Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Dalen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Dalen

Telegrafische verkorting: Dln
lijnkmjaar
Zwolle- Stadskanaal59,2571905
Geopend op1 nov 1905
Gesloten op2 okt 1938
Heropend op10 jun 1940
Gesloten op17 sep 1944
Heropend op27 jun 1945
Gesloten op14 mei 1950
Heropend op31 mei 1987

treinstation in gebruik
Provincie: drenthe

dienstwoningen
stationsgebouw (1904-1970)Type Rolde Het station is wat eenvoudiger van uitvoering dan Mariënberg. Ht rechter geveldeel, dat opvalt bij dat station ontbreekt. De gevel indeling is daardoor anders uitgevoerd. Aan de straatzijde en aan de per...lees verder
architect: E. Cuypers
abri (1987)

adres: 

Stationsstraat
7751GE Dalen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Dalen

13 afbeeldingen

23 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 20 okt 2013 zijn omrand.

1900 (1)
1920 (1)
1930 (2)
1960 (4)
1980 (1)
1990 (1)
2000 (5)
2010 (17)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (4)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Gertjan Stamer2 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sloop oude fietsenstallingen vanaf November 2000 en er komen nieuwe overdekte klemmen en kluizen voor in de plaats,gereed vroege voorjaar 2001.Dreigende sluiting per 11 December 2004...we weten nu dus dat dat niet is doorgegaan!!!
Björn Lammers5 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dat Dalen gered zou zijn door de introductie van de "opgevoerde" Plan V's is een omgekeerde voorstelling van zaken: NSR wilde Dalen niet meer bedienen, maar dit werd niet geaccepteerd door de overheid. Omdat de Railhoppers toch buiten dienst gesteld werden moest toen en oplossing gevonden worden om de snelle rijtijden toch te kunnen halen en daarom zijn toen een aantal Plan V's aangepast. Dalen is dus gered door de overheid!
Antwoord webmaster:
hoewel diezelfde overheid met de spoorwegen bij opening van dalen had afgesproken dat het voor een periode van 15 jaar zou zijn. dus ze hadden het wel aan zichzelf te danken. maar ja als je vervolgens alle buslijnen door het dorp opheft omdat er nu treinen lopen heb je wel een probleem.
Arjan Krabbenbos4 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dalen was een tijdje geleden gedoemd te verdwijnen, maar heeft het gered dankzij de Super Plan V stellen die speciaal voor de Emmerlijn aangepast zijn. Hun voorgangers de serie 2101 tot 2109 de Railhoppers waren moderne snelle treinstellen, die helaas de sloophamer niet overleefd hebben. Ze waren storinggevoelig en waren een protoserie als opvolger van Plan V. Normaal vervangt nieuw materieel het oude, maar hier is dus het omgekeerde gebeurd. Hoe lang de Super V's nog blijven is onduidelijk. Dit heeft met de nieuwe concessiewetgeving te maken en als er andere vergunninghouder is voor deze lijn wordt het meestal weer iets nieuws op de baan. Of Dalen blijft rond die tijd is nu nog onduidelijk, waarschijnlijk wel als de lijn geheel dubbelsporig wordt. Maar dan zijn we weer jaren verder......
Antwoord webmaster:
bij een andere concessie houder verdwijnen er niet vaak stations. meestal worden er juist extra geopend. ik hoop dus dat niet allen dalen openblijft, maar dat ze bergentheim gaan heropenen. lijkt mij erg handig, als ik mijn ouders wil bezoeken (die wonen daar, maar daarvoor moet ik altijd uit marienberg opgehaald worden).
Ronald Kroezen16 feb 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
M.i.v. januari 2006 is de dreiging van sluiting i.v.m. de extra sneltrein stop in Dalfsen weer (voorlopig?) van de baan, omdat de hele dienstregling op deze lijn op de schop is genomen. Er stopt niet precies ieder half uur een trein meer in beide richtingen. De stops liggen wat dichter op elkaar, waardoor de rekenwonders erin slaagden om dit station open te houden.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1911 (12)
Vertrekstaat 1929 (17)
Vertrekstaat 1940 (8)

Nieuws

DE SPOORLIJN STADSKANAAL-COEVORDEN. Geen opheffing, doch bezuiniging. (29 jul 1937)
Boer: spoorwegman in hart en nieren (Monumentje 235) (28 jul 2011)
Spoor bij Dalen mogelijk verdubbeld (18 okt 2007)
Eind 2005 treinen om het halfuur in Dalfsen (23 jul 2005)
Positieve reacties over verdubbeling spoor Dalen (25 jun 2004)

Ouder nieuws over Dalen

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 286)

Stations in de omgeving

Dalerveen (3,6 km)
Coevorden (3,8 km)
Nieuw Amsterdam (6,7 km)
De Haandrik (9 km)
Emmen Zuid (9,3 km)
Zuidbarge (10,4 km)
Gramsbergen (10,9 km)
Emmen Bargeres (11,4 km)
Baalder- Radewijk (13,2 km)
Emmen (14,3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/dalen