niets vanaf waarom het zo onveilig is op dbg. misschien een van de bezoekers hier? of je hebt gewoon domme pech gehad.
Arjan Krabbenbos12 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het huidige station wacht een enorme veranering aan infrastructuur en stationsgebouw. Heeft het nu nog een eenvoudig gebouw met een leuk koffiehuis er in,dit allen ziet er in 2019 er totaal anders uit. In dat jaar moet de nieuwe stationsomgeving klaar zijn met i.pv een spoorovergang in de Hoofdstraat ( de weg tussen Zeist en Driebergen vv) een ongelijkse kruising. De weg wordt via een tunnel onder het spoor geleid en er worden waarschijnlijk (gedeeltelijke) spoorverdubbeling uitgevoerd tussen Utrecht en Arnhem vv. Aangezien het station wordt opgehoogd gaat ook de historische gietijzeren kap naar de sloop. Dus er is of gaat veel veranderen in de toekomst.
Gertjan Stamer11 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wizzl gaat het station intern verbouwen,het NS loket verdwijnt dus-Wizzl opent per 23 November 1997.In de hal palquette heropening door Ridder van Rappard.Waar vroeger dat zeer fraaie seinhuis stond heeft men in zomer van 2002 de aldaar gevestigde oude en slooprijpe fietsenstalling afgezet,rijp voor vervanging...In zomer 2004 start perronverlenging-de overweg Odijkerweg wordt gesloopt en nieuwe iets verderop gemaakt en meteen nieuwe fietsenstallingen met overkapping aan beide zijdes gezet,dit duurt ongeveer tot Maart 2005. Cafe T(het oude stationskoffieshop)sluit per 1 Januari 2005 en staat langdurig leeg.Die oude afgezette fietsenstalling waar oit seinhuis stond krijgt nieuwe overkapete fietsenstalling in najaar 2006.In zomer 2007 nieuwe indeling bushaltes en parkeerplaatsen auto's in voorzomer 2007.In 2008(zomer/najaar)interne verbouwing van Cafe T naar Natuurcafe. Rest van recente geschiedenis hieronder,correctie mbt openingstijden AH to go...open t/m 2200 en dus een veiliger gevoel tbv trein/busreizigers.
Gertjan Stamer5 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kiosk dus AH to go...interne verbouwing die dus een maand duurt,opvallend zijn openingstijden/erg vroeg dicht(ma-vr 7:00-19:00,za 8:00-19:00,zo 9:00-19:00 en vroeger was Kiosk ma-vr veel langer open!
Björn Lammers3 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
De Kiosk op spoor 1 is gesloten per 29 augustus. Op 27 september is de opening van een AH To Go gepland.
Gertjan Stamer28 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weekend 27/28 Juni 2009 sporen 1 en 2 volledig verwijderd tussen westelijk overweg tot en met kwekerij Abbing in't westen,al het treinverkeer over het weinig gebruikte 3e spoor en vamwege de drukte geen Spoorwegmuseumtreinen.Smalle eilandperron kan men als gevaarlijk smal worden ervaren,vooral oostzijde. Dus spoorloos en dus vrachtauto's,shovels en kranen tussen de perrons,dat is een zeer apart iets,spoorvernieuwing is altijd mooi om te zien zeker bij een station geeft dat veel bekijks!
Gertjan Stamer30 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sint en Piet en de Stichting Doe een Wens waren er al mee op SBS-6 eind November 2008...Cafe T is nu dus(Nov.08)een natuurcafe(intern sterk verbouwd en voorgevel idem,draaideur in hal t.o de Wizzl)en dat terwijl het bekend is dat dit hele ensemble op de schop gaat na 2010 ?
Milco31 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jarenlang stond het station landelijk bekend om de goede koffie die er te krijgen zou zijn. In die tijd werd tijdens de treinstop het perron bevolkt door obers met dienbladen met koffie om de reizigers te bedienen die uit de raampjes hingen voor een "bakkie". Meestal waren de obers snel uitverkocht. Machinisten en hun conducteurs kregen een gratis bakje koffie als ze er voor zorgden dat de trein een half minuutje eerder op het station arriveerde, zodat er voor de obers meer tijd was om hun koffie aan de man te brengen. Als het maar even kon vertrokken ze ook iets later. Dit stukje heb ik van wikipedia.
Antwoord webmaster:
ja ik ken dit verhaal, volgens mij staat het al ergens op de site. ja dus... in het gedicht hierboven, precies onder de afbeeldingen.
Victor Lansink8 sep 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tot 19-6-1846 zou de naam Driebergen geweest zijn; daarna tot 1-9-1904 Zeist-Driebergen.
Halbertsma29 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Oorspronkelijke naam: Zeist-Driebergen In 1905 of 1906: Driebergen 2 October 1948: Driebergen-Zeist

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (12)
Vertrekstaat 1891 (22)
Vertrekstaat 1911 (27)
Vertrekstaat 1929 (32)
Vertrekstaat 1940 (46)
Vertrekstaat 1957 (79)
Vertrekstaat 1971 (92)
Personeel op dit station

Nieuws

Akkoord over station Driebergen- Zeist (12 feb 2010)
NS station Driebergen- Zeist gaat op de schop (18 mei 2007)
Drie spoortunnels tussen Utrecht CS en Arnhem (9 jun 2006)
Vijftien miljoen extra voor stationsgebied Driebergen- Zeist (9 jun 2006)
Station Ede-Wageningen krijgt boemelperron (3 aug 2005)

Ouder nieuws over Driebergen- Zeist

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 37)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 135)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 30, 198, 275)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 91)

Stations in de omgeving

Bunnik (oud) (2,1 km)
Wulperhorst (2,4 km)
Zeist (2,9 km)
Driebergen- Austerlitz (4,3 km)
Bunnik (4,4 km)
Huis ter Heide (4,9 km)
Vechten (5,9 km)
Bosch en Duin (6,3 km)
Maarn (oud) (6,5 km)
Houten (7,2 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/driebergenzeist