halte Dalerveen - foto's en omschrijving op stationsweb
halte Dalerveen
Telegrafische verkorting: Dlv
Geopend op | 1 nov 1905 |
Gesloten op | 15 mei 1938 | |
treinstation buiten gebruik
Provincie: drenthe
stationsgebouw (1904-1940) | Type NOLS haltegebouw Het station is vrijwel identiek aan Vilsteren; de planken beschieting van de geveltoppen ontbreekt. De NOLS had haar gebouwen in eerste instantie (de lijn Zwolle- Ommen) wat te luxe uitgevoerd...lees verder
architect: E. Cuypers
|
5 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 10 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Dalerveen
2 afbeeldingen
2 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
|
1910 (1)
|
1930 (1)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (2)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Haverkort | 26 feb 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zijn er ook foto's van waar het stationnetje gestaan heeft.
Op kaarten is dit niet meer terug te vinden.
Misschien dat Dhr Smink dat op een googlekaartje zou kunnen aangeven ?
Bij voorbaat dank.
|
Antwoord webmaster: |
Hoezo niet meer terug te vinden? Alsje van dalerveen naar t spoor gaat dan zal daar t station toch hebben gestaan. Als je noordelijk rgaat over de hoofdstraat, kun je voor het spoor naar rechts een zandweg in, dat was de oprit naar het station. |
Luc Smink | 22 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb in deze woning met mijn ouders van 1931 tot begin 1933 gewoond.
Mijn vader was daar de "stationschef".
In deze tijd was er alleen stoomtractie. Behalve reizigerstreinen was er veel goederen vervoer. Eén keer per dag was er een extra goederentrein met voor ieder station aan deze lijn een eigen wagon waarin de diverse goederen voor deze plaats uitgeladen werden en de te verzenden goederen in de betreffende wagon werden geladen. Hiervoor moest de trein telkens een eindje 'opgetrokken' worden, zodat de goederen in de betreffende wagon geladen konden worden. Bovendien had ieder station een zogenaamde losplaats, 2 sporen met daar tussen in de losplaats voor het laden en lossen van de goederen, veelal aardappelen,koren,stro, enz.
Toelichting bij de groepsfoto:
Vermoedelijk is deze vóór 1930 genomen.
Links op de voorgrond, achter het hek was een tuin waarin ook de waterput lag; een 'welput' die maandelijks bijgevuld werd via een zogenaamde 'waterwagon'. Het water in de woning kon dan opgepompt worden voor gebruik. Links voor liep de weg naar de straat richting het dorp. Tot op heden is de bestrating onder de begroeiing vanaf de weg nog te zien.
Rechts op de foto was de zogenaamde losplaats met de beide sporen. Aan het eind van de losplaats keek je uit over de grote heidevlakte richting Nieuw-Amsterdam, de zogeheten
'Schimmelarij'. Nu bouwland en bos. |
Antwoord webmaster: |
wat leuk. weer een oud bewoner die op de site een bericht achter laat. Heb je wellicht in je persoonlijke collectie nog foto's van het stationsgebouw die ik nog niet op de site heb staan? (N.B. Ik heb je verhaal nu bij het station zelf geplaatst, in plaats van alleen bij de afbeelding.) |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1911 (12)
Vertrekstaat 1929 (17)
Personeel op dit station
Nieuws
OPHEFFING STOPPLAATSEN NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN. (9 mei 1933)
Literatuur
Stations in de omgeving
Nieuw Amsterdam
(3,1 km)
Dalen
(3,6 km)
Emmen Zuid
(5,7 km)
Coevorden
(6,8 km)
Zuidbarge
(7,1 km)
Emmen Bargeres
(8 km)
Emmen
(11,3 km)
De Haandrik
(11,9 km)
Gramsbergen
(13,9 km)
Weerdinge
(14,3 km)
|